Ystäväni pisit välit poikki. Kun hän kuuli, että laitamme lapsilisät säästätilille
lasta varten, hän tuohtui ja sanoi, että onpa kiva, hän ja miehensä pienempituloisina makselevat meidän lapsen säästöt veroillaan. Heillä ei kuulemma siihen ole varaa, vaan rahat menevät elämiseen. Vastasin, että ystävä on väärässä, minä ja mieheni maksamme paitsi omien lastemme lapsilisät myös heidän lastensa lapsilisät. Siitä rouva otti nokkiinsa, puki lapsensa, paiskasi oven kiinni ja häipyi. Sanoinko tosiaan niin törkeästi, että en ole enää ystävyyden arvoinen?
Kommentit (42)
vain oman sosiaaliluokkasi puitteissa.
että tosiaan haet ystäviä vain omasi vastaavan tuloluokan ihmisistä. Silloin ette voi piikitellä toisianne ja raha merkitsee teille molemmille yhtä paljon.
niin ystäväsi, kuin sinäkin. Molemmat on myös väärässä ja sinä varsinainen pikkuporvari. Ei teidän ystävyydessänne tosiaan mitään järkeä ole. Hakekoon hän sossumammoista kaverinsa ja sinä muista pikkuporvareista. Saatte kunnon luokkasodan käyntiin.
Jos ap:lla on mahdollisuus tallettaa lapsilisärahat, niin tilanne on hyvä. Juuri on käyty keskustelua siitä miten satojen tonnien vuositulot eivät riitä elämiseen.
Nyt joku osaa vielä säästääkin. Ehkä ap:lla on taito elää taloudellisesti?
Pitäiskö ne lapsilisät sitten kuluttaa mihin tahansa jos ei ole tarvetta shoppailulle?
Kyllä niitä lapsislisistä säästäviä on ollut jo pidemmän aikaa. On myös äitjeä, jotka hemmottelevat itseään lapsilisällä, eli ostavat pientä luksusta itselleen.
Toki on niitä hyvätuloisia, jotka sanovat että joka euro tarvitaan elämiseen. Tilanteet vaihtelevat, pelkkä tulotaso ei kerro koko totuutta.
Sen tarkoitus on korvata lapsesta aiheutuvia kuluja suhteessa lapsettomiin. Lapset, jotka ovat saaneet vanhemmiltaan isot pesämunat esim. asunnon ostoa varten, eivät opi mitään rahankäytöstä. Tämä on nähty niin monta kertaa! Ja oikeudenmukaistakaan se ei ole, asuntojen ym. hinnat menevät niiden mukaan, joilla on eniten varaa maksaa, jolloin niiden pesämunattomien elämä vaikeutuu entisestään suhteessa muihin.
Kaikki eivät ole samalla viivalla asunto-ostoksissa. Mutta lapsilisä ei ole ainoa keino jos halutaan säästää asuntoon. Konstit on monet.
Vanhemmat ottavat jopa itse velkaa sijotusasunnosta kun lapsi muuttaa opiskelemaan.
Ihmisten rahankäytössä on suuria eroja. Osa säästää, toiset kuluttavat. Jos ei ole mitään ostettavaa niin miksi jemmata rahaa käyttötilille kun sen voi saada tuottamaankin?
käyttää lapsilisät lasten kuluihin ja vastaavassti säästää palkkatuloista? Jos lapsilisät menevät samalle pankkitilille minne palkkakin menee, niin miten ne sieltä erottuvat?
Ymmärrän, että joissain perheissä kaikki rahat menevät elämiseen eikä säästää juurikaan voi. Muuten kyllä hieman rahankäyttöä fiksaamalla säästöön saa rahaa, joko sitten palkasta tai lapsilisistä.
Ihmiset, jotka kerskuu rahoillaan, ovat kamalia. Porvarit eivät oikeasti tajua tästä maailman menosta mitään. Pieni- ja keskituloisilla ei ole helpot oltavat tällä hetkellä. Kaikki hinnat nousee, ruoka, asumiskustannukset yms. Peruselämänen on sen verran kallista, että monilla säästäminen jää haaveeksi. Ap:n ruokapyödässä hintojen nousu tuskin näkyy, kun taas entisen ystäväsi joutuu laskemaan ruokakaupassa jokaisen sentin että saa riittävästi ruokaa pöytään. Lähipiirissäni monia perheitä, joissa ei ole varaa laittaa leivän päällä sekä leikkelettä että juustoa, vaan pitää valita jompi kumpi.
Ymmärrän, että isotuloisia ottaa päähän hullun korkeat veroprosentit, mutta eikös aika monilla rikkailla ole pääomatuloja isojen palkkatulojen sijasta, joissa verotus aivan onnetonta.
Ja sitten itse asiaan. Molemmat sanoitte typerästi. Itse en luultavasti pystyisi olemaan enää kaltaisesi ihmisen kanssa ystävä, koska tuntisin alemmuudentunnetta seurassasi ja tietäisin, että itsekkin pidät itseäsi parempana kuin muut.
Vaikka oma vastakommenttisikaan ei ollut ihan oikein, ymmärrän sinua silti. Kateus ja katkeruus kalvaa ystävääsi, ja hän tuntuu pitävän sinua jonain yhteiskunnan loisena, koska varakkaampana saat samoja etuja.
En ole kovin rikas, mutta en ymmärrä parempituloisten kavereiden nälvimistä. Yksi tuttuni muinoin kertoi laittaneen välit poikki hyvän ystävänsä kanssa, koska ystävä oli hyväpalkkaisessa työssä ja käynyt Nykissä ostelemassa merkkivaatteita ja -kenkiä, ja tämä ystävä oli silloin pienituloinen yh. Siis tämä oli se syy, "toiset ne vaan shoppailee ja mä oon minimituloilla". Uskomatonta. Miten ystävän menestys voi muka olla toiselta pois?
Suomalaisessa mallissa lapsilisä kuuluu kaikille tuloista tai varallisuudesta riippumatta. Jos siitä joku närkästyy, niin vika ei ole sen varakkan, vaan systeemin.
Toki lapsilisän voi jättää hakematta, mutta kuinka moni tekee niin? Suurituloisetkin voivat tarvita lapsilisää oikeasti.
Melkein kaikki ystäväni ovat parempituloisempia kuin minä, mutta eipä tulisi mieleenkään olla siitä kateellinen. Itse olen koulutukseni valinnut ja sen mukaan eletään.. Rikkautta on paljon erilaista, raha on niistä mitättömin. Hyvä vaan että pääsit tuollaisesta "ystävästä" eroon.
Ihmiset, jotka kerskuu rahoillaan, ovat kamalia. Porvarit eivät oikeasti tajua tästä maailman menosta mitään. Pieni- ja keskituloisilla ei ole helpot oltavat tällä hetkellä. Kaikki hinnat nousee, ruoka, asumiskustannukset yms. Peruselämänen on sen verran kallista, että monilla säästäminen jää haaveeksi. Ap:n ruokapyödässä hintojen nousu tuskin näkyy, kun taas entisen ystäväsi joutuu laskemaan ruokakaupassa jokaisen sentin että saa riittävästi ruokaa pöytään. Lähipiirissäni monia perheitä, joissa ei ole varaa laittaa leivän päällä sekä leikkelettä että juustoa, vaan pitää valita jompi kumpi. Ymmärrän, että isotuloisia ottaa päähän hullun korkeat veroprosentit, mutta eikös aika monilla rikkailla ole pääomatuloja isojen palkkatulojen sijasta, joissa verotus aivan onnetonta. Ja sitten itse asiaan. Molemmat sanoitte typerästi. Itse en luultavasti pystyisi olemaan enää kaltaisesi ihmisen kanssa ystävä, koska tuntisin alemmuudentunnetta seurassasi ja tietäisin, että itsekkin pidät itseäsi parempana kuin muut.
Eikö sen nyt ole terveellisempääkin laittaa vain jompaa kumpaa, ja sitten vaikka kurkkua ja salaattia?
Sinä AP olit todella asiaton väittämällä et maksat omien lisäksi ystäväsi lapsilisät. Pienempituloisethan maksaa samat verot kuin suurituloiset kun verrataan käteen jäävää summaa. Prosentti on kaikille sama joten pienituloinen maksaa tavallaan enemmän.
Isompituloisilla on suurempi vero ja he maksavat määrällisesti PALJON enemmän kuin pienituloinen.
Mikäli sen säästää niin vittu niillä rahoilla ei leuhkita. Mä en kuuntelisi sua hetkeekään, mutta en ysyävääsikään. Moukkia olette molemmat. Mulla on ollut kaltaisesi ystävä ja on nyt entinen ystävä ja ikävä ei ole.
Sen tarkoitus on korvata lapsesta aiheutuvia kuluja suhteessa lapsettomiin. Lapset, jotka ovat saaneet vanhemmiltaan isot pesämunat esim. asunnon ostoa varten, eivät opi mitään rahankäytöstä. Tämä on nähty niin monta kertaa! Ja oikeudenmukaistakaan se ei ole, asuntojen ym. hinnat menevät niiden mukaan, joilla on eniten varaa maksaa, jolloin niiden pesämunattomien elämä vaikeutuu entisestään suhteessa muihin.
Kaikki eivät ole samalla viivalla asunto-ostoksissa. Mutta lapsilisä ei ole ainoa keino jos halutaan säästää asuntoon. Konstit on monet. Vanhemmat ottavat jopa itse velkaa sijotusasunnosta kun lapsi muuttaa opiskelemaan. Ihmisten rahankäytössä on suuria eroja. Osa säästää, toiset kuluttavat. Jos ei ole mitään ostettavaa niin miksi jemmata rahaa käyttötilille kun sen voi saada tuottamaankin?
Sijoittaminen ei ole viisasta sillä nytkin todella moni on hävinnyt kaikki rahansa.
Asuntoa niillä ei voi ostaa ellei ole todella paljon säästössä.
Koska se kuikin pitää olla yhtä varma kuin rahan säilyttäminen. Siinä ei saa käydä niin että rahat häviää kuin tuhka tuuleen.
Ystäväsi on kateellinen pienituloinen ja sinä ylemmyydentuntoinen suurituloinen.
Huonot luonteenneko teitää lopulta yhdistää?
Jos olisin ollut ap:n tilanteessa, olisin sanonut aivan samalla tavalla. Hyvä ap ettet ole mikään tossukka jolle saa sanoa ihan mitä tahansa törkeyksiä. Mun mielestä ystäväsi oli se törkeä, joka koko jutun aloitti, ja sinä sitten puolustauduit sanomalla takaisin samalla mitalla. Joten ihan turhaan ystäväsi loukkaantui, hänhän jutun aloitti ja HÄN oli se, joka alunperin väitti maksavansa ap:n lapsilisät.
Melkoisilta hemuleilta kuulostatte kyllä molemmat.
Jos olisin ollut ap:n tilanteessa, olisin sanonut aivan samalla tavalla. Hyvä ap ettet ole mikään tossukka jolle saa sanoa ihan mitä tahansa törkeyksiä. Mun mielestä ystäväsi oli se törkeä, joka koko jutun aloitti, ja sinä sitten puolustauduit sanomalla takaisin samalla mitalla. Joten ihan turhaan ystäväsi loukkaantui, hänhän jutun aloitti ja HÄN oli se, joka alunperin väitti maksavansa ap:n lapsilisät.
Ap:n olisi pitänyt vain siis nätisti niellä ystävän kommentti, miten he maksavat tämän lapsilisän? Ja vain sen takia, että ystävällä on paha mieli siitä, ettei itse pysty säästämään.
En itse pidä sitä ylemmyyden osoituksena, jos keskustellaan lapsilisistä ja kummatkin kertovat mihin se menee.
Itselläni on tuon ap:n ystävän kaltainen ystävä, ei onneksi ihan noin paha.. mutta en tajua miten voi toisten raha-asioista märehtiminen kiinnostaa (miten niillä on varaa muka vuokrata auto? miten ne taas menee laivalle ja vielä sviittiin, kun juurihan ne kävi Thaimaassa?? Katsoin netistä ja kauhea hinta sillä hytilläkin! Eihän siinä voi kun itse naurahtaa, että osaavat hoitaa raha-asiansa tai ovat pahasti velkaantuneet; pick ur favorite)
että ystäväsi on kateellinen, kun teillä on varaa laittaa lapsilisät säästöön ja hänellä ei. kateus on karvas voimavara...
Väliäkö sillä kuka ne maksaa? Minä kuulun pienipalkkaisiin, käytän joka sentin lapsilisiä myöten ruokaan ja elämiseen ja kiristelen kuitenkin hampaitani kuun lopussa kun tekee tiukkaa. Työkaverini tekee 80% duunia, laittaa lapsilisät säästöön lapsilleen joilla on jo kunnon, sanotaanko, turvat elämää varten.
Hän ei ole ylimielinen, ja minä en ole kateellinen. Ehkä juuri siitä syystä? Se on hienoa että edes toisilla menee paremmin. Mekään emme toisaalta ole _niin_ köyhiä että olisimme suoranaisesti asunnottomiksi jäämässä, onhan siinäkin vissi ero.