Työttömyystuella opiskelevat?
Onko täällä ketään, joka olisi saanut työkkäristä tukea omaehtoiseen opiskeluun? Siis saisi sen 2 vuotta opiskella työttömyystuella jotain uutta tutkintoa? Haluaisin tietää, minkälaisiin opintoihin olette saaneet työkkäristä hyväksynnän?
Itse olen nyt ollut puolisen vuotta työttömänä, ylempi korkeakoulututkinto löytyy. Alan töitä on tällä hetkellä erittäin vaikea saada (minkä tunnustavat myös työkkärissä - jos joku kysyy miksi lähdin opiskelemaan tätä alaa, niin valitessani alan sain työllisyysnäkymistä aivan päinvastaista tietoa!). Haluaisin nyt lähteä ammattikorkeakouluun opiskelemaan terveydenhoitajaksi, koska se työllistäisi paremmin ja tahtoisin muutenkin tehdä jotain ihmisläheisempää työtä kuin mihin nykyinen koulutukseni antaa mahdollisuuden...
Mitä luulette, onkohan minulla mitään mahdollisuutta saada työttömyystukea ekoiksi opiskeluvuosiksi? Pelkällä opintotuella opiskelu on poissuljettu, ihan jo siksikin, että jäljellä olevat uutta tutkintoa varten saatavat tukikuukaudet eivät riitä kuin reiluksi yhdeksi opiskeluvuodeksi. Jos saisin työkkäristä kahdeksi vuodeksi tukea ja sen jälkeen käyttäisin loput opintotuet, olisin opinnoissa jo niin pitkällä, että pystyisin keikkailemaan sairaanhoitajana opintojen ohessa ja tulisin ehkä jotenkuten toimeen sillä ja kesätyösäästöillä opintojen loppuun...
Sossusta tuskin saisin mitään, koska tässä elämäntilanteessa en voi heittäytyä enää sellaiseen, että eläisin täysin kädestä suuhun ja tili tyhjänä odottaisin tuleeko jotain avustusta vai ei. Oletan siis, että sossu ei tue opiskelijaa, mikäli tällä on minkäänlaisia pieniäkään säästöjä.
Kommentit (18)
terveydenhoitajaksi hakee todella moni. Työkkäristä ei ole omaa jonoa ko. koulutukseen.
Uskoisin, että mulla on kohtalaisen hyvät mahdollisuudet päästä sisään. Pääsykokeisiin pääseminen ainakin on käytännössä varmaa, koska lukion päättötodistus ja yo-todistus on mulla tarpeeksi hyvät että niillä saan melkein maksimipisteet yhteishaussa. En usko, että se pääsykoekaan voi mitään ihan rakettitiedettä olla. Lähinnä haastattelu/ryhmätyöosuudessa pärjääminen jännittää.
Ajattelin hakea varalta myös sairaanhoitajaksi, opinnothan ovat samoja ekat vuodet ja myöhemmin voi hakea uudestaan opiskelu-oikeutta terveydenhoitajaksi.
Vai onko työkkärillä joku kiintiö, monenko terveydenhoitajaksi haluavan opintoja suostuvat tukemaan?
eli sain amk-tutkinnon käytännössä kokonaan hyväksiluetuksi, jolloin opiskeluaika on 2 vuotta ja siinä ajassa ainakin itse olen ehtinyt oikein hyvin, vaikka en ihan täysillä koko aikaa nyt toisena vuotena ole jaksanut tehdä. Gradu on nyt menossa.
Ammattikorkeapohjalta maisteriksi. Tukea saa, jos opiskelu on päätoimista, ja jotain muita ehtoja (joita en nyt muista) täyttyy. KÄsittääkseni TE-toimisto voi päättää itse oman alueensa kohdalla, että saako tukea vai ei. Muistaakseni kirjoitin jonkun hakemuksen ja perustelut paikalliselle TE-toimistolle, miksi haluan opiskella ja mitä hyötyä siitä on jne. Ehkä käytäntö on muuttunut. Mutta sain todella hyvin rahaa, koska opiskelin vielä ansiosidonnaisella, ja siihen tuli korotus sekä opiskelupäiviltä vielä kulukorvaus.
Liittyikö sulla tuo maisterintutkinto jollain tavalla ammattikorkeakouluopintoihisi vai olivatko täysin erilliset alat ja eri tutkinnot?
Mäkin saisin niin kauan kun ansiosidonnaisen päiviä on jäljellä tosi hyvin rahaa. Kituliaasti elellen niistä jäisi varmaan säästöön asti sen verran, että saisin opiskeltua opinnot loppuun tukien loputtua...
eli sain amk-tutkinnon käytännössä kokonaan hyväksiluetuksi, jolloin opiskeluaika on 2 vuotta ja siinä ajassa ainakin itse olen ehtinyt oikein hyvin, vaikka en ihan täysillä koko aikaa nyt toisena vuotena ole jaksanut tehdä. Gradu on nyt menossa.
Ammattikorkeapohjalta maisteriksi. Tukea saa, jos opiskelu on päätoimista, ja jotain muita ehtoja (joita en nyt muista) täyttyy. KÄsittääkseni TE-toimisto voi päättää itse oman alueensa kohdalla, että saako tukea vai ei. Muistaakseni kirjoitin jonkun hakemuksen ja perustelut paikalliselle TE-toimistolle, miksi haluan opiskella ja mitä hyötyä siitä on jne. Ehkä käytäntö on muuttunut. Mutta sain todella hyvin rahaa, koska opiskelin vielä ansiosidonnaisella, ja siihen tuli korotus sekä opiskelupäiviltä vielä kulukorvaus.
Liittyikö sulla tuo maisterintutkinto jollain tavalla ammattikorkeakouluopintoihisi vai olivatko täysin erilliset alat ja eri tutkinnot? Mäkin saisin niin kauan kun ansiosidonnaisen päiviä on jäljellä tosi hyvin rahaa. Kituliaasti elellen niistä jäisi varmaan säästöön asti sen verran, että saisin opiskeltua opinnot loppuun tukien loputtua...
eihän AMK-pohjalta ymmärretä edes perusmetodologiaa.
terveydenhoitajaksi hakee todella moni. Työkkäristä ei ole omaa jonoa ko. koulutukseen.
Uskoisin, että mulla on kohtalaisen hyvät mahdollisuudet päästä sisään. Pääsykokeisiin pääseminen ainakin on käytännössä varmaa, koska lukion päättötodistus ja yo-todistus on mulla tarpeeksi hyvät että niillä saan melkein maksimipisteet yhteishaussa. En usko, että se pääsykoekaan voi mitään ihan rakettitiedettä olla. Lähinnä haastattelu/ryhmätyöosuudessa pärjääminen jännittää. Ajattelin hakea varalta myös sairaanhoitajaksi, opinnothan ovat samoja ekat vuodet ja myöhemmin voi hakea uudestaan opiskelu-oikeutta terveydenhoitajaksi. Vai onko työkkärillä joku kiintiö, monenko terveydenhoitajaksi haluavan opintoja suostuvat tukemaan?
eli ei kannata tukea kovin monia, jotta kurssi ei täyttyisi entisistä insinööreistä, kosmetologeista, agrologeista ja kulttuurintuottajista.
Työkkäri tukee ensisijaisesti niitä, joilla ei vielä ole ammattia tai joiden opinnot ovat jääneet kesken tai jotka tarvitsevat täydennyskoulutusta. Täysin uusi ammatti on aika harvoin tuettavien listalla (toki mahdollinen, mutta ei subjektiivinen oikeus).
Ja nykyisin pyritään siihen, että toiseen ammattiin saa luvan opiskella omin rahoin, ei yhteiskunnan tuella.
saan työttömyysetuutta ekan 2v ja sen jälkeen haettava opintotukea
Lähihoitajana lähdin sairaanhoitajaksi opiskelemaan ja saan opiskella työttömyysetuudella:)
hyväksiluetuksi terveydenhoitajan tutkintoon?
Minä sain vanhasta, kylläkin saman alan tutkinnosta hyväksilukuja, joten sitä ei pidetty uutena tutkintona ja sain tuen.
hyväksiluetuksi terveydenhoitajan tutkintoon?
Minä sain vanhasta, kylläkin saman alan tutkinnosta hyväksilukuja, joten sitä ei pidetty uutena tutkintona ja sain tuen.
Entinen tutkinto on aivan täysin eri alalta. Ehkä enintään jotain kieli- ja viestintäopintoja saattaisin saada?
Lähihoitajaksi opiskellut, oliko sulla minkälaista aiempaa koulutusta?
että koulutus parantaisi työllistymistäsi.
Lähihoitajaksi opiskellut, oliko sulla minkälaista aiempaa koulutusta?[/]
Liittyikö sulla tuo maisterintutkinto jollain tavalla ammattikorkeakouluopintoihisi vai olivatko täysin erilliset alat ja eri tutkinnot?
Mäkin saisin niin kauan kun ansiosidonnaisen päiviä on jäljellä tosi hyvin rahaa. Kituliaasti elellen niistä jäisi varmaan säästöön asti sen verran, että saisin opiskeltua opinnot loppuun tukien loputtua...
Mä opiskelen terkaks kyseisellä tavalla :)
Ei tarvinnu ees perustella ku tällä alalla on huutava pula työntekijöistä :)
Vielä 4kk opinto-oikeutta jäljellä ja ens vuonna valmistun .. mutta teen epäpätevänä sh hommia samalla :)
Ainakin aiemmin tutkinnon tai koulutuksen oli oltava sellainen, että se oli mahdollista suorittaa kahdessa vuodessa, jotta tukea sai. Eli ei edes niin, että tukea olisi saanut kahdelle ensimmäiselle vuodelle. Mutta aina kannattaa kysyä, mikä tilanne on nykyisin. Tai jospa saisit sen verran korvattua opintoja, että kahdessa vuodessa opiskeleminen olis mahdollista?
Mä opiskelen terkaks kyseisellä tavalla :)
Ei tarvinnu ees perustella ku tällä alalla on huutava pula työntekijöistä :)
Vielä 4kk opinto-oikeutta jäljellä ja ens vuonna valmistun .. mutta teen epäpätevänä sh hommia samalla :)
Oliko sulla aiempia hoitoalan opintoja tai muuta hyväksiluettavaa, vai lähditkö ihan "nollatilanteesta" suorittamaan tuota terkkarin tutkintoa? Ja siis sait osaksi tutkintoa oikeuden työttömyystuella opiskeluun silti?
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajana lähdin sairaanhoitajaksi opiskelemaan ja saan opiskella työttömyysetuudella:)
Mites tämä onnistui? Itselläni loppuu sijaisuus (lähärinä) pian, uudesta ei tietoa ja ajattelin muutenkin mennä avoimeen amk sairaanhoitajaksi lukemaan. Jos jättäydyn työttömäksi liiton rahoille, voinko saada tukea nimenomaan noihin opintoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites tämä onnistui? Itselläni loppuu sijaisuus (lähärinä) pian, uudesta ei tietoa ja ajattelin muutenkin mennä avoimeen amk sairaanhoitajaksi lukemaan. Jos jättäydyn työttömäksi liiton rahoille, voinko saada tukea nimenomaan noihin opintoihin?
Riippuu niin paljon työkkäristä mitä päättävät. Saattaa onnistua jos osaat hyvin perustella miksi sairaanhoitajan tutkinto auttaisi sinua työllistymään.