Mä en kyllä tykkää tuollaisesta nuorisotakuusta vai mikä se on
että saa rahaa jos palkkaa nuoren töihin.
Ei tässä riitä töitä monia kokemusvuosia hankkineellekaan, saati kunnon palkkaa. Ja mun edelle menee kouluttamaton nuoriso, kun työnantaja katsoo vain sitä tukea minkä saa :(
Kommentit (9)
eli ammattikouluttamattoman nuoren saa pariksi kuukaudeksi työkokeiluun ja silloinkin tällä täytyy olla vastuuhenkilö, joka ohjaa työn kokeilemisessa.
Ja sitä ihan samaa palkkatukea kuin nuoresta vastavalmistuneesta saa aikuisesta pitkään työttömänä olleesta, joten ihan samalla viivalla olet nuorten kanssa.
Jatkossa työttömät nuoret pääsevät töihin vain siksi että yhteiskunta maksaa heidän palkastaan osan. Kun tämä kausi on ohi, kenkää perseeseen ja uusi tilalle. Olen itse käynyt nuorempana läpi kaikenmaailman mediapajoja, nuorten projekteja jne. ja paskaa olivat kaikki. Sopimuksessani luki että opettelen asiaa X, vaan kun se oli mahdotonta: paikassa ei ollut tarvittavia työvälineitä hommaan eikä edes pätevää opettajaa! Nuorten "projektit" ovat olleet luokkaa "askarrellaan postikortteja joita sossut käyvät ostamassa", valehtelematta. Työharjoittelussa olin ja vaikka tein hommani hyvin, töitä en saanut. Ilmaistyötä vaan 6kk pörssiyhtiölle. Reilu peli ja silleen.
Ajatushan on sinänsä ihan kaunis, että nuori saa koipensa ovenväliin. Ongelmana ovat kuitenkin työnantajat jotka tulevat vain käyttämään järjestelmää hyväkseen. Voittoa syntyy sitä enemmän, mitä vähemmän palkkoja joutuu maksamaan. Ja ei, moni työnantaja ei todellakaan ajattele sitä, että harjoittelija saattaa vain hidastaa työntekoa viedessään muiden työntekijöiden aikaa.
Enkä nyt puhu vain mutu tuntumalla, sillä muun muassa omassa työpaikassani käytetään vilkkaimpina aikoina kaikki mahdollinen ilmainen työvoima hyväksi; on alan harjoittelijoita (huomattava määrä) ja kaiken maailman työkkärin yms. kurssien kautta tulijoita. Näiden ansiosta ei sitten tarvitse palkata lisätyövoimaa. Tiedän myös paikan jossa koko toiminta pyörii alan harjoittelijoilla ja sellaisen paikan jossa tuotteen hintaan lasketaan, että työkokeilija tekee ilmaiseksi tämän ja tämän osan.
Siitäpäs riemu ratkeaa, kun yritys saa vielä rahaakin ottaessaan töin vasta valmistuneen. Ja ei, en väitä etteikö tämä monelle voisi olla myös hyvä juttu. Enkä myöskään väitä, että kouluista ei pitäisi päästä harjoitteluun, pitäisi vain olla jokin kiintiö, että kuinka monta ilmaistyöntekijää saa tietyllä aikavälillä olla samalla työnantajalla. Näin vältyttäisiin kilpailun vääristymiseltä ja monen mielipahalta.
ikuinen väliinputoaja, olen sitten minkä ikäinen tahansa.
Taas yksi sellainen työllistämismuoto, että työpaikat eivät ole tavallisia työpaikkoja.
Koko ajan häviää tavallisia työpaikkoja. Noihin erityistyöpaikkoihin pääsee vaan siksi aikaa, kun tukea tulee. Sitten uusi tuettu kehiin.
tekijälle ei makseta oikeaa palkkaa.
Tuota yritykset vaan väärinkäyttävät!
Nuoren palkkaamisessa pätevät ihan samat säännöt kuin muutenkin, työ ei saa olla määräaikainen ilman pätevää syytä (esim. perhevapaan sijaisuus) ja se korvaussumma on ihan sama, oli se työntekijä 24v tai 44v. Ainoa eri on se, että nuoren saa palkata palkkatuella lyhyemmän työttömyyden jälkeen kuin vanhemman.
Mitään ilmaistöitä ei ole, työharjoittelu on poistunut. Jos halutaan ilmainen työntekijä, ei sellaista enää saa. Työkokeliluun tuli tiukat kriteerit.
tekijälle ei makseta oikeaa palkkaa.
Tuota yritykset vaan väärinkäyttävät!
Hyvä tässä on vaatia reilua peliä ja kunnon palkkaa ja töitä nuorillekin, kun on oman perheen parikymppisillä ammattiin valmistuneilla työtä.
Ja minä, ikää 50+ ja maisterin koulutus, olen työttömänä.
Kyllä minäkin vähän pelkään sitä, että taas tulee sekä väliinputoajia että niitä tukipalvelusta toiseen ihan turhaan pyöriviä nuoria. Onhan se kaunis ajatus, että jollakin tavalla vältetään syrjäytymimistä, mutta onko tuo nyt se oikea tapa?
Jotenkin koko homman kanssa on ristiriidassa se, että vasta peruskoulusta hakevat ovat etusijalla ammattiopintoihin. Vaikka nehän eivät edes tiedä, mitä haluavat tehdä!
Siinä sitten menee hukkaan yhden opinhaluisen ja motivoituneen hakijan paikka, kun nuori aloittaa ja parin vuoden päästä keskeyttää.
Ristiriitaista sekin, että ammattikoulupaikkoja vähennetään.
Pitäisi olla niin kuin ihan entiseen aikaan, joskus 1980-luvulla. Silloin oli melkein joka pitäjässä jonkun alan perusjakso, vai oliko se yleisjakso. Sen ensimmäisen oppivuoden jälkeen sitten haettiin joko ammattiopintoihin tai opistoon. Jyvät karsiutuivat akanoista jo siinä vaiheessa, ja tuskin opistoon päässeet kovin usein keskeyttivät ilman erityisen hyvää syytä.
Ja se syy saattoi olla yliopistoon pääsy tai vaikkapa vanhemman kuolema ja kotitilan isännyyden ottaminen.
Jos nytkin olisi ensin 1-vuotinen laaja-alaisempi yleiskurssi, ja sitten parivuotiset erikoistumisopinnot, olisi enemmän valinnanvaraa.
se nuori saa jalan oven väliin ja työllistyttyään maksaa sun työttömyyskorvaukset ja eläkkeen. Plus säästyy rahaa, jos se nuori saadaan pelastettua syrjäytymiseltä.