menossa opintojen henkilökohtaiseen keskusteluun,
kuinka suoraan uskaltaa antaa kritiikkiä opinnoista? Olen tyytymätön opintojen toteutukseen ja asioista tiedottamiseen, mutta mietin, että jos siitä nyt sanon, kaivankohan itselleni kuoppaa? Jospa sitten kohtelevat mua jatkossa "huonommin" kun uskallan kritisoida? Onko jollain kokemusta kun aikuisopiskelijalla "keittää"? Miten tuolloin toimit?
Kommentit (9)
Ei mitään toivoa paremmasta, jos kukaan ei uskalla sanoa mitään suoraan. Mitä menetettävää siinä olisi? Vain kaikki voitettavana, eli epäkohtien korjausta.
Kannattaa tietenkin antaa samalla myös ehdotus tilanteen korjaamiseksi, ei vain pelkkää valitusta. Kannattaa ensin rauhoittua ja kirjoittaa vaikka ydinkohdat paperille. Se on huonompi homma, jos vain suorastaan "keittää", koska se ei johda mihinkään.
Ja kyllä, kokemusta on molemmilla puolilla. Olen ollut se aikuiskoulutuksen vetäjä, joka on tehnyt muutoksia, mm. vaihtanut kurssipaikan osallistujien vaatimuksesta, ja antanut itse kriittistä palautetta mm. yliopiston dekaanille.
mutta varaudu siihen, että meidät opettajat on opetettu pedagogiikan kursseilla ajattelemaan, että vika ei oikeastaan ole opetuksessa, vaan opiskelijan työtavoissa ja oppimiskäsityksessä. Meidän tehtävä opettajina on noiden kurssien mukaan kehittää teidän työtapoja ja oppimiskäsityksiä, mutt ajos te ette siitä huolimatta osaa opiskella halutulla tavalla niin ei me sitä haluttua tapaa tai määrää silti sen takia muuteta. Eli tuon keskustelun tuloksena sulta kysytään, että no mitä SINÄ olet tehnyt oppiaksesi ja miksi luulet että se ei ole toiminut.
Aikuisopiskelijan pitäisi olla itseohjautuva. Tämä tarkoittaa, että sinun pitäisi ihan itse pitää huolta siitä, että teet sen, millä sinä opit, niin että sinä opit. Me voidaan yrittää auttaa siinä, että keksit mitä tuo on, mutta lopulta homma on kuitenki nvain susta itsestäsi kiinni. Turha odottaa mitään peruskoulupaapomista...
olla itseohjautuva, jollei saa mitään kunnon ohjeistusta mitä kannattaa missäkin kohtaa opintoja esim lukea kirjalistasta, jotta olisi järkevää kokonaisuuden kannalta? Tai kun kyseessä on tenttien aikataulut, niin siihen ei saa selvää vastausta? Tai kun kyseessä on monimuoto-opetus, niin verkko-opetusympäristöä ei ole kunnolla esitelty oppilaille? En todellakaan odota mitää peruskoulutyyppistä paapomista, vaan selkeää tiedottamista, oppilaiden itsenäisen oppimisen tukemista, jotta voi tehdä opintoja kokonaisuuden kannalta järkevässä järjestyksessä, mutta kun kaikki tuntuu olevan yhtä epäselvää puuroa...ap
SUlle on kuitenkin annettu kirjalista? Se on hei jo melkoista palvelua, yleensä aikuisopinnoissa lähdetään siitä, että tiedonhaun perusteet on hanskassa ja jokainen osaa itse etsiä tarvitsemansa kirjat. Jos kirjalista on annettu, on mahdollista, että siitä ei tahallaan anneta mitään sellaista ohjeistusta, että lue tämä viikolla 4 ja tämä iiikolla 5, koska kirjastossa ei kuitenkaan olisi kaikille kurssilaisille sitä kirjaa yhtä aikaa. Niinpä olisi hyvä, että te lukisitte niitä vähän eri aikoihin, vuorotellen. Noin periaatteessa sulle on kuitenkin todennäköisesti annettu joku runko siitä, missä aiheissa kurssi etenee - lue siis kirjallisuutta sen mukaan: aina siitä aiheesta, mikä seuraavaksi tulee käsittelyyn.
Tenttien aikatauuihin mä en osaa sanoa mitään - niistä ontodennäköisesti teidän opinahjossa joku yleisohjeistus, joka pätee kurssiin kuin kurssiin.
Miksi verkkoympäristö pitäisi jotenkin erityisesti esitellä? Ne toimivat tasan samalla tavalla kuin kaikki muutkin verkkoympäristöt. Nykyään lähdetään siitä, että kaikki 10-70 -vuotiaat ihmiset osaavat tietokoneen ja verkon käytön perustaidot, eikä yksikään verkkoympäristö taatusti vaadi perustaitoja enempää. Siellä voi myös kokeilla ja erehtyä. Klikkaa sitä linkkiä.
Kyllä sä melkoista paapomista näytät odottavan.
ihan perustelluista odotuksista opetuksen laadun suhteen, kyseessä kuitenkin melkoisesti maksava koulutus. Ei ole paapomista, jos haluaa selkeän vastauksen tenttien ajoista ja suoritustavoista, pikemminkin se ettei asioihin vastata, antaa kuvan ettei opettajilla ole oikein homma kasassa...täällä nyt sitten joku opettaja puolustaa muita opettajia, mutta kyllä jokin vastuu koulutuksesta on myös oppilaitoksella.ap
täällä nyt sitten joku opettaja puolustaa muita opettajia, mutta kyllä jokin vastuu koulutuksesta on myös oppilaitoksella.ap
onnea vain keskusteluun.
Sanoin suoraan ja ystävällisesti mieltäni kaivertavat asiat, ja kas, sain ihan kelpo vastauksia, ja perusteluja myös sille, miksi opinnot vielä vähän epäselvät. Joten mun tapaani ajatella tai oppia ei kyllä kritisoitu, vaan sain ihan hyvää palautetta siitä, että toin ajatuksiani esiin! eli kyllä kannattaa olla rohkea kunhan muotoilee asian asiallisesti ja maltillisesti. Täällä joku lyttäsi kritiikkini ja tuli sellainen olo ettei ole oikeutettua opiskelijalta antaa palautetta ja kritiikkiäkin pedagogisille ammattilaisille, mutta kylläpäs vaan voi ja se on ihan suotavaakin, jotta uudenlaista koulutusta voidaan kehittää...No, niin, nyt menen opintojeni pariin. Se tästä aiheesta. ap
Rehellinen rakentava kritiikki on ainoa tapa selvittää ongelmat ja parantaa opetuksen tasoa, varsinkin kun se tulee aikuiselta eikä ole teinin ämppyilyä.
Kirjaa paperille asiat, jotka ovat mielestäsi menneet huonosti, ja esitä ne asiallisesti, niin luulisin että ovat vain tyytyväisiä palautteeseen.