Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies kokee meidät köyhinä, minä en

Vierailija
29.01.2013 |

Meillä on tuloina miehen palkka, netto n. 1300€/kk ja minun tukeni, lapsilisän kanssa 650€/kk eli yhteensä vajaa kaksi tonnia. Vuokra nielee reilun tonnin ja matkakortit satasen, muita ns. pakollisia menoja ei ole. Meille jää siis ~750€ käyttöön kolmelle ihmiselle kuukaudeksi.

Minua on alkanut ärsyttämään miehen valitus rahan vähyydestä. Hän on elänyt sossunelätti-yh-äitinsä kanssa tuilla koko nuoruutensa ja tottunut kuluttamaan vähäiset rahansa mm. elokuviin, peleihin sekä karkkiin/sipsiin. Minä olen yrittäjäperheestä enkä koe tarvetta tuhlailla, totuin lapsesta asti kirppareihin jne. Olemme välillä törmäyskurssilla erilaisten asenteiden vuoksi välillä paljonkin; mies haluaa usein laittaa pienetkin ylimääräiset summat turhaan, minä tahtoisin säästää tai maksaa pois miehen opintolainaa.

Mielestäni emme ole köyhiä, koska meillä on tarpeeksi iso asunto, varaa ostaa vaatteet uutena (tarvittaessa), ruoka on terveellistä ja monipuolista, kodinkoneet löytyy. Harrastamme kaikenlaista edullista, mm. kirjastossa käymistä sekä uimista. Lapsi ei ole joutunut tinkimään mistään, harrastaa ja elää kuten muutkin ikäisensä. Onko köyhyys vain mieheni pään sisällä vai olenko minä jotenkin sekopäinen + ylioptimistinen?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään pääomaa!

Oma mökki tai asunto, siitä kannattaa pitää kiinni viimeiseen saakka. Typeriä kommenttejä edellisiltä, koska se mökki voi olla pienituloisen ainoa keino kerryttää omaisuutta.

Mökkien hinnat ovat kokoajan nousseet, ja tulevat nousemaan. Pitkällä tähtäimellä kannattaa siis pitää sitä mökkiä. Jää lapsillekin jotakin perittävää, jos ei sitten muuta ole.

Mökki toimii myös hyvänä omistusasunnon vakuutena, jos haluaa/pystyy sitten ostamaan vaikka kaksion kun lapset muuttavat pois kotoa.

Moni Helsinkiläinen pienituloinen asuu vuokralla niin kauan kuin lapset asuvat kotona, ja sitten pariskuntana muuttavat omistuskaksioon kun lapset muuttavat pois kotoa. Perheasuntoon omistussellaiseen kun on perheellisen ainakin Helsingissä pienituloisen vaikea päästä kiinni.

Harvalla pienituloisella löytyy 200.000-300.000 euron lainaa varaa maksaa pois.

Jos siis asuu omistusasunnossa tai omistaa mökin, kannattaa siitä pitää kiinni. Se on yleensä ainoa varallisuuden karruttamiskeino.

Vierailija
22/41 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis asuu omistusasunnossa tai omistaa mökin, kannattaa siitä pitää kiinni. Se on yleensä ainoa varallisuuden karruttamiskeino.

Omistusasuntoon menevä raha on pois vuokran maksusta. Sen sijaan mökki on melkein pelkkää kulua ylläpitoineen kaikkineen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni tienaa nettona vähän, koska vaihtoi juuri työpaikkaa eikä saanut oman alansa töitä. Siltikään tuo netto ei ole kuin n. 300€ vähemmän mitä viime työssä ja kun mies sen n. 1600€ kotiin kantoi, koin että olimme suorastaan varakkaita. :)

Joku kyseli, että miten ihmeessä pärjäämme. Meillä ei tosiaankaan ole autoa emmekä omista irtaimistomme lisäksi mitään. Emme tilaa lehtiä, netti kuuluu vuokraan ja sen avulla luemme lehdet, uutiset jne. Kotivakuutus on, laajana, se on reilun satasen vuodessa. Sähköön menee aika paljon rahaa lämmitysmuodon + kodinkoneiden vuoksi, vuodessa useampi satanen (~400€). Kännykät ovat halpamallit ja niiden liittymät kilpailutettu.

Ostan ihan tavallisesta ruokakaupasta ruokamme, syödään mielestäni normaalisti ja hyvin (ruoka tehdään itse). Esim. viime viikolla listalla oli mm. pinaattilettuja, lohikeittoa sekä broilerikastiketta. Kasviksia suositusten mukaan, maitotuotteet 90% luomua.

Säästöjä on vajaa tonni, nekin lapsella. Meitä ei auta suku/ystävät rahallisesti tai antamalla esim. marjoja/riistaa. Lapsella on lääkitys 20€/kk.

En oikein osaa sanoa, miksi EMME pärjäisi. Mielestäni elämme oikein hyvää peruselämää.

Vierailija
24/41 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ei isot ole. tosi iso vuokra!

eikö teillä ole muita laskuja?

hetkellä olen myös kotona, mutta tulot ovat reilusti päälle 2tonnia, eipä mielestäni tälä rahalla hirveästi juhlita, tosin maailma on täynnä valintoja.

Meillä ainakin vuokra 600e,sähkö 35e, vesi 150e,vakuutukset 300e/3kk,netti 30e,tv-kanavat 34e,kännykät 100e, hetkellä myös extramenona auton osia, ruuat, bensat 300e, vaatteet kaikki muut vielä /kk - että kyllä menoja on ja nyt vielä bussikortti myös kun aloitan työt.

Vierailija
25/41 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eikö ihmiset todellakaan katso, mikä lämmitysmuoto asunnossa on mihin ovat muuttamassa tai missä jo asuvat.

Vierailija
26/41 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tarvitseeko sitä pyykkiä oikeasti pestä joka päivä? Ts. pesetko aina ihan täysiä koneellisia? Kuivausrummun käyttöä kannattaa vähentää silloin kun se ei ole ihan välttämätöntä, vie todella paljon sähköä.

Lasten ei mun mielestä tarvitse käydä suihkussa joka päivä, kun eivät kuitenkaan samalla tavalla hikoile. Kuivattaa vaan ihoa ihan turhaan.

Hesarin tilausta kannattaa harkita, luetteko oikeasti molemmat sen joka päivä? Kuuluuko tilaukseen myös verkko-Hesari ja käytättekö sitä? Tulee nimittäin halvemmaksi tilata pelkkä paperiversio, lisäksi jos ei ihan joka päivä lue niin kannattaa harkita jos esim. pe-su lehdet riittäisivät, ilman verkkotunnuksia maksaa 20€/kk.

Vierailija
27/41 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

asumistukea noilla tuloilla?

Eikös niin.

Vierailija
28/41 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ei tarvitse myydä mitään, mutta pääoma ei myöskään makaa tuottamattomana ja ylimääräisiä menoja aiheuttamassa.

Vierailija
29/41 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eikö ihmiset todellakaan katso, mikä lämmitysmuoto asunnossa on mihin ovat muuttamassa tai missä jo asuvat.

Kuten alue, palvelut, julkinen liikenne ja esim. meillä piti olla rivari, jossa on lisäksi yksitasoratkaisu. Ei ole paljoa myynnissä kun ottaa kaikki reunaehdot huomioon.

Vierailija
30/41 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkä kokoinen asunto teillä on? Ihmettelen vain, miten teillä voi olla sähkölasku vain 33 e/kk???

Siis tosi vähän! Meillä 80 m2 asunnossa on sähkölasku 100 e/kk ja asutaan vielä kerrostalossa, ja mm. talvisin ikkunat tiivistetty ikkunateipillä, joten ei käy vetokaan.

Kotivakuutus meillä maksaa 300 e/kk (Pohjola, laaja vakuutus myös), kerrotko mistä yhtiöstä teillä on vakuutus, kun on NOIN halpa!! Tahdon yhtä halvan kotivakuutuksen.

Miten vesi? Paljonko teillä menee veteen rahaa, meillä 80 e/kk (neljä henkeä taloudessa).

Ihmettelen edelleen noita summia... Ja kyllä meillä on ollut esim. tv-maksut (nythän se muuttuu) ja autosta tulee kuluja (huollot, bensa, vakuutukset). Lisäksi tulee muitakin laskuja, mitä nyt ei aina muista.

Vierailija
31/41 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesi maksetaan vuokran yhteydessä, lasketaan automaattisesti vuokraan lisäyksenä. Me tosin saamme joka vuosi palautusta reilun satasen, siksi en siitä erikseen kirjoitellut sen enempää. Sähkö maksetaan itse ja kaipa sitä säästöä tulee sillä, kun ei katsota telkkaria (sellainen löytyy, mutta emme vaan välitä ohjelmista), astianpesukone + pyykinpesukone ovat vähän energiaa kuluttavia (näissä myös pikapesut ym.) jne.? Valot päällä vain siellä missä oleksitaan, lämpötilat pidetään kohtuullisina jne.

Asumistukea emme ole hakeneet.

Vierailija
32/41 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ap

Vierailija
33/41 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ikämme vuoksi + koska meillä on keskitetty muitakin asioita sinne.

t. ap

Vierailija
34/41 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

alan koulutus miehelläsi on, entä sinulla? Olen itsekin köyhä ja kyllä minua vituttaa kun ei koskaan ole varaa mihinkään, mielestäni tämä tämmöinen "perusnormaali arki" on hiton puuduttavaa elää 70 vuotta elämästään, tuntuu että menee elämä hukkaan. Siis käydä vain jossain kaupassa ja kirjastossa ja sitten kuolla. Senkin olen huomannut, että tällaisilla tuloilla ei todellakaan ole varaa sairastua yhtään mihinkään.

Vierailija
35/41 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

alan koulutus miehelläsi on, entä sinulla? Olen itsekin köyhä ja kyllä minua vituttaa kun ei koskaan ole varaa mihinkään, mielestäni tämä tämmöinen "perusnormaali arki" on hiton puuduttavaa elää 70 vuotta elämästään, tuntuu että menee elämä hukkaan. Siis käydä vain jossain kaupassa ja kirjastossa ja sitten kuolla. Senkin olen huomannut, että tällaisilla tuloilla ei todellakaan ole varaa sairastua yhtään mihinkään.

Vierailija
36/41 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkä kokoinen asunto teillä on? Ihmettelen vain, miten teillä voi olla sähkölasku vain 33 e/kk???

Siis tosi vähän! Meillä 80 m2 asunnossa on sähkölasku 100 e/kk ja asutaan vielä kerrostalossa, ja mm. talvisin ikkunat tiivistetty ikkunateipillä, joten ei käy vetokaan.

Kotivakuutus meillä maksaa 300 e/kk (Pohjola, laaja vakuutus myös), kerrotko mistä yhtiöstä teillä on vakuutus, kun on NOIN halpa!! Tahdon yhtä halvan kotivakuutuksen.

Miten vesi? Paljonko teillä menee veteen rahaa, meillä 80 e/kk (neljä henkeä taloudessa).

Ihmettelen edelleen noita summia... Ja kyllä meillä on ollut esim. tv-maksut (nythän se muuttuu) ja autosta tulee kuluja (huollot, bensa, vakuutukset). Lisäksi tulee muitakin laskuja, mitä nyt ei aina muista.

Vierailija
37/41 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on tosin lähdössä opiskelemaan lisää, jossei lähiaikoina saa alansa töitä. Minun alallani töitä riittää, mutta terveyteni vuoksi olen ollut työtön jo jonkin aikaa.

t. ap

Vierailija
38/41 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minulla 65 neliön kolmioon pohjolan laaja kotivakuutus 10e/kk. sähkölasku n.20-25e/kk. vesi kuuluu vuokraan, sille ei ole olemassa erikseen hintaa. vuokra alle 500 euroa, toissavuonna täydellisesti remontoitu asunto. ei varmaan tarvitse mainita että en asu etelä-suomessa :)

Vierailija
39/41 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimeentukirajojen, joten kyllä te ihan oikeasti olette köyhiä. Saatte kai jotain tukea? Miehesi on oikeassa, turha tuolla summalla on kituuttaa, mene töihin!

Vierailija
40/41 |
30.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt tulossa yksi iso leikkauskin huhtikuussa, jonossa olin yli vuoden.

Kuten jo sanoin, emme ole hakeneet tukia. Lapsilisän saamme.

t. ap