Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä yliopistossa fysiikkaa opiskelleita tai jopa valmistuneita?

Vierailija
29.01.2013 |

Oon fysiikan (pääaineopiskelijoiden) peruskursseja tässä suorittanut, ja ne on menneet ihan ok, nelosta tullut arvosanaksi kohtuullisen vähällä panostuksella. Olen kokenut että ne tentit on itseasiassa aika helppoja olleet kurssien sisältöön verrattuna. Luulen että se on vaan sellainen opintojen alun helpotus, että opiskelijat huomaa että tuleehan niitä opintopisteitä kun vaan menee tenttiin... Mutta nyt pitäisi päättää jatkaako fysiikan kanssa vai en. Jos jatkan niin tavoitteena olisi silloin fysiikan vaihtaminen pääaineeksi.

Kun on jo tätä perhettä, niin huolestuttaa vähän miten fysiikka sopii tähän perheellisen elämään. Onko myöhemmissä opinnoissa paljon aikaavieviä labratöitä? Tai miten se työ sitten, onko fyysikot sellaisissa elämäntehtävätöissä, että tekevät uraa tai kellon ympäri töitä ties missä, vai onko niillä mahdollisuutta muokata työaikoja tai tehdä lyhyttä työviikkoa tarpeen tullen tms.?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin monet fysiikan opiskelijat on menneet juuri toisen kautta: alussa shokki ja kaikki vaikeaa, sitten helpottuu. Itse olen lukenut fysiikasta pitkän sivuaineen ja ekat pari iso kurssia on ykkösiä. Oli todella hilkulla, etten lopettanut koko ainetta siihen. Sitten jotenkin pääsi siihen ajatusmaailmaan ja numerot koheni. Valmistuin ihan siedettävällä keskiarvolla. (3/5)

Työn laatu ja perhe-elämä siihen yhdistettynä riippuu tasan työpaikasta. Jos olet perusfyysikko tai tutkija tai opettaja, niin siinä on helppo olla perheellinen. Toisaalta fyysikkohan voi olla vaikka markkinoinnissa ja matkustella 150 päivää vuodessa. Se on omasta suuntauksesta kiinni ja valinnoista, mihin päätyy. Lähtökohtaisesti perusduunit on helppoja työn kanssa. Urakehitys vaatii aina uhrauksia.

Vierailija
2/16 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihdoin tietojenkäsittelyoppiin ekan vuoden jälkeen. Minua olisi kiinnostanut fysiikasta teoreettisempi puoli ja kosmologia, mutta toisaalta akateeminen ura pienine palkkoineen ei kiinnostanut yhtään. Joten siksi menin IT-alalle kumminkin.

Fyysikoilla tosiaan on monenlaisia työtehtäviä ja ihan varmasti löytyy perheelliselle erittäin sopivia duuneja. Ja asiantuntijatöissä alalla kuin alalla on joustavuutta työaikojen suhteen kyllä, eikä ylitöitä ole kenenkään pakko tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuokin oli kiva kuulla, että voisi olla jopa niin että moni lopettaa jo näihin peruskursseihin :). Vaikea vaan uskoa tuota lahjakkuutta, mutta lämmitti kuitenkin mieltä, kiitos! Luulen että käyn jonkun opintojen ohjaajan kanssa vielä juttelemassa tuosta, että miten yleensä se numerojen kehitys menee. Mulla on ollut samaan aikaan matikan (perus)kursseja, analyysia ja lineaarialgebraa, ja niistä saan samalla (huonolla) panostuksella kakkosia. Yritän nyt kevään panostaa paremmin ja katsoa auttaako se päättämään suuntaa. Matikka houkuttelisi siksi että sitä olisi helpompi opiskella vähemmällä läsnäololla, mutta nyt tuntuu että se ei ole niin kiinnostavaa ja mulle vaikeampaa.

Mua kiinnostaisi kaikkein eniten joku työ missä on mahdollisuutta tehdä vähän lyhyempiä päiviä ja kuitenkin tienaisi hyvin :D. Ylläri. Eli siis että olisi myös mahdollisuutta viettää vapaa-aikaa perheen ja harrastusten parissa. Tärkein olisi kuitenkin varma työllistyminen, eikä ne täydet työviikotkaan niin kauhistus ole, eikä jatkokouluttautuminen, mutta haluaisin että palkka ei olisi sitten mikään kitupalkka. Sinänsä uralla eteneminen ei ole niin iso juttu mulle, voisin tehdä vaikka siivousduunia ihan tyytyväisenä jos palkalla pärjäisi.

Vierailija
4/16 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskurssit ovat helpompia kuin vanhan cumun kurssit, mutta ei ne siitä enää vaikene

Peruskurssit menee lukiotiedoilla, mutta lopetusprosentti on suuri, koska osa hakee esim lääkikseen.

Itse luin sitten opeksi, koska haluan tehdä töitä ihmisten kanssa. Tutkijan työ sopii perheelliselle, jos osaa pitää omista rajoistaan kiinni. Suurin osa ei osaa.

Vierailija
5/16 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin itse teknillistä fysiikkaa TKK:lla, eikä ne fysiikan peruskurssit olleet kenenkään mielestä helppoja. Tämä siitä huolimatta, että me olimme käytännössä kaikki viiden tai kuuden ällän ylioppilaita. Lukiotiedoilla ei olisi ensimmäisen vuoden tenteissä osannut varmaan vastata yhteenkään kysymykseen. Sain kyllä sinänsä kursseista hyvät arvosanat (yleensä 4 tai 5 / 5), mutta se vaati panostusta toisin kuin lukiossa, jossa olin ymmärtänyt kaiken heti, kun opettaja sen ensimmäisen kerran selitti.

Toisaalta eivät ne kurssit vuosien mittaan muuttuneet sen vaikeammiksi, mutta kylläkin matemaattisimmiksi. Siinä vaiheessa, kun siirrytään kvanttimekaniikkaan, muistuttaa fysiikka minusta selvästi enemmän matematiikkaa kuin lukion fysiikkaa. Minulle tämä muutos sopi.

Eri yliopistoissa voi kuitenkin olla erilainen tapa ja voi hyvin olla, että jossain toisessa yliopistossa peruskurssit eivät juurikaan ole lukiokursseja vaikeampia, mutta ne sitten vaikeutuvat selvästi opintojen edetessä. Myös TKK:lla minun opiskeluaikanani muiden kuin fysiikan opiskelijoiden fysiikan peruskurssit olivat selvästi helpompia.

Työtehtäviä fyysikoilla on hyvin erilaisia, eivätkä läheskään kaikki vaadi kauheaa määrää ylitöitä. Minä kuitenkin vaihdoin valmistumisen jälkeen IT-alalle, joten en osaa fyysikoiden töistä niin paljon puhua.

Vierailija
6/16 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pitkälle yhtenevä tarina minulla.

Valmistuin Tfy:ltä kuutisen vuotta sitten. Ensimmäiset pari vuotta meni laajojen Mat ja Fys kurssien parissa. Työmäärä oli lukiossa totuttuun nähden suuri, mutta onneksi tentit olivat usein kohtuullisia suhteessa kurssisisältöön. Opiskelun loppuvaiheen kannalta kiitän itseäni, että näin vaivaa noiden peruskurssien eteen. Ensimmäisten vuosien kursseilla käydyt menetelmät tulivat moneen kertaan vastaan pääaineopinnoissa ja kun perusteet oli kunnolla hallussa, ei loppukaan ollut ylitsepääsemättömän vaikeaa. Valmistumisen jälkeen vaihdoin IT-alalle ja nyt teen kotoa töitä samalla kun vahdin naperoa.

Kuten yliopistotutkinnoissa yleensä, mutta ehkä fysiikassa/matematiikassa vielä korostuneemmin, tutkinnon suorittaminen ei valmista mihinkään ammattiin. Työtä hakiessa fyysikon tutkinto on mielestäni enemmänkin osoitus tietynlaisesta päättelykyvystä ja kyvystä viettää pitkiä aikoja samaan asiaan keskittyneenä. Tässä mielessä koulutus ei siis sulje mitään ovia, joskaan ei myöskään tarjoa valmista osaamista "oikeisiin" töihin.

Vierailija
7/16 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä taas. Tuosta lukiopohjasta, olen kyllä lukiossa pitkän fysiikan suorittanut ja jotain fysiikan tehtäviä reaalissakin tehnyt, mutta yo-kirjoituksista on kymmenen vuotta aikaa. Fysiikan kursseja tuli tässä vähän niin kuin monen sattuman kautta otettua "kylmiltään". Joten en osaa oikein sanoa mikä on lukiopohjaa ja mikä ei :).

Tuosta IT-alasta kiinnostaisi kuulla, Oulun yliopiston sivuilla Teoreettisen fysiikan linjan alla sanotaan: "IT-alalle suuntautuville on runsaasti haastavia työpaikkoja tarjolla." Mitä fyysikot siis tekee IT-alalla ja miten sinne "siirrytään"?

Mulla on tässä fysiikan ohella mietinnässä lähinnä opettajalinja (ma ja fy, ehkä ke) tai sitten h-lääkis. Hammaslääketieteellisessä ongelma on juuri se läsnäolopakko ja pitkät päivät, mutta toisaalta työ voisi olla mulle ihan sopivaa sikäli että työllistyminen varmaa, hyvä palkka ja mahdollista ainakin jonkun ajan päästä tehdä lyhyempää päivää. Opettajan ammatti olisi sellainen ihan ok, ei mikään lapsuuden unelma mutta ehkä se menisi kuitenkin. Hyvät puolet siinäkin.

Vierailija
8/16 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheelliselle opiskelu on kyllä todella vaikeaa. Läsnäolopakko ei oikein kuvaa opiskelua, vaan varaudu reilusti 40-50 tunnin työviikkoihin, joita ei siis suoriteta kirjastossa/kotona.

Jos puoliso hoitaa lapset paikoin yksin, niin sitten sopii.

Vierailija
9/16 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliso varmaankin hoitaa, mutta matkat yliopistolle on jo tällaisenaan aika pitkiä. Jää mietintään että onnistuisiko se kuitenkin, muutama vuosi... Huoh.

Vierailija
10/16 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valmistuttuasi kuitenkin haluat siirtyä IT-hommiin, niin IT-alan koulutus on parempi kuin fysiikan.

Vierailija
11/16 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta IT-alasta kiinnostaisi kuulla, Oulun yliopiston sivuilla Teoreettisen fysiikan linjan alla sanotaan: "IT-alalle suuntautuville on runsaasti haastavia työpaikkoja tarjolla." Mitä fyysikot siis tekee IT-alalla ja miten sinne "siirrytään"?

Minä siirryin niin, että hain IT-alan työpaikkaa. Ei minulla ollut suoritettuna kuin pari ohjelmointikurssia (tosin olin kyllä ohjelmoinnut jonkin verran erilaisiin fysiikkaan liittyvissä erikoistyössä ja diplomityötä tehdessä). Työhaastattelussa kuitenkin haastattelija totesi, että "kun sinä olet valmistunut noin hyvin arvosanoin teknillisestä fysiikasta, niin kyllä sinä varmasti nämäkin asiat nopeasti opit". Jotkin toiset opiskelukaverini tekivät ensin väitöskirjan teoreettisesta fysiikasta ja siirtyivät sen jälkeen konsultiksi (osa sitä kautta myöhemmin toimitusjohtajaksi) puhtaasti taloushallintoon liittyviin tehtäviin.

Ainakin TKK:n teknillisestä fysiikasta valmistuneilla oli (taitaa on vieläkin) vähän sellainen maine, että siellä opinnot ovat niin vaikeita, että niissä menestynyt pärjää suunnilleen missä hommassa tahansa. En tiedä, koskeeko tämä maine muiden yliopistojen fysiikan opinnoista valmistuneita.

Toki täytyy sanoa, että siirryin aikana, jolloin IT-alalla oli kova työvoimapula. Tällä hetkellä siirtyminen ei olisi varmaan yhtä helppoa, vaan todennäköisesti vaadittaisiin alan sivuaineopintoja.

Fysiikalla ja IT-alalla ei ole kauhean paljon yhteistä sisältöä, mutta molemmissa tarvitaan kuitenkin hyvää loogista päättelykykyä. Sen lisäksi fysiikan opinnot antavat vahvan matemaattisen pohjan (joissain tapauksissa jopa vahvemman kuin puhtaat matematiikan opinnot, koska fyysikot joutuvat oikeasti soveltamaan matematiikkaa), josta on hyötyä esim. sellaisissa ohjelmointitehtävissä, jotka liittyvät jotenkin teknisiin sovelluksiin.

8

Vierailija
12/16 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että koulutuksen myötä on kykyä hahmottaa monenlaisia monimutkaisia systeemejä, soveltaa matikkaa ja vissiin sitten laskeskella kaikennäköistä muutosnopeutta sun muuta. Ja että fyysikot opiskelee näitä analyysitekniikoita jotka monissa muissa koulutusohjelmissa jää vähemmälle, joten fyysikoita tarvitaan näillä muillakin aloilla. No en ihan tarkkaan muista miten se meni, ja saattaa olla että tässä ei juurikaan huomioitu esim. DI-puolta, vaan verrattiin vaan muihin FM:hin.

IT-ala ei kylläkään kiinnosta erityisemmin, kun en tiedä siitä senkään vertaa mitä fysiikasta. Kiinnitin vaan huomiota kun se tuntui tulevan muutamassa vastauksessa ja nettisivuillakin esille. Koko tää matemaattis-teknillinen maailma on mulle vähän sellasta Ö-mappia, jonka ei pitänyt olla mun juttu ollenkaan. Lukion jälkeen mietin lääkistä tai sitten jotain ihan humanistista alaa, mutta tässä sitä nyt ollaan. :)

- ap -

Vierailija
13/16 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjelmointi on yllättävän hauskaa. :-) Tosin tällä hetkellä työtilanne ei ole kovin hyvä...

Vierailija
14/16 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjelmointi on yllättävän hauskaa. :-) Tosin tällä hetkellä työtilanne ei ole kovin hyvä...

kun kerran näyttää jo siltä että se matikan opettajankin ura on ihan potentiaalinen vaihtoehto mulle :)...

Vierailija
15/16 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen mun vanhemmista oli sairaalafyysikko. Hyvin ehti olla perheenkin kanssa, ei mitään ongelmia! :) Ja taatusti tärkeätä työtä.

Vierailija
16/16 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkiksen ja teknillisempien alojen välillä heiluvalla. Maisteriohjelman kurssit olisi mielenkiintoisia. Mutta sairaalafyysikoksi tie on pitkä. Mahdollisuus sekin silti. Mahtaako ne tienata millaisia summia :)?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan