RINTARUOKINNAN LOPETTAMINEN
Huolettaa lapsenlapseni ruokinta: puolitoistavuotiaalle lapselle annetaan niin usein rintaa, kun lapsi haluaa ja lapsi kituuttelee tällä rinnalla. Sivullisena näyttää siltä, että ÄIDILLÄ on VIEROITUSOIREITA, ei halua luopua rinta-lapsisuhteesta. Ruokintatapojen seurauksena lapsi ei syö normaalisti vaan leikkii ruualla. Syö sormiruokintametodin mukaisesti eli heittää kaikki lattialle. Mielestäni tämä ei ole oikein: mitä mieltä olette??
Kommentit (7)
Olen tavannut vastaavia, aidosti huonosti kasvavia lapsia. Tiedänpä jopa joskus ls-ilmoitustakin käytetyn painostuksena rytmin etsintään. Pk-aloitus auttaa usein.
Voisitko kannustaa tytärtäsi ottamaan vastaan apua neuvolan perhetyöstä?
Olen tavannut vastaavia, aidosti huonosti kasvavia lapsia. Tiedänpä jopa joskus ls-ilmoitustakin käytetyn painostuksena rytmin etsintään. Pk-aloitus auttaa usein.
Voisitko kannustaa tytärtäsi ottamaan vastaan apua neuvolan perhetyöstä?
On samanikäinen, joka saa tissiä, mutta ei hän todellakaan sitä pelkän ravinnon takia halua. Läheisyys ja turva merkkaa tässä vaiheessa enemmän, haluaa syliä ja äidin sylissä alkaa tehdä tissiä mieli, isin sylissä hän vaan halailee ja on.. En anna tissiä aina kun hän sen mainitsee, vaan harkitusti, yleensä illalla.
Kiinteät uppoaa todella hyvin, varsinkin aamupuuro ja lounas. Tissiä en anna ennen ruokailua, ettei ruokahalut mene. Enkä muutenkaan enää päivisin, paitsi päikkäreille mennessä. Eli vuorokaudessa n.4x.
Kylöä taaperoimetyksestä on tietääkseni etua enemmän kuin haittaa.
On samanikäinen, joka saa tissiä, mutta ei hän todellakaan sitä pelkän ravinnon takia halua. Läheisyys ja turva merkkaa tässä vaiheessa enemmän, haluaa syliä ja äidin sylissä alkaa tehdä tissiä mieli, isin sylissä hän vaan halailee ja on.. En anna tissiä aina kun hän sen mainitsee, vaan harkitusti, yleensä illalla.
Kiinteät uppoaa todella hyvin, varsinkin aamupuuro ja lounas. Tissiä en anna ennen ruokailua, ettei ruokahalut mene. Enkä muutenkaan enää päivisin, paitsi päikkäreille mennessä. Eli vuorokaudessa n.4x.
Kylöä taaperoimetyksestä on tietääkseni etua enemmän kuin haittaa.
No oma tilanteesi kuulostaa vähän erilaiselta, kuin ap:n kuvaama tapaus.
Meillä olisi varmaan vieläkin tuollaista ap:n kuvaamaa pelkkää tissittelyä, jos en olisi lopettanut imetystä kokonaan, kun lapsi oli 1-v. Sitä aiemmin ei millään mennyt kiinteä ruoka alas, ja koko ajan oli nälkä, kun vain tissi kelpasi, mutta nälkä ei sillä kunnolla lähtenyt. Yötkin oli kamalaa hulinaa.
Saman tien kun yöimetyksen lopetin, alkoi ruoka maistua! Ja koko ajan paremmin maistui ruoka sitä mukaa, kun päiväimetystäkin harvensin. Ja lapsi oli tyytyväinen, kun tissi unohtui ja vaihtui kunnon ruokaan ja ruokailusta erotettuun syliin ja hellyyteen. Paras päätös ikinä tuo imetyksen lopettaminen!
eikö se isi vois pikkuhiljaa siirtyä sitä äitin tissiä imemään?
rintamaito muodostaa ison osan lapsen ravinnosta, eikä siitä ole mitään haittaa, jos kasvu jatkuu normaalilla tahdillaan ja äiti itse ei koe tiheitä imetyksiä ongelmaksi. Kyllä ne kiinteiden ruokien määrät siitä pikkuhiljaa kasvavat. Isoäidit ja muut kanssaihmiset on sitten erikseen, heidän mielipiteellä ei tässä ole väliä.
WHO suosittelee täysimetystä 6kk ikään asti, sen jälkeen osittaisimetystä 2-vuotiaaksi tai pidempään, jos äiti ja lapsi niin haluavat. Suositus koskee myös teollisuusmaita. Suomessa STM:n imetyssuositus on 6kk täysimetystä, osittaisimetystä 1-vuoden ikään tai pidempään jos äiti ja lapsi haluavat.
Sormiruokailu on ihan hyvä tapa ruokkia lasta, sotkua siinä tulee varsinkin alussa, mutta lapsi saa onnistumisen elämyksiä säädellessään itse ravinnon määrää ja llatua. Siitä voi olla hyötyä myös tulevan painonhallinnan kannalta.
Se, että osa vastaajista on kokenut imetyksen lopettamisen helpottavan elämää, ei tarkoita sitä, että kaikille äideille se olisi näin. Jos AP:n seuraama äiti kokee itse imetyksen hankalaksi ja vaikeaksi asiaksi, eiköhän hän ihan itse osaa tehdä vieroituspäätöksensä.
Eli jokainen äiti arvioikoon ihan itse ilman ulkopuolisten painostusta, mikä on sopivan pituinen aika imettää lasta heidän perhetilanteessaan.
Kärsiikö?
Selvästi alipainoinen?
Onko nyt kuitenkin sinulla suurempi ongelma kuin lapsella ja äidillä?