Jäisitkö liitoskipujen takia sairaslomalle?
Jotenkin minua hävettää, kun aina puhutaan siitö kuinka raskautta pidetään sairautena, mutta minua sattuu jalkojen sisäsyrjiin sekä tuonne keskelle niin paljon, että käveleminen tekee kipeää. Joka kerta kun nousen, joudun kokoamaan itseni että kykenen taas ottamaan askelia. Linkutan selvästi, koska kävely ja muu liikkuminen sattuu tosi ilkeästi.
Raskausviikkoja 30 ja mietin, pitääkö minun joka kolmas päivä sitten anella sairaslomia?!
Jäisittekö te? Kykenen kyllä tekemään töitä, mutta se on tosi tuskallista eikä helpotusta näy vaikka olen odottanut ja tehnyt kaikki konstit kipujen helpottamiseksi. :(
Kommentit (38)
Vaikka sattui ihan järkyttävästi. Kävelin hitaammin kun vanhimmat mummelit keppien kanssa tuolla kadulla, koira-parkakin pääsi vain talon ympäri -lenkille kun pitemmälle en päässyt (onneksi perheessä muitakin ulkoiluttajia). Neuvolassa ei muuten reagoitu mitenkään kun puhuin liitoskivuista, enkä ollut kuullut niistä aikaisemmin. Tämä raskaus oli KOLMAS eikä kahdessa ensimmäisessä ollut mitään kipuja. EI myöskään neljännessä, mitään vastaavia. Pelkäsin niin kauheasti neljännessä niiden kipujen tuloa, että olin valmis ottamaan aikaisitettua äitiyslomaa, onneksi palkanlaskija sanoi, että ota vaikka saikkua sitten jos tarvitset, älä nyt etukäteen päätä jäädä äippälomalle.
Kyselee se hoitoalalla oleva joka jo jäänyt saikulle, kenelle esikoinen 1,5v, joka ei osannut tällaista mitenkään odottaa...
Itselläni tulee välillä kivuliaita supistuksia, pikkasen kyllä pelottanut että meinaako tämä pysy loppuun asti...
nyt 28rv meneillään vasta..
No, keskiviikkona neuvolalääkäri, saa tarkistaa mikä on tilanne (toivottavatsi kiinteä ja pitkä kohdunkaula eikä avautumista).. Ja sitten 20/2 pääsenkin ylimääräiseen ultraan tarkistamaan istukan tilanteen ja pahimassa tapauksessa sopimaan sektioaikaa jos se ei ole siirtynyt pois tukkimasta tytön pääsyä maailmaan=/
(Sori, meni vähän ot....)
Miten vanha esikoisesi muuten on?
Mitä löysemmät ja veltommat lihakset, sitä pahemmin liitokset paukkuu. Pahimmillaan ne on läskeillä tai niillä, joilla kertyy raskauskiloja yli 1kg/raskauskuukausi.
Johtuvat hormooneista, siksi voivat vaihdella raskauden välissä. Hyvä kun joku tietämätön tulee mussuttamaan toisten kunnosta leuat louskuen tietämättä asiasta mitään. :D Ärsyttää kun mukatietävänä tullaan puhumaan faktoista jotka eivät ko asiaan edes liity. Hyvä tuuri jos itselleen ei ole aiheutunut kipuja, tuollaiselle juuri toivoisin niitä kipuja, ansaitusti.
Mitä löysemmät ja veltommat lihakset, sitä pahemmin liitokset paukkuu. Pahimmillaan ne on läskeillä tai niillä, joilla kertyy raskauskiloja yli 1kg/raskauskuukausi.
Ihme kun kunto-ohjaaja jäi aikaisin saikulle. ;)
Huoooh, johtuu kylläkin hormooneista pösilö.
Raskauden aikana hoikalle pitäisikin kertyä 500g/vko! :D Minulla on siis pieni lähtöpaino.
Miksi meidän pitää vääntää tietämättömien kanssa mistä kivut johtuu? Mitä sitten vaikka olisin 200kg? Olisinko sitten jotenkin velvollinen rangaistuksena kärsimään vai mikä on pointtina nyt esittää mielipiteitä jostain liitoskipujen syystä?! Onko sillä merkitystä?
Edelleenkin kuntoni on parempi kun esikoisen odotusaikana jolloin kipuja ei ollut, en ole ylipainoinen, olen nuori ja plaa plaa kaikkea mikä ei tänne kuulu. Oli miten oli, sattuu ja kysymys johon halusin vastauksia, löytyy aloitusviestistä.
Oletteko jotenkin kateellisia näistä kivuista vai mitä ihmettä?! :D On se niin kivaa jos saa jäädä lomailemaan jihuu??? :D Olkaa onnellisia jos ei omalle kohdalle sattunut ilkeät hormonit tätä tekemään. :(
Raskauden aikana hoikalle pitäisikin kertyä 500g/vko! :D Minulla on siis pieni lähtöpaino.Miksi meidän pitää vääntää tietämättömien kanssa mistä kivut johtuu? Mitä sitten vaikka olisin 200kg? Olisinko sitten jotenkin velvollinen rangaistuksena kärsimään vai mikä on pointtina nyt esittää mielipiteitä jostain liitoskipujen syystä?! Onko sillä merkitystä?
Edelleenkin kuntoni on parempi kun esikoisen odotusaikana jolloin kipuja ei ollut, en ole ylipainoinen, olen nuori ja plaa plaa kaikkea mikä ei tänne kuulu. Oli miten oli, sattuu ja kysymys johon halusin vastauksia, löytyy aloitusviestistä.
Oletteko jotenkin kateellisia näistä kivuista vai mitä ihmettä?! :D On se niin kivaa jos saa jäädä lomailemaan jihuu??? :D Olkaa onnellisia jos ei omalle kohdalle sattunut ilkeät hormonit tätä tekemään. :(
Monille ilmaantuu raskauden loppupuolella ns. liitoskipuja. Uudelleen synnyttäjille nämä oireet voivat ilmaantua jo aikaisemmin. Kipu tuntuu alaselässä, nivusissa, häpyluussa ja/tai häntäluun vieressä.
Naisen elimistö alkaa valmistautua synnytykseen, ja hormonien vaikutuksesta lantiorenkaan joustavuus lisääntyy nivelsiteiden löystymisen myötä. Lantion alueen kivut voivat olla niin kovia, että on jäätävä sairaslomalle.
Hyvä tukiliivi voi auttaa ja sen voi ostaa erikoisliikkeestä. Neuvolasta voi saada myös lähetteen apuvälinelainaamoon, josta liivin voi saada maksutta lainaksi. Liitoskipujen voimakkuus vaihtelee suuresti; kivut voivat mennä ja tulla, ja päivät voivat olla hyvin erilaisia. Liikunnalla on vaihteleva vaikutus liitoskipuihin.
Lähde:
turku.fi » Terveys » Neuvolat » Äitiysneuvolat » Onko syytä huoleen?
mitähän säkin tiedät? Läskeille niitä raskauskiloja just ei tuukaan kun ei tarvi vararavintoa. Jos on laiha niin 1kg/kuukausi on aivan liian vähän, millä se vauva sitten elää jos äiti on pelkkää luuta ja nahkaa? Vauvan ravinto lähtee äidin lihaksista ja luustosta sitten.
Ja toiseksi, mulla on ihan hyvä lihaskunto, ennen raskauksia kävelin helposti pitkiä matkoja mutta raskaana postilaatikolla käyminenkin tekee tuskaa. En oo kärsinyt mistään lantionpohjan vaivoista synnytyksen jälkeen, ei voi nekään ihan huonossa kunnossa olla. Ootko kuullut raskaushormoneista jotka löyhdyttää niveliä ja kudoksia? Siitä ne liitoskivut johtuu. Jollain niitä hormoneja tulee enemmän ja toisilla vähemmän, siitä riippuu se kivun määrä tai kivuttomuus. Aika vähän sille voi itse mitään tehdä.
Ja AP:lle: pyydä ihmeessä sairaslomaa. Kuka mies olisi töissä tuollaisten kipujen kanssa?
istumatyö ja häpyliitos oli kuin tulessa. En meinannut päästä liikkeelle kun nousin siitä tuolista. Kävely oli sellaista köpöttelyä, 10 sentin askelilla, oli vielä talvi ja liukasta.
Työmatkallani käytin kolmea eri kulkuneuvoa ja pelkäsin kuollakseni, että jään jonnekin matkalle
kun en kerta kaikkiaan päässyt kävelemään ja nousemaan esim. busssin. Neuvolalääkäri antoi ihan suosiolla sairauslomaa kun en melkein päässyt tutkimuspöydälle.
Hoitoala, nostoja, pesuja, kyykkimisiä ja pukemisia....
Jo rv23 sain saikkua, ensi viikolla uudestaan työpaikkalkeuriin mutta ei kyllä mitän toivoa että töihin menisin enää, en pysty kunnolla kävelemään ottamatta tukea seiniltä jne...Ja ne ketkä eivä tole helvetillisistä liitoskivuista kärsineet voivat olla hiljaa, se että on vähän sattunut ei ole sama asia, eikä se että joihinkin sattuu vähän enemmän tarkoittaa että ne ovat vain liian herkkiä!
Itse esim ajoin itse sairaalaan kun oli umpparitulehdus, enkä ollut leikkauksen jälkeen läheskään niin kipeä kuin nyt näiden liitoskipujen kanssa, kun sängystä nouseminenkin melkein itkettää...
Ja välillä oksettaa kun tekee niin kipeää mutta vessaankin olisi pakko päästä.
Joudun myös nostamaan jalat käsillä ylös mm autosta noustessa, ihan järkyttävä poltto jaloissa. :( Voisin töissä käydä jos joutuisin kävelemään sinne ja takaisin, mutta työni on myös kävelemistä koko päivän. Voit arvata kuinka tuskallisen uuvuttavia päivät ovat. Nostelua kuuluu paljon työhöni, mutta pahinta on silti pelkästään se käveleminen. Kantaminen vain vähän pahentaa kipuja.
Tiedän että nuo kivut on kauheta. Itse en meinannut päästä sängystä ylös kipujen takia. Älä kiusaa itseäsi,jää sairaslomalle.
Minä olen ylipainoinen. (raskausviikko 29+3) ja nyt 3 päivän sisällä ilmennyt liitoskipuja. Kipukynnys erittäin korkea, joten kestäisin töissä. Mutta tässä asiassa ajattelen esikoistani enemmän kun itseäni, jos lääkäri on sitä mieltä että jään siaraslomalle , niin jään. (en laiskuuttani vaan vauvani tähden). Kyse on ihmisestä sisälläni. Tyhmät tollasia huutelevat. On sitä kuule tavattu paljon laihoja ihmisiä, joilla on paljon pahemmat kivut. Kyse ei ole siitä kuinka lihava on tai kuinka huonot lihakset on jne. Ole hiljaa, jos et mitään tiedä.
Hahhah!! Liitoskivut ei mitenkään liity laiskuuteen tai ylipainoon. Olen hoikka liikuntaa harrastava nainen, joka joutunut molemmista raskauksista jäämään saikulle helvetillisten liitoskipujen takia. Liitoskivut johtuu siitä kun häpyliitokset löystyy ja valmistautuu synnytykseen..Ei liity mitenkään lihaksiin!
Jouduin jäämään sairaslomalle pian sen jälkeen, kun olin kertonut raskaudesta töissä. Olin melkein 6 kk sairaslomalla liitos- ja nivelkipujen vuoksi. En kerta kaikkiaan päässyt työpaikalle, eli aika mahdotonta tehdä töitä. Kotonakin oli ihan helvetillistä.
Jos olisin ollut töissä, mutta olin kotona esikoisen kanssa. Oli viimeiset 6 viikkoa aivan kamalat, itkin, kun piti kävellä. Vauhti oli etana.
Olisiko niin, että ne joilla treenatut lihakset, tulee noita helpommin. Muistui mieleen meidän liikunnanohjaaja joka jäi tosi varhain saikulle liitoskivpujen takia. Eli kireämmät paikat, kipuja on enemmän?