Odotatko Sinä lasta yksin?
Odotatko Sinä lasta yksin?
Opiskelen folkloristiikkaa Åbo Akademiissa ja kirjoitan graduni yksin odottamisesta. Toivon että Sinä joka odotat lasta yksin tai Sinä joka olet aikaisemmin odottanut lasta yksin, haluaisit osallistua tutkimukseeni vastaamalla muutamaan kysymykseen.
Saat olla anonyymi ja kysymyksiin voit antaa niin pitkiä tai lyhyitä vastauksia kuin itse haluat. Voit itse valita jos vastaat kaikkiin kysymyksiin tai vain muutamiin.
Ota minuun yhteyttä S-postitse jos Olet kiinnostunut vastaamaan kysymyksiin. Lähetän Sinulle kysymykset S-postissa. Aikaa vastata Sinulla on huhtikuun 2013 loppuun asti.
Katja Puntti
katja.puntti@abo.fi
Kysymykset
1. Etunimi Syntymävuotesi Lapsesi syntymävuosi
2. Suunnilleen miten iso osa raskaudesta olit yksin, ensimmäinen, toinen, kolmas raskauskolmannesta vai koko raskaudenajan?
3. Miten koet että yhteiskunta näkee sinut yksin odottavana?
Äitiysneuvola
4. Minkäläisia odotuksia sinulla oli ennen ensimmäistä äitiysneuvolavierailua?
5. Miten koit yksin menemisen äitiysneuvolaan?
6. Miten tunsit itsesi ensimmäisen äitiysneuvolakäyntisi jälkeen?
7. Kerroitko äitiysneuvolan henkilökunnalle odottavasi yksin?
Tuki ja tiedonsaanti
8. Miten koit että neuvolan henkilökunta otti sinut vastaan yksinodottavana?
9. Miten sinua äitiysneuvolassa tuettiin yksinodottavana?
10. Minkälaista kirjallista tietoa yksinodottaville sait äitiysneuvolasta?
11. Minkälaista suullista tietoa yksinodottaville sait?
12. Saitko tietoa esimerkiksi ryhmistä tai muusta tukitoiminnasta yksinodottaville?
13. Koitko että kirjallinen tieto jonka sait oli suunnattu tuleville äideille, äideille ja isille tai että tieto myöskin tyydytti omat tarpeesi yksinodottavana?
14. Kerro esimerkkein miten tunsit itsesi tyytyväiseksi tai tyytymättömäksi esitteiden ja vihkoiden tietoihin.
15. Minkälaista tukea tunnet että tarvitset raskaudenaikanasi?
16. Minkälaista tukea (emotionaalista (sosiaalista), käytännön, taloudellista) pitäisi sinun mielestäsi olla jota ei vielä ole, on liian vähän tai puutteelllista?
ja olen käynyt yh-olohuoneessa ja pitänytkin sellaista vuositolkulla, mutta jotenkin ajatus neuvolan emotionaalisesta tuesta kuulostaa painajaiselta, jota ei saa itse valita.