Mielikuvia eri heimoista Suomessa.
Millaisia ennakkokäsityksiä luuloja tai kokemuksia sinulla on esim. Pohjalaisista, savolaisista, hämäläisistä...
Ja mikä heimo on parhain tai kenen kanssa tulet itse toimeen parhaiten.
Kommentit (6)
av-mammat / wt:t
Välimuotoja ei ole.
ylpeitä, itseriittoisia, pöyhkeitä ja juonittelevia. Siis ne kamalimmat niistä. On hyviäkin tyyppejä. Länsiuusmaalaiset ovat sisäänpäinlämpiäviä, kateellisia ja juoruilevia. Savolaiset alemmuudentuntoisia, lupsakoita mutta herkkänahkaisia.
ja kaupungistuminen on kyllä nuo pitkälle hävittänyt.
Sata vuotta sitten oli toisin.Tosin autokauppaa olen tehnyt Pohjanmaalla, tuskin savolaiset ovat yhtä bisnestietoisia.
Pohjanmaalla on hyviä kaupantekijöitä. Kaikelle myynnissä olevalle hinnat löytyvät heti ja tinkiminen on heidän kanssaan jotenkin vaivatonta.
Pohjois-Karjalassa kaupanteko tuntui hankalalta. Hintoja ei haluttu ilmoittaa, yritettiin kierrellä ja kaarrella, ja lopulta hönkäistiin hinta joka oli lähes aina ylikorkea. Jos heitin vähänkään rankemman vastatarjouksen, saattoi reaktiona olla loukkantuminen tai hämmentyminen. Omiaan pyrkivät kyllä kehumaan mutta ottivat kaupanteon jotenkin henkilökohtaisesti.
Muuten tällaisista "heimoista" en osaa sanoa, mutta eri kaupunkien välillä on pieniä eroja. Ainakin Porissa olen törmännyt kaikista ilkeimpiin, omahyväsimpiin, aggressivisimpiin ja tökeröihimpiin ihmisiin. PK-seudulla ja muuallakin tuntuu meno olevan "easy going", en allekirjoita väitettä stadilaisten epäystävällisyydestä, vaan päin vastoin, maakunnista löytyvät ne ahdasmielisimmät ja vastenmielisimmät tyypit.
Korkeintaan Etelä-Karjalassa on oltu avoimia ja hyväntahtoisia, mutta hehän ovatkin PK-seudun jälkeen ehkä eniten kanssakäymisissä ulkomaalaisten kanssa.
johtunee siitä, että äidin suku on pohjanmaalta, isän karjalasta (viipurista) mutta vanhempani ovat eläneet lapsuutensa lapissa ja minä helsingissä. Ja en tosiaan ole mikään uniikkitapaus omassa tuttavapiirissä, vaan tuntuu että useimmilla on sukua ympäri suomen ja muuttoliike tosiaan kuskannut porukkaa sitten vielä muuallekin.
Ehkä heimopiirteissä on jotain perää jos (ainakin lähes) koko suku on asunut aina samoilla seuduilla, mutta muutoin tuntuu aika turhalta, sen verta porukka on tapoineen ja perintötekijöineen sekoittunut.
itäsuomalaisten , varisnkin savolaisten, kanssa tulee aina toimeen:-)
ja kaupungistuminen on kyllä nuo pitkälle hävittänyt.
Sata vuotta sitten oli toisin.
Tosin autokauppaa olen tehnyt Pohjanmaalla, tuskin savolaiset ovat yhtä bisnestietoisia.