Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapselle pakko laittaa hammasraudat jos sitä suositellaan? Lapsi muutenkin

Vierailija
26.01.2013 |

koulukiusattu eikä halua rautoja :(

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimim. itse aikuisena omalla kustannuksella hampaansa raudoittanut. Enemmän sitä lasta kiusattaisiin vinojen hampaiden takia kuin hammasrautojen.

Enkä ole kuullut ikinä että ketään olisi kiusattu hammasrautojen takia. Jos niiden takia kiusataan, niin kiusaajat kyllä keksivät jonkin muunkin syyn.

Vierailija
62/67 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purentavirheet aiheuttavat helposti vanhempana erilaisia jännitystiloja ja sen myötä esim. päänsärkyä. Lisäksi purentavirheen takia jokin hammas voi joutua liian kovalle rasitukselle. Minulla on esim. yksi hammas lohjennut pahasti, koska siihen kohdistui purentavirheen vuoksi liian kova rasitus. Hampaaseen jouduttiin tekemään juurihoito.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa raudat. Aikuisena katuu jos ei ole rahaa korjata. Minä nimittäin olen yksi sellainen aikuinen. Kiusataan häntä joka tapauksessa, oli raudat tai ei.

Miksi muuten kiusaamiseen ei puututa??? Kovat otteet käyttöön opettajien ja kiusaajien vanhempien kanssa.

T. Leijonaemon lapsi

Vierailija
64/67 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Purentavirheet aiheuttavat helposti vanhempana erilaisia jännitystiloja ja sen myötä esim. päänsärkyä. Lisäksi purentavirheen takia jokin hammas voi joutua liian kovalle rasitukselle. Minulla on esim. yksi hammas lohjennut pahasti, koska siihen kohdistui purentavirheen vuoksi liian kova rasitus. Hampaaseen jouduttiin tekemään juurihoito.

Ihan tismalleen näin! Sama on koettu, pidin rautoja vuoden ala-asteella, mutta sitten turhamaisuus voitti enkä jatkanut hoitoa. Nyt (40v)paha ristipurenta, josta aiheutunut jopa leukanivelen vaurio! Kyllä teet todella pahan karhunpalveluksen lapselle, jos yhtään menet tuohon välttelyyn mukaan. Lapsi kai toki lopulta päättää ottaako/pitääkö niitä vai ei (riippuu mallista), mutta kannusta siihen kuitenkin. 

Vierailija
65/67 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, ei se hampaiden suoruus, vaan se, ettei jää/tule purentavirheitä, jotka voivat aiheuttaa ihan turhia jännitystilopja, kipuja ja mm. päänsärkyjä! Raudat ilman muuta. 

Vierailija
66/67 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä rautoja esteettisistä syistä olla laittamassa, vaan lapsella on todettu terveysongelma, jonka vuoksi on arvioitu, että oikomishoito olisi tarpeen.

Itse oiotutin hampaan aikuisena, lysti maksoi n. 6000-7000 euroa ja kolme omaa tervettä hammasta. Eikä mulla ole mitään missin hymyä edelleenkään, hampaat kun eivät muotoaan muuta oikomisen aikana vaan asettuvat vaan sellaiseen riviin, että purenta on ok. Oli jännä tunne ekaa kertaa saada leuat yhteen, niin että sekä vasemman että oikean puoliskon hampaat koskettavat toisiaan. Syöminenkin helpottui.

Vierailija
67/67 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittäkää se asia lapselle kokonaisuudessaan. Esim. mitä voi tapahtua sitten isompana, mikäli purentaa ei hoida kuntoon. Täällä näemmä on monia esimerkkejä.

Minulle ei tätä tulevaisuutta kerrottu kun olin 12-vuotias. Koin raudat ihan mahdottomana tuomiona muutenkin "herkässä tilassa" olevalle ulkonäölleni ja itsetunnolleni (olin vastikään saanut myös silmälasit). Ja se pitoaika kuulosti tosi pitkältä ajalta silloin. En siis ottanut rautoja. Minulla on päänsärkyä ja hampaat ovat häpeäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi