Onko lapselle pakko laittaa hammasraudat jos sitä suositellaan? Lapsi muutenkin
Kommentit (67)
Miehellä purentavika, eli alahampaat osuu kitalakeen. Hampaat kuin jollain irviolennolla. Yrittää niitä peitellä, vaikka ikää jo 40v. Eli mies päätti lapsena, ettei halua rautoja.
Nyt on molemmilla lapsilla raudat, purentavika periytyi. Lasten raudat on muoviset ja vain öisin suussa.
Jos haluaa aikuisena oikoa purentavian, niin on tosi kallista ja vie enemmän aikaa. Ainakin miehelläni myös hampaat reikiintyivät helposti, kun ne ovat vaikeampi puhdistaa.
Minä lapsena kieltäydyin myös ja onneksi vanhempani suostuivat siihen että ei rautoja. En kertakaikkiaan ymmärrä mitä vikaa hampaissani edes on, no yksi alaetuhammas on ehkä millin taempana kuin muut mutta eipä sitä juuri edes huomaa...
Minä lapsena kieltäydyin myös ja onneksi vanhempani suostuivat siihen että ei rautoja. En kertakaikkiaan ymmärrä mitä vikaa hampaissani edes on, no yksi alaetuhammas on ehkä millin taempana kuin muut mutta eipä sitä juuri edes huomaa...
kyllä kai kun niitä rautoja kouluhammaslääkärissä suositeltiin, mutta mitään haittaa siitä ei ainakaan ole, joten miksipä semmoista hoitamaan? Ruoan pureskelu onnistuu mainiosti ainakin ;-) Miksi korjata toimivaa hampaistoa vain siksi jos se ei mahdu johonkin määritelmiin siitä millainen kuuluu olla.
annetaan vaan kiusaajille periksi ja jätetään asiat selvittämättä.
Kiusaajat on pop! Vittuako terveydestä.
toteamaan, että hampaat olisi hyvä oikoa? Onko aikuisena sitten mukava kulkea raudat suussa monta kuukautta? Se ei ole kivaa teininä, mutta ei todellakaan välttämättä myöskään aikuisena.
muksuna. Nyt hammaslääkäri ihmetteli, minkä takia. Hänellä oli siis käsissä ne vanhat kuvat jne.
Ja edelleen minulla on kaksi hammasta poikittain alhaalla...
Että kiitos niistä neljästä vuodesta kun pilkattiin rautahampaaksi...
ja kun sain raudat se kiusaaminen loppu. Tietty kiusaamista muilla saroilla jatkui, mutta koskaan kukaan ei raudoista sanonut mitään.
Voihan sitä kysyä voisiko saada yöllä pidettävät raudat.
kyllähän hampaissa on oikomisen tarvetta jos kerran raudat halutaan laittaa. Hampaat kannattaa hoidattaa. Niin monella on nykyään raudat että siihen ei enää edes kiinnitä huomiota.
en ole kuullut, että ketään ois kiusattu raudoista.
Kyllä mä ne raudat pakottaisin pitämään, vaikka nyt olenkin tilanteessa, etten ihan kaikista toimenpiteistä olekaan samaa mieltä hammaslääkärin kanssa, ja mietin itsekin näistä toimenpiteistä kieltäytymistä.
Kun sitä aloitetaan, kysytään aina vanhemmilta suostumus siihen sitoutumiseen. Lapselta kysytään toki myös mielipidettä asiasta. Pakolla ei rautoja laiteta.
Myöhemmin sitten, kun lapsi on kasvanut, vanhemmat voi maksaa tuhansia euroja yksityisellä oikaisuhoidoista, kun ei kerran ilaminen hoito kelvannut.
Samalla kun nykytekniikka mahdollistaa aina vaan huomaamattomampien hammastukien valmistamisen, on toisaalta isojen ja möhkälemäisten kojeiden suosio noussut räjähdysmäisesti. Värityksenä uusissa hammaskojeissa on kultaa ja kuminauhatkin saattavat olla värillisiä. Tarkoituksena on, että ne ovat kaikkea muuta paitsi huomaamattomia.
http://yle.fi/uutiset/uusi_hammasmuoti_tuo_jattikokoiset_hammasraudat/5…
kohta tulevat feikitkin
http://www.iltasanomat.fi/muoti-kauneus/art-1288532551862.html
vanhempien puuttua ennemmin tähän kiusaamiseen, kuin huolestua taarpeellisesta oikaisuhoidosta.
raudat suuhun!!!
Minulle laitettiin ylähampaisiin joskus 7. luokalla ja kun sain ne pois niin ehdotettiin alahampaisiin laittoa.
Olin niin tyhmä silloin teininä, että en halunnut enää uusia rautoja suuhun :( :( mikä idiootti minä!!
Nyt sitten kärsin loppuikäni hirveistä "harava-hampaista" :(
Kun nyt kerran ilmaiseksi saa, niin aivan ehdottomasti ottakaa ne lapselle! Selitä juurta jaksain vaikka lapselle miten voi joutua loppuikänsä kärsimään niistä vinoista hampaista niin kuin minä.
kiusaamisefektin, mutta nuo raudat on terveyden kannalta hyvin tärkeät. Meillä kahdella lapella on raudat.
näin mutu-tuntumalla sanottuna. Vanhemmat voivat päättää, laitetaanko raudat vai ei. Jos teidän mielestänne on parempi, että lapsenne näyttää hevoselta, niin se on ihan teidän asianne. Lapsen itsensä vain on paljon hankalampaa ja kalliimpaa oikoa hampaitaan omalla kustannuksella sitten aikuisena, kun nyt ne saisi halvalla yhteiskunnan piikkiin.
Mulle niitä ala-asteella tarjottiin. En halunnut eikä äiti pakottanut. Mitään haittaa ei hiukan epätasaisesta hammasrivistä ole vielä tähänpäivään mennessä ollut ja olen kuotenkin jo 40v. Missiksi tai malliksi en kyllä koskaan halunnutkaan.
Miksi kaikilla pitää olla tasainen hohtavanvalkoinen purukalusto ja sitten sitä esitellään huulet korvissa irvistäen jossain missirivissä? Maailma on liian ulkonäkökeskeinen, eikä persoonallisuudelle ole tilaa. Ja tämä kirjoitus ei sitten koske suussa poikittain kasvavia hampaita, selkeät purentaongelmat kannattaa ilman muuta hoitaa.
jos saisi kunnalliselta puolelta raudat, sen verran tiukat ovat kriteerit. Eli ehdottomasti kannattaa ottaa! Omaa poikaani ei koskaan kiusattu raudoista, niitä on niin monilla eikä asialle itse voi mitään. Sitä paitsi ne ovat nykypäivänä aika huomaamattomia. Eiköhän se suun terveys ole tärkeintä?
Näiden syiden takia pitää mennä yksityiselle oman lompsan kanssa.
TK:ssa on melkoiset kriteerit siitä, kuka oikomishoitoon pääsee. Esim. omalla lapsellani oli niin paha väärä purenta yli ylähampailla, että pääsi oikomishoitoon. Olisi kuulemma johtanut moniin muihinkin ongelmiin .
Toisella lapsellani taas kasvaa kaksi hammasta päällekkäin. Tätä ei julkinen hoida, ei kuulu kriteereihin. Noiden hampaiden väliä on mahdoton itse puhdistaakaan. Pitää tilata itse aika ja vaikka poistattaa toinen hampaista.
KYSY TOINEN MIELIPIDE YKSITYISELTÄ HAMMASLÄÄKÄRILTÄ!
Minä pidin rautoja kolmisen vuotta ollessani teini. Vanhempana kävi ilmi, että raudat vetivät hampaat väärään suuntaan. Ongelma ei ole ulkonäöllinen, hampaani ovat aina näyttäneet hyviltä. Edessä nyt kuitenkin uusi hammasrautajakso, jolla korjataan 90-luvulla aikaansaadut virheet, tai leikkaus.
Teininä hampaat "oiottiin" siis julkisella puolella.