Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen hoitovapaalla ja vaadin, että mies tekee 50 % kotitöistä av:n ansiosta!

Vierailija
26.01.2013 |

Täältä saa niin usein lukea, että nainen on totuttanut kotona lasten kanssa ollessaan miehen siihen, ettei tämän tarvitse tehdä ollenkaan kotitöitä. Sama meno on sitten jatkunut vaikka nainen on palannut töihin.

Jäädessäni äitiyslomalle päätin, että meille ei käy niin. Yhden vauvan kanssa kotona pyöriessä ehtisin ja jaksaisin kyllä hyvin tehdä kaiken, mutta enpä tee! Käytän luppoajan palstailuun ja kavereiden kanssa kahvitteluun.

Muilla samaa systeemiä?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän miestäsi. Parasta ottaa ero.

En kertonut sanallakaan siitä, mitä mieltä mieheni on tästä järjestelystä.

Tässä taas näkee, kuinka av-mamma on toiselle palstailijalle susi. Kun joku marttyyriluuska marisee, että joutuu yksin tekemään kotityöt palkkatyön lisäksi, riittää sääliä. Mutta kun joku kertoo, miten on keksinyt ennaltaehkäisevän keinon välttää kotiorjaksi joutuminen, kukaan ei iloitse eikä kehu.

Ap

Vierailija
22/40 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen talous, yhteiset kotityöt, yhteinen lapsi. Miksi äidin pitäisi huolehtia yksin lapsi ja koti? Kyllä meillä ainakin on itsestäänselvyys, että kummatkin tekevät kotitöitä, vaikka olin äitiyslomalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi lasta eikä kämpän siivoamiseen tms. mene mitenkään paljon aikaa (kait tämä riippuu tietysti asunnon koosta).

Tiskit hoidetaan kerran päivässä, pyykkiä pestään koneellinen pari per päivä jne.

Miehelle jää tyyliin roskien vienti ulos illalla.

Vierailija
24/40 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän miestäsi. Parasta ottaa ero.

En kertonut sanallakaan siitä, mitä mieltä mieheni on tästä järjestelystä. Tässä taas näkee, kuinka av-mamma on toiselle palstailijalle susi. Kun joku marttyyriluuska marisee, että joutuu yksin tekemään kotityöt palkkatyön lisäksi, riittää sääliä. Mutta kun joku kertoo, miten on keksinyt ennaltaehkäisevän keinon välttää kotiorjaksi joutuminen, kukaan ei iloitse eikä kehu. Ap

Vierailija
25/40 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä on ollut se periaate, että niin vanhempainvapailla kuin hoitovapaallakin ollaan kotona lasta, ei kotitöitä varten. toki paljon on hommia, jotka liittyvät kotiin, kun lapsi on pieni.

Meillä oli lapsen ollessa 1-2-vuotias seuraavanlainen rutiini:

7.30 aamupala (+aamiaisjälkien korjaus), pukeminen ja hammaspesu

Aamulorupussi, sylileikkejä ja muutama laulu

Perhekerho/muskari/ulkoilu

11.30 lounas

Päiväunet

Päiväunien välillä vanhempi sai puolituntisen itselleen. 0,5-1h käytettiin lapsen seuraavan päivien ruokien valmistukseen. Samalla monesti tuli tehdyksi myös päivällisruoan valmisteluja. Vauvakirjan täyttöä. Tätä teimme joka päivä noin vartin verran. Lisäksi oli varattu tähän kasvatusaiheisen kirjallisuuden lukemista.

Välipala 13.15-13.30

Kirjojen lukua puoli tuntia (lapsi rakasti kirjoja jo ihan pienenä) ja vartti vauvahierontaa, klassisen musiikin kuuntelua sylikkäin yms.

n 15.00 leikkitreffit sisällä/ulkona (monesti tässä aikuinen saattoi myös seurustella muiden kotona olevien kanssa). Silloin kun leikkitreffit kotona, niin pyykkikone saattoi pyöriä, kotona kun oltiin. yleensä edellsisen päivän iltana oli kone kuitenkin valmiiksi täytetty.

17.00 Päivällinen. Tähän mennessä se toinen vanhempi oli tullut kotiin ja siirtyi leikkimään lapsen kanssa. Kotona oleva valmisti päivällisen.

Hirveästi ei kumpikaan meistä (vuorotellen olimme kotona) tehnyt niitä kotitöitä lapsen kanssa. noin tynti illassa käytettiin kotitöihin yhdessä.

Vierailija
26/40 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti teet puolet myös mahdollisista auton korjauksesta, renkaanvaihdosta, kodin remppa-, rakennus- ja korjaustöista ja jos tarvis myös lumityöt. Ja kaikki työkalut pysyy hanskassa :) meillä mä teen varmasti 90% kotitöistä, vaikka käyn duunissa, mies hoitaa "miesten hommat" ja molemmat tyytyväisiä. Ihan mieleläni käytän yhden arkivapaan siivoamalla talon lattiasta kattoon, pesen pyykit, käyn kaupassa, teen ruuan ja ukko hoitaa mun autoon täyshuollon, uudet talvirenkaat ja maksaa suurempituloisena ne. Siivooja ois kiva, mut ei viitsi turhaan siihen laittaa rahaa, kun olen kykenevä sen tekemään. Ja nuo siivoojaan käyttämättömät rahat voi käyttää vaikka matkusteluun. Jos mulla vapaata, saatan moottorisahalla pätkiä polttopuut niin on mukava takkatulen ääressä koko perheen köllötellä :)

Vierailija
27/40 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti teet puolet myös mahdollisista auton korjauksesta, renkaanvaihdosta, kodin remppa-, rakennus- ja korjaustöista ja jos tarvis myös lumityöt. Ja kaikki työkalut pysyy hanskassa :) meillä mä teen varmasti 90% kotitöistä, vaikka käyn duunissa, mies hoitaa "miesten hommat" ja molemmat tyytyväisiä. Ihan mieleläni käytän yhden arkivapaan siivoamalla talon lattiasta kattoon, pesen pyykit, käyn kaupassa, teen ruuan ja ukko hoitaa mun autoon täyshuollon, uudet talvirenkaat ja maksaa suurempituloisena ne. Siivooja ois kiva, mut ei viitsi turhaan siihen laittaa rahaa, kun olen kykenevä sen tekemään. Ja nuo siivoojaan käyttämättömät rahat voi käyttää vaikka matkusteluun. Jos mulla vapaata, saatan moottorisahalla pätkiä polttopuut niin on mukava takkatulen ääressä koko perheen köllötellä :)

Siivous, pyykkäys ja ruuan teko ovat päivittäin tehtäviä hommia ja sun ukkos hommat on kerran tai pari vuodessa tehtäviä. Kuulostaa tosi reilulta.

Toivottavasti tuo sun kultamussu sitten maksaa suurimman osan teidän kaikista menoista.

Vierailija
28/40 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lumitöitä saattaa joutua tekemään päivittäinkin ja autoja on useampia. Teki mulle aivan mahtavat eväät tänään yövuoroon, kun nukuin ja remppaa vanhaa okt:ta sitä mukaa kuin on tarvis. Kiitos, on ihana kultamussu ja toimiva putkiaivo mies, eli kun pitää joku korjata niinnostan keittiöön ja lapulle hommat, hoituu! Pointti nyt kumminkin on, ettei meistä kumpikaan ikinä pötköttele töiden jälkeen sohvalla katsomassa telkkaria. Jos mä teen safkaa, niin saan tehdä sen rauhassa, ukko on lasten kanssa pihalla pulkkamäessä ja hoitaa suihkurumbat ym.

Vierailija
29/40 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen talous, yhteiset kotityöt, yhteinen lapsi. Miksi äidin pitäisi huolehtia yksin lapsi ja koti? Kyllä meillä ainakin on itsestäänselvyys, että kummatkin tekevät kotitöitä, vaikka olin äitiyslomalla.

Jos toinen on kotona niin se hoitaa siivoukset. Lapsen hoitaminen on helppoa. Minä olen hoitanut kuutta lasta ja siivonnut talon. Sitä touhua tein monta vuotta. Mutta aikaa jäi telkkarin katsomiseen ja netissä oleiluun. Jopa kirjojen lukemiseen.

Naurettavaa vinkua yhdestä lapsesta

Vierailija
30/40 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivous, pyykkäys ja ruuan teko ovat päivittäin tehtäviä hommia ja sun ukkos hommat on kerran tai pari vuodessa tehtäviä. Kuulostaa tosi reilulta.

Toivottavasti tuo sun kultamussu sitten maksaa suurimman osan teidän kaikista menoista.

Ruoka tehdään kerran viikossa. Tee sitä tarpeeksi ja laita pakastimeen. Pyykkiä pestään pari kertaa viikossa max. Senkin tekee pyykkikone eikä siinä mitään tarvitse tehdä. Siivousta ei tarvitse tehdä kuin kerran viikossa. Eikä siinäkään kestä kuin tunti. Jotain satunnaisia tavaroiden keräilyä siihen päälle.

Mitä te oikein teette siellä kotona?

Vierailija
31/40 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä on ollut se periaate, että niin vanhempainvapailla kuin hoitovapaallakin ollaan kotona lasta, ei kotitöitä varten. toki paljon on hommia, jotka liittyvät kotiin, kun lapsi on pieni.

11.30 lounas

Päiväunet

Päiväunien välillä vanhempi sai puolituntisen itselleen. 0,5-1h käytettiin lapsen seuraavan päivien ruokien valmistukseen. Samalla monesti tuli tehdyksi myös päivällisruoan valmisteluja. Vauvakirjan täyttöä. Tätä teimme joka päivä noin vartin verran. Lisäksi oli varattu tähän kasvatusaiheisen kirjallisuuden lukemista.

Välipala 13.15-13.30

Kirjojen lukua puoli tuntia (lapsi rakasti kirjoja jo ihan pienenä) ja vartti vauvahierontaa, klassisen musiikin kuuntelua sylikkäin yms.

n 15.00 leikkitreffit sisällä/ulkona (monesti tässä aikuinen saattoi myös seurustella muiden kotona olevien kanssa). Silloin kun leikkitreffit kotona, niin pyykkikone saattoi pyöriä, kotona kun oltiin. yleensä edellsisen päivän iltana oli kone kuitenkin valmiiksi täytetty.

17.00 Päivällinen. Tähän mennessä se toinen vanhempi oli tullut kotiin ja siirtyi leikkimään lapsen kanssa. Kotona oleva valmisti päivällisen.

Hirveästi ei kumpikaan meistä (vuorotellen olimme kotona) tehnyt niitä kotitöitä lapsen kanssa. noin tynti illassa käytettiin kotitöihin yhdessä.

Tuohan on pelkkää laiskottelua. Täysin järjetöntä toimintaa.

Vaadit miestä joka oikeasti tekee töitä tulemaan kotiin siivoamaan kun sinä olet laiskotellut päivän?

Vierailija
32/40 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

11.30 lounas

Päiväunet

Välipala 13.15-13.30

Tuohan on pelkkää laiskottelua. Täysin järjetöntä toimintaa.

Vaadit miestä joka oikeasti tekee töitä tulemaan kotiin siivoamaan kun sinä olet laiskotellut päivän?

Tähän kun lisää vielä klassisen musiikkihetken päiväunien jälkeen niin onhan siinä jo töitä yllin kyllin. Ai niin, ja kasvatuskirjallisuustuokio. :D

Mutta siis hehän puolisonsa kanssa olivat vuorotellen kotona, joten kumpikin teki vuorotellen ei mitään.

Olen melko varma, että lapsen nimi on Matti-Maaria, jolla ei ole sukupuolta.

Vierailija
33/40 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

11.30 lounas

Päiväunet

Välipala 13.15-13.30

Vierailija
34/40 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei aina ole sama tilanne himassa.

Näin me hallittiin homma.

Mä olin vauvan kanssa, niin mies tuumi, että mä hoidan lasta en kotia. Kodin hoito vaatii yhteistä panostusta.

Mä olin vauvan ja puolitoista vuotiaan kanssa kotona, mies oli töissä ruotsissa ja tuli joka toinen viikonloppu himaan. Hoidettiin puoliksi!

Kun palasin töihin, niin mies jäi kotiin. OHO! Hän oli puolivuotta kotona muuten vaan, ihan mun kustannuksella. :)

Nyt 10 vuotta myöhemmin mä vuoden vaihteessa juuri jäin kotiin ihan muuten vaan odottamaan lapsia koulusta. :)

t. pullantuoksuinen vanhempi.

Vierailija
35/40 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka tehdään kerran viikossa. Tee sitä tarpeeksi ja laita pakastimeen. Pyykkiä pestään pari kertaa viikossa max. Senkin tekee pyykkikone eikä siinä mitään tarvitse tehdä. Siivousta ei tarvitse tehdä kuin kerran viikossa. Eikä siinäkään kestä kuin tunti. Jotain satunnaisia tavaroiden keräilyä siihen päälle.

Vaihdetaanko teillä autoon renkaat kanssa kerran viikossa? Remppahommia kanssa viikottain? Ja kuka helvetti tekee viikon ruuat kerralla tai pesee pyykkiä vaan kerran viikossa? Joku paska-pirkko joka kayttää koko viikon samoja kalsareita..

Jos ne kotihomma on noin iisejä kuin kuvailit, niin sittenhän se mieskin varmaan pystyy niihin osallistumaan yhtälailla vaikka töissä käykin ;)

Vierailija
36/40 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdetaanko teillä autoon renkaat kanssa kerran viikossa? Remppahommia kanssa viikottain? Ja kuka helvetti tekee viikon ruuat kerralla tai pesee pyykkiä vaan kerran viikossa? Joku paska-pirkko joka kayttää koko viikon samoja kalsareita..

Jos ne kotihomma on noin iisejä kuin kuvailit, niin sittenhän se mieskin varmaan pystyy niihin osallistumaan yhtälailla vaikka töissä käykin ;)

Renkaiden vaihto on vaativuudelta ja työmäärältä ihan eri tasia kuin joku pyykinpesu.

Todella moni ihminen tekee ruoat kerralla. Kuka idiotti tekee joka päivä ruokaa? Ei ihme että elämässä ei ehdi muuta tekemäänkään.

Osta lisää vaatteita. Osta isompi pesukone. Pese monta koneellista peräkkäin.

Siksi miehen ei pidä koska sinä olet kotona. Hän tekee oikeata työtä kun sinä makaat himassa. Edes 4 lapsen hoitamista ei voi verrata työssä käyntiin.

Kuka tahansa osaa hoitaa yhtä tavallista lasta. Eikä se ole edes vaikeata.

Vierailija
37/40 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahdonpa vain kysyä, jos mies jäisi isyysvapaalle kun sinä palaat töihin, olisitko rehellisesti silloinkin samaa mieltä siitä että töissäkäyvä tekee puolensa kotitöistä?

Jos kyllä, niin eipä siinä mitään, kukin tavallaan.

Yleensä kyllä käytännössä taitaa valitettavasti mennäkin niin, että äiti tekee suurimman osan kotitöistä myös silloin kun käy töissä ja mies on isyysvapaalla.

Pahimmassa tapauksessa, mitä oon kuullut, nainen laittoi ruoatkin lämmittämistä vaille valmiiksi ja kotiin tultuaan kaikki päivän aikana kertyneet sotkut olivat odottamassa häntä kotona: maitotölkit pöydällä lämpiämässä, astiat syönnin jälkeen pöydässä kaikkine sotkuineen ja muutenkin joka ikinen asia kaadetusta juomalasista rikottuun kukkaruukkuun tasan siinä, mihin oli sattunut jäämään. Vaipan jos mies oli vauvalle saanut vaihdettua, ei roskiin asti sekään ollut päätynyt. Siis edes omia jälkiään mies ei korjannut, saati että olisi tehnyt mitään varsinaisia kotitöitä.

Vierailija
38/40 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Renkaiden vaihto on vaativuudelta ja työmäärältä ihan eri tasia kuin joku pyykinpesu.

Todella moni ihminen tekee ruoat kerralla. Kuka idiotti tekee joka päivä ruokaa? Ei ihme että elämässä ei ehdi muuta tekemäänkään.

Osta lisää vaatteita. Osta isompi pesukone. Pese monta koneellista peräkkäin.

Siksi miehen ei pidä koska sinä olet kotona. Hän tekee oikeata työtä kun sinä makaat himassa. Edes 4 lapsen hoitamista ei voi verrata työssä käyntiin.

Kuka tahansa osaa hoitaa yhtä tavallista lasta. Eikä se ole edes vaikeata.

No meillä mies joutuu osallistumaan kotitöihin niin kauan kun minä joudun maksamaan kaikista menoista puolet. Joten aion makoilla jatkossakin ihan hyvällä omallatunnolla täällä kotona ;)

Vierailija
39/40 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei apua :D

Anna sen vauvelisi välillä olla vaikka lattialla ja tutkia leluja vai onko teillä oma aika siihenkin.

Meillä tehdään kotityöt suunnilleen puoliksi.

Eli mies hoitaa aina tiskit ja minä pyykit ja siivouksen ja ruuat.

Plus siivouspäivinä siivotaan yhdessä.

Tämä siis kun olen töissäkäyvä.

Vierailija
40/40 |
27.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään kotityöt suunnilleen puoliksi.

Eli mies hoitaa aina tiskit ja minä pyykit ja siivouksen ja ruuat.

Plus siivouspäivinä siivotaan yhdessä.

Tämä siis kun olen töissäkäyvä.

Eihän tuo mene lähellekään puoliksi, paitsi ehkä tuona siivouspäivänä.