saako siis FB:SSÄ aikajanan näkymään vain kavereille (ja piiloon satunnaisilta kurkkijoilta)?
Kommentit (12)
Rekrytoin ihmisiä töihin firmassani, ja sivuutan aina ihmiset, joilla on avoin fb-seinä. Ihan vain siksi, että jotkut vielä kirjoittelevat työasioitaan seinälleen, onneksi nykyään enää harvat. ja juuri ne, joilla on se avoin seinä, ovat yleensä myös juuri niin ajattelemattomia, että kertovat työtään kaiken, ja sitten sen lukee koko maailma. Se kertoo ihmisestä aika paljon.En halua palkata sellaisia ihmisiä.
mutta mistä sä tiedät, että jollain on julkinen seinä?
Kun monihan varmaan postaa osan jutuista julkisena, pitääkseen tyytyväisenä ne rajoitettu-ryhmään laitetut kaveritkin? Kai?
Rekrytoin ihmisiä töihin firmassani, ja sivuutan aina ihmiset, joilla on avoin fb-seinä. Ihan vain siksi, että jotkut vielä kirjoittelevat työasioitaan seinälleen, onneksi nykyään enää harvat. ja juuri ne, joilla on se avoin seinä, ovat yleensä myös juuri niin ajattelemattomia, että kertovat työtään kaiken, ja sitten sen lukee koko maailma. Se kertoo ihmisestä aika paljon. En halua palkata sellaisia ihmisiä.
mutta mistä sä tiedät, että jollain on julkinen seinä? Kun monihan varmaan postaa osan jutuista julkisena, pitääkseen tyytyväisenä ne rajoitettu-ryhmään laitetut kaveritkin? Kai?
Se "julkinen" tarkoittaa kyllä ihan kaikkia maailman ihmisiä. Jos haluat näyttää jotain niille piilotetuille kavereillesi, laitat "kaverit". Niin yksinkertaista se on. "Mukautettu" on sitten ne harvat ja valitut kaverit, joiden joukusta on poistettu ne, joiden et tahdo joka päivitystä nähdä.
Rekrytoin ihmisiä töihin firmassani, ja sivuutan aina ihmiset, joilla on avoin fb-seinä. Ihan vain siksi, että jotkut vielä kirjoittelevat työasioitaan seinälleen, onneksi nykyään enää harvat. ja juuri ne, joilla on se avoin seinä, ovat yleensä myös juuri niin ajattelemattomia, että kertovat työtään kaiken, ja sitten sen lukee koko maailma. Se kertoo ihmisestä aika paljon.En halua palkata sellaisia ihmisiä.
mutta mistä sä tiedät, että jollain on julkinen seinä?
Kun monihan varmaan postaa osan jutuista julkisena, pitääkseen tyytyväisenä ne rajoitettu-ryhmään laitetut kaveritkin? Kai?
En minä ainakaan halua julkisesti laittaa mitään. Kaikilel kavereille ne diipadaapat "hiihtelyä auringonpaisteessa" ja rajoitan sitten henkilökohtaisempien julkaisujeni yleisöä.
ei postaisi jotain julkisena? En nyt tiedä noista, kun mulla ei ole ollut tarvetta rajoittaa keltään tietyltä henkilöltä, mutta kuinka vainoharhaisia te olette?
Mä olen postannut jotain julkisena, vaikkapa musalinkkejä tai jotain muutakin yhdentekevää joskus, eikä mulle ole väliä kuka ne näkee.
Tuskin edes kukaan seinälleni eksyykään.
Harkitsen jokaisen päivityksen kohdalla tarkkaan, joten tekeekö se musta nyt sitten ääliön?
Mä saatan ihan puhua julkisilla paikoillakin, enkä epäile, että sivulliset jäävät heille tuntemattomien ihmisten juttelua kuuntelemaan, tai että joku voisi käyttää niitä jotenkin mua vastaan.
on jotenkin menettänyt merkityksensäkin, kun kaikki rajoittavat juttunsa vain kavereilleen. Miksi estää, ettei vaikkapa kaverin kaverit pääsisi näkemään ja kommentoimaan?
Huoh, onneksi mun ei tarvitse olla hakemassa töitä yhdeltäkään vainoharhaiselta rekrytoijalta.
Ja jos olisin, munhan kohtaloksi olisi jo koitunut se, etten kovinkaan kauaa ole edes ollut fb:ssä, ja ettei mulla ole kuin kourallinen kavereita.
Saakohan näillä perustein eläkkeen, ei ole työkykyinen, kun ei osaa rajoittaa seinänsä näkyvyyttä...
Huoh, onneksi mun ei tarvitse olla hakemassa töitä yhdeltäkään vainoharhaiselta rekrytoijalta.
Ja jos olisin, munhan kohtaloksi olisi jo koitunut se, etten kovinkaan kauaa ole edes ollut fb:ssä, ja ettei mulla ole kuin kourallinen kavereita.
Toi on hyvin sanottu, mut muistaakseni rekryvaiheessa ei saa googlailla ehdokasta mistään... eli toi rekrytäti on aika hukassa ammattitaitonsa kanssa.
4 § Henkilötietojen keräämisen edellytykset ja tiedonantovelvollisuus
•
Työnantajan on kerättävä työntekijää/työnhakijaa koskevat henkilötiedot ensisijaisesti työntekijältä/työnhakijalta itseltään.
•
TSV 24.10.2006-> Työntekijän ns. Googlaaminen eli tietojen hakeminen Internetistä hakukoneen avulla. Ei oteta kantaa, saako näin ylipäätään tehdä vai ei, mutta mikäli tietoja kerätään ja tallennetaan henkilötietoina sekä käytetään henkilöä koskevassa päätöksenteossa, vaatii pääsääntöisesti suostumuksen. Ilman suostumusta vain, mikäli perusteltua 3 §:n välittömän tarpeellisuusvaatimuksen täyttyessä sekä selvä peruste luotettavuuden selvittämiseen.
Esim. luottotietojen tarkistaminen ja selvityksiä taloudellisesta riippuvuudesta, mikäli henkilö välittömässä taloudellisessa vastuussa työnantajan omaisuudesta tai työsuhde muutoin vaatii erityistä luottamusta. Tiukemmat kriteerit kuin tavanomainen työ. -> uudet säännökset 5a § luottotiedoista!
On siinä avautumista kerrakseen:)))
Miksi liityt sinne, jos et osaa alkeellisimpia yksityisyyden suoja-asetuksia? Onko sinulla siis koko seinä levällään kaikille mahdollisille googlaajille? En kyllä itse haluaisi, että jos kommentoin jonkun kaverin päivitystä, sen näkee koko maailma. Siis sieltä yläreunasta oikealta, "etusivu"-sanan vieressä on munalukon kuva. Klikkaa siitä, ja tulee "yksityisyyden pikakuvakkeet". "Kuka voi nähdä asiani" -osiosta voit määritellä yleisön. Kun itse teet päivityksen, sen ruudun oikeassa alakulmassa on "julkaise" -sanan vasemmalla puolella täppä, josta voit valita, ketkä tuon päivityksen näkevät. Voit poistaa siinä "mukautettu"-asetuksella osan kavereistasi, jos haluat. Tai laittaa "kaverit", myös "kaverien kaverit" tai "julkinen". Omista yksityisyysasetuksista voit säätää noita juttuja, opettele ihmeessä. Muuten kuka tahansa, joka googlaa nimeäsi, saa ensimmäiseksi tulokseksi sinun fb-seinäsi tietoineen. Ei kai siinä muuta, mutta minusta sellainen ihminen, jolla kaikki on julkista, on vähän erikoinen. Rekrytoin ihmisiä töihin firmassani, ja sivuutan aina ihmiset, joilla on avoin fb-seinä. Ihan vain siksi, että jotkut vielä kirjoittelevat työasioitaan seinälleen, onneksi nykyään enää harvat. ja juuri ne, joilla on se avoin seinä, ovat yleensä myös juuri niin ajattelemattomia, että kertovat työtään kaiken, ja sitten sen lukee koko maailma. Se kertoo ihmisestä aika paljon. En halua palkata sellaisia ihmisiä.
näkymään vain kavereille? Vai näkyykö liittymispäivämäärä (siinä aikajanan alussa)kenelle tahansa fb:n jäsenelle, joka etsii ao. maija möttösen esiin?
Huoh, onneksi mun ei tarvitse olla hakemassa töitä yhdeltäkään vainoharhaiselta rekrytoijalta. Ja jos olisin, munhan kohtaloksi olisi jo koitunut se, etten kovinkaan kauaa ole edes ollut fb:ssä, ja ettei mulla ole kuin kourallinen kavereita.
Toi on hyvin sanottu, mut muistaakseni rekryvaiheessa ei saa googlailla ehdokasta mistään... eli toi rekrytäti on aika hukassa ammattitaitonsa kanssa.
mutta jos hakisin itselleni töihin lastenhoitajaa, kampaamooni kampaajaa tai kauppaani myyjää, aivan satavarmasti googlaisin häntä ensin. Ja hullu on se, joka ei tänä päivänä niin tee! Sieltä kuitenkin löytyy ihmisestä aika paljon tietoa.
jos tulevalla lastenhoitajallani olisi avoinseinä, jossa hän haukkuisi nykyistä työnantajaansa tai valittaisi kiukuttelevista kakaroista, jättäisin takuulla palkkaamatta.
Jo kirjoitustyylistä voi päätellä aika paljon.
Ja uuden kumppanin tavattua: jättääkö joku hullu googlaamatta hänet? Ei takuulla.
Huoh, onneksi mun ei tarvitse olla hakemassa töitä yhdeltäkään vainoharhaiselta rekrytoijalta. Ja jos olisin, munhan kohtaloksi olisi jo koitunut se, etten kovinkaan kauaa ole edes ollut fb:ssä, ja ettei mulla ole kuin kourallinen kavereita.
mutta jos hakisin itselleni töihin lastenhoitajaa, kampaamooni kampaajaa tai kauppaani myyjää, aivan satavarmasti googlaisin häntä ensin. Ja hullu on se, joka ei tänä päivänä niin tee! Sieltä kuitenkin löytyy ihmisestä aika paljon tietoa.
jos tulevalla lastenhoitajallani olisi avoinseinä, jossa hän haukkuisi nykyistä työnantajaansa tai valittaisi kiukuttelevista kakaroista, jättäisin takuulla palkkaamatta.
Jo kirjoitustyylistä voi päätellä aika paljon.
Ja uuden kumppanin tavattua: jättääkö joku hullu googlaamatta hänet? Ei takuulla.
mutta kun me jotkut katsotaan, mitä sinne avoimiin päivityksiin pistetään...
t. se joka niitä julkisia tekee...
Miksi liityt sinne, jos et osaa alkeellisimpia yksityisyyden suoja-asetuksia? Onko sinulla siis koko seinä levällään kaikille mahdollisille googlaajille?
En kyllä itse haluaisi, että jos kommentoin jonkun kaverin päivitystä, sen näkee koko maailma.
Siis sieltä yläreunasta oikealta, "etusivu"-sanan vieressä on munalukon kuva. Klikkaa siitä, ja tulee "yksityisyyden pikakuvakkeet". "Kuka voi nähdä asiani" -osiosta voit määritellä yleisön.
Kun itse teet päivityksen, sen ruudun oikeassa alakulmassa on "julkaise" -sanan vasemmalla puolella täppä, josta voit valita, ketkä tuon päivityksen näkevät. Voit poistaa siinä "mukautettu"-asetuksella osan kavereistasi, jos haluat. Tai laittaa "kaverit", myös "kaverien kaverit" tai "julkinen".
Omista yksityisyysasetuksista voit säätää noita juttuja, opettele ihmeessä. Muuten kuka tahansa, joka googlaa nimeäsi, saa ensimmäiseksi tulokseksi sinun fb-seinäsi tietoineen. Ei kai siinä muuta, mutta minusta sellainen ihminen, jolla kaikki on julkista, on vähän erikoinen.
Rekrytoin ihmisiä töihin firmassani, ja sivuutan aina ihmiset, joilla on avoin fb-seinä. Ihan vain siksi, että jotkut vielä kirjoittelevat työasioitaan seinälleen, onneksi nykyään enää harvat. ja juuri ne, joilla on se avoin seinä, ovat yleensä myös juuri niin ajattelemattomia, että kertovat työtään kaiken, ja sitten sen lukee koko maailma. Se kertoo ihmisestä aika paljon.
En halua palkata sellaisia ihmisiä.