Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loukkaantuisitko myyjän kommentista?

Vierailija
26.01.2013 |

Tapahtui muutama päivä sitten vaatekaupassa: sovitin paitaa, jonka pienin koko oli minulle vähän liian iso. Pyysin myyjää katsomaan, onko paidasta yhtään pienempää kokoa. Ei ollut, ja myyjä totesi että minun pitää alkaa syömään, jotta löydän vaatteita!

Olin aika pöyristynyt, mielestäni kenenkään myyjän ei tarvisi arvostella asiakkaan syömisiä! Olen luonnostaan hoikka ja siro, mutta kuitenkin ihan normaalipainoinen. Ja kyllä todellakin syön, juuri ennen kauppaan menoa tulin mäkkäristä :D

En ottanut tuota kommenttia mitenkään itseeni, mutta esim. henkilölle joka sairastaa anoreksiaa yms. tuo kommentti olisi voinut olla loukkaava, kun muutenkin tekee töitä syömisen eteen.

Vähän sama, kun myyjä sanoisi lihavalle, että sinun pitää kyllä laihduttaa pari kiloa, että vaatteet menee päälle!

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En loukkaantuisi, mutta ymmärrän että moni saattaisi. Siksi ulkonäköön (paino mukaanlukien) ei pidäkään puuttua. Hoikkuus on hyväksyttävämpää kuin lihavuus, joten tuskin myyjä ajatteli loukkaavansa - hän kuitenkaan tuskin olisi sanonut lihavalle, että "vähän vois laihduttaa et mahtuis toi XL päälle".

Vierailija
2/31 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

huumoria. Ja miten se anorektikko loukkaantuu, kun ei se tajua, että on liian laiha?

Juu, mä olen paljon saanut kuulla tota, kun nuorempana olin alipainoinen, vaikka mitä tein. Kyllähän se silloin muka ärsytti, "kun ei lihavallekaan saa sanoa, ja mulle saa aina huomautella luuviulusta jne.", mutta oikeastaan en mä enää pidä niin pahana.

Monille tekisi ihan hyvää jonkun sanoakin, että ovat liian laihoja.

Vai onko niin, että vain lääkäri saa puuttua painoon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut myös ruokakaupassa kassalla tätejä, jotka ryhtyy antamaan mulle ravitsemusneuvontaa (lähinnä perunan ja läskisoosin muodossa) jos mun ostokset koostuu liiaksi vihanneksista tms. *huoh* Jos mulla on kassalla riittävästi pullaa ja muuta mässyä, ei kukaan tule koskaan kommentoimaan mitään :D

Olen laiha, olen aina ollut ja luulen, että tulen varmaan aina olemaankin. Jos 40 vuotta ja kolme lasta ei oo saaneet mua lihoamaan, niin ei varmaan mikään.

Vierailija
4/31 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on just sitä, että laihalle on sosiaalisesti hyväksytympää kommentoida suorasukaisesti hänen painostaan mutta tukevalle ei. Veikkaan, että valtaosan mielestä olisi huomattavasti törkeämpää sanoa vastaavasti lihavalle. Vaikka "teoriassa" ollaan sitä mieltä, ettei kenellekään saisi kommentoida tuohon tapaan.

Vierailija
5/31 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellä itsetunnolla varustettu nainen olisi ottanut tuon vaan huumorilla.

Vierailija
6/31 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sama oletettavasti pätee sitten lihaville kommentoimiseenkin?

Vierailija
7/31 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en voi sietää kommentteja vartalostani. Mielestäni vartaloni ja painoni kommentointi ei ole yhtään sen suotavampaa kuin tukevammankaan ihmisen kommentointi. Aloin sitten vastailemaan "ootpa sie laiha, söisit jotain" -tyylisiin kommentteihin samalla tavalla "ootpa sinä nyt lihava, liikkuisit vähän."

Aika nopeasti ihmiset ymmärsivät, etteivät nuo kommentit tunnu mukavilta.

Vierailija
8/31 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellä itsetunnolla varustettu nainen olisi ottanut tuon vaan huumorilla.

Av-mammat eivät ymmärrä, että asioita voi pohtia ja ilmiöistäkin voi puhua, kaikki aloitukset eivät aina tarkoita sitä, että aloittajalla on jokin ongelma. Tähän saatiin vielä oikein klassinen av-tulkinta: aloittajalla on huono itsetunto :D

Sulta jäi varmaankin huomaamatta, että aloittaja sanoi ettei hän loukkaantunut vaan jäi vaan pohtimaan asiaa. Toisille toki pohtiminenkin on kai niin vieras asia että se on merkki ongelmasta.

Tämä on jotenkin hervotonta melkein, miten av:lla aina tulee tämä standardivastaus :D Siitä huolimatta, että av:lla tehdään aloituksia mitä "turhemmista" ja pienimmistä jutuista hyvin matalalla kynnyksellä, niin joka aloitukseen tulee joku psykologi ylitulkitsemaan aloittajalle ongelmia :D

Vierailija
9/31 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
10/31 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut myös ruokakaupassa kassalla tätejä, jotka ryhtyy antamaan mulle ravitsemusneuvontaa (lähinnä perunan ja läskisoosin muodossa) jos mun ostokset koostuu liiaksi vihanneksista tms. *huoh* Jos mulla on kassalla riittävästi pullaa ja muuta mässyä, ei kukaan tule koskaan kommentoimaan mitään :D

ei tulisi mielenkään alkaa kommentoida asiakkaalle tämän ostoksia. Missähän maaseudulla näin toimitaan?:o

Kerran olen sanonut yhdelle miehelle, että "nyt puuttuu vitamiineja" (ostoksista). Mies osti kaljaa ja makkaraa ja oli sen oloinen, että hänelle voi tällaista heittää. Ja jos joku ei ymmärtänyt, niin se tosiaan oli huumoria.:)

Vierailija
11/31 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap on ihan mehuissaan kun on saanut kuulla olevansa laiha. Ainoa tapa päästä leveilemään asialla on kääntää se tällaiseksi huolestuneeksi kelaksi siitä että mitä nyt pitäisi ajatella.

Ap, sä oot äklö.

Vierailija
12/31 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap on ihan mehuissaan kun on saanut kuulla olevansa laiha. Ainoa tapa päästä leveilemään asialla on kääntää se tällaiseksi huolestuneeksi kelaksi siitä että mitä nyt pitäisi ajatella.

Ap, sä oot äklö.

Tiedätkö, että meille luonnostaan laihoille se laihuus ei ole mikään vuosisadan uutinen eikä mikään "yllätys". Miksi olla "mehuissaan" jostakin joka on ihan päivänselvää? Kun on ollut aina laiha niin ei siinä ole mitään ihmeellistä, vaikka ikuisista laihduttajista se voikin tuntua kummalliselta.

Vierailija
13/31 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulta jäi varmaankin huomaamatta, että aloittaja sanoi ettei hän loukkaantunut vaan jäi vaan pohtimaan asiaa. Toisille toki pohtiminenkin on kai niin vieras asia että se on merkki ongelmasta.

sit pitää jo päästä vastaamaan.

Vierailija
14/31 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ehkä kannattaisi todella syödäkin enemmän.

Taidat olla oikeasti hoikan ja siron sijasta laiha ja luiseva.

Vierailija
15/31 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
16/31 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

xs, s, m, l, xl...

Itse käytän koko s ja kyllä kysyn myyjältä mahtaako olla pienempiä kokoja jos en itse löydä. Se, että joku vaate on liian iso, ei tarkoita että käyttää nollakokoa.

Vierailija
17/31 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tulisi mielenkään alkaa kommentoida asiakkaalle tämän ostoksia. Missähän maaseudulla näin toimitaan?:o

Kerran olen sanonut yhdelle miehelle, että "nyt puuttuu vitamiineja" (ostoksista). Mies osti kaljaa ja makkaraa ja oli sen oloinen, että hänelle voi tällaista heittää. Ja jos joku ei ymmärtänyt, niin se tosiaan oli huumoria.:)

On muuten myyjä mulle tuhahdellut paheksuvasti jotain "hmph", kun ostin kaljaa, ja vielä 6 askia tupakkaa.

Vierailija
18/31 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sä oot äklö.

juurikin näin on.

Vierailija
19/31 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoikka ja saan kuulla siitä vähän väliä. Kerran kyllä loukkaannuin, kun eräs henkilö selitti minulle viisi minuuttia, että kuinka h*lv*tin laiha minä olen ja syönkö ollenkaan ym. Ja minähän todellakin syön ja paljon syönkin, mutta jotkut eivät vain usko. Mun mielestä on epäkohteliasta alkaa noin kommentoimaan toisten painoja..oli sitten lihava tai laiha.

Vierailija
20/31 |
26.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy tietysti miettiä mitä asiakkaalle sanoo ja miten, mutta luulen että myyjä heitti tuon kommentin ihan vitsinä.

T. myyjä itsekin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä