Lapselle happivajaus synnytyksessä?
Minkälaisia teidän lapsista on tullut, joilla on ollut synnytyksessä happivajausta?
Mä sain väännettyä korisevan ja sinertävän vauvan pitkän synnytyksen jälkeen pihalle, ponnistin pari tuntia.
Voihan se toki sattumaakin olla, mutta tämä kyseinen vanhin lapsi tuntuu niin yksinkertaiselta. Ei opi koulussa mitään, ei muista mitään, ei tajua mitään. On kyllä kiltti ja sosiaalinen, ettei mitään kontaktihäiriöitä ole.
Nuoremmat lapset (normaalisti syntyneet) ovat ihan erilaisia, sellaisia joiksi omat lapseni ole kuvitellutkin. Fiksuja ja nokkelia, suuttuvat herkästi, jyrkkiä mielipiteissään.
Kuka lienee joukosta pärjää elämässään milläkin tavalla, mutta olen mä monesti miettinyt, että esikoinen saattaisi olla erilainen, jos olisin saanut haluamani sektion.
Kommentit (31)
syntyi hätäsektiolla pitkittyneen synnytyksen päätteeksi ja kärsi happivajeesta. No, kaikenlaista on ollut. Taaperosta lähtien käytös oli aggessiivista ja impulsiivista. Kouluiässä diagnosoitiin ADHD ja hän on siitä asti ollut lääkityksellä. On kai ihan normaaliälykäs ja amiksenkin käynyt, mutta hänellä on jotain autistisia piirteitä. Esim. pari rajoittunutta mutta hyvin intensiivistä kiinnostuksen kohdetta joista puhuu jatkuvasti, ei kykene kunnolla laajempaan keskusteluu kunnolla.
Syyksi hänen vanhempansa ovat vahvasti epäilleet juuri tuota synnytyksen aikaista happivajetta.
on noita ADHD lapsia, että yhteys happivajeen ja dg välillä olis jo löydetty.
tuohon, että mitä se diagnoosi auttaisi. Kyllä mua on ainakin auttanut, että olen kouluikäisestä asti tiennyt mistä kömpelyyteni, heikommat motoriset taitoni jne. johtuvat. Olisin varmaan pitänyt itseäni enemmän ns. epänormaalina, jos en olisi tiennyt lievästä cp-vammastani. Lisäksi tieto on auttanut vanhempiani, opettajiani jne. suhtautumaan oikealla tavalla eli esimerkiksi tietämään, että en ole laiska tai haluton oppimaan motorisia taitoja.
Lisäksi aikuisena esim. juuri sektion saannissa tuo tieto tietenkin auttaa.
Sain lapsena muuten myös fysioterapiaa, kiitos diagnosini.
t. nro 20
muuten, miten tämä ketju on ajautunut enimmäkseen kiistelyyn vauvan saamista pisteistä.
Eikö muillla ole kokemusta happivajauksen vaikutuksista myöhempään kehitykseen?
ihmettelee nro 20 & 28
mutta kun vaikeaa/mahdotonta tuollaiset lievät oireet on liittää just synnytyksestä johtuvaksi.
Oli apagarit 2/4 ja napanuora oli jokusen kerran kaulan ympärillä. Napanuoran PH oli kuitenkin ok ja lastenlääkäri oli ottamassa koppia mahasta nostettaessa, että heti elvytettiin, sai surfaktantin, laitettiin hengityskoneeseen ja sai happea.
Nyt reipas ja touhukas vuoden vanha vilpertti. Tulevaisuus tietysti vielä avoinna, mutta ei ole ollut mitään erityistä huolta lääkäreiden taholta ja normaalilla neuvola/keskosseurannoilla on menty.
pisteet oli 2/4 napanuora myös kaulan ympärillä. Ihan täysaikaisena syntyi, napavirtaus oli ihan ok ja vauvojen teholla vietti n. viikon syntymän jälkeen.
Nykyään on tokaluokkalainen, matikka sujuu ihan hyvin, lukemaan oppiminen otti hieman aikaa ja nyt oikeinkirjoituksessa on parantamisen varaa. Kuitenkin nämä kaikki "oppimisvaikeudet" ovat normaalin rajoissa ja luulen, että suurin syy huonohkoihin koenumeroihin on pojan laiskuus ja herkästi palava pinna. Liikunnassa hän on tosi hyvä, luokkansa paras.
1. Kummini tytär syntyi -92 joskus rv 33 paikkeilla. Ainoa "poikkeavuus" on pienikokoisuus, mutta pistän sen keskoisuuden piikkiin.
2. Siskoni, joka syntyi -91. Napanuora tiukasti pään ympärillä, hätäsektiolla tuli ulos. Ensimmäisen kerran huomattiin mielenterveysongelmia hänen ollessa about 3v. Aina ollut muita yksinkertaisempi esimerkiksi koulussa. Silti siskoni on aivan tajuttoman taitava manipuloija. Yläasteella kuvioissa alkoholi, tupakka ja huumeet. Kuoli vuosi sitten tapaturmaisesti huumehöyryissä.
Että onhan porukka erilaista.
Syntyi siis hyvin heikossa kunnossa, sinisenä ja lähes elottomana pitkän ponnistusvaiheen jälkeen, jonka aikana sydänäänet laski pahasti.
Napanuorasta otettiin heti syntymän jälkeen verinäyte, joka osoitti että hapenpuutetta ei ollut ehtinyt tulla. Myös apgar pisteet nousi nopeasti ollen kokonaisuudessaan 2/8/10.
Nykyään normaalisti kehittynyt 8v.
jälkeen imukupilla ja kiidätettiin hapetukseen.
Vaikutti siten, että esim. puheenkehitys ollut hidasta, sai puheterapiaa, tuli myöhemmin muitakin neurologisia ongelmia, sosiaalisia vaikeuksia (puheen vaikeudet?) ja nyt erityisoppilaana koulussa.
infektion vuoksi, ei mahdollisen alun hapenpuutteen. Mistä lie infektion saanut.