Lapselle happivajaus synnytyksessä?
Minkälaisia teidän lapsista on tullut, joilla on ollut synnytyksessä happivajausta?
Mä sain väännettyä korisevan ja sinertävän vauvan pitkän synnytyksen jälkeen pihalle, ponnistin pari tuntia.
Voihan se toki sattumaakin olla, mutta tämä kyseinen vanhin lapsi tuntuu niin yksinkertaiselta. Ei opi koulussa mitään, ei muista mitään, ei tajua mitään. On kyllä kiltti ja sosiaalinen, ettei mitään kontaktihäiriöitä ole.
Nuoremmat lapset (normaalisti syntyneet) ovat ihan erilaisia, sellaisia joiksi omat lapseni ole kuvitellutkin. Fiksuja ja nokkelia, suuttuvat herkästi, jyrkkiä mielipiteissään.
Kuka lienee joukosta pärjää elämässään milläkin tavalla, mutta olen mä monesti miettinyt, että esikoinen saattaisi olla erilainen, jos olisin saanut haluamani sektion.
Kommentit (31)
Kyllähän happivajaus synnytyksen yhteydessä voi tuollaisia oireita aiheuttaa lievimmillään.
Aivoissa syntymän jälkeen ödeemaa, samoin munuaisissa. Lapsi on normaalisti kasvanut ja koulu menee hyvin, mutta lukihäiriö hänellä on. Toki se voi olla kellä hyvänsä, en mitenkään ajattele, että se siitä synnytyksestä johtuisi.
Hätäsektiolla syntyi.
Aivothan kehittyvät merkittävästi vasta ensimmäisen elinvuoden aikana, ja sen takia varhaisella vuorovaikutuksella on suurin merkitys. Annoitko hänelle huomiota paljon vauvana? Juttelitko, lauloitko, touhusitko? Piditkö sylissä ja seurustelitkö hänen kanssaan yhtä paljon, kuin seuraavien lastesi?
kun mä suljin lapsen komeroon, pösilö.
On ollu aina luokkansa parhaita, valmistui yliopistosta keskim. nopeammin kuin muut. Ainoa vika mikä pojalla on, on laiskuus, ei viitsi lukea juuri ollenkaan, mutta silti on pärjännyt tosi hyvin.
Miten kuutosen juttu liittyy aiheeseen?
kun ap kerran kysyi miten muilla synnytyksessä hapenpuutteista kärsineistä on mennyt...
Ap. kyselee miten sellaset lapset on pärjänneet ja tuossa kerrotaan siitä...
Oletko sinä jotenkin happivajeesta kärsinyt?
Miten kuutosen juttu liittyy aiheeseen?
arvioitaviin asioihin?
Kuutonen ei kerro happivajeesta mitään
Mun esikoinen sai 9/10, mutta kuvia kunnoon kattonu niin alkuapgar ois oikeammin ollu 7-8. Sen verran sininen oli. NapapH oli kyllä ihan hyvä., kainse kertoo parwmmin ettei pitkäaikaista hapenpuutetta ollu. Esikoinen siis ihan nokkela 3v, monissa jutuissa ikäisiään edellä.
Nää on vaikeita juttuja. Toisaalta lpasen aivojen paranemistaipumus on niin suuri että isoistakin jutuista voi toipua oireettomaksi. Toisaalta esim jenkeissä kukaan ei halua ruveta synnytyslääkäriksi kun heti jos lapsella on oppimisvaikeuksia haastetaan synnytyslääkäri oikeuteen...
saa kutonenkin kertoa positiivisemman tarinan tähän väliin, hyvä että ei ole ongelmia.
Mun lapsen pisteet oli 5 ja sitä myöhemmin katsottavaa en muista. Viikon kuiteskin oli teholla happikaapissa hoidossa, mutta sillä oli myös infektio.
-ap-
Huono ihonväri, huono ärtyvyys, huono jäntevyys esim. voivat pudottaa jo pisteitä roimasti. Nuo pisteethän eivät varsinaisesti hapenpuutteesta kerro mitään. Ihokin voi olla sinertävä muutenkin kuin hapenpuutteen takia.
60 sekunnin iässä lapsen kunto määritellään Apgarin pisteillä. Määritys tehdään uudelleen 5 minuutin ja tarvittaessa 10 - 15 minuutin kuluttua.
Sydämen syke:
puuttuu 0 pistettä
alle 100/min 1 piste
yli 100/min 2 pistettä
Hengitys:
puuttuu 0 pistettä
hidas, epäsäännöllinen 1 piste
hyvä, huutaa 2 pistettä
Jäntevyys:
veltto 0 pistettä
heikko, raajoissa koukistusta 1 piste
liikkeet aktiivisia 2 pistettä
Ärtyvyys:
ei reaktiota 0 pistettä
irvistelee 1 piste
yskii tai aivastaa 2 pistettä
Ihon väri:
kalpea, sinertävä kauttaaltaan 0 pistettä
raajat sinertävät 1 piste
punertava 2 pistettä
Hyväkuntoinen vastasyntynyt saa yleensä 7 - 10 Apgarin pistettä.
tai kuinka vetelänä lapsi syntyy, tai kuinka monta kertaa napanuora on kaulan ympärillä. Se mikä kertoo mahdolliseta happivajeesta, on lapsen tilanne MINUUTIN iässä, sitä ennen saa olla vaikka mustikan värinen.
Apgar 0-6 on viite asfyksiasta, mutta jos 5 minuutin Apgar on jo 7-10, tilanne on ollut ohimenevä eikä tiettävästi vaikuta aivojen kehitykseen. Siihen voi vaikuttaa moni ulkoinen tekijä lapsuuden aikana, ja kaikkia ei tunneta.
Tietenkin Apgar-pisteitä saatetaan antaa virheellisesti vaikka kriteerit ovat selkeät. Kätilöiden pitäisi pisteytys osata. Sinänsä ei ole väliä ovatko alkupisteet 7 vai 10, mutta kutosen ja seiskan välikin voi olla häilyvä.
Jos 5 minuutin iässä edelleen on Apgar 6 tai alle, tarvitaan lastenlääkärin arvio.
Jos napavaltimon ph on hyvä (yli 7) ei ole osoitettavissa hapenpuutetta (asfyksiaa) jolla olisi kemiallisia vaikutuksia aivoihin. Toki vauva voi silti muusta syystä olla huonokuntoinen (infektio, synnynnäinen sairaus)
t. työkseen vastasyntyneitä hoitava
Eikö ne siellä synnärillä tajua, ettei se tarvii sitä?
Huono ihonväri, huono ärtyvyys, huono jäntevyys esim. voivat pudottaa jo pisteitä roimasti. Nuo pisteethän eivät varsinaisesti hapenpuutteesta kerro mitään. Ihokin voi olla sinertävä muutenkin kuin hapenpuutteen takia.
Apgarin pisteiden määritys on nopea mutta jonkin verran subjektiivinen menetelmä vastasyntyneen voinnin arvioimiseksi. Pieni pistemäärä saattaa olla seurausta monesta eri tekijästä, joista asfyksia on vain yksi. Keskosilla pisteiden merkityksen arvioiminen on erityisen vaikeaa. Vastasyntyneen neurologisten ongelmien riski on sitä suurempi, mitä vähemmän pisteitä lapsi saa, ja lisääntyy, jos pistemäärä on pieni vielä viiden minuutin kuluttua syntymästä, mutta nyky-aikainen elvytys vähentää pistemäärän merkitystä lapsen ennusteen kannalta. Pieni pistemäärä ei yksinään vahvista hypoksiaa CP-vamman syyksi. Täysiaikaisella vastasyntyneellä, jonka viiden minuutin pistemäärä on 0–3 ja joka saa kymmenen minuutin iässä pisteitä neljä tai enemmän, on 99 %:n mahdollisuus olla neurologisesti terve seitsemän vuoden iässä. Toisaalta 7
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=dlehtihaku_view_ar…
itse kärsinyt happivajauksesta syntyessäni. Sen seurauksena mulla on lievä cp-vamma, joka vaikuttaa lähinnä motorisena kömpelyytenä, normaalia hitaampana motorisena oppimisena sekä siinä, että en pysty kunnolla rentouttamaan kehoani. Onneksi älylliseen puoleen tuo vamma ei ole vaikuttanut, vaan menestyin erinomaisesti yliopistossa ja väittelin huippuarvosanoin.
Itse sain ekan lapsen tästä syystä sektiolla ja nyt olen toista kertaa raskaana ja sektiolla olisi lapsen taas tarkoitus syntyä. En suostu alatiesynnytykseen, koska tiedän, että kehoni ei toimi siten kuin sen synnytyksessä tulisi toimia (esim. kehon hallinta, rentoutus jne.)
Mulla tuo lievä cp-vamma todettiin lääketieteellisesti vasta 7-vuotiaana, sillä neuvolassa ei uskottu äitini huolta/aavistusta ennen kuin kouluunlähtötarkastuksessa. Siinä vaiheessa pääsin sitten EEG-kokeeseen, jossa huomattiin tuo lievä poikkeama.
Mun mielestä sä, ap, et siis ole ollenkaan turhasta huolestunut. Kannattaa varmaan pyytää, jos sun lapsesi pääsisi myös tutkimuksiin aiheen tiimoilta!
siitä huoneesta jonnekin pois ja sitä ei tuoda takasin pariin tuntiin? Tuo minun superlapsi, joka tosiaan sai nuo "ihan normaalit pisteet" 7/8 ja valmistui jo yliopistosta, vietiin juoksuvauhdilla pois ja sinne se jäikin pitkäksi aikaa.
Napanuora oli 2 kertaa kaulan ympäri ja supisteluilla sydämen syke oli jo yli vuorokauden lapsella laskenut tosi alas. Annettiin vain olla :(
N:o 6
Ei ole mitään väliä minkä värisenä kuinka vetelänä lapsi syntyy, tai kuinka monta kertaa napanuora on kaulan ympärillä. Se mikä kertoo mahdolliseta happivajeesta, on lapsen tilanne MINUUTIN iässä, sitä ennen saa olla vaikka mustikan värinen.
Apgar 0-6 on viite asfyksiasta, mutta jos 5 minuutin Apgar on jo 7-10, tilanne on ollut ohimenevä eikä tiettävästi vaikuta aivojen kehitykseen. Siihen voi vaikuttaa moni ulkoinen tekijä lapsuuden aikana, ja kaikkia ei tunneta.
Tietenkin Apgar-pisteitä saatetaan antaa virheellisesti vaikka kriteerit ovat selkeät. Kätilöiden pitäisi pisteytys osata. Sinänsä ei ole väliä ovatko alkupisteet 7 vai 10, mutta kutosen ja seiskan välikin voi olla häilyvä.
Jos 5 minuutin iässä edelleen on Apgar 6 tai alle, tarvitaan lastenlääkärin arvio.
Jos napavaltimon ph on hyvä (yli 7) ei ole osoitettavissa hapenpuutetta (asfyksiaa) jolla olisi kemiallisia vaikutuksia aivoihin. Toki vauva voi silti muusta syystä olla huonokuntoinen (infektio, synnynnäinen sairaus)
t. työkseen vastasyntyneitä hoitava
Mun mielestä sä, ap, et siis ole ollenkaan turhasta huolestunut. Kannattaa varmaan pyytää, jos sun lapsesi pääsisi myös tutkimuksiin aiheen tiimoilta!
Mä vaan oon miettinyt, että mitäs se sitten auttaa, jos tutkimuksessa todetaan että happivajeesta johtuu. Ei se kuitenkaan auta mun lapsen aivoja, ja ihan omin avuin pystytään rämpimään eteenpäin, että ei sinänsä ole mitään avuntarvetta tms. että tarttis diagnoosin.
-ap-
Mutta eihän se välttämä hapenpuutetta tarkoita.
Mun lapsi sai Apgarit 5-8, mutta on oppivainen, muistavainen. Nopeakin on. pH oli normaalialueella.
Katso synnytyskertomuksetsa, jos on tallessa.
Jos oli infektio synnytyksen jälkeen niin se kyllä voi vaikuttaa paljon enemmän. Pöpöt tekee pahaa kehittyville aivoille.
Aivothan kehittyvät merkittävästi vasta ensimmäisen elinvuoden aikana, ja sen takia varhaisella vuorovaikutuksella on suurin merkitys. Annoitko hänelle huomiota paljon vauvana? Juttelitko, lauloitko, touhusitko? Piditkö sylissä ja seurustelitkö hänen kanssaan yhtä paljon, kuin seuraavien lastesi?