Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä kotitöiden jaosta tässä tilanteessa?

Vierailija
25.01.2013 |

Miten sinun mielestäsi kotityöt pitäisi jakaa tällaisessa tilanteessa?

Meillä minä ja mies olemme molemmat kokopäivätöissä. Minä työskentelen 7.30-15.30. Tuon jälkeen haen lapset päiväkodista olen kotona klo 16 jälkeen. Mies vie lapset aamulla tarhaan klo 8 ja tulee kotiin n. klo 18.30-19. Molempien työt ovat henkisesti raskaita. Miehen työpäivä on pidempi, mutta toisaalta saattaa välillä pitää pitkiäkin rentoja taukoja työpäivän aikana.

Miten kotityöt kannattaisi jakaa? Tehdäänkö 50-50, mikä tarkottaisi että mies tekisi kotitöitä koko illan ja minä olisin jo pääasiassa hoitanut hommani miehen tullessa kotiin. Vai 70-30, eli minä tekisin suurimman osan ja mies jonkin verran kotiin tultuaan. Vai 90-10, eli mies tekisi jotain pientä viikonloppuidin.

Mikä sinusta olisi oikeudenmukaista?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnjaosta. Ei varmaan noita prossia kannata tuijottaa. Se tekee, joka ehtii ja joka on paikalla. Ja se, joka jaksaa. Jos mies tulee tosi pirteänä töistä kotiin, hän voi varmaan esim. täyttää tai tyhjentää tiski- tai pyykkikoneen. Viikonloppuisin jako on 50/50, jos kumpikaan ei ole töissä.

Vierailija
2/22 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitkä ovat tarpeelliset ja mitkä ei.

Mun äiti esim aina, ihan ihan aina kulkee rätti kädessä ja aina huokailee ja ei omista tiskikonetta ja tykkää silittää ihan kaikki jne.

Mä olen riisunut kodin tosi hyvin, eli näkyvillä on todella vähän mitään, kaapeissa en säilyttele ylimääräistä. Lisäksi meillä on siivouslista, mitä teen minäkin päivänä ja extralista kk-kohteista, eli joka kk siivoan yhden kohteen extrahyvin, johon menee max 4 h aikaa.

Robotti-imuri pyörii joka päivä, tiskikone on ja ihan uusimpana hankintana ostin sellaisen silitysrobotin, eli laitan koneen päälle paidan ja tämä puhaltaa kuumaa ilmaa ja paita on tosi nopeasti täysin sileä. Loistava laite.

Tälläiset kuka vie roskat ja kuka laittaa tiskikoneen päälle ovat ihan höpöhöpöjä.

Karsi turhat työt pois ja loput teette yhdessä kun lapset ovat menneet nukkumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin teet. Miehesi on vastaavasti sen ajan palkkatöissä.

Mikä tässä hiertää?

Vierailija
4/22 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska minä jaksan tehdä kaikki kotityöt ja luonnollisesti myös ehdin tehdä ne ennen kuin mies tulee kotiin, niin minä teen kaiken. Great!

ap

niin mikä asiassa on ongelma? Me muut keskustellaan miestemme kanssa kotitöistä siksi, koska ei jakseta ja ehditä tehdä kaikkea yksin.

Minusta vaikuttaa siltä vähän hassustikin, että sinä haluaisit jakaa kotityöt jollain tietyllä jaolla, koska niin kuuluu tehdä. Koska ehkä sun mielestä sinä olet tossun alla, jos teet kaikki kotityöt. Kun pitäähän nykyään kaikki tehdä tasa-arvoisesti.

Hoitaahan mies sentään aamulla lasten viennit. Siivoaako siinä samalla aamiaiskamat pois pöydästä tms? Vai ehditkö sinä tehdä sen ennen töihin lähtöäsi? Kotityöt eivät ole vain illalla tehtävät hommat.

Ja mitä te teette viikonloppuisin? Eikö silloin tehdä ruokaa, siivota keittiötä, siivota muuten, pestä pyykkiä? Eikö mies osallistu mihinkään koskaan viikonloppuisin?

Jos sinua huolettaa tuo malli minkä poikasi saa, niin voittehan sopia jonkin tietyn jutun miehen kotitöiksi, jonka hän hoitaa päivittäin tai jonkin viikonloppujutun. Tai mies hoitaisi tiettynä päivänä kaikki kotityöt. Ihan siis vain siksi, että antaisi terveen mallin pojalleen.

Vierailija
5/22 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kovin kunnianhimoinen ja tekee pitkä päivää töissä ja tähtää "huipulle" tällöin mies saa jättää kotitöitä vähemmälle.

Kummallista, että ollaan naimisissa ja lapsia, eikä siivousjärjestelyjä ole selvitetty jo aiemmin..

Puhutteko te keskenänne..?

Vierailija
6/22 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karsi turhat työt pois ja loput teette yhdessä kun lapset ovat menneet nukkumaan.

En ole mikään kotityöintoilija, joten turhia töitä ei ole. Tai tietenkin jos kaikki ruoka ostettaisiin valmiina kotiinkuljetettuna, käytettäisiin kertakäyttöastioita ja vaatteita pidettäisiin viikko putkeen ja vessa pestäisiin vain jouluna, niin hommia olisi vähemmän.

Lasten nukkumaanmenon jälkeen teemme yleensä työ-töitä, kuntoilemme tai rentoudumme. Silloin en ala enää kotitöitä tekemään.

ap

Pesukoneen täyttö, rumpuun heitto ja tyhjentäminen = aikaa menee 5 min.

Meillä on ruokalistat, ruuan valmistamiseen menee max 15 min + esim uunissa olo.

Päivällisen jälkeen siivotaan yhdessä keittiö, menee 15 min sis roskien mahdollisen viennin

Vessojen pesemiseen menee ... 5 min, kylppäriin max 8.

Ennen kun mennään nukkumaan siivotaan yhdessä koti, tässä menee joskus jopa 30 min.

Ota lapsesi mukaan töihin, helpota töitä yksinkertaistamalla kaikkea ja mieti meneekö sulla enemmän aikaa murehtimiseen. Meillä on normi tiskikone ja otin kerran aikaa paljon meni aikaa tiskikoneen tyhjentämiseen = alle 3 min.

Vierailija
7/22 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollaisessa tilanteessa. Käytännön elämä ei kuitenkaan aina mene niin joten viime kädessähän te miehenne kanssa teette ratkaisut ja kaikki riippuu monesta...

Käytännössä pelkästään noiden tietojen pohjalta mä varmaan velvoittaisin mistä viikonloppuna tekemään enemmän kotitöitä, suuren osan ruuista jne. tuossa tilantessa.

Vierailija
8/22 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä hoidat päivällisen ja isä iltapalan, sisältäen sen että keittiö siivotaan iltapalan jälkeen ja tiskikone päälle. Tai vaihtoehtoisesti voi tehdä sen aamulla kun on hybää aikaa, tuskin se 8 saakka nukkuu?

Siivotaan ja pestään pyykkiä yhessä viikonloppuisin.

Vierailija
9/22 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun moni ihmettelee että emmekö puhu. No puhumme, ja puhumista varten haluaisin vähän muidenkin mielipiteitä. Paras ystäväni on nimittäin aivan järkyttynyt tästä kotityöasiasta (hänestä 50-50 olisi oikein). Itse taas ajattelisin että ehkä 70-30 olisi kiva.

Mies kyllä tekee hommia jos häntä käsken. Oma-aloitteisesti ei (enää) tee. Ennen lapsia hän oli meillä se joka siivosi ja kokkasi innokkaammin. Kotiäitivuosina asia jotenkin löpsähti ja nykyään mies ei muka osaa tehdä mitään.

Oikein havahduin siihen että mies ei todellakaan ole yhtään perillä esim. lastemme asioista tai missä astioita, liinavaatteita tai ruokia säilytetään.

Mies "tekee uraa", mutta hän pystyisi tekemään työnsä tehokkaamminkin. Yhtä hyvin minä voisin jäädä neljän jälkeen tekemään paperihommia, mutta olen valinnut kotiin lasten luo lähdön. Mies voi työpäivän aikana vaikka käydä työpaikan kuntosalilla tai pelata pleikkaa.

Koska molemmat eivät voi olla urasuuntautuneita, olen laittanut omat suunnitelmani uran suhteen jäihin. Palkkaeroa meillä on vain n. 1000e, eli en minäkään missään "huonossa" työssä ole.

Minusta se, kuinka monta minuuttia kotitöihin (ja läksyjen ja soittoläksyjen ohjaamiseen, kaupassakäyntiin ja harrastuksiin kuskaamisiin) menee on sivuseikka. Ja minähän olen jaksanut tehdä "kaiken" jo yhdeksän vuotta valittamatta ihmeemmin (tosin kotiäitinä olen ollut aika paljon, mikä on ollut ihanaa).

Mies muuten herää juuri silloin kun minä lähden töihin. Lapset on siinä vaiheessa puettuna ja aamupalat syötynä. Ulkovaatteet laitan odottamaan eteisen lattialle ja kaiken muunkin tarvittavan kasoihin. Viikonloppuna mies nukkuu iltapäivään asti, joten taas ehdimme tehdä suuren osan kotitöistä.

Lapset ovat ihan innokkaita kotitöiden tekijöitä (paitsi se 9 v poika jota pitää nykyään patistella).

ap

Vierailija
10/22 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään prosentteja lasketa, mutta vähän haluaisin muiden mielipiteitä, että onko kohtuullista odottaa että mies tekee kotitöistä n. puolet, jonkin verran tai ihan vähäsen.

On vaan alkanut hirvittää kun kouluikäinen poikamme on alkanut puhua että hänen ei tarvitse siivota huonettaan koska miehet eivät siivoa. Eikä tarvitse osallistua vaikka salaatin tekoon koska miehet eivät laita ruokaa. Eivätkä hoida pyykkejä, tyhjennä kissanastiaa tai kastele kukkia.

ap

.

hehhe....

et sitten ap yhtään aikaisemmin ole tota ajatellut???

meillä mä teen n.80 % eli imuroin pesen lattiat ikkunat jne...

mies levittää pyykit, tyhjentää ap koneen, vie roskat... hoitaa lapsia...

Vierailija
11/22 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin jaon pitäisi ehkä mennä enempiki 60-10-30. 10 siis pojalle. Kyllä kaikki perheenjäsenet osallistuu kodinhoitoon, ei vaan aikuiset. Jos et ole aiemmin ottanu kotitöihin mukaan niin nyt on viimenen tilaisuus, otat sen mukaan laittamaan ruokaa, tiskejä, siivoamaan jne. Siis niinn että teette yhdessä, myöhemmin sitten yksinkin. Ja toki oma huone, omat pyykit jne kuuluu jo ton ikäselle ittekseen. Niinku muuten myös sun miehelle.

Jos miehes mene myöhään täihin hän ehtii aamulla hyvin tehdä kotitöitä(tai illalla, kummin nyt haluaakaan)

Vierailija
12/22 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies muuten herää juuri silloin kun minä lähden töihin. Lapset on siinä vaiheessa puettuna ja aamupalat syötynä. Ulkovaatteet laitan odottamaan eteisen lattialle ja kaiken muunkin tarvittavan kasoihin. Viikonloppuna mies nukkuu iltapäivään asti, joten taas ehdimme tehdä suuren osan kotitöistä.

Eiköhän sua oikeasti sapeta se, että mies elää ihan eri rytmillä ja eri maailmassa kuin te muu perhe. Mies nauttii omasta poikamieselämästään, kun sinä vastaat yksin perheen ja kodin hoitamisesta.

Miksi yrität hämätä meitä tai ystävääsi, että kyse olisi kotitöiden jakamisesta?

Vierailija
13/22 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhemmin nukkumaan? Silloinhan sillä on hyvää aikaa tehä kotitöitä. Vai onko miehelläsi jotenkin sairaalloisen suuri unentarve?

Vierailija
14/22 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehestäsi varmaan tuntuu, että saat huilata enemmän mutta eihän se käytännössössä niin ole.

Vierailija
15/22 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette molemmat vastuullisia aikuisia. Teette mitä pitää tehdä, se tekee kumpi ehtii ja jaksaa. Vai onko kyse siitä ettei kumpikaan halua hoitaa omia lapsiaan ja omaa kotiaan?

Vierailija
16/22 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mikään kotityöintoilija, joten turhia töitä ei ole. Tai tietenkin jos kaikki ruoka ostettaisiin valmiina kotiinkuljetettuna, käytettäisiin kertakäyttöastioita ja vaatteita pidettäisiin viikko putkeen ja vessa pestäisiin vain jouluna, niin hommia olisi vähemmän.

Lasten nukkumaanmenon jälkeen teemme yleensä työ-töitä, kuntoilemme tai rentoudumme. Silloin en ala enää kotitöitä tekemään.

ap

Vierailija
17/22 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

se tekee kumpi ehtii ja jaksaa.

Koska minä jaksan tehdä kaikki kotityöt ja luonnollisesti myös ehdin tehdä ne ennen kuin mies tulee kotiin, niin minä teen kaiken. Great!

ap

Vierailija
18/22 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä siis jotenkin todella erilaiset siisteyskäsitykset?

Olemme olleet mieheni kanssa yhdessä 20 vuotta, eikä kotitöisen jakamisesta ole tarvinnut kovin kauheasti neuvotella. Minä olen tarkempi siisteydestä, siitä, että kaikki tavarat ovat paikallaan. Mies taas on valveutuneempi siitä, että pyykkivuori ei kasva kauhean isoksi.

Olisi aivan kamalaa elää siten, että minä aikaisemmin kotiin tulevan tekisin vaikka 10 prosenttia koululaisten aiheuttaman hiekan, mudan, kuran yms. siivoamisesta kodinhoitohuoneesta, laittaisin kuivumaan jokatoisen hanskan ja kumisaappaan päiväkotilaisen kamppeista ja siivoaisin keittiön työtasot puoleenväliin saakka ja jättäisin loput miehelle.

Eikö ihan normaalilla järjellä päästä sopuisaan lopputulokseen. Se joka ehtii, tekee.

Vierailija
19/22 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInusta kummallakin pitää olla sitä vapaa-aikaa samassa suhteessa.

Esim. sinä tulet töistä, käyt kaupassa, haet lapset ja teet ruoan. KUn mies kotiutuu, on ruoka tehty ja ehkä täytetty tiskikonekin. Sinä siis voit rentoutua ja mies voi ottaa vetovastuun lapsista hetkeksi heti syötyään. Tämän jälkeen vaikka vuoropäivin hoidatte lapset illalla nukkumaan, ja se, joka ei ole vuorossa, hoitaa koneellisen pyykkiä tai tyhjää tiskikoneen (ja täyttää, jos on jäänyt tekemättä).

Imuroinnit, vessan pesut yms. jätetään vaikka lauantaiaamuun,jolloin molemmat urakoitte oikein kunnolla.

Eikö ole reilua, että arkisin kumpikin tekee noin tunnin kotihommia ja pääsee myös nauttimaan siitä vapaa-ajasta? Sovitte vaan reilusti, että kun miehellä on illalla vähemmän aikaa, hän tekee sitten jotain sellaista, joka helpottaa sinua, kun olet jo jonkin aikaa rehkinyt.

Vierailija
20/22 |
25.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään prosentteja lasketa, mutta vähän haluaisin muiden mielipiteitä, että onko kohtuullista odottaa että mies tekee kotitöistä n. puolet, jonkin verran tai ihan vähäsen.

Mutta selväksi tämä on tullut. Jatketaan entiseen malliin, eli niin että minä teen oikeastaan kaiken. Mies voi joskus tehdä vähän lumitöitä tai puhdistaa rännit.

On vaan alkanut hirvittää kun kouluikäinen poikamme on alkanut puhua että hänen ei tarvitse siivota huonettaan koska miehet eivät siivoa. Eikä tarvitse osallistua vaikka salaatin tekoon koska miehet eivät laita ruokaa. Eivätkä hoida pyykkejä, tyhjennä kissanastiaa tai kastele kukkia.

ap

Olisi aivan kamalaa elää siten, että minä aikaisemmin kotiin tulevan tekisin vaikka 10 prosenttia koululaisten aiheuttaman hiekan, mudan, kuran yms. siivoamisesta kodinhoitohuoneesta, laittaisin kuivumaan jokatoisen hanskan ja kumisaappaan päiväkotilaisen kamppeista ja siivoaisin keittiön työtasot puoleenväliin saakka ja jättäisin loput miehelle.