Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytätkö hyväksesi sukulaistesi ja tuttaviesi ammatteja (ilmaiseksi)?

Vierailija
23.01.2013 |

Lähes kaikki vastaajat toisessa ketjussa kertovat joutuvansa hyväksikäytetyiksi, varmaan on sitten paljon niitä hyväksikäyttäjiäkin? Vai jääkö se ehkä itseltä huomaamatta?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkastaa/hoitaa appiukko. Mutta kyllä sitäkin vastavuoroisesti autetaan paljon :)

Vierailija
2/26 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni on sähköasentaja ja hänelle olen maksanut kun on tehnyt meillä sähkötöitä. Samoin kampaaja-siskolle maksan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammattihommiani ilmaiseksi ihan yhtenään, tiedän kuinka ärsyttävää se on enkä siksi taatusti yritä saada ketään tekemään työtään ilmaiseksi vapaa-ajallaan.

Vierailija
4/26 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni lakimies neuvoja ja äitini kirkkaus ohjeita sekä äitini tekee juhliin sapuskat tai ainakin ruokalistat ja ohjeet.

Ystäväni parturoi koko perheen hiukset ja miehen ystävä huoltaa automme.

Eräs ystävämme ajaa sivutyökseen taksia joten kuskailee meitä aina jos tarvitse ja on vuorossa.

Myös remonttitaitoisia löytyy suvusta jotka ovat valmiita auttamaan.

Myös me autamme aina kun tarvii ja pystymme.

Kivasti on mennyt.

Vierailija
5/26 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä laittamaan kattolistoja. Siitäkin on aikaa jo 8 vuotta.

Muuten olen ollut enemmän siinä hyväksikäytettyjen puolella. Häissä lapsenlikkana, leiponut kakkuja. Mies puolestaan auttelee aina tietokoneiden ja muitten elektroniikkalaitteiden asennusten kanssa.

Vierailija
6/26 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pari tätiä jotka on eläilääkäreitä.

Usein tekevät lähisuvun eläimille pikkutoimenpiteitä ilmaseksi.

Esmes viimeset vuodet oon tältä toiselta tädiltä saanu kaikki koirieni ja kissani rokotteet ilmaseksi. toisaalta hän on kummini ja ei oo halunnu puhuttavankaa maksamisesta :)

Sitte käyn yleensä kolmannen tädin luona tarkistaa silmäni, hän on silmälääkäri. ei se tainnu viimeks siit laskuttaa, en ainakaan muista. joskus kirjotellu jotain antibiootti tmv. resepteiki tarpeeseen.

Vierailija
7/26 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en loukkaannu jos sukulaiset ja ystävät kysyvät neuvoa.

Vierailija
8/26 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän ystävä/sukulaispiireissä ole mitään hyväksikäyttöä vaan vastavuoroisuutta.

Vierailija
9/26 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän ystävä/sukulaispiireissä ole mitään hyväksikäyttöä vaan vastavuoroisuutta.

harvoin se on noin, hyvä jos teillä on. Yleensä on ne jotka kehtaavat pyytää /käskyttää ja ne jotka eivät.

Vierailija
10/26 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tilattais kyllä mutta hän haluaa aina mainostaa tätä mahdollisuutta niin ei olla jätetty käyttämättäkään.

Toivottavasti ei rasita häntä. Ovat meille tarpeellisia atoopikkoina.

Ravintola-alan ihmisten asiantuntemusta ei ole käytetty, kun eivät samalla tavalla ole tarjoamassa osaamistaan (vaikka on kyseltykin kun on ollut tarvetta). Kaikki eivät ole auttajatyyppiä.

Vierailija
11/26 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja villapaitoja ilmaiseksi. On entinen käsityöalan ammattilainen.

Isäni on ollut meillä raksalla töissä ja tehnyt pihatyöt.

Siskoni on fysipterapeutti ja on auttanut minua selkäni kanssa. Samoin siskon mies lääkäri on tarkistanut lasten korvat muutaman kerran ja kirjoittanut minulle kerran kipulääkereseptin.

Huh, pitää ensi kerralla nakata mummille villasukat takaisin ja sanoa, että en suostu hyväksikäyttämään sinua ja isää kieltää tulemasta remontoimaan meille. Samoin myös muita sukulaisia, jotka auttavat toisia, kieltää tekemästä sitä, koska aaveen mukaan kaikki apu on hyväksikäyttämistä.

Vierailija
12/26 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse on sanonut, että hän haluaa auttaa.

Tuosta vastavuoroisuudesta. Älkää olettako, että joku kehtaa suoraan sanoa, mitä ajattelee siitä. Yksi kaveri kerran kysyttyään yhtä, vähän ikävää juttua, jota en olisi halunnut, sanoi, että hän ajatteli, että minulta voi kysyä, koska kyllä minä kehtaan sanoa, jos en halua. No en kehtaa, mutta eihän sitä voi siinä keskustelussa enää sanoa. Tämä ihminen varmaan on hirmu tyytyväinen kanssa 'vastavuoroiseen' toimintaansa, jossa on aina valmiina pyytämään apua milloin keneltäkin.

Ärsyttää muuten saman ihminen sanonta 'kummin velvollisuudet'. Kummin velvollisuudet ovat kristillisen kasvatuksen tukeminen, ei vanhempien harrastuselämän tms mahdollistaminen.

Vierailija
13/26 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siis mitään monimutkaista, jotain simppeliä asiaa liittyen testamentin tekemiseen. Eikä siis mitään papereiden laatimista vaan ihan vaan pari kysymystä. Vastaavasti minulta on kyselty neuvoa omaan ammattiini liittyen, olen vastannut mielelläni.

Olen usein näistä jutuista miettinyt että mikä on hyväksikäyttöä ja mikä normaalia kaveriapua. Minulla on yksi ystävä jonka pyynnöt on ehkä hieman siinä rajoilla välillä, esim. kerran majoittui joissain ulkomaanmatkalla kaverinsa kaverin kämppään, siis tiesi että tällaisia ihmisiä siellä asuu ja kysyi saako tulla. Oli silloin köyhä opiskelija, mutta itse en varmaan olisi kehdannut. Toisaalta vastaavassa tilanteessa voisin kyllä majoittaa jonkun meille, tai ainakaan en suuttuisi siitä että joku kysyy vaikka saattaisinkin kieltäytyä. Loppujen lopuksi ihmiset mielellään auttavat toisia, varsinkin läheisiään.

Vierailija
14/26 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tietty kaveripiiri, joiden kanssa "vaihdetaan taitoja". Muuten ei tuttavilla/suvulla ole sellaisia ammatteja, joista kovin voisi hyötyä. Mies on ekalta ammatiltaan sähkömies ja hänelle soittelee vähän muutkin ja pyytää apua. Mies auttaa, jos töiltään ehtii ja tekee sen ihan mielellään. Yleensä se on kyllä saatu ajanmittaan muodossa tai toisessa takaisin. Mutta siis aika tasapuolistahan tämä on.

Vierailija
15/26 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aina soitan äidilleni, jos mulla on jotain fyysistä kremppaa, koska hän on sairaanhoitaja. Isältäni kysyn lakiasioista. Mun yks kaveri on lupautunut tekemään meille sähköt ilmaiseksi (mutta omasta aloitteestaan).

Vierailija
16/26 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen käyttänyt hyväkseni. Ja mies käyttää minun raihoitusalan osaamista.

Vierailija
17/26 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tottunut siihen, että sukulaiset huolehtivat tietokoneasioistani (laitteet ja päivitykset), koska ovat tehneet sitä jo aikojen alusta lähtien. :D Jossain vaiheessa pitänee kyllä opetella itse.

Vierailija
18/26 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä riidellään meillä toistuvasti. Paitsi että minusta on noloa ja hyväksikäyttöä pyytää jatkuvasti tuttujen ammatillista osaamista hyväksi, se ei edes ole ainakaan minun kannaltani helpottavaa.

Esim: sen sijaan että olisin saanut tilata remppafirman tekemään meidän kylppäriremontin, niin että minä maksaisin 60% ja mies 40%, mikä on linjassa omistusosuuksiemme kanssa, mies halusi välttämättä tehdä työn yhdessä kaverinsa kanssa kaveripalveluksena.

Minä maksoin tästä työstä seuraavin tavoin:

- remontin epämukavuus sotkuineen ja käytöstä poistuneine kylpyhuoneineen ei kestänytkään viikkoa niin kuin ulkopuoliselta tilatessa olisi kesänyt, vaan useita viikkoja

- jouduin joustamaan palkkatyöstäni paljon, voidakseni tehdä 100% kotitöistä ja lastenhoidosta useamman viikon verran, että miehelleni vapautuu aikaa kylppäriremonttiin

- jouduin toimimaan catering-palveluna miehelle ja kaverilleen koko remontin ajaksi

- jouduin kuuntelemaan jatkuvaa valitusta ja kiroilua siitä, miten vaikeat materiaalit olin näille amatööreille valinnut, heillä kun ei ollut osaamista tällaiseen työhön

- jouduin kiitollisuudenvelkaan miehen kavereille, eikä sitä rahalla selätetä vaan se vaatii mieheni ajallista panostusta minun kustannuksellani, kun mies ei sitten osallistu meidän perheemme kotityö-, lastenhoito- tai varsinkaan remonttitarpeisiin lainkaan

Vierailija
19/26 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ompelija, pyydän kyllä välillä ompelemaan jotain. Jos äitiä ei juuri silloin kiinnosta, se antaa mulle väkisin rahaa ja käskee mennä kaupasta etsimään...

Vierailija
20/26 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan lähisuvun taitoja tulee käytettyä. Isäni tekee mielellään sähköhommia ja äidiltä tulee kyseltyä (lasten) sairauksista. Siskolta olen kysynyt ilmaiseksi esim. hinta-arviota huonekalun verhoilusta/korjauksesta.

Minua ja miestäni hyväksikäytetään myös. Lähisuku tietä sopivat rajat, joskus joku kaukaisempi sukulainen pyytää aivan liiallista (tai vain "kysäsee" kauhean monimutkaista asiaa).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan