Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingin palvelusetelikäytäntö hammashoidossa - toimiiko?

Vierailija
23.01.2013 |

Helsingissä terveyskeskuksen hammaslääkäri siis suunnittelee hoidon etukäteen tarkastuksen perusteella ja määrittelee mitä toimenpiteitä tarvitaan. Potilas saa sitten sen mukaan palvelusetelin, jonka kanssa valitaan yksityinen hml kaupungin yhteistyökumppaneista. Hinnat yksityisillä vaihtelee, ylimääräiset kulut potilas maksaa itse.

Asiakassuhde on yksit.hml:n ja potilaan välinen ja epäselvyydet eivät kuulu kaupungille.

Toimiiko tämä oikeasti?

Hoitoa ei siis suunnitella potilaan kanssa yhteistyössä. Yksityisen hammaslääkärin valinta jää siis potilaalle, kuin myös hoitotoimenpiteiden kustannusten summaaminen jne.

Kuinka hammashoidon kustannukset voidaan arvioida yhden tarkastuksen perusteella, varsinkin kun itsellä on suurempi hammastyömaa hoidettavana?

Mielestäni tässä jää potilaalle aika paljon sumplittavaa ja itsekseen arviointia, samoin tuo hoidon suunnitteluhan tulisi tapahtua lain mukaan yhteistyössä asiakkaan kanssa. Nyt ei ole neuvotteluvaraa.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän hammaslääkärin on suostuttava osaproteesin tekoon jos et voi kunnolla syödä.

Vierailija
2/7 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

helsingissä, yksi hammas tarvitsi juurihoitoa ja sain listan hammaslääkäreistä, joista valitsin yhden, ajan sain seuraavalle päivälle. Tarvitsin 2 hammaslääkäri kertaa, enkä joutunut maksamaan enempää kuin kunnallisessakaan. Osaproteesin tarve on mielestäni akuutti, joten soittelisin keskitettyyn ajanvaraukseen ja sanoisin, etten pysty syömään ollenkaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka en ole ihan ollutkaan tuossa tilanteessa.

Eli minä olen ensin käynyt tarkastuksessa kunnallisella hammaslääkärillä joka on todennut esim reiän hampaassa ja siis paikkaustarpeen sille. Tästä olen sitten saanut "luvan" käydä jollain etukäteen listatuista yksityisistä hammaslääkäreistä (muistaakseni en ole saanut mitään konkreettista seteliä tms), paikan olen päättänyt ja ajan varannut itse ja lasku on sitten mennyt suoraan Helsingin kaupungille. Näppärää ja toimivaa ainakin minun kohdallani.

Vierailija
4/7 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydän aina päästä kaupungin omille lääkäreille. Jään jonoon kauemmaksi aikaa, jos tarvis. Olen pari kertaa ottanut palvelusetelin, enkä ole ollut tytyväinen. Nuoria kokemattomia hammaslääkäreitä, jotka yrittävät myydä kallita jatkotoimenpiteitä.

Vierailija
5/7 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua siis pelottaa, että tää kaupungin hml arvioi kustannukset väärin, koska niitä nyt ihan varmasti on aika vaikea arvioida etukäteen työmääränkin takia ja sitten makselen omasta pussista, joka on tyhjä.

Tuskin niin hövelisti mitään myöntävät.

Olen juuri muualta muuttanut ja edellisessä kaupungissa hoito jäi kesken. Siellä suunniteltiin ylhäälle osaproteesia, että saisin syötyä jotain. Helsingissä tämä tuntui olevan tarpeetonta, ei proteesia (huom, odottelen vielä sitä varsinaista arviota, joten en ole ihan varma saanko).

Tämä käytäntö tuntuu hyvin oudolta.

Vaihtoehtohan on tosiaan mennä kaupungin omalle lääkärille, tosin tätä hml itse ei esittänyt minkäänlaisena vaihtoehtona, luin papereista jälkeenpäin.

Vierailija
6/7 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hammasydin tulehtunut, ja sain siihen hätäensiapua viime torstaina. Sekä palvelusetelin. Siihen oli kirjattu lukuisia koodeja, jotka piti itse syöttää vertailusivulle. Sieltä sitten piti valita joku hammaslääkäri, koska jatkohoito on kiireelliinen, pitää aloittaa viikon sisällä. Huomenna on sitten se aika yksityiselle. Huolestuttaa, osasinko laittaa ne oikein ja laskea. Hintaa tulee silti satoja euroja, ja tämä oli kurja äkkiylläri :(

Vierailija
7/7 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hammasydin tulehtunut, ja sain siihen hätäensiapua viime torstaina. Sekä palvelusetelin. Siihen oli kirjattu lukuisia koodeja, jotka piti itse syöttää vertailusivulle. Sieltä sitten piti valita joku hammaslääkäri, koska jatkohoito on kiireelliinen, pitää aloittaa viikon sisällä. Huomenna on sitten se aika yksityiselle. Huolestuttaa, osasinko laittaa ne oikein ja laskea. Hintaa tulee silti satoja euroja, ja tämä oli kurja äkkiylläri :(

Minkälainen se palveluseteli on? Kuinka nopeasti se tuli sinulle kotiin ja mitä muuta laittoivat mukaan (hammaskarttoja tms.?)

Mun mielestä tuo on jotenkin liikaa laitettu potilaan harteille, etsit oman lääkärisi ja maksat enemmän, jos on kalliimpi. Erotus siis omasta kukkarosta. Ja halpahan on aina hyvää?

Onko siis kokemuksia siitä, kuinka paljon on tullut ylimääräisiä kuluja, joita ei tähän palveluseteliin, eli ennakkokustannusarviointiin ole sisällytetty?

Arveluttaa, että tässä siirretään kunnallisen hammashoidon kuluja suoraan asiakkaalle ja sitten vetäydytään "case closed osaltamme".

Olen asioinut aika paljon yksityisillä muutenkin, eikä siellä kukaan osaa koskaan antaa tasan tarkkaa kustannusarviota. TK hml tuntuu voivan.

Ja... kenen kanssa lopulta neuvottelen hoidosta?

Hoitosuhde siirtyy kunnallisen jälkeen yksityisen ja minun välisekseni, kuin kuntaa ei olisi välissä koskaan ollutkaan, joka kuitenkin määrää mitä saa tehdä.

Hyvin outoa.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän