Soseiden aloittaminen 4kk vauvalle vs. täysimetys 6kk ikään asti
Vauva tulee 4kk ja olen ajatellut jo aloittaa soseruokailun. Kuinka moni oikeasti täysimettää 6kk? Itse olen ainakin jo ihan valmis aloittamaan lisäruuat, vauva syö yöt läpeensä 1-2 tunnin välein. Kasvaa kyllä hyvin.
Tuntuu myös, että jos soseet aloittaa vasta 6kk, äitiysloma ei edes välttämättä riitä siihen, että ruokia menisi jo ns. kunnolla?
Miten olette aloittaneet soseita 4kk vauvoille? Kuinka nopeasti uusia makuja ja useampia aterioita päivässä? Mitä makuja ensin? Peruna ja porkkana varmaankin ne perinteisimmät, ja niistä ajattelin itsekin aloittaa.
Aivan alkeista ei tarvitse aloittaa, kun on jo kaksi lasta ennestään, jotenkin vaan on asiat päässeet unohtumaan muutamassa vuodessa....
Kommentit (52)
helppoa, nopeaa ja kätevää
laiskan äidin valinta :)
ja riittävä ravinnonlähde kuuteen kuukauteen saakka ja pääasiallinen energianlähde yksivyitiaaksi saakka. Pitkä imetys suojaa lasta sairauksilta (myös mt) aikuisikään saakka. Tarviiko luetella lisää?
ja riittävä ravinnonlähde kuuteen kuukauteen saakka ja pääasiallinen energianlähde yksivyitiaaksi saakka. Pitkä imetys suojaa lasta sairauksilta (myös mt) aikuisikään saakka. Tarviiko luetella lisää?
nyt meni jo vähän yli munkin ymmärryksen
Minä myös imetin molempia lapsia 6kk ikään asti. Sanon myös että se oli laiskan äidin valinta. :) Kun vauva syö hyvin tissiä ja kasvaa mainiosti, en näe mitään syytä alkaa kiirehtiä mössöjen kanssa.
Mutta jos tosiaan ole laittamassa vauvan hoitoon jo 9kk iässä, kannattaa varmaan pikkuhiljaa alkaa opetella edes pullosta syömistä. Maitohan on vauvan pääasiallinen ravinto 1v ikään asti.
nyt meni jo vähän yli munkin ymmärryksen
http://www.drmomma.org/2009/01/breastfeeding-longer-than-6-months.html
soseita ollaan aloitettu kaikille 3-4kk ikäisinä. Viikon ajan aluksi aina yhtä makua, aluksi kerran lusikallinen, sitten kaksi kertaa päivässä, pikkuhiljaa lisännyt määrää sen mukaan miten maistuu ja maha kestää. Peruna-porkkanasose on ollut se ensimmäinen, yhdelle ei maistunut millään, sekoitin hieman mangoa sekaan, niin alkoi maistumaan. En imettänyt, tuttelia pullosta.
Imetyksestä oli jo ilo kaukana kun vauva söi 1-2 tunnin välein yötä päivää. Pitkiä päiväuniakaan ei nukkunut, kun heräsi aina nälkään (vauva nukkuu ulkona).
Soseiden aloittamisesta kesti n. kuukausi, että vauva söi kunnolla (siis niin että sillä oli vaikutusta imetystiheyteen). Aika nopeasti oppi kyllä lusikkaruokailun salat ja meillä ei mitään vatsavaivoja kiinteistä ruoista onneksi seurannut.
Täytyy sanoa että ensimmäistä kertaa ikinä nautin imetyksestä (vauva on nyt 6kk)! Vauva haluaa rintamaitoa n. 5-7 kertaa päivässä (entisen 12-15 kerran sijaan...), eikä syö enää öisin. Nukkuu nyt myös pitkiä päiväunia aamupuuron voimalla ja on selkeästi virkeämpi kuin ennen.
Ennen ajattelin että imetän lastani korkeintaan 1-vuotiaaksi asti, en välttämättä edes sinne saakka, mutta nyt pidän niin paljon imettämisestä, että mitään kiirettä lopettaa ei ole.
Jokainen tekee oman valintansa, mutta kannattaa muistaa se, että rintamaidon edut säilyvät, vaikkei lapsi pelkkää maitoa enää saisikaan.
tiedossa mitä kaikkea äidinmaidossa on? Etsis uutinen Iltalehdestä! Kai tiesit, että äidinmaidossa on myös hormoneja mitä ei vastikkeissa ole!
Tietysti näitä arvoaineita on runsaasti vain jos äiti itse syö terveellisesti!
Keitetty peruna on liimaa suolistolle ja sokeripiikki, joten en antaisi vauvalle. Palsternakka on parempi ja bataatit. Tosin tästäkin ollaan montaa mieltä tiedä sit mistään mitään:)
voi voi
http://www.childhealthresearch.org.au/news-events/media-releases/2010/j…
Jotta voivottele vaan :)
Mun poika roikkui tissillä syömässä 1-2 tuntia kerrallaan enintään tunnin välein siinä 3-4kk iässä. Ensin ajattelin pojalla olevan tiheän imun kausi, mutta kun tätä kesti yli 3 viikkoa, niin luovutin ja siirryin ekoihin soseisiin 4,5 kk kohdalla. Makupaloja (teelusikallisia) olin alkanut antaa jo vajaa 4kk iässä.
Soseisiin siirryttyä ei tarvinnut enää imettää vajaa tunnin välein, joten sitä omaa aikaa esim. kotitöille ja lapsen kanssa leikkimiseen tuli kummasti lisää. Myös unet alkoivat maistumaan paremmin, päivä- ja yöunet pitenivät ja yöheräilyjen määrä väheni dramaattisesti. Nyt 7kk ikäisenä poika on itse vierottautunut rintamaidosta kokonaan, ei kelvannut rinta vaikka sitä kuinka tarjosi, eikä pumppumaito tuttipullosta. Kaupan maito kyllä maistuu... Ei vissiin rintamaito ollut hänelle tarpeeksi ravinteikasta?
Tuttelit ym. eivät missään tilanteessa vastaa äidinmaitoa.
Kyllä kai useimmat jatkavat imetystä kiinteiden aloituksenkin jälkeen :)
Soseiden kanssa meni pitkään ennen kuin niitä meni kunnolla. 1-vuotiaana tyttö söi sellaisen yhden ruokapurkin kahdella eri aterialla, siis yksi purkki päivässä. Riippuu niin lapsesta, miten niitä kiinteitä alkaa upota.
Öiden kanssa meni niin, että siinä 2-4kk välissä vauva nukku 9-11 tuntia putkeen yöllä. Neljän kuukauden iässä alkoi taas yöheräilyt ja vielä 2-vuotiaana heräsi useamman kerran yössä. Kolmevuotiaana heräili vielä, mutta neljävuotiaana ei muistaakseni enää. Minua nuo ei haitanneet kun tyttö nukkui vieressä ja nukahdin nopeasti imetyksen jälkeen.
En usko että kiinteät on mikään oikotie pitkiin yöuniin. Lapset on tässäkin yksilöllisiä.
Kyllä kai useimmat jatkavat imetystä kiinteiden aloituksenkin jälkeen :)
että suositeltu täysimetys vaikuttaa vain tuohon mt-osioon. Muut terveysvaikutuksethan tosiaan säilyvät niin kauan, kun lapsi rintamaitoa saa.
Ei tuossa lähteessä puhuttu mitään täysimetyksestä vaan imetyksestä ylipäätään.
Kiinteiden aloitus ei tarkoita imetyksen lopettamista.
Vaan että kiinteitä aloiteltaisiin siinä 4-5kk iässä. 6kk täysimetys lisännee allergiariskiä. Mulla kohta nelikuinen vauva, ajattelin piakkoin aloittaa kiinteiden maistelun. Onhan se maito kuitenkin pääasiallinen ravinto, kun kiinteitä otetaan vain se teelusikka jos sitäkään aluksi.
Ei tuossa lähteessä puhuttu mitään täysimetyksestä vaan imetyksestä ylipäätään.
Kiinteiden aloitus ei tarkoita imetyksen lopettamista.
jotenkin nyt oletin noista aiemmista viesteistä, että pois rinnalta ja luin tuon tutkimuksenkin kokoajan olettaen täysimetystä. Poika kipeänä ja yö mennyt valvoessa... Jos joku otti herneet tästä, niin pahoittelen!
17
[quote author="Vierailija" time="23.01.2013 klo 11:53"]Eli kun maito on riittänyt, niin olen täysimettänyt kahta lastani 6 kk ja kolmatta 5 kk.
Mulla on lapset olleet aina etusijalla.
[/quote]
Eikö niillä jotka aloittavat kiinteät 4-6kk ole lapset etusijalla? Ei se ole kenenkään etu jos lapsi roikkuu tissillä 1-2h välein yötä päivää. Kuinka usein sinun lapset oli rinnalla?