Soseiden aloittaminen 4kk vauvalle vs. täysimetys 6kk ikään asti
Vauva tulee 4kk ja olen ajatellut jo aloittaa soseruokailun. Kuinka moni oikeasti täysimettää 6kk? Itse olen ainakin jo ihan valmis aloittamaan lisäruuat, vauva syö yöt läpeensä 1-2 tunnin välein. Kasvaa kyllä hyvin.
Tuntuu myös, että jos soseet aloittaa vasta 6kk, äitiysloma ei edes välttämättä riitä siihen, että ruokia menisi jo ns. kunnolla?
Miten olette aloittaneet soseita 4kk vauvoille? Kuinka nopeasti uusia makuja ja useampia aterioita päivässä? Mitä makuja ensin? Peruna ja porkkana varmaankin ne perinteisimmät, ja niistä ajattelin itsekin aloittaa.
Aivan alkeista ei tarvitse aloittaa, kun on jo kaksi lasta ennestään, jotenkin vaan on asiat päässeet unohtumaan muutamassa vuodessa....
Kommentit (52)
Lapsella on neljän kuukauden iässä herkkyyskausi joka on sopiva aika kokeilla soseita.. ei niitä tarvitse purkkitolkulla syöttää vaan maistella rauhassa ja opetella imetyksen (pullon) ohella.
Jos lapsi syö puolitoista litraa maitoa vuorokaudessa ei se palvele ketään, ei äitiä eikä lapsen munuaisia. Joten siinä vaiheessa on paras antaa jotain muutakin vatsan tätytettä.
Jos lapsi kuitenkin on tyytyväinen ja nukkuu hyvin niin tottakai voi jatkaa täysimetystä puolivuotiaaksi asti, silloin vain soseiden alottaminen ei välttämättä onnistu niin helposti.
Mulla on 2 pullolasta (imetin vain pari kuukautta molempia) ja eivät ole allegisia eivätkä sairastele tms. Tänä talvena ei olla oltu kuin vesirokon takia kotona, muuten 2v ja 9v pojat olleet terveinä. Soseet aloitettu esikoisen kohdalla 3kk iässä ja kuopus sai 4kk iässä ekat maistiaiset :)
Eli kun maito on riittänyt, niin olen täysimettänyt kahta lastani 6 kk ja kolmatta 5 kk.
Mulla on lapset olleet aina etusijalla.
Lapsella on neljän kuukauden iässä herkkyyskausi joka on sopiva aika kokeilla soseita.. ei niitä tarvitse purkkitolkulla syöttää vaan maistella rauhassa ja opetella imetyksen (pullon) ohella.
Jos lapsi syö puolitoista litraa maitoa vuorokaudessa ei se palvele ketään, ei äitiä eikä lapsen munuaisia. Joten siinä vaiheessa on paras antaa jotain muutakin vatsan tätytettä.
Jos lapsi kuitenkin on tyytyväinen ja nukkuu hyvin niin tottakai voi jatkaa täysimetystä puolivuotiaaksi asti, silloin vain soseiden alottaminen ei välttämättä onnistu niin helposti.
Mulla on 2 pullolasta (imetin vain pari kuukautta molempia) ja eivät ole allegisia eivätkä sairastele tms. Tänä talvena ei olla oltu kuin vesirokon takia kotona, muuten 2v ja 9v pojat olleet terveinä. Soseet aloitettu esikoisen kohdalla 3kk iässä ja kuopus sai 4kk iässä ekat maistiaiset :)
, karkeasti arvioitu 4-6kk iässä. Varmin merkki on, kun lapsi itse osaa:
Hamuta ruokaa ja viedä sen suuhun
Niellä
Istua.
Tämä on todella yksilöllistä
ja kaikille olen aloittanut soseet 4 kk iässä, nuorin nyt vajaan kaksi vuotta. Sen takiahan suositusta on nostettu, että soseita vasta 6 kk iästä eteenpäin, kun mammat on niin laiskoja imettämään ylipäätään. Tällä yritetään saada äitejä jatkamaan imetystä edes vähän pidempään.
Kaikille olen aloittanut kaupan maissisoseella, on mietoa ja sisältää edes vähän energiaakin. Kasvissoseet on tosi vähäenergisiä, joten syöttävälejä niillä ei todellakaan saa pidennettyä. Olen antanut sen mitä vauva on syönyt, toisille meni lusikallinen ekalla kertaa, joku veti heti puoli purkkia. Meillä on ollut allergisia vauvoja, joten tarkkana on saanut välillä olla. Olen ottanut uuden maun kerran viikossa, noiden allergioidenkin vuoksi. Alkuun yksi sosekerta päivässä, seuraavalla viikolla jo kaksi.
Ja olen jatkanut imettämistä jokaisen kohdalla soseen lisäksi vähintään vuoden ikään, korviketta ei ole juonut kukaan eikä käyttänyt liioin tuttipulloa. Puolen vuoden iässä olen tyrkännyt nokkamukin vedellä täytettynä soseen seuraksi ja sen jälkeen tissimaidot perään.
Viimeisimmän vauvani kohdalla olisin voinut imettää pelkästään pidempään kuin 4 kk, mutta hän oli siihen saakka kakannut noin 24 kertaa vuorokaudessa! Siis koko ikänsä. Pylly hajalla kaiken aikaa. Yhtään pelkkää pissavaippaa ei tuon 4 kk aikana vaihdettu. Heti, kun sai sosetta, kakan tulo lakkasi ja normalisoitui. Ei ole allergioita. Nyt kun tiedän tämän, olisi pitänyt aloittaa soseet vieläkin aiemmin.
n. 2 kk iässä. Maitoa ei vaan riittänyt. Annoin tissimaitoon sekoitettua bataattia ensin, sitten porkkanaa. Lusikallisen päivittäin viikon ajan, jonka jälkeen siirryttiin pariin lusikkalliseen ja niin pois päin. Ei ole ilmaantunut allergioita ja harvoin sairastelee :)
kyllä ne kaikki lapset kiinteitä rupeaa syömään, ennemmin tai myöhemmin.
Niin siis osittaisimetystä on toki tarkoitus jatkaa, vaikka soseiden aloitusta suunnittelenkin. Vuoden ikään asti en kyllä varmaankaan imetä, tarkoitus olisi että mies jää lasten kanssa kotiin kun äitiyslomani + sen jälkeen kesälomani päättyy, mulla epäsäännöllinen työ ja olen öitä poissa, sekä välillä 15h työpäiviä jne, varmaan kaikille helpointa opettaa pois imetyksestä sitä ennen. Pullosta osaa jo juoda. Korviketta ei ole saanut ikinä, eikä ole tarkoitus antaakaan ennenkuin sitten kun töihin paluu alkaa häämöttää, ja sittenhän voikin jo pian alkaa maistella tavallisia maitotuotteita.
Tuolla jotkut sanoivat että laiskan äidin valinta on täysimetys 6-7kk, itsestä kyllä tuntuu että olen jo niin kypsänä jatkuvaan yösyömiseen. Ei siis ole mikään tiheän imun kausi nyt päällä, vaan on ihan syntymästään asti syönyt 1-2h välein, en ole nukkunut 4 kuukauteen tuon pitempää pätkää kuin yhden kerran (yhtenä yönä nukkui jostain syystä 4h, tai sitten olin unissani imettänyt jo siinä välissä ;-). Kai sitä täysimetystä voisikin jatkaa, jos saisi nukkua vaikka edes 3-4 tunnin pätkiä.
Meillä on nuo kaksi aiempaakin lasta olleet tälläisia tiheitä imijöitä, mutta molemmilla kävi onneksi niin, että kiinteiden aloituksesta n. 2-3kk päästä kun ruokaa meni jo enemmän, alkoivat nukkua täysiä öitä, ja ovat siitä asti nukkuneet hyvin. TOIVON, että tämänkin vauvan kanssa käy niin. Mitenköhän väsynyt sitä on silloin ollut (nuo aiemmat lapset vuoden ikäerolla), kun oikeasti tuntuu etten muista mitään soseiden aloittamisesta!
ap
Mulla on 2kk ikäinen poika, joka saa maidon pullosta. Kuukauden ajan tein kaikkeni että imetys onnistuisi, mutta maitoa ei vaan noussut rintoihin. Neuvolasta kehoitettiin antamaan äidinmaidonkorviketta, koska vauvan paino ei noussut tarpeeksi. Nyt olen kuukauden antanut maidon pullosta ja paino on noussut todella hyvin.
Ajattelin antaa pojalle soseita 4kk:n iässä.
Sitten vielä sananen täysimetyksestä, jotkut kun väittää että lapselle ei tule niin paljoa esim. korvatulehduksia jos on täysimetetty. Tiedän muutamia lapsia joita on imetetty puoli vuotta ja osittaisimetetty vuosi. Korvatulehduksia yksi toisensa perään... Putket kaikilla korvissa.
ymmärtääkseni/muistaakseni iso syy tuolle täysimetyksen suosituskeston pidentymiseen oli se, että haluttiin kannustaa imettämään pidempää. Monille kai imetys päättyi kohta kiinteiden aloittamisen jälkeen.
Kuopukseni saatuani noudatin kyllä tuota uutta suositusta, ei siitä ollut minulle mitään vaivaa täysimettää sen 6 kk:ta.
Kuitenkin esikoisen kohdalla kiinteiden aloitus sujui paljon helpommin kuin kuopuksen kanssa. Samansuuntaisia kokemuksia kuulin perhekerhossa. Kuopus hangoitteli tosi kauan syömistä vastaan, oli jo yli 7-kuinen, kun edes maisteli joka päivä. Ei vaan suu auennut.
Molempia osaimetin n. 11-kuisiksi. Maidontulo lopahti molempien kohdalla aikalailla samaan aikaan ja korvikettakin annoin molemmille noin 7-kuisesta lähtien.
Osaa olen täysimettänyt pitkään, joitakin imetin alle kuukauden, toiset sai soseita 3kk iässä ja toiset vasta 6kk iässä.
Yhtä terveitä/sairaita ovat olleet, normaalisti ovat kaikki kehittyneet.
Ihme ainetta! Kuinka paljon maitoa yhdellä lusikallisella bataattia voi korvata?
n. 2 kk iässä. Maitoa ei vaan riittänyt. Annoin tissimaitoon sekoitettua bataattia ensin, sitten porkkanaa. Lusikallisen päivittäin viikon ajan, jonka jälkeen siirryttiin pariin lusikkalliseen ja niin pois päin. Ei ole ilmaantunut allergioita ja harvoin sairastelee :)
tyttö syntynyt kesäkuussa 2012 ja minulle ainakin sanottiin, että varovaisen MAISTELUN voi aloittaa aikaisntaan 4 kk:n iässä jolloin tarkoituksena ei todellakaan ole täyttää lapsen mahaa ruoalla. Imetin puolivuotiaaksi.