Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lainaan kaverille rahaa siten, että pakko maksaa takaisin?

Vierailija
22.01.2013 |

Miten kirjallisen sopimuksen voi tehdä? Voiko sen tehdä kaksin, vai tarvitaanko ulkopuolisia todistajia ja voivatko he olla ketä vain?

Vai täytyykö mennä esim. pankkiin ja voiko siellä hoitaa tuon järjestelyn?

Pitäisi lainata 2000 e enkä sitä nyt ihan ilman sopimuksia lähde lainaamaan, ei niin läheinenkään ole tuo ystävä.

Kiitos avusta! :)

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ylivelkaantuneena ja siitä viisastuneena, näen muutaman varoitusmerkin esim. luottokorteissa tuhansien eurojen luottorajat ja kortit silti tapissa. Jos ei pankista voi hakea muutaman tuhannen euron lainaa kuten joustoluottoa, niin mielestäni se kielii siitä, että luottokorttien lisäksi ko. laina on jo aikaa sitten haettu ja siinäkin luottoraja tapissa. Lisää ei enää välttämättä tipu niillä tiedoilla, mitä pankilla on ko. henkilön maksukyvystä olemassa.

Täällä on esitetty jo hyvä pointti, eli millä kaveri meinaa elää, jos maksaa seuraavasta tilistä sinulle 2000 euroa? Nettopalkan pitää olla kohtuullisen hyvä, että siitä maksaa velkansa sinulle, asumiskulut, luottokorttien lyhennykset ym. kuukauden elämiskulut. Sinä tiedät hänen työnsä, joten onko sinusta realistista tienata ko. työssä tuollaista nettopalkkaa mistä maksaa kaikki em. kulut?

Rahojen takaisin periminen on myös oma prosessinsa. Se ei ole perijälle mitenkään kohtuuttoman hankalaa, ei sillä, mutta siinä on oma vaivansa. Siltäkin vaivalta ja hermojen kiristykseltä voit välttyä, kun näiden olemassaolevien tietojen perusteella jätät kylmästi lainaamatta. Sinä voit nyt, juuri tällä hetkellä, menettää 200 euroa ja kokemuksen seikkailla reppumatkalla Aasiassa, mutta toisaalta voit muutaman vuoden päästä saada reissukaverin, jolla on varaa maksaa matkansa heti.

Kyllä se ihan hyvin tienaa, että uskon, että riittäisi kaikkiin kuluihin Suomessa ja käyttörahaksi matkalle, mutta olen itsekin nyt alkanut miettiä, että kun puhui tonnin käyttörahasta ja hotellit ja lennot 1800 niin riittääkö muka asumiskulujen ym. pakollisten menojen jälkeen rahaa 2800e matkaan? Epäilen. Eli hänen täytyisi kuitenkin nostaa osakkeista osa pois viimeistään ensi kuussa, joten miksei voi tehdä sitä nyt... Ja tosiaan kuten joku ehdotti, voisin kysellä Aurinkomatkoilta, että käykö että summa tulisi vähän myöhässä. Voisin ehdottaa, että maksaisin edes omani kokonaan, mutta kun en uskalla maksaa omaani ennen kuin näen, että äijä maksaa varmasti omansakin. Yksin en lähde sinne hortoilemaan :)

Olen soittanut sille tänään ja laitoin viestin jo, etten aio lainata...ja saisi etsiä rahoituksen muuten, ja varmasti sen jotenkin saisi. Että olisi kiva tietää, ollaanko tässä nyt lähdössä vai ei!

ap

Vierailija
82/96 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

teillä on ystävyyssuhteessa valtasuhteet näin, eli miehellä on sinuun nähden noin paljon valtaa? Kyseessä ei ole tasavertainen suhde, joten toivon vilpittömästi, että ette ainakaan seurustele..

Nimim. Kokemusta on nuoruuden haihatteluista itsellänikin...

Ei seurustella. Jossain vaiheessa vähän jotain semmosta oli, mutta ei olla varsinaisesti seurusteltu eikä tulla ikinä seurustelemaan. Kavereita ollaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahoja et näe enää koskaan. Ei sillä ole varaa maksaa takaisin, eihän se ole lyhentänyt luottokorttivelkojakaan. Kortit täynnä ja enää ei lisää saa mistään, ei edes pankista.

Saako se 10000 euroa per kk nettona käteen?

Ei saa kymppitonnia kuukaudessa :D Ihan mukavasti se kai tienaa, ja jotain palkkalaskelmia siltä olen nähnytkin, ja tuntuu, että tyyppi vain elää vähän liian leveästi. Jotenkin raha tuntuu vain katoavan häneltä... en tiedä pelaako niin paljon vai mitä tekee. Eli tuloista en usko olevan kyse, vaan menoista.

ap

Vierailija
84/96 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miehen osakkeet ovat nyt korkeassa kurssissa. Juuri silloinhan kannattaisi myydä. Luulen, että hänellä on kuitenkin Nokiaa ja muuta kuraa sekä paljon velkoja. Niin on monella muullakin hyvätuloisella ja siksi elämä on käytännössä syöksykierteessä.

Isän varaan ei ainakaan kannata laskea. Moni aikuinen riitaantuu vanhempiensa kanssa juuri rahan takia.

Vierailija
85/96 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma että mies ajattelee sinua vain kaverina, ettei vain oleta että yhteinen matka ja hotellihuone tarkoittaa jotain ihan muuta?

Vierailija
86/96 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en lainaisi

ap

Vierailija
87/96 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

haiskahtamaan provolle.

Vierailija
88/96 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma että mies ajattelee sinua vain kaverina, ettei vain oleta että yhteinen matka ja hotellihuone tarkoittaa jotain ihan muuta?

Varmaan jotain "kivaa" haluaakin, kun on yhteinen loma ja jaettu hotellihuone. Ja ehkä saakin. Mutta seurustella emme halua kumpikaan, hänessä on sekä isompia että pienempiä siihen vaikuttavia tekijöitä, ja minussa myös. Esim. tuo ikäero tuo aika paljon tullessaan, hän käy töissä ja varmaan haluaa perustaa perheen ja minä opiskelen vielä monta vuotta ennen kuin valmistun. Olen vielä nuori ja käytös välillä, myönnetään, ärsyttävästi sen mukaista :) Kiva mies, mutta ei kiitos minulle :)

"Tapailtiin" aiemmin, mutta ei siitä sitten tullut mitään. Jos ystävinä osattaisiin pysyä niin olisi kiva :) Toinen vaihtoehto on siis se, että välit menee.... esim. tämän matka/lainarumban takia.

ap

Vierailija
89/96 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

haiskahtamaan provolle.

Voi nyt.... sanonko mikä. Kyllä tänne ihan apua tulin vaan hakemaan tuon velkakirjan suhteen, en tiennyt että tämä menisi tällaiseksi avautumiseksi maatkasta ja välisestämme kaverisuhteesta.

Ja olen kiitollinen, olen saanut paljon hyviä vastauksia ja päätynyt järkevään ratkaisuun olemaan lainaamatta :)

Mutta koska olen vielä opiskelija, niin keskityn tässä nyt opintojen edistämiseen hetken aikaa ja palailen sitten kertomaan, saiko se ukko rahaa muualta vai jääkö matka toteutumatta :)

Kivaa iltapäivää siksi aikaa!

ap

Vierailija
90/96 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka siivoilee. Nyt yrittää päästä siivellä Thaimaahan. Siellä voisi siittää lapsen.

Tai sitten on tosiaan köyhtynyt osakkeenomistaja. Nokiaa ei kannata tosiaan myydä nyt.

Vierailija
91/96 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin ap +30-v miehenä sanoa ihan suoraan, että jos lähtisin nuoremman naisen kanssa reissuun, en tasan tarkkaan missään olosuhteissa lainaisi häneltä matkarahoja.

Teidän suhteenne ja asemanne (opiskelija vs työssä käyvä) on sellainen, että jo rahan lainaamisen ehdottaminen tuolta jässikältä haisee kuin pilaantunut rotta.

En usko että hän edes aikoo maksaa rahoja takaisin. Pelkkä ehdotus on niin outo hyvätuloiselta mieheltä, että hälytyskellojen olisi syytä soida.

Vierailija
92/96 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus makseli takaisin, niin että opin muka luottamaan niihin takaisinmaksuihin. aina kuitenkin velka kasvoi ja en kyllä tiedä, paljonko lopulta mulle on velkaa, niit?2 rahoja on turha takaisin odotella.

Kerran vuosien jälkeen oikein soitti mull ja kyseli mun pankkitilinumeroa, että olisi saanut maksaa velkansa.

No en antanut, pyysin sitä tuleen rahojen kanssa kylään. Tuskin se olisi sillä tilinumerolla mitään pahaa voinut tehdä, mutta olin jo niin epäluuloinen, etten voinut muuta kuin kieltäytyä kunniasta.

Juu, lainailussa on riskinsä... Ei tainnut tulla kyläileen? :) Kerro sen uudelle muijalle mikä on miehiään.

Vierailija
93/96 |
23.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka siivoilee. Nyt yrittää päästä siivellä Thaimaahan. Siellä voisi siittää lapsen.

Tai sitten on tosiaan köyhtynyt osakkeeenomistaja. Nokiaa ei kannata tosiaan myydä nyt.

Ei oo mamu, vähän liiankin perisuomalainen :D

No mutta siis suostui nyt ottaan palkkaennakkona. Eli ei tarvi edes lainata :) Ei kuulemma ollut tullut mieleensä se vaihtoehto.

Eli kai sitä matkalle päästään, jos nyt kerta saa sen ennakkonsa.

ap

Vierailija
94/96 |
24.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten siellä matkalla meni

Vaihdettiin nyt matka viikon matkaksi kahden sijasta, niin ei maksakaan niin paljoa. Vaikka suhteessa tietenkin on kalliimpi näin.

Eräpäivä myös siirtyi matkan siirtämisen ansiosta myöhemmäksi, joten ehtii hankkia rahat itse ensi viikon loppuun mennessä :)

Matkalle tosin lähdetään vasta reilun kuukauden päästä, mutta palailen kertomaan sitten kuinka oikein sujui! :)

ap

Vierailija
95/96 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadi sopiva pantti, joka siirtyy omistukseesi eräpäivän jälkeen.

Vierailija
96/96 |
10.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joo, ottakoon pikavipin. Ainakin, jos tyypin takaisinmaksuhistoria on rasitteellinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän