Millaista elämäsi olisi, jos perheenne tulot olisivat 8100€/kk netto?
Kommentit (38)
mutta jos olisi pakko, niin vyötä kiristämällä selvittäisiin.
Nettotulot on nyt 6000 euroa kuussa. Varmaan käytettäisiin lisärahat ensisijaisesti asuntolainan lyhentämiseen, ja sen jälkeen säästettäisiin uuden auton ostamista varten.
Ihan tavallista elämää, mies tosin tekee paljon töitä, minä taas mahdollisimman paljon etätöitä. Asunto/mökkilainaa lyhennetään 2900€/kk.
Asuisimme omakotitalossa ja meillä olisi palkattuna ihminen, joka tekisi kotitöitä ja hoitaisi lapsia koulupäivän jälkeen. Myös pihahommia ja talon huoltotoimenpiteitä saisi olla tekemässä joku rahasta.
Elämiseen meillä tuskin sinällään laitettaisiin lisärahaa, koska nykyisellä tasolla se on ihan ok, mutta ostettaisiin enemmän apua.
isommalla summalla. Muutoin en usko, että isompia muutoksia.
me (no, okei, minä) ollaan sellaisia tuhlureita, että tuskin paljoakaan erilaista, tuhlattas vaan turhempiin ja kalliimpiin asioihin.
Mutta taloa laajennettas varmaankin ja remontoitaisiin nopeammin kun ei tarttis nuukailla ja säästellä.
matkusteltais ei sen enempää, mökkeily on meidän juttu. Korkeintaan kotimaata kierrettäs.
Ehkä kivointa olisi, että voitaisiin matkustella, ja minä voisin ostaa kauniita vaatteita itselleni. Ostaisin kuntosalijäsenyyden. Muuttaisimme omistusasuntoon ja tilavampaan kotiin. Tulisi toinen auto, joten ei tarvittaisi niin paljon arjen organisoimista. Ehdottomasti siivooja myös. Olisi ihana myös ostaa kunnon lahjoja läheisilleni. Voisin unohtaa huonon omantunnon opiskeluni vaikutuksesta talouteemme ja siitä, että mies kaiken työnteon jälkeen joutuu luopumaan monista pienistäkin asioista.
Ja kuka sanoo, että raha ei tee onnelliseksi :) Meillä ei varmasti koskaan tule olemaan noin paljon rahaa. Mies tienaa ihan ok ja varmasti hänen palkkansa tulee asiantuntijana vielä nousemaan vuosien saatossa, mutta itse koen jonkinlaisena kutsumuksena sosiaalialan enkä voi toimia toisin. Joten lopultakaan en sitten varmaan olisi onnellinen jos olisin työssä, jossa tienaa noin hyvin. Jos rahat tienaisi mieheni työstä, jonka kokee omakseen, olisin onnellinen :)
Asuntolaina tulisi nopealla aikataululla maksettua ja muuttaisimme omakotitaloon.
Ylimääräiset 3000€/kk tulisi käytettyä varmaan näin:
Ulkona syöminen 150€/kk (siis kerran kuussa, nykyisin paljon harvemmin)
Matkakassaan 350€/kk
Säästöön/sijoituksiin 2500€/kk
Meillä on nettotulot joku 6000. Maksettais asuntolaina nopeemmin pois, tuskin muut asiat muuttuisi, tilillä kun on 100 000 nytkin.
mutta varmaan melko samanlaista kuin nyt. Lainaa olisi varmaan vielä jäljellä ja säästöön jäisi vähemmän, mutta samoin elelisimme muuten.
Olis omakotitalo,toinen auto,oma mökki tai ulkomaan matka,lapset harrastaisi kalliita harrastuksia,ehkä 3.kissa.
Ei tarttis joka päiva miettiä mitä kaupasta ostaisi ja millä hinnalla.Pärjättäisiin loistavsti tommosilla tuloilla.Nykyään pikkasen yli 4000e ja tuosta suurimman osa vie päivähoitomaksut ja vuokra =(
Elämämme: Asumme edullisessa rt-asunnossa pk-seudulla. Kaksi edullista autoa.
Minä olen lyhennetyllä työajalla.
Shoppaillaan kohtuudella ja tarpeeseen, harrastetaan kohtuu edullisesti.
Matkustellaan pari kertaa vuodessa ulkomaille mutta lähelle ja edullisesti.
lisäksi mökkeillään 1,5 vuotta sitten ostetulla mökillä ja alamme remontoida sitä.
ylijäämällä maksamme velkoja pois. (mm. mökki on nyt velaton).
Kulutetaan siis varsin harkiten. Mieheni varsinkin on suorastaan pihi jossain asioissa.
Pyrimme ostamaan laadukkaita vaatteita ja tavaroita. Ja tosiaan vain tarpeeseen, lukuunottamatta minun jotain heräteostoksia.
Pikku hiljaa, opimme elämään tulojemme mukaan ja käyttämään hieman rohkeammin rahaa :D
varmaan tulisi hommattua monet jutut kalliimmassa hintaluokassa, eli määrä ei muuttuisi vaan laatu (halvallakin voi saada hyvää, muttei aina).
Nyt saadaan reilu 5000 nettoa kuussa ja se tulee sellaisella työmäärällä, että ehtii ja jaksaa olla paljon kotona. On pitkät lomat, viikonloppuina ja lomalla ei tarvitse olla tavoitettavissa, iltaisin jaksaa ja on kiva olla lasten kanssa. Eli luulisin, että elämänlaatu kokonaisuudessaan huononisi, koska tuollaiset palkat tietävät enemmän töitä, enemmän stressiä ja vähemmän jaksamista ja aikaa kotona.
samassa kämpässä kuin nyt koska se on unelmakotimme, mutta se olisi maksettu. Matkustelisimme paljon enemmän. Minulla olisi eräs design-lipasto, josta haaveilen. Muita muutoksia en oikeasti keksi. Nettotulot on nyt yhteensä n. 5000e/kk.
(paitsi jos otetaan huomioon, että nuo palkat tarkoittaisivat, että meidän olisi pitänyt vaihtaa työt meille paljon vähemmän sopiviin - silloin elämänlaatumme olisi laskenut selvästi).
kaikki tarpeellinen saadaan näilläkin tuloilla.