Tekisitkö lapsesta rikosilmoituksen? Kyseessä on 9-vuotias.
Toinen lapsi oli istunut makuupussin suulla niin, ettei lapseni päässyt ulos pussista, vaikka kuulemma huusi ja potki. Säikähti tietysti hirveästi. Lastani oli myös suullisesti haukuttu ja kielletty kertomasta aikuisille asiasta. Lapseni oli myös joutunut näyttämään paikkansa kaikille saman lapsen käskystä ja pakottamana.
Voiko asiasta nostaa poliisijutun? Kannattaako se? Joutuvatko lapsen vanhemmat rikosvastuuseen? Puuttuuko asiaan lastensuojelu?
Kommentit (60)
Jos lehmät ihan oikeasti lentäisivät, olisi loikinkakka otsalla aika pikkujuttu.
Curling- vanhemmasta, jonka lasta on syytetty jo ties mistä ja tämäntapainen on vain raapaisu pinnasta...
Tälläiseksikö maailma on mennyt?! Lapset lähetään leireille, jossa ei ole aikuisia?!
Ihan normaalia toi oli 90-luvulla, kun itse harrastin partiota.
Minä olen ollut partiotoiminnassa mukana yli 20 vuotta ja olen edelleenkin. Ja ihan jokaisella leirillä on ollut mukava vähintään 1 aikuinen per 5 lasta.
Pitääkin kysellä onko normaalia aina ollut, että leirillä on vain yksi aikuinen.
Ja ap. Ota yhyeys heti lippukuntaa ja selvitä tapaus juurta jaksain.
Jos lehmät ihan oikeasti lentäisivät, olisi loikinkakka otsalla aika pikkujuttu.
Curling- vanhemmasta, jonka lasta on syytetty jo ties mistä ja tämäntapainen on vain raapaisu pinnasta...
Etkö ole koskaan kuulut sanottavan, ja lehmät lentää...
ei tullut mieleenkään, ettei siellä mahdollisesti olisi aikuisia.. täytyypä kysellä heti. Oletin automaattisesti, että on useitakin aikuisia, kun aika pieniä partiolaisia ja leirillä tulentekoa, puukon käsittelyä ym.
Tälläiseksikö maailma on mennyt?! Lapset lähetään leireille, jossa ei ole aikuisia?!
kasarilla kävin usealla partioleirillä, jossa leiriläiset olivat ala-asteikäisiä ja valvojat 16 vuotiaita.
Oltiin ihan mettässä, eikä kännyköitä. Ja kaikilla oli kivaa.
Että semmoiseksi on mennyt maailma.
Alle 16-vuotiaasta ei voi tehdä rikosilmoitusta.
Sen sijaan lastensuojeluilmoituksen voi tehdä.
Suomessahan ihminen on rikosoikeudellisessa vastuussa täytettyään 15 vuotta. Ja silti rikosilmoituksen voi tehdä minkä ikäisestä tahansa.
sinne partioon jo ihan siksikin, että jatkossa kukaan ei joutuisi moisen kohtelun uhriksi. Toisekseen tekisin sen rikosilmoituksen, se on kaiketi ainoa tapa, jolla vanhemmat heräävät. Todellakaan ei "sovita vanhempien kesken". En minäkään alkaisi "neuvottelemaan ja pohtimaan yhteistä ratkaisua" tai muuta diibadaabaa, jos joku yrittäisi tappaa minut...
sinne partioon jo ihan siksikin, että jatkossa kukaan ei joutuisi moisen kohtelun uhriksi. Toisekseen tekisin sen rikosilmoituksen, se on kaiketi ainoa tapa, jolla vanhemmat heräävät. Todellakaan ei "sovita vanhempien kesken". En minäkään alkaisi "neuvottelemaan ja pohtimaan yhteistä ratkaisua" tai muuta diibadaabaa, jos joku yrittäisi tappaa minut...
Kyseessä on myös seksuaalinen ahdistelu. Ei se muutu sen vähäisemmäksi jos lapset tekevät sitä toisilleen.
Vaatisin, että asian tiimoilta pidetään erillinen vanhempainilta, jossa asiaa käydään läpi kaikkien vanhempien ja opettajien kuullen.
Minä tein rikosilmoituksen saman ikäisestä tytöstä. Tämä oli ihan poliisin kanta asiaan kun soitin kysyäkseni neuvoa. Omassa tilanteessa 9vuotiaan tyttöni luokkakaveri löi, repi hiuksista yms omaa tyttöni. Roksilmoituksen seurauksena tätä tyttöä ja hänen vanhempiaan puhutettiin poliisin toimesta, lastensuojelun toimenpiteistä en tiedä. Myöskin koulumme rehtori oli hyvin kiitollinen että tein rikosilmoituksen. Hänen mukaansa koululla on sen ansiosta enemmän keinoja puuttua tilanteeseen.
Itse olen tehnytkin. Alle 16vuotias vain ei joudu rikosoikeudelliseen vastuuseen. Seurauksena puhuttelua poliisin taholta lapselle ja vanhemmille yms.
Ei normaalit lapset tukehduta toisiaan tai kajoa toistensa ala-tai yläpäihin.
ohjaajat olivat alaikäisiä. Ainoa yli 18-vuotias oli nukkunut toisessa kämpässä, joten täysi-ikäisiä todistajia ei ole.
ap
jos ei ole aikuisia edes paikalla, kauheeta !
miten ihmiset päästää tuollaisille leireille lapsiaan ?
eli heti yhteys tuohon partioleirin vastaavaan ja asia kunnon selvittelyyn välittömästi !!!
ja ilmoitus POLIISIIN, jotta tuollaienn leiritoiminta kielletään !!
tekisikö rikosilmoituksen sen päälle, koska lapsen äidin mielestä tapahtunut on vähän kurjaa, mutta lapsille nyt sattuu kaikkea!
Jos vanhemmat olisi ottaneet tapahtuneen tosissaan, en edes miettisi.
Mitään yleistä vanhempainkokousta en ala järjestämään, koska tapahtunut oli lapselle hyvin nolo. Häpeään pitää olla myös lapsella oikeus, ilman että asioita levitellään pitkin kyliä.
Taidan tosiaan tehdä rikosilmoituksen.
ap
Hyi että. Olen pahoillani puolestasi ja lapsesi puolesta.
Tapahtuiko tuo partiossa?
Lastensuojelun tulisi puuttua asiaan, ennen kuin jotain peruuttamatonta tapahtuu.
Meillä oli vastaava tukehduttamistilanne. Olin yhteydessä äitiin, joka lähti samantien lapsensa kanssa tulemaan ovemme taakse. Oli vihainen lapselleen ja lapsi pyysi anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelun tulisi puuttua asiaan, ennen kuin jotain peruuttamatonta tapahtuu.
Saattaahan tuo nykyisin noin 19-vuotias vielä jälkihuollon asiakas olla... :)
Tekisin kyllä. minuuttiakin ilman happea niin lapsi voi mennä tajuttomaksi. Työssäni ollut tapauksia jossa lasta on kuristettu koulussa ja se mennyt tajuttomaksi.
Ihan normaalia toi oli 90-luvulla, kun itse harrastin partiota.