Itsepalvelu ja "kasvottomuus" siirtynyt myös syrjäytyneiden asioiden hoitoon
Kelassa on jo pitkään mainostettu että netissä voi hoitaa samat asiat kuin paikan päällä. Ennen työkkärin kuntoutuspuolella tapasi kahdesti vuodessa empaattisen ihmisen, joka jaksoi kuunnella ja etsiä ratkaisuja vajaakuntoisen työllistymiseen. Viimeksi todettiin että ensi kerralla sitten vaan sähköpostia lyhyesti kuulumisista niin uusitaan se työnhaku sitä kautta. Olisin mielummin vaikka soittanut virkailijalle, mutta hän sanoi että on aika kiireinen ja että sähköpostilla tavoittaa varmasti.
Soittelin tuossa äsken terveyskeskukseen, ei siellä kukaan vastannut. Takaisinsoittopalvelu käytössä, soittavat kun ehtivät. Tämä palvelu nyt on tietty käytössä kaikilla tässä kunnassa asuvilla, mutta alkoi ärsyttämään kun näitä tässä mietiskelin. Milloin kaikki muuttui näin kasvottomaksi? Tehokkuus on tietty hyvä asia, mutta jotenkin tuntuu että jokainen taho välttelee kohtaamasta asiakasta IHMISENÄ- kun menet paikanpäälle, sinua katsotaan huvittuneena ja muistutetaan, miten kätevästi tämänkin asian olisit hoitanut omalta kotikoneeltasi netissä...
Enää en ihmettele mummoja, jotka jäävät jutustelemaan kassan kanssa kaupassa. Se voi tosiaankin olla ainoa kunnollinen ihmiskontakti koko viikon aikana.
Kommentit (4)
Kyllä ne sosiaaliset suhteet pitää ihan muualta hankkia kuin että menee virastoihin vain juttelemaan.
Ystävistä toinen on mielenterveysongelmainen ja elää nyt sellaista vaihetta, että ei tahdo nähdä ketään tai edes jutella. Toisella taas on kädet täynnä pienen lapsensa kanssa joten luonnollisestikaan häntä ei kiinnosta tavata usein.
Niin, en oleta että virastoissa pitäisi hoitaa sosiaaliset suhteet kokonaan. Mutta kun on viime aikoina keskusteltu tunnekylmyydestä ja siitä, miten tehokkuus korvaa henkilökohtaisemman palvelun, niin sitä ajatellen minulla oli mielestäni pointti tuossa kirjoituksessani.
Niin, en oleta että virastoissa pitäisi hoitaa sosiaaliset suhteet kokonaan. Mutta kun on viime aikoina keskusteltu tunnekylmyydestä ja siitä, miten tehokkuus korvaa henkilökohtaisemman palvelun, niin sitä ajatellen minulla oli mielestäni pointti tuossa kirjoituksessani.
On erinomaista, että asioita voi hoitaa netin kautta. Niin kaikki, joilla on siihen mahdollisuus, tekevät. Mutta kaikilla ei tätä mahdollisuutta ole esimerkiksi siksi, etteivät taidot riitä, ja kun siihen lisätään mahdolliset muut ongelmat. Jos ei ole nettiä eikä ketään saatavilla avuksi, niin sellaisessa tilanteessa henkilökohtaisen palvelun arvo nousee entisestään.
On myös ihmisiä, jotka ovat niin yksinäisiä, etteivät he käytännössä tapaa ketään juuri koskaan.
ei kait noilla virastotädeillä sen kummempaa jatkuvaa jutteluvelvoitetta asiakkaiden kanssa ole ihan vaan siksi kun se on niin kivaa. niillä on muutakin tekemistä.