Apua lasten hengelliseen kasvatukseen! Olisiko vinkata hengellistä luettavaa 10-vuotiaalle?
Olen huolissani siitä, että kuinka saan kerrottua lapsilleni Jumalasta. Emme käy missään seurakunnassa (lasten isä ei ole uskovainen), minulla ei ole ketään uskovaisia ystäviä jonka kanssa lähtisin seurakuntaan, yksin on todella suuri kynnys lähteä.
Lapsille luen toisinaan Lasten Raamattua, ja rukoilemme iltarukouksen silloin tällöin, mutta isompaa lasta tuntuvat vievän enemmän jo kaverit ja muu tekeminen, ja minä en oikein osaa opettaa lapselleni näitä uskonasioita :/
Poika tykkää kyllä lukea, joten tuli mieleen, olisiko jotain sellaista kirjaa, joka kertoisi uskonasioista ja olisi mielenkiintoinen ja sopiva tuon ikäiselle? Yritin googlata, mutten löytänyt. Oikeaa Raamattua lapsi ei ole kiinnostunut lukemaan, sanoo että se on niin vaikealukuinen.
Kommentit (46)
4-vuotiaana oivalsin ettei pappi puhu totta :) Ja vanhemmat olivat uskossa oli iltarukoukset sun muut raamitukset. En vaan mitenkään voi uskoa että esim. ihmisiä syntyy ilman siittiöitä. Näinhän tapahtui kauan kaun sitten jo ennen Jeesusta. Kun tietoa ja ymmärrystä ei ollut. Ihminen taisteli olemassaolostaan mielikuvitus otettiin avuksi ja pelotteluksi. Ammoisesta alusta lähtien oli myös psykopaatteja joilla oli karismaa. Kyllä lapsille kannattaa aina puhua
totta ja totuudenmukaisesti. Mikään ei ole niin tuhoisaa kuin valehtelevat vanhemmat jotka johdonmukaisesti saa lapsen uskomaan että maapallo on litteä :)
Itse olen sitä kantaa, että Suomen talvi- ja jatkosodat olivat oikeutettuja
Kai sentään muistat, että Suomi hävisi jatkosodan siitä "oikeudesta" huolimatta?
Varsinkin jos vanhempi itsekin ymmärtää sen sanomaa heikosti, ei ole sisäistänyt sitä, ei osaa sitä kääntää lapsen kielelle syviä merkityksiä menettämättä.
On muitakin tapoja valmentaa ihmisalun mieltä palvelemaan Jumalaa tulevaisuudessa. Lukekaa vaan tosiaan niitä hyviä kirjoja muista aiheista, keskustelkaa niistä. Kyllä kunnollisia ihmisiä pystyy varmasti kasvattamaan lausumatta Jumalan nimeä ääneen, vaikkakin pitäen Häntä aina sydämessä.
Armeijankin voi muuten korvata siviilipalveluksella. Pahin ammatti olisi Suomessa varmaan gynekologi, niillä kun ei ole vielä oikeutta kieltäytyä abortin tekemisestä.
Ihminen aina palvelee, Jumalaa tai hänen vastustajaansa. Ja ihminen on heikko. Kenelle annat lapsesi mieluummin Jumalalle, joka aina rakastaa ja pitää huolta vai tuolle vastustajalleen, joka pettää ja hylkää heti tilaisuuden tullen?
http://www.vaasaevl.fi/Seurakuntayhtyma/Default.aspx?id=611425 Artikkelin kirjoittaja on myös tehnyt kirjan lapsen uskosta eri ikävaiheissa. Asiallisia ja harkittuja ajatuksia psykologi Saara Kinnusella mielestäni.
On erittäin epäeettistä ja moraalitonta opettaa lapselle mitään elämänkatsomusta ainoana oikeana. Tuo pitäisi ehdottomasti vapaassa maassa kriminalisoida.
Erilaisia elämänkatsomuksia sen sijaan tulee lapselle opettaa ja valistaa häntä harkitsemaan omaansa. Täysi-ikäisenä saisi sitten liittyä valitsemaansa yhteisöön jäseneksi, jos niin haluaa.
On julmaa ja väärin, valehdella toisin lapselle!
Anna lapsellesi kirjoja merirosvoista, ritareista, tähtitieteestä, historiasta jne. Säästä hänet uskonnolliselta kasvatukselta, mutta tutustuta hänet erilaisiin uskontoihin ja uskomuksiin objektiivisesti.