Lapseni pääsisi kaverin perheen kanssa ulkomaille, päästänkö?
12-vuotias kysoeessä. Meillä ei ole varaa lähteä kesällä ulkmaille ja lapsia on siis muitakin. Varmasti tulisivat tosi kateellisiksi keskimmäisen reissusta. Mitä tästä pitäisi ajatella?
Kommentit (47)
nyt on tehty päätös ettei mennä ensi kesänä raksaprojektin takia. Varmasti sitten taas joku vuosi voidaan mennäkin. Minusta olisi mukavaa suoda kaikille lapsille samat mahdollisuudet mutta en voi. Tämä matka maksaisi meille käytännössä vain lapsen lennot ja varmaan yrittäisimme sopia jotain ruokakorvauksista, perheellä on asunto Etelä-Euroopassa ja ovat erittäin varakkaita.
ap
Jos perheellä on mahdollisuus tarjota tämmöinen matka vain yhdelle, niin se ei ole pois muilta. Joskus toiste joku muu voi sitten vuorostaan saada jotain kivaa. Miten ihmeessä te vanhemmat ootte lastenne puolesta niin kateellisia, että jos kaikki ei voisi jotain juttua saada, niin sitten sillä ei voisi ilahduttaa yhtäkään.
t. neljän äiti, jonka lapset eivät mene nipussa, mutta kukaan ei ole toistaan parempikaan.
Ei aina lapset saa sitä mitä muutkin.
Aika törkeetä toimintaa vanhemmilta, sanoisin.
Miksi hyvää tilaisuutta ei saa käyttää?
ja vain yhden kummitäti on todella kiva, joka huomioi kummilastaan. Yhtä lasta ei kukaan kummeista edes onnitellut viime synttäreinä eivätkä muutenkaan pidä yhteyttä.
Silti mä suon yhdelle lapsistani kummitädin hemmottelun.
Mun mielestä olisi täysin järjetöntä olla päästämättä yhtä lapsista ulkomaille vain sen takia, että sisarukset tulevat kateelliseksi.
Minäkin olisin vienyt kummilapseni reissuun (ihan Suomessa). Lapsen äiti ei päästänyt kuin sillä ehdolla, että vien kaikki hänen kolme lastaan samalla kertaa. No, en sitten vienyt ketään, kun minulla ei ollut sinkkuna varaa maksaa kolmen lapsen reissua saati intoa katsoa niiden pienempien perään (nuorin silloin vielä vaipoissa).
Kun minä olin teini, minun ystäväni reissasi joka ikinen vuosi minun perheeni mukana pitkin Eurooppaa. Olisikohan hän ollut ekalla kerralla juuri 12. Meidän vanhempamme eivät tunteneet toisiaan sen kummemmin, mutta kun oli fiksu lapsi kyseessä, ei ollut pelkoa pärjäämisestä.
Kurjaa on, jos yksi lapsi ei pääse tekemään jotain kivaa vain sen takia, että hänellä sattuu olemaan sisaruksia. Ei varmaan paranna ainakaan sisarusten välejä. Voihan ap mennä matkan aikana muiden lastensa kanssa vaikka huvipuistoon tai kylpylään tai tehdä jotain muuta erilaista kivaa.
jos tuo perhe on tuttu ja luotettava.
Meillä juuri keskimmäinen pääsi naapureiden kanssa Espanjaan joitain vuosia sitten. Se oli tosi hienoa, koska siihen aikaan emme matkustaneet perheenä lentokoneella, vaan lomat vietettiin Ruotsissa sukulaisissa. Jossain vaiheessa esikoinen pääsi kaverin perheen kanssa Englantiin (ei siis rantaloma, eli vähän eri juttu) ja pienin Leville kummiperheen kanssa.
Vaikka muut eivät olisikaan päässeet, mitä sitten? Eivät kaikki voi saada kaikkea, se pitää lapsenkin oppia. Sillä aikaa voivat kotonaolevat tehdä jotain muuta kivaa, vaikka lettukestit uimahallipäivän päätteeksi tms. Meillä ei tullut kenellekään, lapsillekaan, edes mieleen, että siitä olisi edes tarvinnut keskustella, mitä muut tykkäävät, jos yksi pääsee! Mutta ei meillä ole koskaan annettu synttärilahjojakaan muille kuin sille, kenen päivät on.
Ihan kenen tahansa mukaan en laskisi. Siellä ollaan kuitenkin pitkä aika vieraan perheen kanssa, oudoissa oloissa. Entä, jos lapsellesi sattuu jotain tai hän sairastuu, eikä ole vanhempi paikalla? Minä varmaan säästäisin rahat ja järjestäisin sillä hinnalla koko perheelle yhteistä tekemistä. 12-vuotias on vielä aika pieni lähtemään vieraan perheen kanssa ulkomaille. Ja tämän sanon paljon matkustelevana ja paljon matkustelleiden lasten äitinä: en luottaisi lastani kenen tahansa matkaan ja ihan joka paikkaan...
Minäkin olen paljon matkusteleva ja paljon matkustelleiden lasten äiti, ja oman 12-vuotiaani päästäisin ilomielin matkaan. Onhan hän pärjännyt mm. partiopurjehduksilla ja kiekkoturnauksissa ilman vanhempiaan.
ja 3 lasten kaveria oli mukana. Heillä kaikilla on sisaruksia.
Omat lapset pääsevät myös kavereiden perheiden kanssa reissuun kun ovat kutsuttu.
Joskus se on ulkomaanmatka, joskus huvipuisto tai mökkireissu.
Joo, nää jotkut kirjoittajat on varmaan jotain vasureita tai demareita: kaikilla lapsilla on oltava yhtä kurjaa, tasapuolisesti.
Ihan kenen tahansa mukaan en laskisi. Siellä ollaan kuitenkin pitkä aika vieraan perheen kanssa, oudoissa oloissa. Entä, jos lapsellesi sattuu jotain tai hän sairastuu, eikä ole vanhempi paikalla? Minä varmaan säästäisin rahat ja järjestäisin sillä hinnalla koko perheelle yhteistä tekemistä. 12-vuotias on vielä aika pieni lähtemään vieraan perheen kanssa ulkomaille. Ja tämän sanon paljon matkustelevana ja paljon matkustelleiden lasten äitinä: en luottaisi lastani kenen tahansa matkaan ja ihan joka paikkaan...
Minäkin olen paljon matkusteleva ja paljon matkustelleiden lasten äiti, ja oman 12-vuotiaani päästäisin ilomielin matkaan. Onhan hän pärjännyt mm. partiopurjehduksilla ja kiekkoturnauksissa ilman vanhempiaan.
Hän ei aloituksessaan kerro, millaisen perheen mukaan lapsensa laittaisi, eikä myöskään kohdemaata. Minusta ne ovat hitosti tärkeämpiä mietittäviä kuin se, saavatko kaikki lapset samanlaisen reissun vai eivät.
Olen matkustellut sen verran, että tiedän, että reissuissa sattuu ja tapahtuu oikeastaan aina kaikenlaista. Usein lapset ovat sairaanakin, eikä ole kiva olla kovassa kuumeessa vieraan perheen kanssa lomakohteessa.
Käyttääkö ko. perhe vapautuneesti alkoholia. Osaavatko paikallista kieltä eli osaavatko hoitaa tilanteen, jos jotain sattuu. Miten on tarkoitus liikkua: omalla autolla suhata vilkkaassa liikenteessä vai julkisilla kulkuneuvoilla liikkua?
Joo, nää jotkut kirjoittajat on varmaan jotain vasureita tai demareita: kaikilla lapsilla on oltava yhtä kurjaa, tasapuolisesti.
Olen aina äänestänyt demareita ja lähden keväällä pariksi viikoksi Floridaan ja on ihan itse varaa maksaa koko perheen matka. Mikäs on köyhän ap:n tai sinun puoluekanta?
Ne ei oo kiinni toisissaan.
Ne on saaneet sinulta ja mieheltäsi geenit, mutta heistä kehittyy ihan erillisiä, omanlaisiaan ihmisiä.
Joten jos sille perheelle sopii että lapsesi lähtee ja se perhe on luotettava ja kunnollinen sekä teillä on varaa kustantaa lapsen matka, TOTTAKAI PÄÄSTÄT!
Mikä siinä on, että kun teette niitä sisaruksia niin sitten ne onkin riippuvaisia toisistaan? että jos toinen sitä, niin mäkä mäkä ja jos toinen tätä niin mäkä mäkä. Voisitte oppia välillä arvostamaan niitä lapsia yksilöinäkin ja antaa huomiota yksilöllisille tarpeille.
Ei kaikkea tarvitse paskoa sisarusten kautta, eikä sisarusten tarvitse pilata joskus yhdelle sisarukselle tulevaa iloa kateellisuudella!
Opeta lapsillesi, että iloitsevat toisen puolesta, eivät kadehdi. Sano jos kadehtii, niin tuollaista ei varmasti ikinä käy sinun kohdallesi kun asennekkin on tuollainen...
12-vuotias kysoeessä. Meillä ei ole varaa lähteä kesällä ulkmaille ja lapsia on siis muitakin. Varmasti tulisivat tosi kateellisiksi keskimmäisen reissusta. Mitä tästä pitäisi ajatella?
Taisi olla suunnilleen saman ikäinenkin. Ei meillä toinen lapsi mitenkään kateellinen ollut, iloitsi jo etukäteen siitä, että saisi itse tehdä jotain kivaa ilman siskoa. Minusta tuon ikäiselle ihan hyvä kokemus matkustaa ilman omia vanhempia kuitenkin turvallisten aikuisten seurassa.
vaihto-oppilasvuosia, nuortenleirejä ulkomailla, leirikouluja, harrastusmatkoja, ulkomaanturnauksia ja -treenejä jne. Ei noihin mihinkään lähdetä samaan aikaan koko sisaruskatras, eikä välttämättä eri aikaakaan. Mutta jokaiselle on jotakin, on se sitten ulkomaanmatka, kalliimpi harrastus tai vaikka materiaa. Eikä kaikille tarvitse saada samaa summaa samaan aikaan. Riittää että te vanhemmat olette tietoisia tasapuolisuuesta.
Opettakaa hyvät vanhemmat lapsemme sietämään sitä, että he eivät aina saa kaikkea samaa kuin mitä toiset! Opettakaa heidät iloitsemaan toisen ilosta.
vaihto-oppilasvuosia, nuortenleirejä ulkomailla, leirikouluja, harrastusmatkoja, ulkomaanturnauksia ja -treenejä jne. Ei noihin mihinkään lähdetä samaan aikaan koko sisaruskatras, eikä välttämättä eri aikaakaan. Mutta jokaiselle on jotakin, on se sitten ulkomaanmatka, kalliimpi harrastus tai vaikka materiaa. Eikä kaikille tarvitse saada samaa summaa samaan aikaan. Riittää että te vanhemmat olette tietoisia tasapuolisuuesta.
Opettakaa hyvät vanhemmat lapsemme sietämään sitä, että he eivät aina saa kaikkea samaa kuin mitä toiset! Opettakaa heidät iloitsemaan toisen ilosta.
Juu olen demari ja se neljän äiti, joka tähän on kaksi vastausta laittanut.
edelleenkin: tasapuolisuus ei ole sitä, että kaikilla on tasaisen kurjaa, vaan sitä, että tarvittaessa ja mahdollisuuksien mukaan kaikki voivat joskus nauttia jostain mukavasta.
ja olen myös päästänyt omat lapseni matkustamaan kaveriperheen tai sukulaisperheen kanssa. Niin ikään minun/meidän perheen kanssa on monta kertaa matkustanut lasten kavereita ulkomaille. Hienosti on toiminut.
Muille lapsille toivottavasti tulee vastaavanlainen tilaisuus joskus.
vaihto-oppilasvuosia, nuortenleirejä ulkomailla, leirikouluja, harrastusmatkoja, ulkomaanturnauksia ja -treenejä jne.
kun ei ole varaa viedä nytkään lapsiaan ulkomaille?
Kasvatuksella ja puhumisella voi vaikuttaa moneen asiaan.
Meillä lapset on opetettu siihen, että aina ei saa samaa kuin sisarus, mutta aina välillä saa jotain mitä muut ei saa. Mikään ei mun mielestäni ole älyttömämpää kuin opettaa lapset siihen, että jos joku saa jotain, niin toistenkin on pakko saada. Ja teitysti tasapuolinen pitää olla.
Meilläkään ei ole ollut varaa matkustaa perheenä, joten olen itse vienyt lapsia yksitellen reissuihin. Meillä myös esikoiselle on sadellut kutsuja kavereiden mökeille, muille taas ei. Ei siitä kenenkään ole tarvinnut persaustaan repiä. Sitä kun ovi järjestää jotain omaa spesiaalia siellä kotona niiden kotiin jäävien kanssa.
Jos perheellä on mahdollisuus tarjota tämmöinen matka vain yhdelle, niin se ei ole pois muilta. Joskus toiste joku muu voi sitten vuorostaan saada jotain kivaa. Miten ihmeessä te vanhemmat ootte lastenne puolesta niin kateellisia, että jos kaikki ei voisi jotain juttua saada, niin sitten sillä ei voisi ilahduttaa yhtäkään.
t. neljän äiti, jonka lapset eivät mene nipussa, mutta kukaan ei ole toistaan parempikaan.