Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

musta tämä on kyykytystä :( työkyvyttömyyseläkkeestä

Vierailija
21.01.2013 |

Olen kolme kuukautta odottanut päätöstä työkyvyttömyyseläkkeestä. Soitin taas tänään ja sain taas kuulla, että ihan normaali käsittelyaika, kiirehditään tätä vielä.

Miten siinä päätöksessä voi mennä niin kauan? Voiko joku valaista, miksi sen päätöksen tekeminen tarvitsee yli kolme kuukautta? Miksi sitä ei voida vain tehdä ja antaa päätöstä?

Ja kun sitä on "kiirehditty" ihan alusta alkaen, monta kertaa, niin kauanko siinä menisi, jos sitä ei "kiirehdittäisi"?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lakisääteistä takarajaa, milloin päätös pitää saada?

Onhan se hyvä vedota ruuhkaan ja satoihin ennen omaani tulleisiin hakemuksiin mutta silti on todella vittumaista odotella päätöstä ilman rahaa yli kolme kuukautta. Ja aina luvataan kiirehtiä päätöstä mutta ei näy valmista syntyvän.

ap

Vierailija
2/21 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se menee psykiatri kirjoittaa hullun paperit ja hoitaa vasten tahtoa (lääkkeitä). Sairaslomaakin työnnetään käteen vaikka en sitä haluaisi.

Työkyky menee ja menetän työpaikan kun olen pakkohoidossa.

Mutta nyt ei haluta edes maksaa sitä eläkettä.. vaikka olen pakkohoidossa.

Pakenen ulkomaille ja yritän nyt saada työpaikan ja jotenkin pysyä kunnossa vaikka abilify aiheuttaa ikäviä psykooseja sitä lopetettaessa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 17:05"]

Minusta se on todella väärin, että minä en pääse työkyvyttömyyseläkkeelle ollenkaan, koska a.) olen nuori (28) ja b.) EN OLE OLLUT SAIRASLOMALLA TARPEEKSI. Joo, yllättäen työtön ei sellaisella juuri ole...kaksi persoonallisuushäiriötä, krooninen masennus, psykoottisia jaksoja, ahdistuneisuushäiriö, paniikkihäiriö, dissosiaatiota...

MITÄ PITÄÄ TEHDÄ ETTÄ TAJUTAAN, ETTEI MT-ONGELMAISTEN ROIKOTTAMINEN KORTISTOSSA OLE MIKÄÄN RATKAISU??? Työkkärissä työnhakuni ainoastaan uusitaan puolen vuoden päähän, juuri muuta eivät voi tehdä. Viimeisimmässä lausunnossa luki "kuntoutuminen ensisijaista", vaan tapahtuuko mitään? EI!

[/quote]

Kun kuntoutuminen on ensisijaista niin ymmärrettäväähän se on että et pääse työkyvyttömyyseläkkeelle. Tarkoitus on, että vielä kuntoudut töihin kykeneväksi. 

Vierailija
4/21 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2013 klo 14:53"]Olen kolme kuukautta odottanut päätöstä työkyvyttömyyseläkkeestä. Soitin taas tänään ja sain taas kuulla, että ihan normaali käsittelyaika, kiirehditään tätä vielä.

Miten siinä päätöksessä voi mennä niin kauan? Voiko joku valaista, miksi sen päätöksen tekeminen tarvitsee yli kolme kuukautta? Miksi sitä ei voida vain tehdä ja antaa päätöstä?

Ja kun sitä on "kiirehditty" ihan alusta alkaen, monta kertaa, niin kauanko siinä menisi, jos sitä ei "kiirehdittäisi"?
[/quote]

Kelan ohjeissa: eläkettä pitää hakea 2-3 kk ennen kuin sairauslomalla loppuu eli ennen kuin 1v sairauslomaa tulee täyteen. Käytännössä se tarkoittaa 7 kk sairausloman jälkeen hakemus vetämään. Se (2-3kk) on niiden normaali käsittelyaika. Ja olisiko syynä työn (valtava) määrä. Hakemuksia pukkaa ja tekijöitä vähän. Ja pitäähän hakemukseen hieman perehtyäkin. Eikö totta, eli mikä tässä ihmetyttää.

Vierailija
5/21 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2013 klo 21:43"]lakisääteistä takarajaa, milloin päätös pitää saada?

Onhan se hyvä vedota ruuhkaan ja satoihin ennen omaani tulleisiin hakemuksiin mutta silti on todella vittumaista odotella päätöstä ilman rahaa yli kolme kuukautta. Ja aina luvataan kiirehtiä päätöstä mutta ei näy valmista syntyvän.

ap
[/quote]

Eikö sinua ohjeistettu et laita hakrmus 3kk ennen sairausloman loppua!

Vierailija
6/21 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. 3 kuukautta meni, sitten oli myönnetty viideksi kuukaudeksi vaikka vuoodeksi haettu, ja taas uus hakemuss sisään kuukausi ennen kuin edellinen kausi loppuu. Saas nähdä, miten tämän pienperheen käy rahallisesti.

Vierailija
7/21 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 14:41"]En tiedä miksi toisilla kestää kauan, kun itselleni tuli (nyt helmikuussa) päätös parissa viikossa.
[/quote]

3kk on normaali aika. Joillakin menee vähemmän joillakin enemmän. Kela on varmasti ohjeistanut asiasta. Itselleni on tullut jo 2 kertaa (!!!) ohjeet, ja sairauslomalla olen ollut "vasta" 6 kk. Et sillee.

Vierailija
8/21 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Kela on varmasti asioista tiedottanut hyvissä ajoin. Lukekaa hyvät ihmiset ne ohjeet. Sitä ne selviää.

Vierailija
9/21 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne nyt yhtä hakemusta kolmea kuukautta rustaa, siellä on varmasti satoja hakemuksia, jotka saapunut ennen omaasi. Luulen, että ratkaisijoita ja lääkäreitä liian vähän työmäärään nähden, ei tarvitse kun yhden lääkärin olla itse sairaslomalla, ja työt kasaantuvat.

Vierailija
10/21 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkelaitokset aivan perseestä käsittelyaikoineen .

Vierailija
11/21 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinkäs sitä työttömällä taikka eläkeläisellä tässä maassa enää kiire olis? Sossusta saat toimeentulotukea odotellessasi seuraava tukea. Veikkaan, että edellesi menevät kaikki ne, joiden suhteen on vielä jotain toivoa hyödyllisyydestä.

Vierailija
12/21 |
21.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä on helvetinmoinen jono.

En tiedä, ehkä ne käy useamman lääkärin palaverissa ne, jotka eivät ole ihan selviä tapauksia.

Mulla nimittäin kävi niin, että vaikka aina siitä 3kk käsittelyajasta puhuttiin, ja kuntoutustuen jatkollekin sai odottaa päätöstä pitkään aiemmilla kerroilla, niin viimein eläkepäätös tuli ns. paluupostissa. Ei mennyt varmaan kuin jotain viikko, kun myöntävä päätös tuli.

Vierailija
13/21 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä syistä te olette työkyvyttömyyseläkepaperit saaneet, jotka koette saaneenne ripeästi? Jospa syy vaikuttaa asiaan?

Vierailija
14/21 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on todella väärin, että minä en pääse työkyvyttömyyseläkkeelle ollenkaan, koska a.) olen nuori (28) ja b.) EN OLE OLLUT SAIRASLOMALLA TARPEEKSI. Joo, yllättäen työtön ei sellaisella juuri ole...kaksi persoonallisuushäiriötä, krooninen masennus, psykoottisia jaksoja, ahdistuneisuushäiriö, paniikkihäiriö, dissosiaatiota...

MITÄ PITÄÄ TEHDÄ ETTÄ TAJUTAAN, ETTEI MT-ONGELMAISTEN ROIKOTTAMINEN KORTISTOSSA OLE MIKÄÄN RATKAISU??? Työkkärissä työnhakuni ainoastaan uusitaan puolen vuoden päähän, juuri muuta eivät voi tehdä. Viimeisimmässä lausunnossa luki "kuntoutuminen ensisijaista", vaan tapahtuuko mitään? EI!

Vierailija
15/21 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan sama kauanko kestää. Saat takautuvasti eläkkeesi kun päätös tulee.

Jos olet nyt työkkärin asiakas ja saat työmarkkinatukea nyt, niin kun saat eläkkeesi, maksat saadut työmarkkinatuet takaisin.

Vierailija
16/21 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... Haetaanko sinulle pysyvää eläkettä vai määräaikaista? Ihmettelen tuota diagnoosimäärää myös. Onko sinulla pätevä lääkäri? Eläkkeet myönnetään tai hylätään vain ja ainoastaan lääkärinlausunnon perusteella, jos se on surkea niin metsään menee. T. 4 vuotta määräaikasella eläkkeellä eli kuntoutustuella psyyken takia

Vierailija
17/21 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei eläke ole mikään ratkaisu vaan terapia.

Vierailija
18/21 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo 3kk kuulostaa aika raastavalta, itselläni meni kans jotain reilu viikko kun myöntävä päätös tuli.

Vierailija
19/21 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miksi toisilla kestää kauan, kun itselleni tuli (nyt helmikuussa) päätös parissa viikossa.

Vierailija
20/21 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nuoremmat yritetään töihin kuntouttaa. Oletko ollut lainkaan töissä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän