Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen aina luullut olevani köyhien puolella, mutta nyt alkanu ärsyttää

Vierailija
20.01.2013 |

Ite oon kasvanu köyhässä perheessä, elettiin toimeentulotuilla ja kaksiossa nelihenkisenä perheenä. Minulla ei ikinä ollut omaa huonetta lapsuudessa. Äitini oli työkyvytön ja isällä jättimäisiä takausvelkoja, jotka napsahtivat laman seurauksena sukulaisen vararikon myötä.



No nyt elämme pienessä kaksiossa oman 3-henkisen perheeni kanssa. Myös meillä on velkoja, johtuen miehen yrityksestä. Parin vuoden päästä tilanne kenties hieman helpottaa ja voimme suunnitella kolmioon muuttamista. Käymmet molemmat töissä ja olemme korkeakoulutettuja, silti käteen ei jää paljoakaan vuokran, opintolainalyhennysten ja päivähoitomaksujen jälkeen. Molempien palkat ovat suht pienet koulutuksesta huolimatta. Ostamme kirpputorilta ja säästämme. Emme uskalla tehdä vielä toista lasta, ennen kuin saamma talouden vakaammalle pohjalle ja säästöönkin jää rahaa.



Eräs tuttavani taas on käynyt jonkun ammattikoulun, jonka jälkeen tehnyt lapsia ja ollut pitkäaikaistyötön ja miehensä tekee silloin tällöin jotain pimeitä hommia, muuten nostavat kaikki mahdolliset tuet. Olen varmaan pikkusieluinen, mutta annan sen nyt tulla ulos.



Minua vituttaa suunnattomasti kun he matkustelevat jokavuosi kaikenmaailman Euroopan kaupungeissa ja lapsillanne on uutena ostettuja merkkivaatteita, ja nyt viimeisempenä, pääsitte muuttamaan asuntoon keskustan viereen, jossa 4h+keittiö, johon kela maksaa täydet asumistuet ja saatte toimeentulotukea asumiskustannuksiin. Ja lisää lapsia aiotte tehdä.





EPÄREILUA!



helpotti.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

loppuu se matkustelu

Vierailija
2/22 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heidän kaltaisten takia joutuvat kärsimään myös ne, jotka oikeasti yrittävät parantaa elämäänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollaan samantapaisessa tilanteessa kuin teidan perhe. Ja kylla todellakin arsyttaa yhteiskunnan loiselajat, jotka nostelevat tukia sen kun ehtivat samaan aikaan kun itse saastetaan monessa, etta saataisiin vauvalle kaikki tarvittavat tarvikkeet kasaan.



Terkuin,

en koskaan aanesta sosialisteja

Vierailija
4/22 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä, että ostavat tukirahoilla lapsille vaatteita? Siitä, että käyttävät tukirahoja, että saavat lapsilleen enemmän asuintila? Siitä, että matkustavat ulkomailla?



Jos saa tukia ja onnistuu niistä säästämään, jotta pääsee ulkomaille lomailemaan, niin so what?



Kateus vie kalatkin vedestä..

Vierailija
5/22 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pimeistä työkeikoista. Siksihän noi saa tukia kun mies tekee työt pimeenä, eikä ilmoita tulojaan. Muakin ärsyttää tuollaiset tukien väärinkäyttäjät.

Siitä, että ostavat tukirahoilla lapsille vaatteita? Siitä, että käyttävät tukirahoja, että saavat lapsilleen enemmän asuintila? Siitä, että matkustavat ulkomailla?

Jos saa tukia ja onnistuu niistä säästämään, jotta pääsee ulkomaille lomailemaan, niin so what?

Kateus vie kalatkin vedestä..

Vierailija
6/22 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko sama kirjoittaja, joka kirjoitti aamulla melkein samanlaisen provon, sillä erolla että esiintyi opena? Se provo ei saanut kannatusta, niin yritit nyt uudelleen, ja teit itsestäsi vähän sympaattisemman...niinkö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/22 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole provo. Ja itseasiassa minua helpotti suunnattomasti kun sain sanoa tämän asian "ääneen". En tule käräyttämään tätä perhettä, koska pidän tästä perheen äidistä muuten ihmisenä ja tavallaan olen iloinenkin heidän puolestaan ja heidän iloistaan. Olen vain niin ahdistunut tästä omasta tilanteesta. Kuvittelin elämän olevan hieman erilaista. Jotain älytöntä tässä yhteiskunnassa silti on. Vaikka pelkistä tuistakin pystyisi säästämään merkkivaatteita ja ulkomaanmatkoja, niin kertoisiko se kenties siitä, että niitä tukia maksetaan hieman jo liikaa?



En olisi kateellinen, jos meillä itsellä olisi varaa tuollaiseen asuntoon ja voisimme huoletta tehdä lapsia lisää. Mutta meillä ei ole, koska, öööö, käymme töissä ja olemme kouluttaneet itsemme?



ap

Vierailija
8/22 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet pelle. Käyt töissä pienemmällä palkalla, kuin tuet. Oletko pelle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/22 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun just ostin taulutelkkarin, oon laittanut muutenkin sisustuksen melkeen täysin uusiksi ja vuoden sisällä käynyt monen viikon ulkomaanreissullakin ja mul on varaa yksin asua tilavammin kuin monella tuntemallani lapsiperheellä.



Oon työtön, aiemminkin olin huonohkosti palkatussa työssä.



Mut enpä mä tuilla näitä juttuja ole maksanutkaan, vaan niillä rahoilla, mitä säästin kun kävin vielä töissä (ja joita mulla ei oikein ikinä ollut aikaa käyttää silloin kun pätkätöiden vuoksi ei ollut lomaa juuri koskaan - niinpä sitä rahaa kummasti pääsi kertymään).

Vierailija
10/22 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsille ja rahaa matkusteluun.

Nimittäin oikeasti tuilla ei tuollaista elämäntyyliä harrasteta-

Tai ap on palstapersu, joka yrittää lietsoa vihaa köyhiä kohtaan.

Siitä, että ostavat tukirahoilla lapsille vaatteita? Siitä, että käyttävät tukirahoja, että saavat lapsilleen enemmän asuintila? Siitä, että matkustavat ulkomailla?

Jos saa tukia ja onnistuu niistä säästämään, jotta pääsee ulkomaille lomailemaan, niin so what?

Kateus vie kalatkin vedestä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/22 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap. tyyliset varmaan kadehtii häntä myös. On säästänyt korvauksista itselleen hyvän pesämunan. Ei tuhlaa rahaa mihinkään ja säästää ja säästää.

Sitten käy ulkomailla ja on ostellut itselleen joitain ylellisyyksiä.

Aina joskus on päässyt töihin ja säästää niistä kaiken mahdollisen. Syö jotain kaurapuuroa ja kananmunia, että saa jokaisen euron talteen.

Että siitäpä ap käräyttämään säästäväistä nuorta miestä :)

Sanopa ukollesi myös, että opettelee säästämään. Samoin sinä niin saattaa teidänkin rahat riittää

kun just ostin taulutelkkarin, oon laittanut muutenkin sisustuksen melkeen täysin uusiksi ja vuoden sisällä käynyt monen viikon ulkomaanreissullakin ja mul on varaa yksin asua tilavammin kuin monella tuntemallani lapsiperheellä.

Oon työtön, aiemminkin olin huonohkosti palkatussa työssä.

Mut enpä mä tuilla näitä juttuja ole maksanutkaan, vaan niillä rahoilla, mitä säästin kun kävin vielä töissä (ja joita mulla ei oikein ikinä ollut aikaa käyttää silloin kun pätkätöiden vuoksi ei ollut lomaa juuri koskaan - niinpä sitä rahaa kummasti pääsi kertymään).

Vierailija
12/22 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole provo. Ja itseasiassa minua helpotti suunnattomasti kun sain sanoa tämän asian "ääneen". En tule käräyttämään tätä perhettä, koska pidän tästä perheen äidistä muuten ihmisenä ja tavallaan olen iloinenkin heidän puolestaan ja heidän iloistaan. Olen vain niin ahdistunut tästä omasta tilanteesta. Kuvittelin elämän olevan hieman erilaista. Jotain älytöntä tässä yhteiskunnassa silti on. Vaikka pelkistä tuistakin pystyisi säästämään merkkivaatteita ja ulkomaanmatkoja, niin kertoisiko se kenties siitä, että niitä tukia maksetaan hieman jo liikaa? En olisi kateellinen, jos meillä itsellä olisi varaa tuollaiseen asuntoon ja voisimme huoletta tehdä lapsia lisää. Mutta meillä ei ole, koska, öööö, käymme töissä ja olemme kouluttaneet itsemme? ap


Se, että joku tekee pimeästi töitä mjutta nostaa tukia ei ole reilua.

Jos yhteiskunnan tuista pystyy säästämään, niin se ei aina ole merkki ylenpalttisuudesta vaan tavoitteellisesta säästämisestä. Ehkä he säästävät jostain muusta? Ulkomaille pääsee suhteellisen halvallakin, jos esim. vaihtaa konetta ja menee halvimpaan hotelliin, eikä matkalla kuluta rahaa shoppailuun tai hienoihin ravintoloihin.

Onko heillä vanhempia tukemassa taloudellisesti? Ei se verottajan tietoon tule, jos annetaan lahjoja tai rahaa käteisenä.

Ymmärrän, että tuntuu epäreilulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/22 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jaksat kadehtia naapurin köyhiä :D

Kuka käski alkaa yrittäjäksi ja hommata itsensä konkkaan. Oma valinta.

ps. olisit lukenut itsesi duunariksi ukkosi kanssa, niin saisitte kunnon palkan.

Sekin on oma valinta. Tyhjää valitat.

en ole provo. Ja itseasiassa minua helpotti suunnattomasti kun sain sanoa tämän asian "ääneen". En tule käräyttämään tätä perhettä, koska pidän tästä perheen äidistä muuten ihmisenä ja tavallaan olen iloinenkin heidän puolestaan ja heidän iloistaan. Olen vain niin ahdistunut tästä omasta tilanteesta. Kuvittelin elämän olevan hieman erilaista. Jotain älytöntä tässä yhteiskunnassa silti on. Vaikka pelkistä tuistakin pystyisi säästämään merkkivaatteita ja ulkomaanmatkoja, niin kertoisiko se kenties siitä, että niitä tukia maksetaan hieman jo liikaa? En olisi kateellinen, jos meillä itsellä olisi varaa tuollaiseen asuntoon ja voisimme huoletta tehdä lapsia lisää. Mutta meillä ei ole, koska, öööö, käymme töissä ja olemme kouluttaneet itsemme? ap


Se, että joku tekee pimeästi töitä mjutta nostaa tukia ei ole reilua.

Jos yhteiskunnan tuista pystyy säästämään, niin se ei aina ole merkki ylenpalttisuudesta vaan tavoitteellisesta säästämisestä. Ehkä he säästävät jostain muusta? Ulkomaille pääsee suhteellisen halvallakin, jos esim. vaihtaa konetta ja menee halvimpaan hotelliin, eikä matkalla kuluta rahaa shoppailuun tai hienoihin ravintoloihin.

Onko heillä vanhempia tukemassa taloudellisesti? Ei se verottajan tietoon tule, jos annetaan lahjoja tai rahaa käteisenä.

Ymmärrän, että tuntuu epäreilulta.

Vierailija
14/22 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap. tyyliset varmaan kadehtii häntä myös. On säästänyt korvauksista itselleen hyvän pesämunan. Ei tuhlaa rahaa mihinkään ja säästää ja säästää.

Sitten käy ulkomailla ja on ostellut itselleen joitain ylellisyyksiä.

Aina joskus on päässyt töihin ja säästää niistä kaiken mahdollisen. Syö jotain kaurapuuroa ja kananmunia, että saa jokaisen euron talteen.

Että siitäpä ap käräyttämään säästäväistä nuorta miestä :)

Sanopa ukollesi myös, että opettelee säästämään. Samoin sinä niin saattaa teidänkin rahat riittää

kun just ostin taulutelkkarin, oon laittanut muutenkin sisustuksen melkeen täysin uusiksi ja vuoden sisällä käynyt monen viikon ulkomaanreissullakin ja mul on varaa yksin asua tilavammin kuin monella tuntemallani lapsiperheellä.

Oon työtön, aiemminkin olin huonohkosti palkatussa työssä.

Mut enpä mä tuilla näitä juttuja ole maksanutkaan, vaan niillä rahoilla, mitä säästin kun kävin vielä töissä (ja joita mulla ei oikein ikinä ollut aikaa käyttää silloin kun pätkätöiden vuoksi ei ollut lomaa juuri koskaan - niinpä sitä rahaa kummasti pääsi kertymään).

Mä olin aiemmin todella pihi, joten mullekin pienestä palkasta huolimatta omaisuutta on kertynyt huomattavasti enemmän kuin moni uskoo. Sitten sairastuin syöpään ja elämässä tapahtui muitakin isoja vastoinkäymisiä ja jotenkin tajusin niistä selvittyäni, et mikä tahansa päivä voi olla se viimeinen, joten kannattaa oikeasti nauttia elämästä ihan tässä hetkessä (ja tähän elämästä nauttimiseen sisältyi myös se, että lähdin työpaikasta, jossa en oikeasti viihtynyt, vaikka tiesin että uuden saanti on kiven alla).

Nykyään elintasoni onkin ihan eri luokkaa aiemman säästäväisyyden ansiosta kuin mihin mulla olisi tuilla varaa. Tai mitä se oli koskaan edes silloin kun itse kävin töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/22 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa keskittyä vaan omaan elämäänsä. Jos vituttaa liikaa, lopeta työsi ja ryhdy työttömäksi. Kyllä minuakin on kadehdittu ääneen, kun saan "huikeat" 600€/kk työttömyystukea enkä tee sen eteen mitään. Vastasin kadehtijalle, että kukaan ei pakottanut häntä paskapalkalla riistoduuniin, senkus lopetat. Ei lopettanut, kun oli liian kova huoli siitä, mitä muut sanovat.



Suomen tuet eivät ole jättimäiset, mutta matalapalkka-alan töitä on melko paljon ja verotus viimeistään pitää huolen siitä, ettei rehellisellä työllä tule rikastumaan kuin aniharva. Nykyisessä tilanteessa (koulut kesken, ei työkokemusta jne.) minun olisi suorastaan typerää mennä töihin koska saisin käteen vain pari sataa enemmän mitä työttömänä. Arvostan liikaa omaa aikaa, rauhallista ja kiireetöntä arkea jne. enkä kaipaa normi-ihmisten oravanpyörään mukaan leikkimään "mepäs maksetaan veroja ja pidetään Suomea pystyssä"-leikkiä.

Vierailija
16/22 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aika yllättäviin asioihin ihmiset pistävät mielettömästi rahaa huomaamatta sitä edes itse.



Esim. jos en tilaisi mitään tarjousseiskapäivää parempia lehtiä, niin kyllä sillä rahalla ostaisi jo joka vuosi jonkun aika hyvän ylellisyystarvikkeen (mitä ihmiset nyt sellaiseksi mieltävätkin).



Monet lasten ihan tavallisista urheiluharrastuksista ovat niin kalliita, että semmoisten hinnalla kävisi koko perhe aika laadukkaasti ulkomailla joka vuosi.



Kumma, että esim. viihde-elektroniikkaan, vaatteisiin ja matkusteluun käytettyä rahaa pidetään pröystäilynä, vaikka joku hesarin + jonkun muun lehden tilaus sekä vaikka lapsen sählyharrastus voisivat niellä toisessa perheessä ihan saman verran rahaa. Eikä heitä silti kukaan syytä mistään tukien väärinkäytöstä tai tuhlailusta.

Vierailija
17/22 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos menee halvimman vaihtoehdon mukaan. Jos hankkii huoneistohotellin, retkimajasta huoneen tai vuokraa asunnon, niin voi laittaa sitä ruokaa myös itse. monessa euroopan maassa se ruoka on edullisempaa kuin Suomessa, joten tässä kohdassa tulee säästöä verrattuna kodin ruokakuluihin.



Mielenkiintoisinta minusta on, että pinitulisista tai köyhistä tiedetään aina se, että ostavat itse merkkivaatteensa, matkansa, harrastuksensa, herkkunsa jne. Tosiasia on, että monella ne ovat sukulaiset ja ystävät, jotka käyttävät lahjarahansa tuollaisiin hyödykkeisiin.

Vierailija
18/22 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisten antamat rahat ovat tulonsiirtoa, joka tulee huomioida toimeentulotuissa. Jos pystyy säästämään sukulaisten avulla rahaa matkoihin, saa liikaa rahaa yhteiskunnalta PISTE. Apu on oikeasti köyhille tarkoitettu, niille joita kukaan muu ei auta, jotka eivät tulisi toimeen ilman sitä rahaa. Käytännössä tämä säästäminen tarkoittaa sitä, että jätät laskuja maksamatta --> viet ne sossulle maksettavaksi, tai kulutat ja nostat käteisen --> viet sossulle tositteen tyhjästä pankkitilistä, kas saat ruokalapun kauppaan. Ja kas, olet "säästänyt" rahaa johonkin muuhun.



Vierailija
19/22 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on lähipiirissä perhe, joka käyttää rahaa miten sattuu, mies töissä ja nainen sh mutta ei jaksa käydä töissä vaikka töitä olis. Ja kaikki tuet saa sossusta. He käyttävät rahaa miten sattuu, varmaan molemmilla luottotiedot mennyt, vaimo käy täysi-ikäisten lastensa kanssa ulkomailla, ostaa uuden sohvan kun siltä tuntuu yms. Sitten kun kaikki rahat on mennyt vaikka siihen uuteen sohvaa, niin laskut maksatetaan jomman kumman vanhemmilla. Samaa tekee myös nämä täysi-ikäiset lapset. Ihana perhe, mutta välillä ottaa niin aivoon. Itse olen kerran käynyt sossussa, meillä oli niin tiukka raha-tilanne, että rahat ei millään riittäneet. Sanottiin suoraan että ei saada, kun miehen tulot niin "isot". Sillon varsinkin otti päästä, että miksi ei rahaa saa ne jotka sitä oikeasti tarvitsevat, vaan tuollaiset jotka käyttää sitä ihan miten sattuu! No, itse jouduimme tilanteesta selviämään ja nyt talous kunnossa. Mutta kuitenkin kun kuulee että taas on tuossa perheessä suunnitteilla ulkomaanmatka, niin kyllä se pistää ärsyttämään! Tosin, yritän ajatella niin, että ainakin osa sossun rahoista menee ihan tosi tarpeeseen!

Vierailija
20/22 |
20.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisten antamat rahat ovat tulonsiirtoa, joka tulee huomioida toimeentulotuissa. Jos pystyy säästämään sukulaisten avulla rahaa matkoihin, saa liikaa rahaa yhteiskunnalta PISTE. Apu on oikeasti köyhille tarkoitettu, niille joita kukaan muu ei auta, jotka eivät tulisi toimeen ilman sitä rahaa. Käytännössä tämä säästäminen tarkoittaa sitä, että jätät laskuja maksamatta --> viet ne sossulle maksettavaksi, tai kulutat ja nostat käteisen --> viet sossulle tositteen tyhjästä pankkitilistä, kas saat ruokalapun kauppaan. Ja kas, olet "säästänyt" rahaa johonkin muuhun.


En ole koskaan ollut sossun asiakas. Mietin vain, että kuinka moni ilmoittaa nuo sukulaisten antamat rahat ja avustukset? Kyllähän opiskelijatkin saavat paljon vanhempien kustantamana, miksei sitten työttömät?

Huono asia, jos toiset saavat rahaa ihan miten paljon vain pimeästi, mutta osa joutuu sinnittelemään yhteiskunnan rahoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi