pahoitin mieleni kommentista...
Oltiin veljen perheen luona kylässä. Heille tulossa toinen lapsi ja veljen vaimo pähkäili, pääseekö esikoisensa takaisin varmasti samaan päiväkotiryhmään pikku sisaruksen äitiysloman jälkeen. Sanoin että meilläkin neiti on normaalisti päiväkodissa kun hoidan pienempää kotona. Ja että neiti tykkää niin kovasti olla siellä kun siellä on kavereita ja muuta kivaa puuhaa, niin olemme pitäneet hoitoajankin normaalina(tai lyhentäneet sen noin 8 tuntiin kun normaalisti 9-10h). Tähän veljen vaimo pyöräytti silmiään sillain epäuskoisesti(tekee sillain ihan v-ttumaisuuttaan) ja sanoi ylimielisesti ettei ikinä voisi niin esikoiselleen tehdä vaan aikoo pitää kotona ja viedä johonkin kerhoon maksimissaa pariksi tunniksi kerrallaan. Tuntui tosi pahalta, vielä kun tiedän tasan tarkkaan että se kommentti tuli mulle piikiksi, vaikea selittää sitä tilannetta tarkemmin, mutta tiedän että yritti saada minut huonoon valoon muiden silmissä. Kyllä äiti on toiselle susi :(
Kommentit (127)
miksi pidät hoidossa 8h päivä? Miksei esim. 4h riitä? Tiesitkö että aamupäivän jälkeen lapset syövät lounaan, nukkuvat ja sen jälkeen leikkivät VÄHÄN AIKAA ja menevät ulos.
Kerrotko, mitä sellaista päiväkodissa on tuon aamupäivän ohjatun toiminnan jälkeen, mitä sinä et voisi tarjota kotona??? (ruokaa, omaa sänkyä, leikkimistä/pelaamista äidin kanssa VÄHÄN AIKAA/ ulkoilua)
Haluaisin aidosti kuulla tämän vastauksen, ehkä se auttaisi minua ymmärtämään kaltaistesi äitien ratkaisua pitkästä hoitopäivästä, eikä minun tarvitsisi enää paheksua teitä.
Toivon ainakin vilpittömästi, että on provo. Sillä miksi ihmeessä kukaan täyspäinen pitäisi täyspäisen lapsensa hoidossa vain kavereiden ja virikkeiden takia, kun sellaiset voi järjestää itsekin, väkeä jonottaa hoitopaikkoihin ja vanhemmillakin lapsilla on oikeus lomaan väsyttävästä hoidosta, oikeus äitinsä ja sisarustensa seuraan.
AInakin itse sain virikettä käymällä äidin kanssa puistossa päivisin ja tapaamalla siellä tuttuja kavereita. En tiedä onko ajat muuttuneet, ettei puistoissa enää käy ketään 4-5 vuotiaita?
Noin kuusi tuntia kerralla. Mielestäni ihan maksimi. Kukin tavallaan.
miksi pidät hoidossa 8h päivä? Miksei esim. 4h riitä? Tiesitkö että aamupäivän jälkeen lapset syövät lounaan, nukkuvat ja sen jälkeen leikkivät VÄHÄN AIKAA ja menevät ulos.
Kerrotko, mitä sellaista päiväkodissa on tuon aamupäivän ohjatun toiminnan jälkeen, mitä sinä et voisi tarjota kotona??? (ruokaa, omaa sänkyä, leikkimistä/pelaamista äidin kanssa VÄHÄN AIKAA/ ulkoilua)
Haluaisin aidosti kuulla tämän vastauksen, ehkä se auttaisi minua ymmärtämään kaltaistesi äitien ratkaisua pitkästä hoitopäivästä, eikä minun tarvitsisi enää paheksua teitä.
juurihan kirjoitin, että minulla ei ole autoa eikä korttiakaan, joten mies hakee ja vie autolla. saa lyhennettyä työ aikaa sen verran että hakee VIIMEISTÄÄN 8 tunnin päästä. ja tosiaan neiti viihtyy ja on paljon kavereita enkä itse pysty virikkeitä tarpeeksi tarjoamaan, on sen verran vauhdikas tapaus tämä meitin tyttö. mutta nyt lopetan tähän, huomaan että äiti on äidille susi sekä oikeasse elämässä että netissä :( -----ap
..mutta jos ei ole, niin ihan syystäkin saat potea huonoa noloa kälysi sanoista mutta sen pitäisi johtua huonosta omasta tunnosta. Voi miltähän tytöstä oikeasti tuntuu kun joutuu olemaan noin pitkiä päiviä hoidossa kun äiti on toisen lapsen kanssa kotona :( Surullista ja ikävä kyllä näitä on ihan oikeassa elämässäkin :( Psyykkiset syyt ovat asia erikseen mutta turha höpöttää noista virikkeistä, kyllä äiti voi keksiä lapsilleen virikkeitä jos vaan viitsii!! Ja puhun kokemuksesta, itsellä kolme alle kouluikäistä lasta joista yksi vauva!
Tosiasiahan on,että lapsesta tulee sosiaalisempi,ja on muutenkin kehitykselle hyväksi olla reippaasti muidenkin kanssa,kuin kököttää kotona.Asiathan ovat toki suhteellisia.Ne 'kotiäidit' jotka polttavat päreensä,ja uupuvat loppuun,jotka vievät muksunsa 'mummolaan' viikonlopuksi,rentoutuakseen.Muistakaapa sitten nämä kirjoittelunne päivähoidon vastaisuudesta,ja tosiaan.Katsokaa peiliin.
juurihan kirjoitin, että minulla ei ole autoa eikä korttiakaan, joten mies hakee ja vie autolla. saa lyhennettyä työ aikaa sen verran että hakee VIIMEISTÄÄN 8 tunnin päästä. ja tosiaan neiti viihtyy ja on paljon kavereita enkä itse pysty virikkeitä tarpeeksi tarjoamaan, on sen verran vauhdikas tapaus tämä meitin tyttö. mutta nyt lopetan tähän, huomaan että äiti on äidille susi sekä oikeasse elämässä että netissä :( -----ap
Vain on niin vauhdikas neiti, että tarvitaan päiväkodin iso ryhmä antamaan "virikkeitä". Arki nyt vain ei ole mikään jatkuva sirkus tai huviretki, ihan oikeassa elämässä on sietämätöntä tylsyyttä, pitkäveteisyyttä ja ARKEA. Opetat lapsesi tuolla virikkeiden mankumisella pikku-marakatiksi, jota aina jonkun muun pitää viihdyttää. Ei lupaa hyvää tulevaisuutta hänelle.
Tosiasiahan on,että lapsesta tulee sosiaalisempi,ja on muutenkin kehitykselle hyväksi olla reippaasti muidenkin kanssa,kuin kököttää kotona.Asiathan ovat toki suhteellisia.Ne 'kotiäidit' jotka polttavat päreensä,ja uupuvat loppuun,jotka vievät muksunsa 'mummolaan' viikonlopuksi,rentoutuakseen.Muistakaapa sitten nämä kirjoittelunne päivähoidon vastaisuudesta,ja tosiaan.Katsokaa peiliin.
Sinä tiedät mikä lapsellesi on parasta.
Eiköhän tuo ole vähän liikaa tytöllesi.
Kyllähän jo riittäisi vaikka 2 kertaa viikossa käydä siellä päiväkodissa. Ei tarvitsisi joka päivä tunkea lasta sinne.
Kyllähän sitä nyt pitää nähdä vaivaa oikeasti lastensa suhteen.
Onhan sitä jo neljäs itsellekin tulossa, eikä tarvitse kuormittaa päiväkotia ;)
Autokortti tuli hommattua, että pääsee itsekin kuskaamaan lapsia kerhoihin yms. Ei mikään lyhyt matka kylille ole :)
Ja en kuormita edes mummolaa! Kerran on esikoinen ollut yötä mummolassa kun itse nätisti pyysi :)
Tosa lukenu tätä ketjua,ja huomasin ettei näillä palstoilla paljon kannata notkua.Luultavasti koko sakki läskiperseisiä emakkoja,tärkeimpänä tehtävänä arvostella muitten touhuja.Juu.Kannattaa kasvattaa mielellään koko lapsikatras korvessa.Pois muitten silmistä.Siitä karvahattu piähän ja samalaista pällistelyä vielä kuuskymppisenä.Voi haloo pahvipäät.Tissi suuhu ja valot pois.Mualima o paha.
Minä osaan.Olen paras.Muut tekevät väärin.Olen läski.Ja ylpeä siitä.
Musta olis tosi outoa repäistä 4-vuotias tutusta tarhaympäristöstään ja kaveripiiristään kotiin tylsistymään vaan siksi että äiti on siellä vauvan kanssa joka tapauksessa. Mitäkö se tarha tarjoaa, no ne kaverit tietysti! Mun omat lapset on 2 ja 4 ja pienemmän kanssa oon kotona. Vanhempi menee seiniä pitkin, jos ei pääse leikkimään kavereidensa kanssa jos joutuu olemaan pitkiä aikoja vaan kotona meidän kanssa, vaikka kyllä sekin välillä kivaa on. Tosin tää meidän 4v on siellä tarhassa kyllä vain kahteentoista saakka. Kahdeksan tuntia kuulostaa kieltämättä tosi pitkältä päivältä.Eniveis, pointtini oli kai se, että älä ap syyllisty mistään. Teet just niinkuin parhaaksi koet. Tiedätte itse, mikä teille sopii parhaiten, ei muut.
Tosa lukenu tätä ketjua,ja huomasin ettei näillä palstoilla paljon kannata notkua.Luultavasti koko sakki läskiperseisiä emakkoja,tärkeimpänä tehtävänä arvostella muitten touhuja.Juu.Kannattaa kasvattaa mielellään koko lapsikatras korvessa.Pois muitten silmistä.Siitä karvahattu piähän ja samalaista pällistelyä vielä kuuskymppisenä.Voi haloo pahvipäät.Tissi suuhu ja valot pois.Mualima o paha.
Minä osaan.Olen paras.Muut tekevät väärin.Olen läski.Ja ylpeä siitä.
Tai näkemään minkäänlaista vaivaa lastensa tähden ;)
Keskittykää mammat vaan siihen omaan perheeseenne jokainen tehköön omat ratkaisunsa näissä päivähoitokotihoitoasioissa OMAN perheensä parhaaksi, TE ette voi ulkopuolelta tulla sanelemaan mikä on kellekin oikea ratkaisu
Mehän ei voida tietää mitkä syyt on ap:n tapauksessa taustalla tälle valinnalle ja voitas HYVÄKSYÄ se!
Enkä nyt tarkota välttis, että ap:lla on psyykkisiä ongelmia tms tässä vaan mitä tahansa onkaan, se ei meille kuulu ja sillä selvä.
2v ainokaisen kotiäiti
Säälin syvästi lapsiasi. Ei ole teillä tuo vanhemmus nyt hanskassa.
Te ette tiedä elämästä mitään. Ette yhtikäs mitään. Elämäntilanteita ja olosuhteita on erilaisia. Ja jos ette sitä tajua olette tyhmempiä kuin mun eteisessäni olevat saappaat.
Ja ap: Tiedän että teet niin kuin parhaaksi näet. Sinä olet paras äiti omalle lapsellesi. Sinun ei tarvitse perustella ratkaisujasi näille mammoille.
Täällä on jo todettu, että tuo ap:n malli on vain häiriintyneille äideille. Eli se tässä tiedetään, joten turha saarnata.
Ap:n lapsikin saa siellä olla turvassa. Aika usein neuvola suosittelee nimenomaan ap:N kaltaisille äideille sitä, että lapsi jää hoitoon. Vedotaan lapsen kavereihin jne., jotta äiti ei huomaisi, että kyseessä on lapsen emotionaalisen kehityksen turvaaminen päivähoidon avulla.