Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitkään jatkunut lihasnykinä eli ns. elohiiri jalassa

Vierailija
19.01.2013 |

Kysyn täälläkin, eli onko teillä ollut pitkään kestänyt elohiiri jalassa, tai muualla kropassa? Onko teillä muutoin usein elohiiriä? Pelottaa tietenkin ALS, vaikka muita oireita ei ole. Ikää on alle 40, mutta voi ALS tulla alle 40 vuotiaallekin :(

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympäri kehoa nykii ja iltaisin "levottomat jalat". Mulla alkoi välilevynpullistuman ja pitkän sairasloman jälkeen. Myös ajatellu alsia tai ms?Mutta varmaan stressi tms.

Vierailija
2/29 |
29.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suureniko sun kilpirauhanen vai miten huomattiin? Mulla välillä kurkkua kuristaa mutta kilp.arvot norm.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun jatkuva lihasnykinä eri puolilla kehoa oli kilpirauhasen vajaatoiminnan oire ja parani lääkityksellä.

Mulla vapisi eniten raajojen ekan nivelvälin lihakset (reidet, olkavarret) ja selkälihakset.

Vierailija
4/29 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muuallakin mutta lyhyempiä aikoja. En tiedä mistä syystä jäi pois ja miksi niitä oli. Nyt ei ole vuosiin ollut. Eikös magnesiumin pitäis auttaa kramppeihin, voisko siitä olla apua? Tuskin se mitään pahaa on, mutta kiusallinen vaiva. Meinas monesti hermot mennä kun silmäkulma vinkkas viikosta toiseen, mutta selvittiin siitäkin ;D

Vierailija
5/29 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole vajaatoimintaan viittavia oireitakaan.

Ap

Vierailija
6/29 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nykii milloin missäkin ja paikka vaihtuu. Välillä ei nyi missään.

Vierailija
7/29 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä oli paljon juuri tuota lihasnykinää mutta niin että sairauden edetessä ensin alkoi elohiiri jossain kohdassa ja seuraavaksi se kohta alkoi muuttua voimattomaksi. Poskessa oli elohiiri ja kohta menikin syömis ja puhekyky, samoin kävi jalkojen ja käsien kanssa. Alkoi jalasta ja seuraavana oli vuorossa toinen käsi.

Itse kärsin myös näistä elohiiristä erityisesti reisissä mutta ainakaan vielä ei ole muita merkkejä.

Omalla läheiselläni sairaus eteni vuodessa ensimmäisistä oireista kuolemaan. Ehkä nykinöitä oli jo aiemmin mutta niihin ei kiinnittänyt huomiota, ehkä ei.

Uskon että elohiiri voi tulla muutenkin.

Vierailija
8/29 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

als kuitenkaan. oletko juonut riittävästi esimerkiksi? Mulla on mekoiset nykinät, mutta mulla onkin ms.

Vierailija
9/29 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli hirveästi tuollaista nykinää 36-vuotiaana, alkoi kovan poskiontelontulehduksen jälkeen,jollaista ei ollut aiemmin ollut.Googletin ja pelkäsin älyttömästi alsia.Sitten löysin foorumin,jossa puhuttiin bfs:stä, benign fasciculation syndrome ja sieltä löytyi useita samasta vaivasta kärsiviä.

Mulla pahimmat oireet kesti nelisen vuotta,satoja nykäyksiä päivittäin,sormissa,suurissa selkälihaksissa,pohkeissa,reisissä...Nyt olen 45,ihan terve ja nykimisiä joskus satunnaisesti jossain päin kehoa.

Vierailija
10/29 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä aina sanoo, että pitäisi juoda enemmän vettä. Ja ilmeisesti silti riittävästi suolaa.

Luin neurologin kannanoton ja hän sanoi,kuten olen muualtakin lukenut, että YKSINÄÄN lihasvapina on vaaraton ilmiö. Minullakaan ei ole lihasvoimattomuutta jne, kuten ALS:ssa on. Silti panikoin, koska jalassa on tosiaan jo 2 viikkoa nykinyt.

Kiitos kaikille vastanneille !

Ap

Lisääkin saa kommentoida

Vierailija
11/29 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli jalassa 8kk sen jälkeen siirtyi selkään jossa elohiiri sykki ainakin vuoden.

Pelkäsin minulla olevan kans vaikka mitä..

Nyt ei ole elohiiret sykkineet ainakaan 10 vuoteen.

Mulla oli tohon aikaan elämässä kova stressi jota lisäsi pelko noista elohiiristä.

Aikanaan vaan loppuivat

Vierailija
12/29 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten jos sulla on lähisuvussa sitä niin kannattaa tutkia.

Tietenkin on monia jotka ei halua testiin mennä ajatellen et elämä on ohi jos testi on positiivinen.

Jos epäilee niin mun mieletä kannattaa tutkia varsinkin jos sull aon lapsia. ALS periytyy tehokkaasti äidiltä pojalle ja joskus tytöllekin. Se hyppää usein sukuplven yli joten siinäkin syy tutkia.

Testin voi tehdä jo vastasyntyneellekin.

Vierailija
13/29 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli jatkuvasti elohiiri jossain päin kehoa, useimmiten silmäluomessa ja se oli todella rasittavaa. Menin terveyskauppaan kyselemään ja suosittelivat B-vitamiinia, ostin luontaista eli B-complexia. Se on mietoa, joten otin oikein hevoskuurin, jo muutaman päivän kuluttua nykimiset loppui. Syön nyt B-complexia päivittäin, mutta vähemmän. Se lievittää myös kuukautiskipujani.

Vierailija
14/29 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuoteen pisaraakaan. Minulla sellainen lääkitys, ettei sovi ja muutenkin inhoan alkoholia. Netissä en ole sitä paitsi törmännyt tuollaiseen tietoon, että faskikulaatioiden syynä olisi alkoholismi. Toki varmaan krapula lisää kaikenlaisia vapinoita ;)

Ap

Vierailija
15/29 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen voi toki selvittää, onko esim. lähisukulaisen als periytyvää, mutta esim. jos jollakin on alsin oireita, sitä ei diagnosoida millään labrakokeella. Yleisin testi, mitä tehdään on ENMG.

Vierailija
16/29 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Vierailija
17/29 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vastauksista.

Ap

Vierailija
18/29 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen voi toki selvittää, onko esim. lähisukulaisen als periytyvää, mutta esim. jos jollakin on alsin oireita, sitä ei diagnosoida millään labrakokeella. Yleisin testi, mitä tehdään on ENMG.

Tunnen henkilökohtaisesti sisarukset jotka kutsuttiin tutkimuksiin ilman et yhdelläkään on oireita. Heidän kaksi isänpuoleista setää ja yksi täti ovat ALS potilaita, tai yksi sedistä kuoli jo.

Ystäväni ei uskaltanut mennä juuri syystä et hän ei halua kuulla tulosta.

En tiedä minkälaisista testeistä on kyse.

Vierailija
19/29 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ENMG tutkimuksella ei ole mitään tekemistä ALSin kanssa. Sehän tehdään ihan iskiaksenkin vuoksi.

Tämä testi josta en tiedä mitään on joku geenitesti, ei mikään hermorata hässäkkä joka on mullekin tehty.

Vierailija
20/29 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alsia. Diagnoosi tehdään niin, että suljetaan pois sairauksia. Jos on alsin oireita, ensimmäinen tutkimus on ENMG. Diagnoosin saaminen kestää joskus kauankin.

Neurologisella hoitajana

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän