Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erimielisyyksiä miehen kanssa siitä, miten kerrottaisiin lapselle, ettei harrastukseen ole varaa

Vierailija
19.01.2013 |

Meillä ei siis vielä ole lapsia, mutta yksi päivä tuli tällainen puheeksi. Valmistumme pian molemmat melko matalapalkka-alalle. Kaikkihan on suhteellista ja mielelläni priorisoisin niin, että lapset saavat harrastaa, mutta jotkin harrastukset vaan sattuvat olemaan melko kalliita. Esim. jos harrastukseen menisi useita satoja kuukaudessa, niin kyllähän se tuntuisi. No, asiaan.

Jos lapsi kertoo haluavansa aloittaa sanotaan nyt taitoluistelun eikä siihen ole varaa, minun mielestäni voi aivan hyvin sanoa, että se on sen verran kallista, ettei siihen ole varaa (jos tämä on todellinen tilanne). Miehen mielestä "perheen rahaongelmia" ei saa "vierittää lapsen niskoille" ja mieluummin pitäisi kiertää asia ja sanoa, että voimmehan käydä yhdessä luistelemassa ulkojäällä. Että pitäisi yrittää kääntää asia eri vinkkeliin. Ymmärrän kyllä miehen pointin ja kyllähän luistella voi vaikka järven jäällä, mutta eihän se missään tapauksessa ole sama asia kuin oikean valmentajan kanssa harjoittelu. Tai lentopallon hakkaaminen seinää vasten ei ole sama kuin joukkueharjoittelu (lentis ei nyt niin kallista ole, mutta kuitenkin).

Mitä mieltä av-raati? Minä siis olen sitä mieltä, että lapsi ei siitä rikki mene, jos kerrotaan että tähän harrastukseen ei ole varaa. Jos kuitenkin on muuten hyvät puitteet kasvaa ja harrastaa vaikka sitten jotain muuta, niin ei lapsi ahdistu perheen raha-asioista. Minulle on pienenä sanottu, että ratsastamaan ei voi ruveta, koska se on kallista, ja se sitten on unohdettu. Miehen perheessä on taas ollut oikeasti tiukkaa rahasta ja luulen, että hänen näkökulmansa kumpuaa sieltä.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi tietää, että vanhemmilla ei ole rahaa lapsen haluamaan harrastukseen kuin luulla, että vanhemmat vain välinpitämättömyyttään patistavat sinne järven jäälle luistelemaan.

Vierailija
2/19 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle voi ihan hyvin olla rehellinen. Mielestäni lapsella tulee olla käsitys perheen taloudellisesta tilanteesta ja siitä onko varaa merkkivaatteisiin ja kalliisiin harrastuksiin. Toki kannattaa aina painottaa sitä, että ruokaan ja muuhun tavalliseen kyllä rahat riittävät hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanon lapsille, ettei ole johonkin varaa, niin miehen mielestä tät ei saisi kertoa lapsille. En ymmäärä, miksi ei?

Vierailija
4/19 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä tiedä mitä mieltä olen. Hyvä on kertoa totuus lapselle kiertelemättä, mutta toisaalta mua Vituttaa vieläkin kun aina sai lapsena kuulla, "ei oo varaa siihen, eikä tuohon, eikä tähän". Siksi olenkin päättänyt että en sano ikinä lapselleni että "ei ole varaa", sanon vaikka mielummin että "se on kyllä kovin kallis, että eikö löytyisi edullisempaa harrastusta". Ja jos oikeesti olisi joku harrastus mitä lapsi haluaisi niin maksaisin sen, ja jos meillä ei olisi varaa niin lapsi voisi pyytää isovanhemmilta sponssia.

Vierailija
5/19 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taitoluistelu maksa kuin satasen kausi...

useampia satasia kuukaudessa!

Vierailija
6/19 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisillä on eri määriä rahaa ja jotkut harrastukset ovat kalliita ja jotkut vähemmän kalliita ja teidän rahat ei riitä kalliisiin.

Näin meillä on tehty kaikkien kolmen lapsen kohdalla, ja tottakai se ottaa aikansa ja lapsi kiukkuaa, mutta kun rehellisesti sen kertoo, niin se on siinä. Lapsi ei mene rikki, mutta ei sitä asiaa kannata kauheasti korostaakaan.

Vierailija
7/19 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä miestäni siinä, että jos on kuullut mihin tahansa pyyntöön, että ei ole varaa, niin on voinut tulla aika ikävät fiilikset. No, ehkä tätä ei ihan vielä tarvitse stressata, kun lasta ei ole vielä edes "tilauksessa" ;-)

ap

Vierailija
8/19 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkkisi taitoluistelu ei muuten ole moneen vuoteeen kallista jos nuorena aloittaa. Vastakehitysryhmät ja matkat nostavat hintaa runsaasti.

Jääkiekko, jalkapallo..monessa seurassa voi anoa vapautusta maksuista jos on lahjakas lapsi, mutta rahat ei riitä.

Itse en saanut harrastaa ja luuliin se johtuvan rahasta. Sievästi kasvatettuna olin surullinen, mutta ymmärsin että jollei ole niin ei ole.

Vasta keski-iän kynnyksellä äiti sanoi, että rahaa olisi ollut, mutta hän ei halunnut minun satuttavan itseäni. Sepäs vasta vitutti.

Ei lapsi rikki mene jos sille kertoo joidenkin asioiden olevan pois kuvioista, valehtelu se satuttaa ennemmin tai myöhemmin.

Vierailija
9/19 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nykyään vieläpä ihan hyväpalkkainen, mutta olen silti opettanut lapsille (nyt jo teinejä), että kaikkeen ei ole varaa. Oppi on mennyt perille jopa niin hyvin, että lapset tiedostavat että jokin halpa asia kannattaa jättää väliin ja säästää ne rahat johonkin järkevämpään. Esim. hampurilaisella ei käydä jatkuvasti (vähemmällä rahalla tekee kotona maukkaammat purilaiset) vaan "nämä rahat säästetään" esim lasketteluun. Samoin nyt en osta kalliita merkkivaatteita, kun lapsilla on järjetön kasvukausi. Tietävät että kalliita vaatteita voidaan ostaa sitten, kun ne voidaan kuluttaa loppuun, eikä niistä kasveta ulos muutamassa kuukaudessa.

Olemme lasten kanssa jutelleet myös ihan avoimesti siitä, mitä saan palkkaa ja mitä eläminen yleensä maksaa. Nämä tietysti ikätasolla, mutta mitään kiertelyä ja kaartelua en ymmärrä. Enkä sitä, että vähävaraiset yrittävät velaksi pitää lapsensa "samassa tasossa" kavereiden kanssa. Elämä on valintoja täynnä ja tulevaa tulotasoa kannattaa miettiä jo koulutusta miettiessään. Tietysti itsekin painotan lapsille sitä, että raha ei tee onnelliseksi (mutta rahattomuus tuo mukanaan huolta).

En siis ymmärrä aloittajan miehen tapaa kierrellä. Reilumpi olisi todeta, että vanhempien palkoilla ei tehdä kaikkea, mutta sopisiko taitoluistelun sijaan vaikka baletti ja käydään talvisin ulkojäillä luistelemassa.

Vierailija
10/19 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja varsinkin nämä kuvitteellista tilannetta jo valmiiksi murehtivat ihmiset.

'Ei' on ihan käyttökelpoinen sana. Ei tartte perustella. Jos kakara vänkyttää, voi tietenkin lisätä, että äidin ja isän mielestä se on nyt liian kallista, piste.

Vierailija
11/19 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni on aina sanottu, jos johonkin harrastukseen ei ole varaa. Harrastamisen määrää se ei ole kuitenkaan laskenut. Sallittuja meillä oli mm. partio, hiihto, yleisurhelu, koripallo, erilaiset urheilukoulut.. kaikissa jäsen- ja kausimaksut hyvin pienet.

(Asuimme siis pienellä paikkakunnalla, missä toimittiin paljon esimerkiksi urheiluseurassa ja harrastusvälineitä kierrätettiin yms., eli ei aina tarvinnut ostaa kalliita välineitä ja valmentaminen ei maksanut).

Mutta kieltolistalla oli mm. ratsastus, soittotunnit yms, jo hinnan takia, mutta myös sen, että niihin olisi pitänyt kuljettaa, eikä meillä ollut mahdollisuutta siihen.

En mennyt rikki :)

Vierailija
12/19 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sitä alkaa harrastaa ns. Tosissaan. Perusharrastuksena pari sataa vuodessa.

Vierailija
13/19 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitoluistelua kilpailu-ura mielessä harrastavat lapset siirtyvät monta kertaa viikossa harjoitteleviin ryhmiin viimeistään 5-6 vuotiaana, ja silloin pelkät harjoittelumaksut ovat tosiaan monta sataa kuukaudessa. Päälle tulevat sitten varustekulut leirit, kisamatkat ym.

Jo aloittelevan luistelukoululaisen luistimet maksavat uutena vähintään 80e, millään markettiluistimilla ei pääse edes alkuun. Onneksi pienten varusteita liikkuu paljon käytettynä. Rahan lisäksi laji vaatii vanhemmilta aikaa ja sitoutumista. Esim. 5-vuotiaalla voi parhaimmillaan olla 5 harjoitukset viikossa, alkaen klo 14 iltapäivällä.

Vähän ot, mutta oikeasti kannattaa miettiä etukäteen, miten lasten harrastamiseen suhtautuu.

Vierailija
14/19 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitoluisteluakin voi harrastaa ilman kilpavalmennusta. Onhan niitä tryhmiä joissa vaan harjoitellaan ja se ei ole niin kallista.

Vierailija
15/19 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdesti viikossa. Ei ole kallista. Ja luistimetkin pitää ostaa kouluun joka tapauksessa.

Vierailija
16/19 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi hinnat riippuu pitkälti seurasta, jossa lajia harrastaa.

Meillä maksu on noin 600 vuodessa sisältäen jääharjoittelun 4 krt/vko ja oheisharjoittelun 2 krt/vko.

Tiedän ihan varmasti, että naapurikaupungissa jotkut maksavat näistä samoista tunneista useita satoja kuukaudessa.

Vierailija
17/19 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on hyvä ymmärtää, että perheen taloudellinen ASEMA ei ole sama kuin TILANNE.

Miehesi on ihan oikeassa siinä (varmaan omasta kokemuksestaankin) että perheen rahaongelmia ei ole hyvä vierittää lapsen huoleksi, varsinkaan niin että lasta syyllistetään hänen haluistaan - vaikka joululahjatoiveista kun ovat niiiin kalliita voi voi.

Mutta se, että perhe on ylipäätään suht pienituloinen ei ole rahaONGELMA eikä lasta mitenkään vahingoita ymmärtää pienestä pitäen, että joissain perheissä on ja tulee aina olemaan enemmän rahaa käytettävissä, ja niinollen myös enemmän valinnanvapautta ja mahdollisuuksia kuluttaa ja harrastaa, matkustella jne.

Lapsen on ihan hyväkin tietää ja ymmärtää, että tulotasoja on erilaisia. Ja jos teillä on muuten hyvä perhe, rakkautta ja yhdessäoloa, lapsi ei haluaisi vaihtaa perhettänne toiseen, rikkaampaan, vaikka välillä haaveileekin siitä että voisi saada "mitä haluaa, niinkuin meidän luokan Kalle".

Kyseessä on siis arvokas opetus lapsesta asti: rakkaus ja perhe on tärkeämpää kuin mahdollisuus harrastaa / ostaa / matkustaa mitä / minne tahansa.

Käytännössä pienituloinenkin perhe kyllä kestää YHDEN kalliin harrastuksen, jos lapsi todella intohimoisesti johonkin lajiin innostuu. Pienten ryhmät ja alkeiskoulut ovat aina halvempia ja niissä sen innostuksen voi käydä punnitsemassa.

Vierailija
18/19 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen on ihan hyväkin tietää ja ymmärtää, että tulotasoja on erilaisia.

On hyvä tietää suurten tuloerojen olemassaolo, mutta ei lasta tarvitse opettaa niitä hyväksymään.

Vierailija
19/19 |
19.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan vaan treeniaikoihin vetoamalla. Täällä taitoluisteluvuorot ovat todella myöhään iltaisin tai sitten sunnuntai-aamuna klo 7. Myöskään jalkapalloa ei aleta harrastamaan, olemme mökillä kaikki viikonloput kun olisi turnaukset kesällä. Mutta onneksi on muitakin harrastuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän