Miten kertoa 4v ettei ole varaa kaikkeen?
Paras kaverinsa 5v asuu isossa ja uudessa talossa ja käyvät vähintään 1 kerran vuodessa ulkomailla,on isot ja uudet autot yms. meillä on pieni ja vanha talo,ei varaa ulkomaanmatkoihin,vanha auto yms.nyt lapsi on alkanut kinuamaan samoja asioita kun kaverinsa saa.Miten kertoa että meillä eri tilanne eli ei voi saada?
Kommentit (25)
Mutta vaikka meillä onkin varaa aika paljoon, niin en silti ostele lapselle karkkia tai leluja muuten kuin jos siihen on joku hyvä syy (ei viikottain). Ja syyksi olen vain sanonut, että ei äidillä ja siisllä ole varaa ostaa koko ajan jotain uutta, vanhoihinkin leluihin isin piti tehdä paljon työtä. Ja joskus me tehdään "lelusiivousta", että lapsi saa kerätä sellaisia leluja kokoon, joilla ei enää leiki, ja ne annetaan "sellaisille lapsille, joilla ei ole niin paljoa leluja kuin hänellä", ja hän sitten jossain vaiheessa saa valita jonkun uuden jutun. Ja joskus, kun poika ei jaksaisi siivota lelujaan, olen sanonut, että jos leluja ei jaksa siivota, se tarkoittaa että niitä on liikaa; annetaanko jotain pois? Johan tulee vauhtia siivouksen. :D
Lapset yksityiskoulussa. Silti me vanhemmat päätetään meidän perheen raha-asiat. Minä halusin viisivuotiaana mm possun ja hevosen ja apinan, mutta kas kun en saanut.
herran jumala lapsellesi perustella mitään. vanhemmat päättää mikä on lapselle hyväksi. ei se lapsi tule sen onnellisemmaksi jos saa kaikkea. anna sää lapsellesi rajat ja rakkautta. jos äiti sanoo että et saa se riitää. sun täytyy skarpata nyt ap.
erilaisia summia palkkaa työstä ja se ei riitä kaikkeen.
Miten voi olla noin vaikeaa??
Mun koululaiset aikoinaan yritti jupista vaatimattomista oloista - annoin heille laskunipun ja pankkitunnukset ja sanoin että saavat pitää kaiken rahan mitä yli jää.
Ei tarvinnut keskustella toista kertaa, tiesivät että jos rahaa joskus jäi käytin sen heille.
Nyt aikuisina ovat kovia tekemään töitä, säästeliäitä ja silti pystyvät nauttimaan elämästä omilla rahoillaan. Koskaan eivät ole pummanneet tai lainanneet rahaa keneltäkään.
En ole ap. Ihmettelen, että tässäkin mennään valittamaan että vikaa on korvien välissä. Ympäristön normit vaikuttavat siihen, mikä on poikkeavaa ihmisten mielissä. Jos kaikki kaverit asuvat hienoissa taloissa ja rahaa on kuin roskaa, voi sille tavanomaisesti elävälle tulla olo, että on poikkeava. Ei siinä vielä kaikki, sillä joskus tämä on kiusaamisen syy. Tätä ei tietenkään pidä hyväksyä.