Mitä jos rokotteet lopetettasiiin?
Miesmuisti on lyhyt, naisvaltaisessa toimituksessamme kiertävän vitsin mukaan vain kolmisen viikkoa.
Pätkivän muistin ja hyvinvoinnin myötä suomalaiset ovat tehokkaasti unohtaneet, miten tautista elämä oli vielä hetki sitten. Esimerkiksi 1970- ja 80-luvuilla erilaisiin tarttuviin lastentauteihin sairastui vuosittain jopa kymmeniätuhansia kansalaisia. Tuhannet päätyivät sairaalahoitoon ja moni vammautui pysyvästi. Kuolemiltakaan ei vältytty. Rokotusten ansiosta valtaosa hengenvaarallisista kulkutaudeista on käytännössä häädetty maasta.
Onko pikkuvauvojen piikkisulkeisia enää mieltä jatkaa, jos kerran tavoite on saavutettu? Palaisivatko lastentaudit, jos rokotuksista luovuttaisiin? Tutkitaan.
Jos tuhkarokko palaisi
Valitaan testitaudiksi tuhkarokko, jota vastaan meillä ryhdyttiin toden teolla taistelemaan vuonna 1982. Silloin otettiin käyttöön MPR-kolmoisrokote, joka suojaa tuhka- ja vihurirokolta ja sikotaudilta. Kampanjan seurauksena tautitapaukset romahtivat muutamassa vuodessa. Nyt tuhkarokkoa saadaan maahan vain ulkomaantuontina. Edellisestä kotoperäisestä tartunnasta on jo viisi vuotta.
"Tuhkuri" on mahdollisista paluumuuttajista kenties pelottavin. Rajuimpina epidemiavuosina siihen saattoi sairastua jopa 30 000 lasta ja aikuista. Jälkitauteina podettiin kouristuksia, keuhkokuumeita, välikorvatulehduksia ja aivokuumeita. Sen hirvein joskin harvinaisin seuraus on subakuutti sklerosoiva panenkefaliitti (SSPE), hidas aivorappeuma, joka puhkeaa 5-15 vuotta rokon jälkeen ja tuhoaa vähitellen aivot. Yksi viimeisimmistä suomalaisuhreista, 16-vuotias tyttö, riutui pois 1980-luvun puolivälissä.
Pisaroina ilmateitse leviävä tuhkarokkovirus on hankala torjuttava. Se tarttuu ihmisestä toiseen tehokkaammin kuin pelätty influenssa. Ilman rokotusta tautiin sairastuvat lähes kaikki. Asiantuntijat laskevat, että yksi taudinkantaja tartuttaa kolmessa päivässä helposti 15 ihmistä.
http://www.tiede.fi/artikkeli/50/mita_jos_rokotukset_lopetettaisiin_
Kommentit (8)
Myös rokotuksia aktiivisesti vastustavat yhteisöt ovat haavoittuvia. Ruotsissa tuhkarokkoepidemioita on tavattu steinerpäiväkodeissa ja -kouluissa. Länsinaapurin steinerkoululaisista vain alle viidennes saa tuhkarokko-, sikotauti- ja vihurirokkorokotuksen. Rokotukset eivät kuulu antroposofiseen elämäntapaan.
minä olen sairastanut tuhkarokon ja muita sairauksia, joita vastaan nykyään rokotetaan. Hengissä ollaan ja olenkin harvinaisen terve tapaus. Sairaslomalla viimeksi vuonna 2004, silloinkin normiflunssa pienen kuumeen kera. Ei allergioita, eikä muita autoimmuunisairauksia.
se ei tarkoita sitä, että siihen ei kukaan muukaan kuole.
t. toinen sairastanut
se ei tarkoita sitä, että siihen ei kukaan muukaan kuole.
t. toinen sairastanut
et kuollut :)
Niin jos yksi ihminen ei ole kuollut tuhkarokkoon se ei tarkoita sitä, että siihen ei kukaan muukaan kuole.
t. toinen sairastanut
Niin jos yksi ihminen ei ole kuollut/vammautunut tuhkarokkorokotteesta se ei tarkoita sitä, että siitä ei kukaan muukaan saa edellämainittuja sivuvaikutuksia.
t. lapsensa rokotereaktion vuoksi haudannut
minä olen sairastanut tuhkarokon ja muita sairauksia, joita vastaan nykyään rokotetaan. Hengissä ollaan ja olenkin harvinaisen terve tapaus. Sairaslomalla viimeksi vuonna 2004, silloinkin normiflunssa pienen kuumeen kera. Ei allergioita, eikä muita autoimmuunisairauksia.
Paninpas paremmaksi. Mun kokemus on tilastollisesti ihan yhtä pätevä kuin suinkin.
Mut on muuten rokotettu tuhkarokkoa vastaan jo 1970-luvulla, siis ennen tuota mpr:ää. Tämä johtui kaik siitä, että minunkin äitini sairasti kyseisen taudin ja menetti ison osan kuulostaan sen kuumeen seurauksena
Allergiat on kyllä yhdistetty loissairauksien tms aiheuttamien tautien häviämiseen. Sen sijaan nämä ihmiskunnan historiassa tuoreet tartuntataudit eivät suojaa allergoilta. Maaperässä möyriminen voi siis suojata, mutta toisten ihmisten pärskeet eivät. Viisammat korjatkoon käsityksiäni.
Tuhkarokkoa ei ole onnistuttu kokonaan hävittämään maapallolta, vaikka se olisi periaatteessa nujerrettavissa, koska ihminen on tuhkarokkoviruksen ainoa isäntä. Puutteellinen rokottaminen ja vilkkaat yhteydet maiden välillä pitävät huolen siitä, että virukset kiertävät ja tulevat aina takaisin, jos siihen annetaan tilaisuus.
Albania on tästä oiva esimerkki. Siellä siirryttiin toisen maailmansodan jälkeen kommunismiin ja tiukalle eristäytymislinjalle. Kaikki yhteydet ulkomaailmaan katkaistiin. Syntyi tyhjiö, jonne ei edes tuhkarokkoviruksilla ollut asiaa.
Heti, kun rautaesirippua raotettiin, tauti palasi, ja koko maan nuoriso oli pakko suojata. Ennusteet lupasivat miljoonaepidemiaa, mutta rokotusten ansiosta vain 35 000 kansalaista, pääasiassa aikuisia, sairastui.