Mihin laitan 200 euroa säästöön, siis joka kuukausi
Ja niin ettei rahat voi vain hävitä. Onko pankkien maksamat korot ihan onnettomia jollain säästötileillä? Mitä rahoilleni käy jos makuutan niitä vuosia vaan pankissa. Putooko niiden arvo puoleen? Entä voiko osakkeisiin laittaa rahaa niin että saisi varmasti rahansa takaisin? Löytyskö täältä ketään joka osaisi neuvoa mua? Kiitos jos vastaat :)
Kommentit (33)
Siis riskittömälle perustilille jolle säästetään rahaa. Onkohan millanen pulju, ei mitään kokemuksia?
ap
Aktia...Siis riskittömälle perustilille jolle säästetään rahaa. Onkohan millanen pulju, ei mitään kokemuksia?
ap
vain pankki, jolla ei ole valtiontakausta talletuksille, voi mennä siten konkkaan että rahojaan ei saa pois. Suomalalisilla ja ruotsalaisilla pankeilla takuu on, vissiin jollain virolaisillakin.
jonkun pankin kanssa, kysy sieltä erikseen tarjous. Voi olla parempi kuin tuo Aktia.
Liittyen riskiensietokykyyn. Pankkitilillä (olipa korko kuinka pieni hyvänsä) rahasi ovat 100 % varmassa tallessa 100 000 euroon saakka (talletussuoja mikäli pankki menisi konkurssiin tai muuta tapahtuisi).
Sen sijaan muut vaihtoehdot (rahastot, sijoitukset, osakkeet) eivät tarjoa tätä suojaa - voit menettää KOKO pääoman.
Mieti riskinsietokykyäsi ja riskeeraatko, että voit menettää koko pääoman eli kaikki rahasi.
Jos laitat osakkeisiin, riski VOI olla, että menetät kaikki rahasi.
Jos säästät pankin säästötilille, riskiä ei ole ( jos summa on alle 100 000 eur per yksi pankki).
Jos kysyt pankista neuvoa, he auliisti tyrkyttävät sinulle omia rahastojaan, mutta muista, rahastoissa ei ole talletussuojaa ollenkaan, eli riski menettää kaikki on olemassa. Talletussuoja koskee AINOASTAAN pankkitilillä olevia rahoja.
Jotkut ovat pelureita ja haluavat vain korkeaa tuottoa pääomalleen, korkeaa korkoprosenttia, uskaltavat riskeerata koko pääoman korkean koron toivossa. Toiset taas eivät HALUA riskeerata ollenkaan pääomaa, vaan haluavat, että se säilyy tallessa, vaikka korko on sitten pienikin.
Mieti tarkkaan, kumpi olet.
Olen saanut kerran yhden hyvän neuvon " Rahat pitää sijoittaa sillä tavalla, että voi nukkua yönsä huoleti rauhassa" ja tätä neuvoa olen noudattanut.
Minun pääoma on AINA turvassa, ainoa sääntö sijoittamisessani on " Pääomaan ei kosketa".(eli siihen ei koskaan kohdistu ollenkaan riskiä menettää). Nukun yöni rauhassa.
Liittyen riskiensietokykyyn. Pankkitilillä (olipa korko kuinka pieni hyvänsä) rahasi ovat 100 % varmassa tallessa 100 000 euroon saakka (talletussuoja mikäli pankki menisi konkurssiin tai muuta tapahtuisi).
Sen sijaan muut vaihtoehdot (rahastot, sijoitukset, osakkeet) eivät tarjoa tätä suojaa - voit menettää KOKO pääoman.
Mieti riskinsietokykyäsi ja riskeeraatko, että voit menettää koko pääoman eli kaikki rahasi..
että kaikki rahastot joita mulle on pankista suositeltu, on menneet perseelleen tai sitten tuotto on ollut minimaalinen. SEn sijaan ihan kakkendaalikorkoa antavalla pankkitilille mä olen saanut säästettyä tajuttomat määrät rahaa. Kyse on jotenkin psykologiasta: on kiva nähdä kun raha karttuu tilille, joten sinne tulee laitettua ja säästettyä vaikka sillä, että jättää muutamat baari-illat ja rytkyt ostamatta.
Vaikka tilin korko on tosiaan ollut surkea, niin kun on katsonut varallisuuden prosenttiosuuksia, rahastojen osuus on mulla ollut koko ajan max 30 % ja kaikki muu pelkkää säästäväisyyttä. Huonot rahastot ovat syöneet hyvienkin voitot.
Niinpä olen itse ruvennut ajattelemaan, kannataisiko vain säästää vaikka se on muiden mielestä naurettavaa? Kun selvästikin säästöt kertyvät mulla älyttömän hyvin.Sama sen väliä, mikä sen rahan kertymisen syy on.
Pakko korjata tuota jotain aikaisempaa, että vaikka talletussuoja koseekin ainoastaan pankkitilillä olevia rahoja, niin osakkeenomistajille on vastaava sijoittajien korvausrahasto, joka suojaa omaisuuden noin 20000 euroon saakka.
Lisäksi kannattaa muistaa, että pankkitilillä olevat rahat taatusti joutuvat inflaation kohteeksi, joten jos rahojaan pitää tilillä, niin niiden arvo ihan varmasti laskee. Osakkeiden omistaja voi menettää kyllä paljon rahaa, mutta, että 100% häviäisi hyvin hajautetusta salkusta on kyllä mahdotonta. Ei kaikki firmat vaan lakkaa olemasta.
Tuotto ja riski kulkevat käsi kädessä. Harvoin nämä sijoitusasiat ovat joko tai. Useimmiten parasta on sekä että.
että jos ap:lla on tasan 200 varaa laittaa kuussa rahaa, niin se ei ole sellainen summa, josta olisi varaa allokoida yhtikäs mitään. Se on lisäksi niin pikkarainen summa, että on julmaa houkutella ketään sijoittamaan sitä riskialttiisiin sijoituksiin. On aivan eri asia jos potti on vaikka 6000 eur, jonka voi jakaa säästöksi, indeksirhastoon ja osakkeisiin. Mutta 200... kuussa...?
Jos ap:lla olisi asuntolaina, olisi järkevintä lyhentää sitä. Siinä absoluuttisesti voittaisi eniten. Toka järkevää olisi säästää itselle kunnon alkupotti ja vasta sitten hajauttaa sijoituksiin.
että säästäisin vaikka vuoden tai kaksi ihan vaan tilille noita rahoja ja tekisin sitten jonkun suoran osakesijoituksen, yhteen kahteen osakkeeseen. Jos haluat varmaa tuottoa niin mielellään johonkin melko vakaaseen firmaan, joka maksaa hyviä osinkoja. Varmaa ei ole mikään mutta tämä olisi mielestäni suht luotettava sijoitustapa.
Osan pitäsin ihan vaan tilillä tai laittaisin jollekin parin vuoden korkotilille (on surkeatuottoisia mutta kuitenkin ihan ok jos rahoja mahdollisesti tarvii nopeasti). Kaikkia rahoja ei mielestäni kannata sijoittaa osakkeisiin.
Myöskään minä en sijoittaisi rahastoihin. Toki niitä on moneen lähtöön mutta ensisijaisesti pankit kyllä tuottavat niillä voittoa itselleen ja voi olla, että jos rahasto tuottaa hyvin pankki ottaa myös voitosta ison osan eli tarkka niiden kanssa saa olla. Itselle kovasti pankista suositeltiin yhtä rahastoa. En ottanut sitä mutta seurailimme rahastoa miehen kanssa. Kaiken järjen mukaan rahaston olisi pitänyt olla hyvä ja varma mutta tuotto olisi jäänyt tosi olemattomaksi ja vanhempani ovat tehmeet tappiota rahastosijoituksella, jotka tekivät minun edukseni. No nämä on yksittäisiä esimerkkejä mutta en rahastoihin itse ole sijoittanut enkä tule sijoittamaan.
että säästäisin vaikka vuoden tai kaksi ihan vaan tilille noita rahoja ja tekisin sitten jonkun suoran osakesijoituksen, yhteen kahteen osakkeeseen. Jos haluat varmaa tuottoa niin mielellään johonkin melko vakaaseen firmaan, joka maksaa hyviä osinkoja.
Osan pitäsin ihan vaan tilillä tai laittaisin jollekin parin vuoden korkotilille.
Myöskään minä en sijoittaisi rahastoihin.
Liian vähälle huomiolle on jäänyt, että jos sijoittaa, alkupotin pitää olla järkevänkokoinen. Pankit tietty houkuttelevat sijoita vaikka 20 eur -kuussa vinkeillä, mutta se ei yksinkertaisesti kannata, kun kurssit eivät koko ajan nouse. Sen sijaan säästämisessä vaikka 5 eur kuussa on järkevää, jopa siinäkin tapauksessa että inflaatio vähän nipsii rahaa. Se on kuitenkin ihan eri juttu kuin rahastojen välillä neljänkymmenen prosentin sukellukset.
On ikävä, että ilkut ennen kuin itse otat selvää. On sillä Nordealla pienemmälläkin sijoitussummalla olevia indeksirahastoja. Niitä on ollut jostain loka-marraskuusta lähtien. Tiedän, kun itsellänikin on.
Minimimerkintä noissa indeksirahastoissa on 10 euroa.
että soitin nordeaan ja lunastin yhden pikkurahaston pois.
Nyt etsin sille järkevää sijoitusta.
Summa on tonni.
Onko järkeä ostaa esimerkiksi Fortumin osakkeita koko rahalla?
PS. sanoin Nordean virkailijalle, että on törkeää miten Nordeakin huijaa pienasiakkaita raskailla rahastokuluilla ja että me tavikset alamme koko ajan olla enemmän tietoisia näistä asioista ja että jossain vaiheessa tämä puolihuijaava tapa hoitaa asiakassuhteita kalahtaa omaan nilkkaan.
Menipä tyyppi pikkaisen vaikeasti. sitten hän puhelun päätteeksi sanoi väkinäisesti että "no, tämä on teidän näkemyksenne asiasta" :D
aika mestari käsittelemään kriittistä palautetta!
Saattoi tuo Nordean tyyppi sanoa siksi, että Nordeassa on nykyään indeksirahastojakin, joissa kulut ovat tosi pieniä. Helpoin veto olisi ollut vaihtaa esim. vanhasta perinteisestä rahastosta esim. Suomi, Eurooppa tai Maailma indeksirahastoa.
että soitin nordeaan ja lunastin yhden pikkurahaston pois.
Nyt etsin sille järkevää sijoitusta.
Summa on tonni.
Onko järkeä ostaa esimerkiksi Fortumin osakkeita koko rahalla?
PS. sanoin Nordean virkailijalle, että on törkeää miten Nordeakin huijaa pienasiakkaita raskailla rahastokuluilla ja että me tavikset alamme koko ajan olla enemmän tietoisia näistä asioista ja että jossain vaiheessa tämä puolihuijaava tapa hoitaa asiakassuhteita kalahtaa omaan nilkkaan.
Menipä tyyppi pikkaisen vaikeasti. sitten hän puhelun päätteeksi sanoi väkinäisesti että "no, tämä on teidän näkemyksenne asiasta" :D
aika mestari käsittelemään kriittistä palautetta!
joo nordealla on indeksirahastoja, joissa minimitalletus on 10 000. Mun raha oli pikkuraha. Sillä määrällä melba on merkitystä. Meidän "sijoitusguru" taas melkein-neuvoo melkein-tiedoillaan :D
Saattoi tuo Nordean tyyppi sanoa siksi, että Nordeassa on nykyään indeksirahastojakin, joissa kulut ovat tosi pieniä. Helpoin veto olisi ollut vaihtaa esim. vanhasta perinteisestä rahastosta esim. Suomi, Eurooppa tai Maailma indeksirahastoa.
Juu, on totta, että pankit hyötyvät rahastoista omien palkkioidensa myötä. Mutta mä olen kyllä sitä mieltä, että pankin kautta on helpointa aloittaa sijoittaminen ja sitten kun kokemusta ja näkemystä on kertynyt, voi siirtyä noihin sun mainitsemien firmojen käyttöön. Nyt puhutaan kuitenkin vielä satasista tai tonneista, joten ne pankin ottamat 0.5-2% palkkoit ovat maksimissaan kymppejä. Minusta aloittelijalle on helpompi hoitaa noi asiat siellä omassa pankissa.
En ole itse pankissa töissä, mutta mulla on omat muutaman tonnin osake- ja rahastosijoitukset edelleen pankin hallussa ihan vain sen helppouden vuoksi. Tiedän, että voisin säästää muutaman kympin siirtämällä ne toisaalle.