Kysyin tapailemaltani mieheltä ohimennen...
pitääkö hän mielipiteidensä perusteella itseään liberaalina vai konservatiivisena. Yllätykseni oli suuri kun hän sanoi ettei ole ajatellut asiaa, ja pyysi minua _selittämään_ mitä nuo sanat tarkoittavat.
Millainen ihminen ei noita sanoja tiedä? Tiedätkö sinä? Jostain syystä olen miettinyt asiaa tuosta keskustelusta saakka, niin omituiselta asia tuntui.
Ps. olen päätellyt omin päin että mies on aika liberaali, vaikka ei sitä osannut itse sanoa :P
Kommentit (39)
Todennäköisesti sivistynyt tai tyhmä. Ei keskiverto.
aika eri tavoin, ja asia yhteydestä riippuen voivat tarkoittaa monenlaisia asioita. Joten hyvin fiksukin ihminen voi pyytää määrittelemään, mitä sinä tarkoitat noilla sanoilla, ennen vastaamistaan. Sinun pitää päätellä jostain muusta, että onko mies fiksu vai ei.
että mies ei ole kovin koulutettu eikä seuraa maailman tapahtumia tai politiikkaa tms. Luultavasti ei äänestä eikä ole kiinostunut yhteiskunnallisista asioista.
Mulla on yksi ystävä, joka ei varmaan myöskään tietäisi, mitä tuohon pitäisi vastata ja kuvaukseni kyllä pätee häneen. Muuten kyllä on ihana ihminen.
Tietysti olisi voinut tarkotitaa sitä, että kysytkö poliittisessa mielessä vai jossain muussa mielessä, mutta ap:n mielestä ei ymmärtänyt kysymystä lainkaan.
Treffipalstallakin nuo on otettu käyttöön poliittisen suuntauksen ohella.
Kukahan tässäkin maassa oikeasti tietää, onko oikealle, vasemmalle tai kaikkea vastustaviin persuihin kallellaan. Jotenkin koomista ensin kertoa olevansa vasempaan päin kallellaan ja sitten todeta olevansa liberaali, jolle politiikan merkitys on suuri. Harvemmin on noiden vasempaan kallistuneiden uudistuksissa ollut mitään hyvää, varsinkaan nykyisen kommunistiin taipuvaisen liikenneministerimme toilailuita katselee.
käsitteenmäärittelyä typeränä. Liberaalisuus ja konservatiivisuus kun voivat oikeasti tarkoittaa monia asioita. Konservatiivinen ei välttämättä ole uskonnollinen.
Esim. itse olen liberaali yksilönoikeuksien ja -vapauksien suhteen ja tuen esim. homojen oikeutta avioliittoon. Samalla olen kuitenkin omassa elämässäni melko perinteinen vaikkapa avioliiton yms. suhteen. (En esim. halua lapsia ennen avioliittoa.) En kuitenkaan kuulu kirkkoon ja olen agnostikko...
Mutta niiden merkitykset, esim. juuri sinulle, eivät.
Veikkaanpa ettei nykypäivänä oikeastaan kukaan mies kehtaa myöntää tapailemalleen naiselle, että hänellä on konservatiivisia ajatuksia. Sehän olisi sama kuin sanoisi suoraan hyvästit tapailulle, nuorille naisillehan kaikki konservatismiin viittaavakin on punainen vaate. Tiedättehän, ei missään nimessä saa olla lihaa syövä metsästäjä, pitää ehdottomasti olla punavihreä eläinten oikeuksien esitaistelija.
Onkin ehkä todennäköistä, että mies halusi olla vain varovainen.
jos mies olisi tiennyt mitä käsitteet tarkoittavat, mutta ei, että mitä kysymyksellä haetaan, eli missä viitekehyksessä se aseteltiin, eiköhän hän olisi a) todennut että riippuu asiasta tai b) tiedustellut tarkoittiko ap puolekantaa, perhe-elämää vai mitäs kysymyksellä haki, vai kuinka?
Konservatiivisuuden ja liberaalisuuden käsitteet ovat menettäneet merkityksensä nykyisessä keskusteluissa. Enää ei ole asianmukaisia perusteita määritellä ketään konservatiiviksi eikä liberaaliksi.
Miten määrittelet nuo käsitteet? Jos käsitteitä käyttää pitäisi ne pystyä määrittelemään. Muutoin koko juttu on turhaa sananhelinää.
Miten määrittelet nuo käsitteet? Jos käsitteitä käyttää pitäisi ne pystyä määrittelemään. Muutoin koko juttu on turhaa sananhelinää.
ajattelen asian suht yksinkertaisesti: liberaali ajattelija suhtautuu useimpiin asioihin vapaamielisesti ja sallivasti (tervettä kritiikkiä käyttäen, ei kaikkien liberaalienkaan tarvitse olla kaikesta samaa mieltä). Konservatiivinen ajattelija taas yleensä suhtautuu asioihin "vanhanaikaisemmin", saattaa käyttää ajattelun perustana "vanhoja hyviä aikoja", joihin pitäisi jossain määrin palata. Konservatiivit mm. harvoin hyväksyvät homoliittoja.
Näin minä asian ajattelen, mutta jos joku ajattelee eri lailla, niin siitäkin olisi ihan mielenkiintoista keskustella. Mutta niille jotka arvelevat miehen vain epäröineen syystä tai toisesta: hän sanoi suoraan että _ei tiedä_ mitä nuo sanat tarkoittavat.
ap
onko hän opetellut tiettyjä sanoja vai ei.
Mun olis myös vaikea vastata tuohon kysymykseen, mutta toki sanoisinkin sen ääneen. Musta kun löytyy niin paljon molempia - eri asioissa vain.
Suomalainen mielestään liberaali kannattaa kuitenkin vahvaa valtiota, joka huolehtii köyhistä, kun taas amerikkalaisen liberaaliuiden ydin on vapaus, ja valtion vallan heikentäminen.
t. kolmonen
No ei nyt aivan näin. Englanninkieliset termit liberal ja libertarian eivät ole sama asia. "Libertarianism" on tuo aate, jossa valtiovalta on heikkoa ja yksilöllä on suuri vapaus. "Liberal" on sitten liberaali, vastakohtana "Conservative".
Suomalainen mielestään liberaali kannattaa kuitenkin vahvaa valtiota, joka huolehtii köyhistä, kun taas amerikkalaisen liberaaliuiden ydin on vapaus, ja valtion vallan heikentäminen.
t. kolmonen
No ei nyt aivan näin. Englanninkieliset termit liberal ja libertarian eivät ole sama asia. "Libertarianism" on tuo aate, jossa valtiovalta on heikkoa ja yksilöllä on suuri vapaus. "Liberal" on sitten liberaali, vastakohtana "Conservative".
Amerikkalainen voi erittäin helposti olla yhtä aikaa "libertarian" ja "conservative". Esim Tea Party Movement.
onko hän opetellut tiettyjä sanoja vai ei.
Mun olis myös vaikea vastata tuohon kysymykseen, mutta toki sanoisinkin sen ääneen. Musta kun löytyy niin paljon molempia - eri asioissa vain.
olisi vaikea vastata tuohon, mutta kai jokaisen silti kuuluisi siihen pystyä? Vaikka sitten erittelemään ne asiat minkä perusteella kuuluisi toiseen leiriin, ja minkä perusteella taas toiseen.
Konservatiivisuuden ja liberaalisuuden käsitteet ovat menettäneet merkityksensä nykyisessä keskusteluissa. Enää ei ole asianmukaisia perusteita määritellä ketään konservatiiviksi eikä liberaaliksi.
Minä ainakin miellän itseni vahvasti liberaaliksi, ja esim. omat isovanhempani ovat vahvasti konservatiivisia. Mielestäni jako liberaaleihin ja konservatiiveihin on itseasiassa helppo tehdä.
kai se on eri maissakin vähän eri kaiku noilla sanoilla. riippuen politiikasta ja uskonnosta yms.
sanoisi noin. Sanasto mulla on selkeästi paremmin hallussa, mutta ei se musta muuten sen parempaa ihmistä tee. (Ja emme muuten virallisesti ole edes suhteessa, vaan tapailemme.) Tämän keskustelun aloitin sillä hämmästyin tosi paljon siitä ettei joku tunne noita sanoja. Ehkä olenkin sitten sivistyneempi kuin olen luullut jos on yleistä ettei tunneta sanoja liberaali ja konservatiivi...?
ap