Lapsi sairaana, mies lomalla kotona ja minun pitää jäädä
miehen mukaan hoitamaan kotiin sairasta lasta. Olen aloittanut uudessa työpaikassa kuun alussa, irtisanonut entisen virkani ja koeaika päällä siis. Nyt riita siitä, kuka hoitaa lasta huomenna; kotona oleva mieheni vai minä, jolla olisi työpäivä.
Mies on ollut lomalla reilut kaksi viikkoa ja tänä aikana lapsi on ollut tarhassa n. 5 h/pvä, koska miehen mielestä lapsen pitää tottua hoitoon. Tänään lapsi oli siis kipeä ja sain sovittua, että teen lyhyemmn päivän, kun mies nosti mekkalan kerrottuani, etten voi jäädä töistä pois, jos toinen vanhempi on kotona.
Mies menee huomenna töihin klo 20.30, joten hän on sitä mieltä että kun hänellä on huomenna työpäivä, niin minun tulisi jäädä töistä pois. Hän sitten lepää täällä kotona.
En osaa kuvata vitutuksen määrää. Koska olen esimiestehtävissä, niin jotain ymmärrän siitä, miten homman pitäisi mennä. Eroa mietin.
Ajatuksia?
Kommentit (31)
et edes saisi jäädä kotiin tuossa tilanteessa.
Meillä on molempien hankala jäädä, asia on ratkaistu niin että pidämme päivät tasan puoliksi (siis ihan kirjaa niistä), ja jos joskus on erityinen syy toimia toisin (toisella jotain aivan välttämätöntä töissä) niin hän pitää sitten seuraavat kaksi sairaskertaa vapaata töistä.
Jos lapseni on kipeä ja olen menossa klo 20.30 yövuoroon, niin mun on vaan hoidettava lapsi ja mentävä yövuoroon. Puoliso tekee samaan aikaan päivällä omat työnsä ja hoitaa yöllä kipeää lasta. Hän menee silmät ristissä aamulla töihin,kun minä palaan yötöistä ja jatkan lapsen kanssa valvoskelua.
Kahden aikuisen kotona oloon samanaikaisesti lapsen sairauden takia ei ainakaan mun työnantaja taivu. Ehkä todella poikkeuksellisesti voisin puhua itselleni palkatonta pari päivää.
Miksi ihmiset menee naimisiin tuntematta toisiaan? Mihin niillä on kiire, eroamaanko?
Ja on se vähän rankkaa kun vuorot on pitkiä ja kestävät joskus viikonkin putkeen, niin joutua sitten joku päivä siinä välissä hoitamaan sairasta lasta, kun pitäisi nukkuakin joskus.
Olen välillä jäänyt kotiin hoitamaan äkillisesti sairastunutta lasta, jos mies ollut edellisen yön töissä. Mutta jos hänellä vasta alkaa työt samana päivänä (ts. pitkä vapaa takana), niin ilman muuta hän hoitaa lapsen ja minä menen vuoroon. Riittää kun hän saa levätä kun minä tulen töistä, kun en kuitenkaan aamusta iltaan siellä ole.
Kannattaako tehdä lasta, jos työ tai vapaa-aika on tärkeämpää kun lapsen parantuminen sairaudesta?
Työnantaja ei maksa palkkaa sulle jos mies on kotona (siis jos saa selville sen). Vain toinen vanhempi voi olla kotona. Meillä oli jopa niin tarkkaa että jos mies meni töihin kuudeksi ja minä yhdeksäksi ja päätettiin, että mies jää kotiin sairaan lapsen kanssa niin työnantaja otti kolmen tunnin palkan pois...
Järkyttävä idiootti mies sulla, ja sääli lapselle millainen isä! Mä eroaisin, todella.
Ei se toki täydellisesti mene, mutta siedettävästi kuitenkin. Sairas lapsi ei nimittäin valvo koko päivää, joten lapsen päikkärien aikaan voi itsekin ottaa päikkärit. (Ja vuorotyöläisellä on syytä olla hyvät unenlahjat, vuorotyö ei onnistu, jos ei pysty päivällä nukkumaan.)
Ja puolison ei tarvi väkisin olla niinä päivinä mahdollisimman myöhään töissä, vaan kun hän tulee kotiin, niin taas jää muutama tunti aikaa nukkua ennen töiden alkua. Ja aamullakin toivon mukaan onnistuu pari tuntia ennen kuin puoliso lähtee töihin. Ja säkällä lapsi nukkuu aamulla pitkään, jolloin unta saa taas jo useamman tunnin.
Kaikkein koomisinta on, että mieheni hoitaa toisten lapsia (nuoria) työkseen. On tehnyt lähihoitajana sitä jo yli 15 vuotta. Ja esiintyy kaikille maailman parhaana isänä. Kaikki ovat ihan hurmaantuneita hänestä, kun niin rakastaa (puheissa) lastaan.
Ja tämä oikeasti ei ole provo. Olen niin rikki, että vaan itkettää.
Ap
Tämä maailman paras isä vie sulta hapen ja uskon itseesi. Niin kauan tällainen ihminen saa palvontaa ja hänellä on riittävästi yleisöä, asiat sujuvat. Kotona yleensä ei ole. Kotona voi olla jopa velvoitteita, joiden suorittaminen on itsestään selvyys eikä palvonnan aihe. Tämä hurmaaminen aivan puistattaa. Omaehtoista ja itsekästä toimintaa.
useat työnantajat vaativat todistuksen puolison työstä että on ollut töissä eikä ole voinut hoitaa lasta. Eli voithan sä jäädä, mutta ilman palkkaa... ja koeaikana ei kyllä näytä hyvältä...
useat työnantajat vaativat todistuksen puolison työstä että on ollut töissä eikä ole voinut hoitaa lasta. Eli voithan sä jäädä, mutta ilman palkkaa... ja koeaikana ei kyllä näytä hyvältä...
Jouduin hoitamaan lapset silloinkin kun olin itse kipeä.
No lopulta jätin hänet ja jäin yksin 3 pienen lapsen kanssa. Exä ei pahemmin lapsiaan tapaillut ja minä jouduin turvautumaan lastensuojelun apuun jotta saisin itselleni vapaa-aikaa. Sossussa ihmettelivät jaksamattomuuttani kun lapset kuitenkin ovat isällään 2 viikonloppua kuukaudesta...
Öh... en mä vaan ole huomannut. Sovittiin toki lastenvalvojalla tällaisesta mutta käytäntö on ollut ihan muuta. Selvisi sekin että ex on hakenut sossusta kulukorvauksia näiltä olemattomilta tapaamis viikonlopuilta...
Ei kai kenelläkään voi olla noin idioottia miestä!
jos pomo saa tietää että molemmat vanhemmat on kotona.
Tän täytyy olla provo.
lomaa se semmoinen on, jolla töissä käydään.
mies hoitaa. Ethän edes saisi jäädä lasta hoitamaan kotiin jos mies on (terveenä) kotona.
Oletko sinä aina aikaisemmin jäänyt hoitamaan sairasta lasta kotiin ?? Pelkääkö mies ettei osaa hoitaa lasta sairaana ? Vai jääkö mieheltä päiväpano saamatta jos lapsi kotona hänen vastuulla ? Vai onko vain laiska ja tyhmä ?
Älytöntä. Eksäni harrasti tuota(kin), eli vietti kesälomia 10 vkoa, ja lapsi oli tarhasta poissa 4 vkoa eli tasan minun kesälomani ajan. V**uttaa vieläkin jos ajattelen asiaa.
Mene töihin äläkä kuuntele itsekästä miestä.
Sairasta lasta ei voi molemmat vanhemmat olla samaan aikaan kotona hoitamassa. Jos mies menee vasta illalla töihin ja itse olet päivän töissä, silloin työajat eivät ole edes päällekkäin, joten et voi jäädä kotiin, vaan lapsen hoito kuuluu ilman muuta miehelle
Ihan mielenkiinnosta: miten miehesi perustelee tämän? Menee kyllä niin yli hilseen tämä ajattelutapa...
Mies imeskelköön työehtosopimusta samalla kun hoitaa lasta..