Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuoto sektion jälkeen?

Vierailija
16.01.2013 |

Tämä saattaa olla ihan tyhmä kysymys, siksi kysyn sen täällä enkä lääkäriltä.

Normaalisynnytyksen jälkeen vuotaa jälkivuotoa, joka saattaa olla aika kokkareistakin. Tiedän, koska olen alateitse synnyttänyt. Nyt olisi edessä sektio ja mietityttää että mites se vuoto sitten? Toki vuotoa on, mutta miten ne hyytymät pääsee sieltä kohdunsuusta läpi, eihän se ole avoin niinkuin alatiesynnytyksen jälkeen. Vai avataanko kohdunsuu jotenkin keinotekoisesti, entäs jos limatulppa on paikallaan? Voiko niin edes käydä? Poistetaanko se sitten jotta pääsee vuodot vuotamaan?

Tiedän että täällä ei asiantuntijoita yleensä ole, mutta jos jonkunlaisen vastauksen saisi niin ehkä kehtaisi kysyä lääkäriltä. Tai olla kysymättä.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olen kuullut että jälkisupistukset olisivat kivuliaammat sektion jälkeen, ehkä juuri siksi ettei paikat ole niin auki niin supistelee enemmän että saa jälkitöhnät pois....?

En oel itse tällaista tajunnut edes miettiä, vaikka mahdollisesti sektio edessä etisen istukan takia =/

Vierailija
2/15 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääseehän kuukautisvuotokin läpi kohdusta pois niin miksi jälkivuoto ei pääsisi?!

itsellä takana 2 alatiesynnytystä ja 1 sektio. sektion jälkeen jälkivuoto oli vähäisempää eikä kestänyt niin kauaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohtuontelo pyyhitään ennen kuin haava ommellaan kiinni. Lääkäri oikein varoitti, että tuntuu hiukan ilkeältä (spinaalipuudutuksessa tehtiin minun sektio ja olin koko ajan kartalla mitä tapahtuu). Pahimmat roippeet siis lähtee kun pyyhkivät kohdun, mutta kyllä sitä jälkivuotoa riittää. Mulla ei juuri hyytymiä tullut, mutta jälkivuoto kesti 4 viikkoa. Kai se kohdunduu aukeaa ihan itsestään, että kohtu pääsee tyhjenemään. Ei sitä mitenkään auota.

Vierailija
4/15 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että voi olla tyhmä kysymys.

pääseehän kuukautisvuotokin läpi kohdusta pois niin miksi jälkivuoto ei pääsisi?!

itsellä takana 2 alatiesynnytystä ja 1 sektio. sektion jälkeen jälkivuoto oli vähäisempää eikä kestänyt niin kauaa

Toki tiedän että vuoto tulee sieltä samasta reiästä, mutta alatiesynnytykseni jälkeen ainakin minulla tuli aluksi sellaisia sormenpäänkokoisia hyytymiä eikä kuukautisvuotoni ole ikinä sellaista veripuuroa ollut. Siksi pohdin tätä.

Vierailija
5/15 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että puristelivat kohtua sen ollessa ulkopuolella. Tai jotain vastaavaa tekivät.

Vuoto olikin sektion jälkeen todella vähäistä.

Vierailija
6/15 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektion jälkeen tulee samallalailks kälkivuotoa mutta vähemmän ja yleensä lyhyemmän aikaa.

Vierailija
7/15 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuotaa ihan normaalisti alateitse, heti sektion jälkeen kätilö tai sh painelee kohtua että hyytymät saadaan ulos. Siis PAINELEE kaksin käsin, eli koko painollaan painaa kohtua alaspäin. Menee ihan ok siihen asti kun puudute vaikuttaa, mutta kun se lakkaa, tuo sattuu niin V*****I!!!! Yksi niitä sektion ihan karmeimpia osia. pelkäsin kahden viimeisen sektion kohdalal tuota ihan tosissaan jo etukäteen. Mutta ei siinä muu auta, muuten voi tulla pahempia juttuja ja vaikeampia hoidettavia asioita.

Toki kohtua on kuivattu leikkauksen yhteydessä ja jälkivuoto sektiossa on paljon lyhyempi kuin normisynnytyksessä, mutta tuo painelu ihan oikeasti sattuu...

Vierailija
8/15 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuotaa ihan normaalisti alateitse, heti sektion jälkeen kätilö tai sh painelee kohtua että hyytymät saadaan ulos. Siis PAINELEE kaksin käsin, eli koko painollaan painaa kohtua alaspäin. Menee ihan ok siihen asti kun puudute vaikuttaa, mutta kun se lakkaa, tuo sattuu niin V*****I!!!! Yksi niitä sektion ihan karmeimpia osia. pelkäsin kahden viimeisen sektion kohdalal tuota ihan tosissaan jo etukäteen. Mutta ei siinä muu auta, muuten voi tulla pahempia juttuja ja vaikeampia hoidettavia asioita.

Toki kohtua on kuivattu leikkauksen yhteydessä ja jälkivuoto sektiossa on paljon lyhyempi kuin normisynnytyksessä, mutta tuo painelu ihan oikeasti sattuu...

Se oli ihan hirveää. Itku silmässä sai yrittää maata paikoillaan. Hyh.

Tuohon päälle vielä paaaaljon kipeämmät jälkisupistukset.

t.6

Vierailija
9/15 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin sektion tehnyt lääkäri sanoi, että reitti kohdusta vaginaan varmistettu avoimeksi just jälkivuotoa varten. Kohtu nostetaan siihen vatsan päälle ja kuivataan steriilein liinoin ja samalla poltetaan kiinni mahdollisesti voimakkaammin vuotavat istukan jäljet.

Vuoto kesti mulla molemmissa 6 viikkoa mutta oli tosi ohkaista eikä hyytymiä parin ekan päivän jälkeen tullut.

Tyhmiä kysymyksiä ei ole (paitsi av-mammojen mielestä), kysy jos joku askarruttaa. Joku on todennäköisesti ihan selvin päin ja auttavin mielin surffaamassa tälläkin palstalla ja vastaa järkevästi. ;-)

Vierailija
10/15 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli ihan hirveää. Itku silmässä sai yrittää maata paikoillaan. Hyh.

Tuohon päälle vielä paaaaljon kipeämmät jälkisupistukset.

t.6

Mulla oli kipupumppu josta sain annostella kunnon tujauksen aina hyvissä ajoin ennen kohdun painelua. Ei sattunut koskaan. Mulla ei myöskään ollut kipeitä jälkisupistuksia ollenkaan, en tiedä miksi. En muista että olisi kertaakaan synnytyksen jälkeen supistanut kipeästi yhdenkään sektion jälkeen.

Vierailija
11/15 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sattuu toki mutta ei mua ainakaan mitenkään tolkuttomasti runnottu, eikä kohdun puhdistaminen ennen sulkemistakan miltään tuntunut. Eka kerralla kohtu sitten vähän tulehtuikin kun vuoto ei tullut ulos, ja sitä jouduttiin putsaamaan osastolla se oli minulle pahinta koko sektiossa. Mutta jälkivuoto loppu eka kerrall käytännössä osastolla, toka kertaa kesti 6 vkoa, välillä runsaana, välillä niukkana.

Vierailija
12/15 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ollut kuulemma juuri lainkaan jälkivuotoa sektion jälkeen. En tiedä, tehtiinkö hänelle joku kaavinta tms.

Vierailija
13/15 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa supistua. Mulla se meni kasaan nopeasti ja ei tarvinnut montaa kertaa painella. Jos se ei vetäydy niin sitten pakko painella pidempään.

Mulla ei ollu ainuttakaan jälkisupistelua, mutta mut leikattiin sovitusti 3vk ennen la. eli ei ollu synnytys käynnistynyt, eli olisko se sitten se syy siihen?

Jälkivuotoa ei tainnu paljoa olla, kun en muista siitä mitään :)

Vierailija
14/15 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa supistua. Mulla se meni kasaan nopeasti ja ei tarvinnut montaa kertaa painella. Jos se ei vetäydy niin sitten pakko painella pidempään.

Mulla ei ollu ainuttakaan jälkisupistelua, mutta mut leikattiin sovitusti 3vk ennen la. eli ei ollu synnytys käynnistynyt, eli olisko se sitten se syy siihen?

Minulla tuli kolmas suunitellulla sektiolla 2vko ennen laskettua ja ne jälkisupistukset oli yhtä h*lvettiä :)

Joillakin ne tuntuu ja joillakin ei.

Vierailija
15/15 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin oli se syy :)

Minulla tuli kolmas suunitellulla sektiolla 2vko ennen laskettua ja ne jälkisupistukset oli yhtä h*lvettiä :)

Joillakin ne tuntuu ja joillakin ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi