Suomalaiset syö ravintolassa pakasteruokapaskaa kovalla hinnalla!!!
tähnä kuuluvat lähes kaikki s-ryhmän jutut, shellit ehkä abc ym.
tilaat pihvin, se maistuu paskalta. Tilaat siihen lohkoperunan, (lohkoperunahan pitäisi uunissa paistaa ja maustaa) se ei eroa ranskanperunasta mitenkään, se on upotettu rasvaan ja paistettu. muusi on pussista ja pihvit pakasteesta. Hintaa tulee 11-14€ annos. Ihan sikamainen hinta niinn paskasta ruuasta ettei voi ruuaksi sanoa.
http://blogit.hs.fi/kauhaajarakkautta/2013/01/15/tuhansien-murheelliste…
Kommentit (65)
miksi se pakastettu ruoka maistuu paskalle?
En sanoisi noin rumaa sanaa tässä, mutta pakastettu ruoka maistuu vedelle. Ja vesihän ei yleensä maistu millekään.
Tuoreet raaka-aineet, yrtit, kädentaito tekevät ruoasta parhaimmassa tapauksessa nautinnon. En käsitä, miten Suomessa on menty tähän.
Ja jos verrataan Suomea muihin maihin, niin pikaruokakulttuuri on levinnyt kaikkialle MUTTA iso ero onkin asenteessa ruokaa kohtaan ja kokkien ammattitaidossa ja ammattiylpeydessä.
Näytä esimerkkejä ruotsalaisista hinnoista. ohis
tämä vastaa ehkä jotain s-ryhmän normiravintolaa <a href="<a href="http://www.allstarbar.se/umea-meny" alt="http://www.allstarbar.se/umea-meny">http://www.allstarbar.se/umea-meny</a>" alt="<a href="http://www.allstarbar.se/umea-meny" alt="http://www.allstarbar.se/umea-meny">http://www.allstarbar.se/umea-meny</a>"><a href="http://www.allstarbar.se/umea-meny</a>" alt="http://www.allstarbar.se/umea-meny</a>">http://www.allstarbar.se/umea-meny</a></a> pihvi 15 e ja S-ryhmän PAKASTEPIHVI 30 e (melkein jopa heidn huoltoasemillaan hahaha)
tuolla pihvi 149 kr (=16 eur) ja Amarillossa vastaava 34.9 eur Taisi mennä lobbarilla suu suppuun
ja yllättäen esimerkkien huutelija ei enää kommentoinutkaan kun sai todisteen..
Ruokakulttuuri muuttuu hitaasti mutta varmasti, Suomessa on varmasti hyvin paljon vielä tuolla 1970-luvun tavalla ajattelevia. Heille ruoka on ennen kaikkea energiaa, jolla köyhä kansa täytti vatsansa töihin mennäkseen. Ei sellaiseen ajatusmaailmaan tule mieleen pitää ketjupaikkoja ja niiden pakasteruokia huonoina, joten siksi niistä voi ravintoloitsija myös veloittaa aika roimaa ylihintaakin.
Itse rummutan aina maukkaan perusruoan (mm. just se peruna ja kastike) nimeen, mutta ravintoloissa haluan syödä kunnon hintansa arvoista ruokaa, joka myös maistuu ravintolaelämykseltä. Siksi käynkin niin harvoin Suomessa ollessani ravintolassa.
kyllähän tuossa on täysi pointti
en tiedä miten helgan keittössä ruooka tehdään, mutta siellä s e on ollut hyvää, enkä väitä että abc on ravintola, mutta ruoka joka maksaa yli 8€ tulee olla kunnollista edes joltakin osin.
kuten blogissa todetaan esim. jenkeissä ruoka on tuoretta, samoin ranskassa. Suomalaisille syötetään sontaa koska suostutte sitä syömään.
Käyn enää harvoin ravintolassa suomessa, ja jos käyn niin menen helsingin A21 ravintolaan tai helgaan.
mitä nämä säälittävät "kokit" näissä amarillo ym ravintoloissa on?
Ei ne oo kokkeja, koska ne ei laita ruokaa. Ne lämmittää sitä pakasteruokaa.
Jos itse saan valita, en syö sellaisissa paikoissa kuin Chico's, Rosso, Amarillo, Santa Fe, Martina, Manhattan Stake House... ja mitä muita ketjuja Suomessa onkaan. Tuntuu, että jokainen kaupunki on täynnä näitä samoja, ja että sinne "kaikki" aina haluaa mennä. Sanotaan, että se on tuttua ja turvallista ja että ruoka on "ihan hyvää".
Ihan ei riitä. Kyllähän se maistuu hyvältä jos rasvaan upotetut ranskalaiset lilluu Bernaisekastikeessa ja kana on ylikypsää. Maistuu, kun ei parempaan ole tottunut. Annoksen salaatti on tomaattiviipale, kaksi kurkkuviipaletta ja kiinankaalia. Heijaa, hintaa kuitenkin se 20-30e :O
En myöskään käy missään turkkilaisten ym. omistamissa paikoissa, sillä en todellakaan maksa liki kymmentä euroa siitä, että saan valmiskastikkeen päälle roiskastua purkkiherkkusientä, halpis-auraa, purkkiananasta ja sitä halvinta "kinkkua" mitä tukusta löytyy. Parempaa teen kotona, vaikka en kiviuunia omistakaan.
Puhumattakaan pastoista, mitä ravintoloissa tarjotaan. Miksi ne on AINA niin mauttomia? Pastaa on liikaa, kastiketta liian vähän.
Ihan oikeasti, missä on ammattiylpeys? Mitä niissä suomalaisissa ravintolakouluissa oikein opetetaan? Että on ok tarjota einestä ja sanoa itseään kokiksi?
kokkina (en ole nyt 10 vuoteen näitä hommia tehnyt) sanon kuitenkin
a) koulussa opetettiin ERITTÄIN PALJON, kaikki tehtiin alusta loppuun ja laadukkaista raakaaineista. Mieheni oli toisessa koulussa 3 vuotta ennen minua siellä tehtiin KAIKKI pussista tai pakasteista. Opetan sille aina kokkailessa uusia asioita:)
b) monesti on valitettavasti niin että kokki on vaan töissä siellä= kokki ei päätä mitään.
Joten joo on ok tarjota einestä ja kutsua itseään kokiksi. Valitettavasti Suomessa on niin vähän näitä vapaita työpaikkoja joten kokitkin joskus joutuu semmoisiin töihin missä eivät voi toteuttaa itseään.
Luuletko että saat rasnkalaisella huoltiksella jotain raaka-aineesta valmistettua
kun asun ranskassa. Täällä saa todella hyvää ruokaa myös huoltoasemilla, jos niissä nyt on pakko käydä syömässä. Esim. Paikallisista kasviksista, hedelmistä, juustoista jne.tehtyhä salaattiannoksia.
Hyviä pihvejä, rannikolla kalaa... jne. ja ranskikset taatusti parempia kuin suomessa missään.
Sama saksassa...itävallassa
raaka-aineiden saannin, kujetuksen ja hinnan kanssa?
brassiliha on kaupassa halvempaa kujn suomalainen:D
Rannikolla saa esim tuoretta kalaa - onko silti halpaa ja saako sitä huoltikselta koskaan?? Kalapuikkoja joo ja vakuumilohta...
miksi se pakastettu ruoka maistuu paskalle?
En sanoisi noin rumaa sanaa tässä, mutta pakastettu ruoka maistuu vedelle. Ja vesihän ei yleensä maistu millekään.
Tuoreet raaka-aineet, yrtit, kädentaito tekevät ruoasta parhaimmassa tapauksessa nautinnon. En käsitä, miten Suomessa on menty tähän.
Ja jos verrataan Suomea muihin maihin, niin pikaruokakulttuuri on levinnyt kaikkialle MUTTA iso ero onkin asenteessa ruokaa kohtaan ja kokkien ammattitaidossa ja ammattiylpeydessä.
kyllä lihankin voi pakastaa ja jopa tehdä siitä ruokaa ilman että maistuu vedelle;-)
Niin ja asun Lahdessa, täällä on 100 000 asukasta ja varmaan yksi pizzeria sataa asukasta kohti, ne kukoistaa hitto Lammillakin (kyläpahanen täältä länteen).
Täällä on tasan kaksi ravintolaa, jotka joten kuten yltävät yli ketjupaikkojen vaihtuvien listojensa ja kausituotteidensa kanssa. Ne ovat Taivaanranta ja Roux. Onko mikään ylläri, että ne eivät ole S-ketjun omistamia? Ei. Hyvänä kolmosena tulee Teerenpeli, alunperin Lahdesta lähtöisin oleva pubi, joka tekee omat siiderinsä ja oluensa ja jonka ravintolalaivasta saa ihania suolaisia.
Ja se siinä. Kesäisin Kaunis Veera tekee hyvää pizzaa, mutta enää sieltäkään ei saa pizzaansa tuoreella herkkusienellä.
pakastimesta otan pari pihviä paistan ja maustan
pakastimesta otan myös sienet josta teen nopean kastikkeen (kaadan niihin kermaa, sipulia ja maustan) valmistuu itsekseen
saatan ottaa myös pakastimesta ranskalaisia ja laittaa sitten suolaa niihin ja eiku uuniin..
törkeyden huippu otan TAAS pakastimesta Lidlin pakastevihannes sekoitusta ne missä on babyporkkanaa, herneitä, papuja ja mitä niissä nyt olikaan. Heitän ne kattilaan höryttymään.
Nyt meidän ruoka on valmis.. syötän sitä myös lapsilleni:(
KIVITYS ALKAKOON!Kotona tee mitä huvittaa, ethän sinä siitä maksua lapsiltasi peri. Nyt oli kyse että menet ravintolaan, ja maksat hurjan summan valmis p*askasta :D
mutta sitä ihmettelen vaan miksi se ruoka yhtäkkiä paskalle alkaa maisumaan? maustaminen tietyst.. mutta tässä tulee kuitenkin semmoinen fiilis että se pakastin on se suuri saatana.
Mulle se on ihan sama onko liha (mistä mun pihvi on tehty) ollut pakkasessa vai ei, kunhan se maistuu hyvälle eikä kuivalle ummehtuneelle pakastimelle.
minkä ravintola ottaa... 150g sisäfilettä maksaa meidän Prismassa n 5-7€.
Tuolla hinnalla odotan saavani helvetin hyvän, viikkoja tuoreriiputetun suussasulavan pihvin enkä mitään pakastetta!!
vaikka en kehtaakaan sitä päin kasvoja suomalaisille tunnustaa, koska en halua olla sellainen ärsyttävä ulkomaalainen joka tyytymättömänä narisee uutta kotimaataan huonoksi.
Italiasta kotoisin olevana olen jonkun verrankin miettinyt ruoka- ja ravintolakulttuurien eroja maiden välillä. Ruokakulttuurin perinteisesti sanelee aika paljon ilmasto, ja on selvää että näin ankara pohjoinen ilmasto kuin Suomessa on laittanut omat rajoituksensa sille mitä raaka-aineita on saatavilla. Minulla ei kuitenkaan ole mitään vastaan perinteisiä suomalaisia ruokalajeja, vaikka itse en ehkä sellaisia kotona halua laittaakaan kun tuonnin ansiosta vaihtoehtokin on. Suomalaisessa ravintolassa olisin kuitenkin ihan ilahtunut suomalaisesta perinteisestä ruoasta tuoreista lähiaineksista tehtynä.
Mutta ei, sen sijaan tosiaan on usein niitä pakasteranskalaisia ja pakastekalapihvejä, pakastevihanneksia, kastikkeita tölkeistä ja pahvitetroista. Sellaisesta en halua maksaa enkä kuluttaa aikaani ravintolassa sellaisen ruoan odottamiseen ja syömiseen. Lomareissuilla Suomessa on tullut useinkin silti syötyä, kun ei ole vieraspaikkakuntalaisena tiennyt paikallisista ravintoloista mikä on hyvä. Ja kyllä, kyllä se ärsyttää jos pitää maksaa vaikka 25 euroa huonon öljyn makuisesta leivitetystä pakastekalanpalasta, vettyneistä pakasteranskiksista ja ehkä pakastevihannessekoitusta höyrytettynä viereen.
Mieheni on kuitenkin omalta osaltaan valottanut minulle sitä, miksi monelle se on ok. Hän on itse pieneltä 10 000 asukkaan paikkakunnalta, 1970-luvulla syntynyt. Silloin ruoka oli todella yksinkertaista, usein perunaa ja ruskeaa lihakastiketta, jokunen kurkku ja tomaattiviipale siihen sivuun, ja leipää ja maitoa. Ravintolassa syöminen oli ihmisten mielestä jotain erityisen hienoa, mitä tehtiin ehkä kerran vuodessa. Pihvi oli aina hienoa ruokaa, koska olihan se kallistakin eikä sitä joka päivä syöty. Muutenkin jos on tottunut lähinnä liha-perunaruokavalioon niin kyllä sitä varmaan pitää aika hyvänä aika montaa muuta ruokaa vaikka olisikin pakasteista tehty. Mieheni mukaan hänen kotipaikkakunnallaan on vieläkin vaikka kuinka paljon tuollaisia ihmisiä, jotka suhtautuu ruokaan noin. Nuoremmatkin on innostuneet lähinnä kebab/pizzerioista, mutta eivät halua mennä muunlaisiin ravintoloihin. Mies väittää, että suurin osa ihmisistä ei yksinkertaisesti edes erottaisi eroa, jos saa eteen pakasteranskalaiset ja pakastevihanneksia lisäkkeeksi, tai aidompaa tavaraa.
Me asumme Helsingissä jossa onneksi vaihtoehtoja ravintoloissakin on. Silti aina kun käyn ostoskeskuksissa, ihmettelen miten täynnä juuri ne ketjuravintolat on, jotka mielestäni tarjoavat sitä tylsää ja mitäänsanomatonta ruokaa, eikä välttämättä yhtään halvemmalla kuin jotkut parempaa ruokaa tarjoavat paikat. Ei varmaan ole mitään intressejä kehittää ravintoloita muunlaisiksi, jos kassakone kilisee ahkeraan sillä eines/puolivalmistelinjallakin. Kaikkien tuon blogistin kanssa samanmielisten kannattaisikin alkaa äänestää jaloillaan hinta/laatusuhteeltaan huonoa ruokaa vastaan. Käydä niissä pienemmissä paikoissa, joissa tehdään oikeaa ruokaa oikeista aineksista. Mutta pahaa pelkään, että oikeasti tässä maassa suuri enemmistö ei huomaa mitään vikaa näiden blogistin moittimien paikkojen ruoassa...
Se teidän pastaruokavalio (= pelkkää vehnäjauhoa) onkin niin helvetin hieno :D
(Juu, tiedän että on yleistämistä aivan kuten itselläsikin. Meillä köyhimmässäkin töllissä on ennen syöty ja edelleenkin maalla syödään luomu- ja lähiruokaa lähes pelkästään, kun itse kasvatetaan kasvikset ja kalastetaan ja metsästetään.)
että okeasti Suomalainen ruoka on hyvää ja pohjoismaisen konstailematonta. Mutta se ei ravintoloissa pääse oikeuksiins akun siellä tarjotaan vaan pakaste ranskalaisia tai lohkoperunoita lisukkeena jotan pakastepihvia. kalliilla.
pakastimesta otan pari pihviä paistan ja maustan
pakastimesta otan myös sienet josta teen nopean kastikkeen (kaadan niihin kermaa, sipulia ja maustan) valmistuu itsekseen
saatan ottaa myös pakastimesta ranskalaisia ja laittaa sitten suolaa niihin ja eiku uuniin..
törkeyden huippu otan TAAS pakastimesta Lidlin pakastevihannes sekoitusta ne missä on babyporkkanaa, herneitä, papuja ja mitä niissä nyt olikaan. Heitän ne kattilaan höryttymään.
Nyt meidän ruoka on valmis.. syötän sitä myös lapsilleni:(
KIVITYS ALKAKOON!Kotona tee mitä huvittaa, ethän sinä siitä maksua lapsiltasi peri. Nyt oli kyse että menet ravintolaan, ja maksat hurjan summan valmis p*askasta :D
mutta sitä ihmettelen vaan miksi se ruoka yhtäkkiä paskalle alkaa maisumaan? maustaminen tietyst.. mutta tässä tulee kuitenkin semmoinen fiilis että se pakastin on se suuri saatana.
Mulle se on ihan sama onko liha (mistä mun pihvi on tehty) ollut pakkasessa vai ei, kunhan se maistuu hyvälle eikä kuivalle ummehtuneelle pakastimelle.minkä ravintola ottaa... 150g sisäfilettä maksaa meidän Prismassa n 5-7€.
Tuolla hinnalla odotan saavani helvetin hyvän, viikkoja tuoreriiputetun suussasulavan pihvin enkä mitään pakastetta!!
hinta-laatu suhde on kyllä huono useimmiten. Monet vaan ilmaisee asian hmm no huonosti.
Onneksi ei vissiin monetkaan mene abc-lle ja odottaa saavansa jotain tryffelipitoista ruokaa:))) eiköhän siellä käydä korkeintaan oksettavan kovasta nälästä tai kaamean krapulan korjaamiseen ja krapulaa korjaamaan saa onneks kebabbia suoraan kotiin!
Mamma Maria ei minusta ole Rossoa kummempi, siellä pasta maistuu pahemmalta kuin itse tehden, enkä edes ole mikään kummoinen kokki.
avauksessa on totta.
Tunnistan saman nk. punaviinikastikkeen tai yrttiöljyn tai paholaiskastikkeen monen ravintolan lautaselta. Samat "lisäkkeet" jne. Tosi tylsää.
En tiedä sitten miten muualla, monesti olen saanut oikein hyvää ruokaa ranskassa, italiassakin, mutta saksan tai brittien antimista ei ole mitään erityisen hyvää sanottavaa.
Veikkaisin että Suomi pärjää kansainvälisessä (oikeasti kansainvälisessä eikä vaan ranskalais-italialaisakselilla) ihan kohtalaisesti.
Elintarvikkeet on maailman kalleimpia sekä kaupoissa että ravintoloissa. Laatua saa rahalla. Ruoka on hygieenistä, ihan maistuvaa, valinnanvaraa on.
Annan usein palautetta ravintolassa ja parhaissa tapauksissa pääsen puheille kokkien kanssa, pahimmassa tapauksessa tarjoilija tiuskaisee "ei voi mitään!". Eräässä melko kalliissa ravintolassa valitin, kun tilaamani broilerfilee (hinta 25+ euroa) oli aivan liian suolainen. Kokki tuli selvittämään, että se on suolainen, koska liha tulee heille valmiiksi marinoituna. Ihmettelin sitten, että miksi siinä tapauksessa kastikekin oli niin suolaista, eikö siitä olisi voinut suolaa vähentää. Noh, sekin tulee valmiina. Ok, kiitos ja hyvästi.
Joskus olen allergioitteni takia pyytänyt päästä kokin puheille ja TODELLA usein ravintoloissa kokit eivät juurikaan ymmärrä suomea. Ilmeisesti jotain alipalkattua halpatyövoimaa? Tai sitten heitä piilotellaan keittiössä, eikä saa ulos kirveelläkään. Pistää miettimään, onko ravintolassa kokkia ollenkaan, vai lämmittävätkö tarjoilijat ne pakastemössöt vain.
Se teidän pastaruokavalio (= pelkkää vehnäjauhoa) onkin niin helvetin hieno :D
(Juu, tiedän että on yleistämistä aivan kuten itselläsikin. Meillä köyhimmässäkin töllissä on ennen syöty ja edelleenkin maalla syödään luomu- ja lähiruokaa lähes pelkästään, kun itse kasvatetaan kasvikset ja kalastetaan ja metsästetään.)
Minusta se suomalainen perinteinen ruoka onkin ihan ok, olen joskus kirjastostakin lainannut kirjan jossa puhutaan Pohjoismaisesta ruokavaliosta jossa syödään paljon kaloja, marjoja, sieniä, lähilihaa, perunoita, juureksia. Söisin itsekin sellaista mielelläni vaikka ravintolassa Suomessa.
Kuitenkin mieheni ja joidenkin muidenkin puheista olen ymmärtänyt että monelta on jossain kaupungistumisen vaiheessa yhteys tuollaiseen alueen perinteiseen ruokavalioon katkennut. Ruoasta on tullut sitä perunaa ja lihasoosia ja kaupan lauantaimakkaraa, pakastebroileria, kaupan leipää margariinilla jne. Kalat jääneet purkkisilliin, marjat valmishilloon tai pakasteeseen. Sienet ja juurekset perunaa lukuunottamatta paljolti pois. Ruoka on ollut vaan tärkeä saada pöytään helpolla, koska molemmat vanhemmat on töissä eikä viitsi eikä ole aikaa valmistaa jotain työläämpiä perinteisiä ruokia raaka-aineista. Mieheni teoria on että tuollaiset lapsuusolot monella olisi syypää siihen ettei ruoan makuarvoja niin kauheasti monet arvosta, kun ei ruoassa maku ole koskaan ollut pääasia, vaan se että saa vatsan täyteen ja jaksaa taas.
Voi olla ettei se asiaa selitä, mutta jännä ilmiö se kyllä on, että isot laumat ihmisiä näyttävät ilmeisen tyytyväisinä syövän juuri noissa blogistin arvostelemissa ketjuravintoloissa, jopa silloin jos lähettyvillä on parempiakin tarjolla.
Joskus olen allergioitteni takia pyytänyt päästä kokin puheille ja TODELLA usein ravintoloissa kokit eivät juurikaan ymmärrä suomea. Ilmeisesti jotain alipalkattua halpatyövoimaa? Tai sitten heitä piilotellaan keittiössä, eikä saa ulos kirveelläkään. Pistää miettimään, onko ravintolassa kokkia ollenkaan, vai lämmittävätkö tarjoilijat ne pakastemössöt vain.
Todellakin nykyisin on varsin usein maahanmuuttajia kokkeina, varsinkin lounas- ja ketjupaikoissa.
Itse vaihdoin kokinhommat toiseen alaan juuri koska kyllästytti se einespaskan tarjoaminen. Viimeinen niitti oli laivalla kokkina olo, jossa kerran jopa väsyneenä sanoin kun eräs ihminen kehui vihanneslisäkettä, että ihan niitä samoja Finduksen pakastevihanneksia ne on mitä te kotonakin syötte... Koska niin se oli.
Voi olla ettei se asiaa selitä, mutta jännä ilmiö se kyllä on, että isot laumat ihmisiä näyttävät ilmeisen tyytyväisinä syövän juuri noissa blogistin arvostelemissa ketjuravintoloissa, jopa silloin jos lähettyvillä on parempiakin tarjolla.
Voisikohan kyse olla juurikin siitä, että sen einesruuan, Saarioisten "äidin tekemiin", makuun on totuttu jo pienestä pitäen ja siksi se maistuu hyvältä?
Eräs tuttavani joskus kertoi mummonsa kertoneen juttua, että eräs mies ei ollut tyytyväinen vaimonsa riisipuuroon, äiti oli kuulemma tehnyt permpaa. Vaimo yritti vaikka mitä, mutta ei. Kerran riisipuuro paloi vahingossa hiukan pohjaan ja jopa oli mies onnessaan - "nyt tämä puuro onnistui, aivan kuin äidin tekemää!"
Exäni myös kohautteli olkiaan minun huolella tekemälleni ruualle ja lisäksi söi sen aina n. 2 minuutissa mitään puhumatta ja häipyi pöydästä katsomaan telkkaria. Noh, kun tapasin vanhempansa niin syy selvisi, hänen äitinsä oli oikea puolivalmiiden ja einesten suurkuluttaja ja heillä kaikki söivät eri aikaan, vaikka olisivat kaikki olleet yhtaikaa kotona, lämmittivät ruuan mikrossa kun huvitti ja söivät sen milloin missäkin. Syöminen ei todellakaan ollut mikään perheen yhteinen hetki. Ja ravintolassakin käytiin siksi, kun itse ei jaksettu laittaa ruokaa, mahdollisimman nopeasti.
Todellakin nykyisin on varsin usein maahanmuuttajia kokkeina, varsinkin lounas- ja ketjupaikoissa.
Itse vaihdoin kokinhommat toiseen alaan juuri koska kyllästytti se einespaskan tarjoaminen. Viimeinen niitti oli laivalla kokkina olo, jossa kerran jopa väsyneenä sanoin kun eräs ihminen kehui vihanneslisäkettä, että ihan niitä samoja Finduksen pakastevihanneksia ne on mitä te kotonakin syötte... Koska niin se oli.
Minulla ei ole mitään maahanmuuttajia vastaan sinänsä, mutta mielestäni se on ongelma että on jokin paha allergia, eikä kokki ymmärrä mitä yritän selittää.
Mielenkiintoista kuulla kokemuksistasi laivan kokkina. Mitä tämä ihminen vastasi, kun sanoit vihannesten olevan sitä samaa Findusta?
Niin ja asun Lahdessa, täällä on 100 000 asukasta ja varmaan yksi pizzeria sataa asukasta kohti, ne kukoistaa hitto Lammillakin (kyläpahanen täältä länteen).
Täällä on tasan kaksi ravintolaa, jotka joten kuten yltävät yli ketjupaikkojen vaihtuvien listojensa ja kausituotteidensa kanssa. Ne ovat Taivaanranta ja Roux. Onko mikään ylläri, että ne eivät ole S-ketjun omistamia? Ei. Hyvänä kolmosena tulee Teerenpeli, alunperin Lahdesta lähtöisin oleva pubi, joka tekee omat siiderinsä ja oluensa ja jonka ravintolalaivasta saa ihania suolaisia.
Ja se siinä. Kesäisin Kaunis Veera tekee hyvää pizzaa, mutta enää sieltäkään ei saa pizzaansa tuoreella herkkusienellä.