Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukupin arvostus nousi taas monta pykälää

Vierailija
16.01.2013 |

Vuoto alkoi yllättäen, kuppi jota olen vuosia tyytyväisenä käyttänyt, kotona. Piti juosta kauppaan ja ostin sitten imukykyisempiä OB:n tamponeja, mitä löysin. Ja kas. Tunnin välein läpivuotoa!

En oo tajunnutkaan, miten runsas vuoto mulla on, kun oon vaan tyytyväisenä tyhjännyt kuppia aamulla, lounaalla ja kotiintullessa. Suosittelen siis muillekin runsasvuotoisille elämänlaadunparantajaksi.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2013 klo 12:12"]

Ja vaikken yhtään lyhentänyt sitä antennia, en meinannut millään saada sitä ulos!
En ylittänyt painamaan kupin pohjaakaan että alipaine helpottaisi. Painajaismaista!
Lopulta mieheni sai sen vedettyä irti, ja aivan hemmetimoisella uurastuksella sekin. Että ei enää kuukuppia meikäläiselle.

[/quote]

Mulla oli antennikupin kanssa sama ongelma aluksi. Sormeni ovat todella lyhyet ja kuppi nousi ylös aina kun sormet siihen koski. Ostin kupin, jossa on antennin sijasta pieni rengas siinä päässä ja siitä saa todella hyvän otteen. Saan kupin lihaksilla kyllä alas, mutta puristukseen ja poistoon on kyllä pakko saada hyvä ote sormilla. Rengas ei myöskään paina inhottavasti kuten antenni minulla teki. Täydellinen vehje =)

Vierailija
2/35 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 2 ekaa päivää TODELLA runsaat kuukautiset, ja minä kyllä mieluummin näinä päivinä käytän super plus tamponin + maksisiteen yhdistelmää. Muina päivinä käytän kuppia (Lunette isompi). 

Mutta kuppi runsaina päivinä on minulla todella kamala. SE täyttyy noin 2-3 tunnin välein, ja välillä tulee isompi "hulahdus" vuotoa jolla kuppi voi täyttyä hetkessä. Sitten kun kuppi on liian täynnä, tulee semmoinen kupliva vastenmielinen tunne, kuin pieniä emätinpieruja, ja tietää että pian tulee ylivuoto. Täyden kupin tyhjentäminen duunipaikan vessassa on myös sotkuinen ja ikävä duuni. Kun kuppia puristaa että sen saa ulos, verta purskahtaa sieltä ulos, usein reisille tai lattialle, mistä se on siivottava. Sinä aikana kun huuhtoo kuppia, valuu jo paljon verta ulos taas, eli pitää tollota vessapaperia sinne siksi aikaa. 

Tamponikin kyllä pettää, mutta paljon mukavammalla tavalla. Siitä vaan alkaa valua narua pitkin verta, mutta jos varmistuksena on kunnon side, ei se ole niin vakavaa. Sieltä ei kuitenkaan hulahda kerralla isoa määrää verta kuten jos kuppi pettää vaan vähitellen valuu narua pitkin. 

Niukempina vuotopäivinä minusta kuppi on hyvä, koska silloin joudun tyhjentämään max kerran päivässä töissä, kahtena viimeisenä päivänä en kertaakaan, eikä se tyhjennys ole sotkuista jos vuoto ei ole tulee tulvimalla -tasoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2013 klo 10:44"]

voin aloittaa käytön. En ennen. Sen verran inhottavaa ja sotkuista puuhaa.

[/quote]

Mistä tiedät jos et ole käyttänyt?

Vierailija
4/35 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 11:00"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2013 klo 12:12"]

Ja vaikken yhtään lyhentänyt sitä antennia, en meinannut millään saada sitä ulos!
En ylittänyt painamaan kupin pohjaakaan että alipaine helpottaisi. Painajaismaista!
Lopulta mieheni sai sen vedettyä irti, ja aivan hemmetimoisella uurastuksella sekin. Että ei enää kuukuppia meikäläiselle.

[/quote]

Mulla oli antennikupin kanssa sama ongelma aluksi. Sormeni ovat todella lyhyet ja kuppi nousi ylös aina kun sormet siihen koski. Ostin kupin, jossa on antennin sijasta pieni rengas siinä päässä ja siitä saa todella hyvän otteen. Saan kupin lihaksilla kyllä alas, mutta puristukseen ja poistoon on kyllä pakko saada hyvä ote sormilla. Rengas ei myöskään paina inhottavasti kuten antenni minulla teki. Täydellinen vehje =)

[/quote]

Joskus on tullut mullekin tällaisia "apua miten tän saa pois" -tilanteita, onhan se vähän kuumottava paikka. Niihin löytyi kaksi vinkkiä jotka ovat auttaneet! Jos pytyllä istuessa yletät sormilla kuppiin, paina kupin laitaa tai reunaa niin että alipaine kupin sisällä poistuu. Osa vuodosta voi samalla holahtaa ulos jos kuppi on kovin täynnä, mutta valuu pyttyyn. Kun alipainetta ei enää ole, kupin saa helposti ulos. Jos tämäkään ei auta tai et yksinkertaisesti yletä sormilla kuppiin, nouse pytyltä ja mene kyykkyyn. Kuppi siirtyy silloin automaattisesti alemmas ja saat otteen helpommin. Pientä akrobatiaa, mutta auttaa varsinkin silloin kun harjoittelee kupin käyttöä. Yleensä nuo vaikeudet saada kuppi paikoilleen tai pois on vain harjoituksen puutetta tai jännitystä ja kun siitä pääsee yli, käyttö on mukavampaa. 

Olen itse "sekakäyttäjä", pidän usein varmuuden vuoksi ohutta pikkuhousunsuojaa kuukupin lisäksi, jos tuntuu siltä että vuotoa tulee paljon. On riittänyt suojaksi hyvin ja vuodon vähentyessä nekin voi jättää pois.

Vierailija
5/35 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä löysin kuukupin vasta hiljattain ja olen aivan myyty. Niin paljon helpompaa ja edullisempaa kuin perinteiset kuukautissuojat. Olen miettinyt, miksei kuukuppi ole ollut esillä naistenlehdissä ym. paljon näkyvämmin.

Vierailija
6/35 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 12:03"]

Minä löysin kuukupin vasta hiljattain ja olen aivan myyty. Niin paljon helpompaa ja edullisempaa kuin perinteiset kuukautissuojat. Olen miettinyt, miksei kuukuppi ole ollut esillä naistenlehdissä ym. paljon näkyvämmin.

[/quote]Mainosrahat puhuvat, epäilen.

Ap

Vierailija
7/35 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin yksi onnellin kupittelija :) Mulla on säännöllisen epäsäännölliset kuukautiset, runsaat ja kivuliaat vielä ja teininä vielä pahemmin. Alkavat aina hulahtaen, joten jos ei halua sotkea vaatteita/sänkyä pitää käyttää jotain suojaa ekasta mahdollisesta kiertopäivästä lähtien. Kuppi on ihana siihen, teininä käytin siteitä. Nykyisin kierto on keksimäärin 30-35 päivää, teininä oli 28-45 päivää, joten voitte kuvitela miten kivaa oli käyttää sidettä varan vuoksi ensin 2 viikkoa ja sitten vielä vuotoviikko päälle... No, eihän se mikään pakko olis ollut käyttää sidettä varan vuoksi, mutta kun kerran istuin koulupäivän housut veressä kun vuoto oli yllättänyt niin ymmärrätte varmaan etten kovin mielellään ottanut riskiä tapahtuman uusiutumisesta. Ja yöt oli kamalia ekoina vuotopäivinä! Mikään side tai tamponi ei pitänyt vuotoa, käytin isointa mahdollista yösidettä ja pistin sen eteen poikittain yhden siteen ja taakse poikittain toisen yösiteen.

No, ei kuppikaan tosiaan kaikille sovi, mutta olen kyllä iloinen että valinnanvaraa on nykyisin enemmän. Toivottavasti jokainen löytää itselleen toimivan systeemin :)

Vierailija
8/35 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 11:13"]

Mulla on 2 ekaa päivää TODELLA runsaat kuukautiset, ja minä kyllä mieluummin näinä päivinä käytän super plus tamponin + maksisiteen yhdistelmää. Muina päivinä käytän kuppia (Lunette isompi). 

Mutta kuppi runsaina päivinä on minulla todella kamala. SE täyttyy noin 2-3 tunnin välein, ja välillä tulee isompi "hulahdus" vuotoa jolla kuppi voi täyttyä hetkessä. Sitten kun kuppi on liian täynnä, tulee semmoinen kupliva vastenmielinen tunne, kuin pieniä emätinpieruja, ja tietää että pian tulee ylivuoto. Täyden kupin tyhjentäminen duunipaikan vessassa on myös sotkuinen ja ikävä duuni. Kun kuppia puristaa että sen saa ulos, verta purskahtaa sieltä ulos, usein reisille tai lattialle, mistä se on siivottava. Sinä aikana kun huuhtoo kuppia, valuu jo paljon verta ulos taas, eli pitää tollota vessapaperia sinne siksi aikaa. 

Tamponikin kyllä pettää, mutta paljon mukavammalla tavalla. Siitä vaan alkaa valua narua pitkin verta, mutta jos varmistuksena on kunnon side, ei se ole niin vakavaa. Sieltä ei kuitenkaan hulahda kerralla isoa määrää verta kuten jos kuppi pettää vaan vähitellen valuu narua pitkin. 

Niukempina vuotopäivinä minusta kuppi on hyvä, koska silloin joudun tyhjentämään max kerran päivässä töissä, kahtena viimeisenä päivänä en kertaakaan, eikä se tyhjennys ole sotkuista jos vuoto ei ole tulee tulvimalla -tasoa.

[/quote]

Ihan sama kokemus mulla. Tamponin ylivuoto on paremmin hallittavissa, super plus riittää tunniksi ensimmäisenä vuotopäivänä mutta sen vaihtaa aika nopeasti. Mulla valuu myös norona verta pönttöön kuten kuvasit, joten...

Muuten tykkään kupista kyllä minäkin. 

Vierailija
9/35 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 12:10"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 12:03"]

[/quote]Mainosrahat puhuvat, epäilen.

Ap

[/quote]

Jep, ja jos kuukupit kovin yleisyisivät, niin eikökän Unilever sun muut siteitä/tamponeja valmistavat yhtiöt alkasivat lobbaamaan kuukupin vaaroista (niitä tuskin on, mutta äkkiäkös tekohas tuotantokoneisto muuaman keksii...). Harmi vaan kovasti luonnon sekä naisten mukavuuden puolesta. Se Always kun todellakinon always luonnon kannalta... 

Terkuin: Superonnellinen ja tyytyväinen kuukuppeilija :)

Vierailija
10/35 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuppi on tosi jees...

Alussa tosin kävi kerran niin, et kuppi tipahti vessanpönttöön pois otettaessa. Onneks olin kotona, enkä huoltiksen vessassa. Mut enpä ole sen jälkeen kuppia tyhjännyt, kuin kotosalla. :)

Vierailija
11/35 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 12:15"]

Täälläkin yksi onnellin kupittelija :) Mulla on säännöllisen epäsäännölliset kuukautiset, runsaat ja kivuliaat vielä ja teininä vielä pahemmin. Alkavat aina hulahtaen, joten jos ei halua sotkea vaatteita/sänkyä pitää käyttää jotain suojaa ekasta mahdollisesta kiertopäivästä lähtien. Kuppi on ihana siihen, teininä käytin siteitä. Nykyisin kierto on keksimäärin 30-35 päivää, teininä oli 28-45 päivää, joten voitte kuvitela miten kivaa oli käyttää sidettä varan vuoksi ensin 2 viikkoa ja sitten vielä vuotoviikko päälle... No, eihän se mikään pakko olis ollut käyttää sidettä varan vuoksi, mutta kun kerran istuin koulupäivän housut veressä kun vuoto oli yllättänyt niin ymmärrätte varmaan etten kovin mielellään ottanut riskiä tapahtuman uusiutumisesta. Ja yöt oli kamalia ekoina vuotopäivinä! Mikään side tai tamponi ei pitänyt vuotoa, käytin isointa mahdollista yösidettä ja pistin sen eteen poikittain yhden siteen ja taakse poikittain toisen yösiteen.

No, ei kuppikaan tosiaan kaikille sovi, mutta olen kyllä iloinen että valinnanvaraa on nykyisin enemmän. Toivottavasti jokainen löytää itselleen toimivan systeemin :)

[/quote]

Joo, tuo on kupin yksi parhaita puolia, että sitä voi käyttää ja sitä on miellyttävää käyttää silloinkin kun vasta odottaa menkkoja. Kyllä se oli ennen niin inhottavaa kulkea side perseessä viikko jos ei ollut takuita koska menkat alkaa. Tamponia kyllä käytin runsaamman vuodon aikana koska vihaan siteitä yli kaiken, mutta vuodottomana tai niukan vuodon aikana tamponia ei kuitenkaan voi käyttää...

Se on todella harmi että kuppi ei sovi kaikille. Mulle olisi kyllä aika kova paikka jos joutuisin luopumaan kupista, sen verran ikäviä tamponitkin vaan ovat kuppiin verrattuna vaikka niille onkin paikkansa (Esim. mökillä epähygieenisissä oloissa käytän asettimellista tamponia, kuppi kun vaatii kyllä hyvän käsihygienian.) Tamponeita pidän kuitenkin jokseenkin kilpailukykyisenä kupin rinnalla, siteet taas ovat niin karmeita että niitä ja kuppia tuntuu typerältä edes verrata. Onneksi on historiaa se tunne kun hulahtaa siteeseen eikä voi ikinä tietää pysyykö siteessä vai tuleeko ohi. Tamponi on kyllä näppärämpi kuin kuppi tietyissä jutuissa (kertakäyttöisyys, nopeus vaihtaessa), mutta kun kupinkäytön oppii niin ei se ero näppäryydessä ole enää kovin merkittävä.

Tykkään kupista taas vähän lisää, kun otin vanhemman kakkoskoon Luneten lisäksi käyttööni ykköskoon. Tarvitsen kakkoskoon kuppia vain parina ekana päivänä (silloin pitää tyhjätä myös ruokiksella), mutta sen jälkeen riittää tuo pikkukuppi jonka käyttö on vielä kätevämpää kuin ison.

Vierailija
12/35 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun itsekin vois käyttää kuukuppia. :( Mutta kun on niin ahdas värkki että sitä ei saa pois muuten kuin vartin meditoinnin ja rentoutuksen ja armottoman yrittämisen kanssa. Se pieninkin oli liian iso, meinasi jäädä jumiin kun ei meinannu mahtua työntämään sormia sen kupin reunoille että ois voinu puristaa sitä. :/

Vierailija
13/35 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 13:44"]

Voi kun itsekin vois käyttää kuukuppia. :( Mutta kun on niin ahdas värkki että sitä ei saa pois muuten kuin vartin meditoinnin ja rentoutuksen ja armottoman yrittämisen kanssa. Se pieninkin oli liian iso, meinasi jäädä jumiin kun ei meinannu mahtua työntämään sormia sen kupin reunoille että ois voinu puristaa sitä. :/

[/quote]

Ei sitä mitään puristaa tarvi. Itse ainakin vaan nyppään sen ulos antennista vetämällä, samalla vähän lantionpohjalihaksilla ulospäin työntäen. Mulla ei ole ongelma sormien mahtuminen vaan se että kuppi asettuu syvälle, enkä ylety lyhyillä nakkisormillani sen reunoille, vaan leikkaamattoman antennin päähän vain. Mutta lähtee hyvin siis niinkin.

Vierailija
14/35 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 13:46"]

[/quote]

Ei sitä mitään puristaa tarvi. Itse ainakin vaan nyppään sen ulos antennista vetämällä, samalla vähän lantionpohjalihaksilla ulospäin työntäen. Mulla ei ole ongelma sormien mahtuminen vaan se että kuppi asettuu syvälle, enkä ylety lyhyillä nakkisormillani sen reunoille, vaan leikkaamattoman antennin päähän vain. Mutta lähtee hyvin siis niinkin.

[/quote]

No nykäsy onnistui vielä huonommin. Se juuttui aina niin tiiviisti sinne että nykäiseminen ja lihaksilla työntö aiheutti erittäin kivuliaan alipaineen. Eli puristus on ainoa vaihtoehto ja se ei onnistu

Vierailija
15/35 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 13:54"]

[/quote]

[/quote]

No nykäsy onnistui vielä huonommin. Se juuttui aina niin tiiviisti sinne että nykäiseminen ja lihaksilla työntö aiheutti erittäin kivuliaan alipaineen. Eli puristus on ainoa vaihtoehto ja se ei onnistu

[/quote]

Tiedän, että tämä kuulostaa vittuilulta mutta ihan pakko kysyä: Mitenkäs sulla seksin harrastaminen onnistuu?

Vierailija
16/35 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 15:11"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 13:54"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tiedän, että tämä kuulostaa vittuilulta mutta ihan pakko kysyä: Mitenkäs sulla seksin harrastaminen onnistuu?

[/quote]

Miehen keskivertovehje menee kunnon liukkarimäärän ja esileikin kanssa sisään. Ei onnistu spontaani autoseksi, liukkari ja rento asento pakko olla. Ei normiseksi satu mutta mies ei kovin kauaa pysty työntelemään kun tiukka on turhankin nautinnollinen. Gynekin on todennut että olen niitä onnekkaita/epäonnekkaita joilla emätin on pysyvästi todella ahdas. Teininä gyne ihmetteli jo mutta totesi että kyllä se seksielämän myötä venyy. No ei venynyt. Nyt gyne varoitteli synnyttämisestäkin, että paha repeäminen on todennököistä ja siihen on hyvä varautua henkisesti. :(

Jotkut ajattelemattomat heilat ovat todenneet että miten liian tiukka voi olla huono asia, mutta kun ottaa ne sivussa tulevat ongelmat huomioon niin kyllä tämä vitsaus on. En mä tampooniakaan tykkää käyttää. Vaikkei se kovin paksuksi paisukaan, on se silti jatkuvasti tuntuva ja epämukava.

Vierailija
17/35 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sen käyttö olisi liian iljettävää juuri töissä tai vieraissa vessoissa. Kun tulee kertiskupit, niin minäkin voin harkita, en ennen. Olen aina käyttänyt vain siteitä. Ne toimivat aivan hyvin. Ei tarvetta muuttaa systeemiä muuta kuin ihan satunnaisten asioiden takia. (Esim pissanäytettä ei saa ilman verta kuukautisten aikaan. Se on ongelma.)

Vierailija
18/35 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole kuukuppia käyttänyt, mutta miten se tyhjennys onnistuu siististi muualla kuin kotona? jotenkin pelkään aloittaa kuukupin käytön kun hätäilisin nimenomaan töissä sen tyhjentämistä

Vierailija
19/35 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on parasta mitä naisille on keksitty! Ikinä en vaihda enää pois.

Kakkoselle: yleensä vessakopeissa on myös lavuaari eli huuhtasee siinä kupin. Tai jos on pelkkä pönttö niin kataa sinne ja pyyhkii paperilla enimmät pois. Tosin mulla tarvitsee vain ekana ja tokana päivänä tyhjentää myös päivällä (ja sen teen kotona työpäivän jälkeen), muuten riittää aamulla ja illalla tyhjennys.

Vierailija
20/35 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhtelen lavuaarissa, suihkuttelen alapään ja pöntön.

En mäkään alkuun uskaltanut sitä vieraissa paikoissa vaihtaa, mut olinkin hoitovapaalla niin oli helppo järjestää. Edelleenkin tyhjennän mieluiten kotosalla, mutta tarpeen tullen vaikka lentokoneen vessassa onnistuu.

t. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän