Radio Helsingissä haastateltavalla aivan överi nouseva intonaatio!!?
Ihmeen paljon tuollainenkin asia voi häiritä. Todella vaikeaa kuunneltavaa tämän henkilön puhe! Hänellä siis jokaisen lauseen loppu nousee ihan jotenkin loputtoman kuuloisesti. Siis jos hän sanoo virkkeen, jossa on kolme lausetta, niin aina ennen pilkkua intonaatio nousee ja virkkeen lopussa se nousee vielä enemmän. Eikä ole kyse kysymyslauseista, vaan ihan normaaleja väitelauseita puhuu vastauksina haastattelijan kysymyksiin.
Kyseessä siis nuorehko mieshenkilö.
Onko kukaan muu kuullut vastaavaa ja mitä tuosta pitäisi ajatella? Mistä johtunee ja ei kai samaan tapaan puhuvia ole paljonkin? Itse kuulin nyt ensimmäistä kertaa.
Kommentit (11)
Onko kukaan muu kuullut vastaavaa ja mitä tuosta pitäisi ajatella? Mistä johtunee ja ei kai samaan tapaan puhuvia ole paljonkin? Itse kuulin nyt ensimmäistä kertaa.
Nyt tulee mieleen vain Voice of Finlandin ensimmäisessä jaksossa ollut henkilö, jonka nimeä en muista. Kyseessä oli se joogaa harrastava ihminen. Hänen äänensä nousi aina lauseiden ja virkkeiden lopussa.
Nyt tulee mieleen vain Voice of Finlandin ensimmäisessä jaksossa ollut henkilö, jonka nimeä en muista. Kyseessä oli se joogaa harrastava ihminen. Hänen äänensä nousi aina lauseiden ja virkkeiden lopussa.
Kuulosti vain erikoiselta ja jäi siksi mieleen.
Tällä kundilla on siis todella poikkeuksellisen voimakkaasti nousevia kaikkien lauseiden loput.
Olen pahoillani jos vaikutan jotenkin loukkaavalta. Yllätyin itsekin siitä, että minua häiritsee tuon kuunteleminen niin paljon! Jos joku ehtii vielä kuunnella, olisi kiva kuulla mitä reaktioita muille tulee. Haluaisin tietää olenko ainoa. Hypin täällä lähestulkoon seinille ärsytyksestä, ja yleensä minua ei helposti ärsytä muiden outoudet. Olen itsekin monella tapaa outo.
ap
Tällä kundilla on siis todella poikkeuksellisen voimakkaasti nousevia kaikkien lauseiden loput.
Pakko vielä tarkentaa sen verran. Tulee sinne näemmä väliin muutamia perusintonaatiollakin.
ap
Putouksen hipsterisketsissäkin sitä jäljiteltiin.
Aika rasittava ilmiö.
Putouksen hipsterisketsissäkin sitä jäljiteltiin.
Aika rasittava ilmiö.
Olen vain tähän asti ihmetellyt, mistä mahtaa olla kysymys kun en ole ilmiöön törmännyt oikeassa elämässä, vaikka olen itsekin helsinkiläinen ja varmasti hyvin monen "hipsterinä" pitämä (vihaan tuota termiä, koska mielestäni se ei tarkoita oikein mitään).
Olisipa kiinnostavaa tietää tarkemmin, mistä tuollainen johtuu, kuinka yleistä se on ja millaisissa porukoissa esiintyy.
ap
kuuntelen töissä radiota ja kaikki teennäiset intonaatioviritelmät ja puheenparret alkavat pitkän päälle käydä korviin. Ne ovat vähän kuin tiputtava vesihana: sillä äänelle altistuu ja lopulta se on ihan sietämätöntä vaikka olisi periaatteessa pikkujuttu.
Esimerkiksi ministeri Virkkusen tapa puhua kuin Oxfordin käynyt 8-vuotias kympin tyttö on raivostuttava. Ts. on hyvin huoliteltua kieltä, lapsenomaisen korkea ääni, intonaatioita, jotka usein tulevat harjoitellun oloisesti pikkasen väärässä kohtaa ja raivostuttavan muodollisen oikeakielisiä virkkeitä. Kombo todella repii hermoja.
tosi vahva intonaatio, loppukiekaisu ja se häiritsee.
Esimerkiksi ministeri Virkkusen tapa puhua kuin Oxfordin käynyt 8-vuotias kympin tyttö on raivostuttava. Ts. on hyvin huoliteltua kieltä, lapsenomaisen korkea ääni, intonaatioita, jotka usein tulevat harjoitellun oloisesti pikkasen väärässä kohtaa ja raivostuttavan muodollisen oikeakielisiä virkkeitä. Kombo todella repii hermoja.
tosi vahva intonaatio, loppukiekaisu ja se häiritsee.
...vaan intonaatio alkoi tasaisesti nousta joskus jo puolivälissä lausetta ja siitä vain uudelleen ja uudelleen nousi lisää. Ikään kuin monta kiekaisua sarjassa peräkkäin, aina pykälää korkeampia kuin edellinen. En pysty selittämään varmaan.. Mutta siis en voinut lainkaan työskennellä tuon ohjelman aikana.
ap
No ajattele vaikka, että ihmiset on erilaisia, kaikki puhuu eri tavalla ja erilaisuus on rikkaus. Kaikkia ei voi miellyttää, et edes sinä, joten parempi vaan hyväksyä erilaisuus ja olla ajattelematta asiasta mitään sen kummempaa.