kuukuppiongelma? muilla vastaavaa?
Heip
Olen käyttänyt nyt kolmisen vuotta kuukuppia ja oon ollu tosi tyytyväinen. Varsinkin sen jälkeen kun vaihdoin isommasta koosta pienempään (käytän lunettea).
Nyt kuitenkin kaksien kuukautisten aikana on käynyt niin, että alapää on kuivunut tosi pahasti. Kesällä tämä johtui TAI johti hiivasta/hiivaan. Ja erittäin viheliäiseen sellaiseen, ensimäistä kertaa hiiva aiheutti oikein haavaumia, joiden kutinan ja kirvelyn loppuminen ja parantuminen kesti päiväkausia, vaikka itse hiivan sainkin hoidettua nopeasti lääkkeellä. Nyt multa juuri loppui kuukautiset ja alapää jälleen kirvelee kuivuuttaan ja pelkäänpä pahoin että sama hiivaoperaatio on edessä. Välissä oli kahdet normaalit menkat ilman ongelmia.
Siispä kysymys: onko muilla samaa ongelmaa? jos, niin käytättekö kuppia? eli voiko johtua kupin käytöstä vai jostain ihan muusta.
Joo täytyy kysyä gyneltä kun seuraavan kerran käyn, mutta ajattelin vaan kartoittaa vertaiskyselyllä voisko olla kuppiin liittyvä juttu. Toivon hartaasti, että kupin käyttöä ei tarttis lopettaa, koska kärsin vaikeista menkoista ja olen tykännyt tosi tosi paljon kupista.
Kommentit (8)
Nehän haurastuttaa limakalvoja ja altistaa hiivalle. Kupin käyttöön liittyvä mekaaninen hankaus voi sitten puhkaista sen.
mutta itseasiassa tää ongelma muuten alko vähän pillereiden lopettamisen jälkeen. voisko siis olla joku hormonaalinen juttu...
ap
kuppi käytössä 7 v.
Toivottavasti ongelma ratkeaa!
Kuppi kun on materiaalia joka ei mitenkään ime kosteutta emättimestä pois kuten vaikka tamponi. Veikkaisin enemmän jotain hormonaalisia muutoksia jotka aiheuttaa kuivuutta.
se loppui kun en enää pese sitä saipualla, vaan keitän vaan usein. ja tietysti kylmällä ja kuumalla vedellä puhdistan joka kerran kun tyhjennän.
Olisiko ollut herkkä sille saippualle?
Nyt olen käyttänyt n 2 vuotta ongelmitta.
se loppui kun en enää pese sitä saipualla, vaan keitän vaan usein. ja tietysti kylmällä ja kuumalla vedellä puhdistan joka kerran kun tyhjennän.
Olisiko ollut herkkä sille saippualle?
Nyt olen käyttänyt n 2 vuotta ongelmitta.
että saippuasta ei voi johtua.
Ja tokalle vastaajalle: sitä mäkin mietin kun eikös kuppia juur mainostetaki sillä, että ei pitäis vaikuttaa normaaliin kosteustasapainoon.
Mä en käytä edes mitään kupin "omia" pesuaineita, koska olen aivan varma että kaikenlaiset pesuaineet tekisivät tosi huonoa vaikka miten muka olisivat siihen tarkoitukseen. Mä vaan keittelen (ts pakasterasiatekniikka) useammin ja suihkuttelen septidinillä n. kerran päivässä sen keittelyn lisäksi. Ei ainuttakaan hiivaa eikä muutakaan tulehdusta.
Nehän haurastuttaa limakalvoja ja altistaa hiivalle. Kupin käyttöön liittyvä mekaaninen hankaus voi sitten puhkaista sen.
Minä kokeilin parin vuoden ajan kahta erilaista kuppia (lunette ja diva) ja joka kuukautisten jälkeen seurasi hirveät kutinat ja kirvelyt. No, omalla kohdallani ajattelin sen johtuvan ihan vaan mekaanisesta ärsytyksestä, kun sitä valtavankokoista tööttiä repii viikon ajan ulos ja takas sisään. Just kuukautisten aikaan alapää tuntuu erityisen kuivalta ja herkältä tollaselle repimiselle. Oli pakko siirtyä takas tamponeihin ja ongelmat loppu siihen.