Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi kutsuu kaverinsa jonnekin=Kutsujan vanhemmat maksavat lapsensa kaverin kustannukset ?

Vierailija
14.01.2013 |

Mitä mieltä olette asiasta ? Puolesta vai vastaan ja mieluiten perusteluiden kanssa.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin onhan se nyt selvä, että kutsuja maksaa. Kun kyseessä on synttärit, vai pitäskö samassa hengessä myydä lippuja kahveille.

ei nyt ihan sama asia. Synttäreillä tietenkin tarjoilut maksetaan. Muuten on kai selvää, että asiasta pitää sopia? Jos lapset haluaa lähtehä yhdessä esim. Linnanmäelle ja ovat liian nuoria lähtemään yksin. Toinen vanhemmista tarjoutuu sitten viemään oman lapsensa ja tämän kaverin, niin tämä tarjoutuja joutuu tietenkin myös maksamaan.

Synttäreissä kannattaa muisaa, että ne ovat tyypillisesti vastavuoroisia. Sinne viedään lahja ja usein toisen synttäreille tulee vastakutsu. Elävässä elämässä vaan menee usein niin, että kutsujat ovat aina samoja. Jotku jaksaa olla lasten kanssa ja ottaa kaveritkin mukaan, toiset taas eivät. Vähäiseksi voisi kutsujienkin into jäädä, jos joutuisi aina vielä maksamaan kavereidenkin kulut.

Oscar.

Vierailija
22/34 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonompiosaisia voidaan kustantaa, parempiosaisilla on yleensä raha jo valmiina mukana. Mekin olemme niitä parempiosaisia, ja lapsella on raha aina mukana. Jotkut perheet kustantavat silti, jotkut eivät.

Miten jaottelet lapsesi kavereiden perheitä ?

Nyt puhutaan varmaan RAHA_ASIOISTA!!! Jos tietää, että kaverin äiti on yh pienipalkkaisessa työssä ja sisaruksia monta, on matalampi kynnys kustantaa lapsen meno kuin ökyaluella asuvan ainokaisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän lapsi kutsutaan, annan aina rahan mukaan. Jos me kutsutaan joku muu lapsi, on ok että hän tulee mukaan rahan kanssa ja on ok että hän tulee mukaan ilman rahaa.

Lapsen hyvän kaverin vanhemmat opiskelijoita, joten ei tulis mieleenkään ajatella, että he rahoittaisivat. Mutta työssäkäyvät vanhemmat laittavat rahaa mukaan lähes aina, tai myöhemmin kysyvät mitä kustansi. Opiskelijaperhekin on joskus kysynyt myöhemmin, mitä ovat velkaa mutta en ole laskuttanut, vaan vedonnut siihen että me kutsuttiin ja maksettiin.

Vierailija
24/34 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli kyse sitten synttäreistä tai viikonlopusta Himoksella.

Kyseessä on kutsu, pyyntö, jonka minä teen eikä mikään yhteinen sopimus, jonka mukaan lapsi pääsee mukaan, jos maksaa osan. Toki niinkin joskus olen lapsia ottanut mukaan, mutta nyt kyse kutsumisesta, pyytämisestä mukaan.

Vierailija
25/34 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonompiosaisia voidaan kustantaa, parempiosaisilla on yleensä raha jo valmiina mukana. Mekin olemme niitä parempiosaisia, ja lapsella on raha aina mukana. Jotkut perheet kustantavat silti, jotkut eivät.

Nyt puhutaan varmaan RAHA_ASIOISTA!!! Jos tietää, että kaverin äiti on yh pienipalkkaisessa työssä ja sisaruksia monta, on matalampi kynnys kustantaa lapsen meno kuin ökyaluella asuvan ainokaisen.

Vierailija
26/34 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laittaisin aina rahaa mukaan, paitsi jos on kutsuttu esim. leikkimään :) Mutta vaikka uimarannalle tms. niin jotain, vaikka itse jos kutsuisin lapsen kaverin mukaan niin ostaisin esim. jäätelön ja juomaa hänellekin.

Ja isommat reissut (esim. junalla jonnekin kauemmas) tietysti oletetusti kutsutun vanhempien piikkiin, vaikka itse en pyytäisi kaikesta rahaa, esim. jos olisimme vuokranneet viikoksi mökin ja lapsi haluaisi kaverin sinne pyytää, niin en haluaisi rahaa mökin vuokrasta.

Vierailija
27/34 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kutsun, maksan kaiken

Vierailija - 14.01.13 02:19 (ID 16260980)

oli kyse sitten synttäreistä tai viikonlopusta Himoksella. Kyseessä on kutsu, pyyntö, jonka minä teen eikä mikään yhteinen sopimus, jonka mukaan lapsi pääsee mukaan, jos maksaa osan. Toki niinkin joskus olen lapsia ottanut mukaan, mutta nyt kyse kutsumisesta, pyytämisestä mukaan.

Vierailija
28/34 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

viedään lapset johonkin.

Juhlissa kutsuja toki maksaa. Muuten komppaan sitä, että isommat menot vanhemmat maksaa.

En tarkoita, että en voisi lapseni kavereille jotain joskus tarjotakin. Mutta jos tytöillä on vaikka joku ulkomainen laulaja suosikki, joka tulee Suomeen keikalle ja tytöt ehdottomasti haluavat sinne ja ovat liian nuoria yksin menemään ja kaverin äiti sanoo, että voi lähteä tyttöjen kanssa sinne, niin en odota, että tuo äiti maksaisi minunkin tyttöni lipun. Ilman muuta maksan sen.

Vierailija
29/34 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka aina olen laittanut rahaa lapsen matkaan ja kertonut tämän kutsujille, että sieltä otatte, aina tuntuu rahat palautuvan kokonaisuudessaan takaisin. Vaikka lapsi on jopa tarjonnut rahoja...

Vierailija
30/34 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka aina olen laittanut rahaa lapsen matkaan ja kertonut tämän kutsujille, että sieltä otatte, aina tuntuu rahat palautuvan kokonaisuudessaan takaisin. Vaikka lapsi on jopa tarjonnut rahoja...

Ei ainakaan voida syyttää, että sinä et osallistu kustannuksiin.

Vierailija
31/34 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos ostan liput valmiiksi, esim. teatteriin, niin en mitenkään kehtaisi ottaa lipun hintaa takaisin, vaikka tyrkytettäisiin.

Ruuat maksan aina, se on sääntö.

Jos kyseessä on perhe, jonka kanssa lapseni kulkisi vähän useamminkin( paras kaveri tms), niin annan kyllä uimahalliin rahan mukaan, ettei kukaan olettaisi, että laitetaan "aina" heidät maksamaan.

Tavallaan hullua, koska itse maksan aina kaikki lapset; en antaisi, enkä kehtaisi siis antaa vieraan lapsen maksaa, vaan ilman muuta minä maksaisin tollaset pikkusummat.

Oon sellanen, että mietin aina tarkkaan, ettei kukaan vaan ajattelisi, että "omat lapseni ovat siipeilijöitä" ja pidän huolen, että maksamme avokätisesti vieraille kaikki samat, kuin omillemme. Ja jos mulla ei olis varaa maksaa, niin en kutsuisi ketään mukaan, mutta niin kauan kun on, olen mielelläni niin avokätinen rahan suhteen, kuin pystyn ja mikä on järkevää. Pääasia, että lapsilla on kivaa.

Ulkomaanmatkan/pidemmät matkat - on mielestäni sopivaa kaikkien omien vanhempien maksaa omalta lapseltaan, poikkeuksena kuitenkin läheiset sukulaislapset, joita kutsuessani olen aina jo "budjetoinut" heidät.

En silti kovin helposti ottaisi vierasta lasta mukaan pidempään reissuun, johtuen Vsikka ihan turvallisuussyistä. Enkä myöskään päästäisi omaani oikein mihinkään, olen niin hermoheikko.

Olemme yli keskituloisia, eli kyse ei toistaiseksi koskaan ole ollut muutamista kympeistä, eikä nyt parista sadastakaan, ennemminkin kyse on periaatteesta, siitä mikä mielestäni on sopivaa.

Vierailija
32/34 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kutsun, maksan kaiken Vierailija - 14.01.13 02:19 (ID 16260980)

oli kyse sitten synttäreistä tai viikonlopusta Himoksella. Kyseessä on kutsu, pyyntö, jonka minä teen eikä mikään yhteinen sopimus, jonka mukaan lapsi pääsee mukaan, jos maksaa osan. Toki niinkin joskus olen lapsia ottanut mukaan, mutta nyt kyse kutsumisesta, pyytämisestä mukaan.

eikä niitä kavereita tarvitse sinne joka kerta mukaan ottaa isoa laumaa. Sen kerran kun kutsun, maksan kaiken. Omaa lasta en päästä edes kutsuttuna juuri siksi, että syntyy näitä "kenen pitää maksaa" -puheita.

Jos minä ja lapseni haluamme jonkun matkaamme ja kutsumme hänet, niin ilman muuta kaikki kulut ovat meidän. Miksi kutsuisin, jos en halua maksaa? Tätä en ole ymmärtänyt. Vähän kuin kyselisi, lähtisikö joku tuttu matkassamme, jotta hän maksaisi bensarahat eikä meille tulisi kuluja.

Vierailija
33/34 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin asiasta. Helpommalla pääsee, kun sopii etukäteen kustannusten jaosta.

Vierailija
34/34 |
14.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä sitä jonkinlainen käsitys muodostuu ihan ihmisen itsensä puheista omasta työstään ja perheen rahatilanteesta.

"Mistä tiedätte lapsenne kavereiden vanhempien tulot ?"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan