Lapsi kutsuu kaverinsa jonnekin=Kutsujan vanhemmat maksavat lapsensa kaverin kustannukset ?
Mitä mieltä olette asiasta ? Puolesta vai vastaan ja mieluiten perusteluiden kanssa.
Kommentit (34)
No ei sitä rahatilannetta voikaan TISMALLEEN tietää, mutta kyllä siitä tosiaan käsitys syntyy. Ammattien keskipalkat ovat ihan julkista tilastotietoa, joten jos tietää ammatit, niin on ainakin suuntaa antavaa tietoa. Samoin, jos tiedän perheen lapsiluvun tai jos toinen/molemmat vanhemmat eivät käy töissä.
Jotain varallisuudesta kertoo myös ulkoiset merkit: onko lapsella siskon kummin kaimalta kiertäneitä viime vuosikymmenen vaatteita vai uuden näköisiä merkkivaatteita päällä, kulkeeko perhe bussilla vai uudella katumaasturilla jne. Toki osa voi olla myös ekologisia valintoja ja toiset voivat elää luotolla yli varojensa, eli aina ei käsitys varmastikaan osu kohdalleen, mutta noin yleensä ottaen kuitenkin.
lapsensa kustannukset.
Joku uimahalli pari euroa on ok maksaa lapsen kaverille mutta ei mitään kalliimpaa
Poikani on kutsuttu viikonlopuksi ystävänsä perheen mökille Himokselle laskettelemaan. Itse maksamme tietenkin hiihtoliput ja annamme pojalle rahaa ruokailla päivän aikana ravintolassa. Odotamme kuitenkin, että talon puolesta tulee myös ruokaa. Sama homma, jos kutsutaan esim viikonlopuksi kesämökille. Oletan, että saa ruuat talon puolesta.
Jos poika pyydettäisiin kaverin perheen matkaan esim. Linnanmäelle, antaisin ilman muuta ranneke ja ruokarahat mukaan.
Meillä ainakin niin, että lapsi on voinut pyytää kaveria mukaan ja jos kaveri saanut vanhemmilta luvan, on aikuiset sopineet keskenään sitten kustannusten hoidon.
Ei kai kukaan oikeasti oleta, että voi laittaa lapsensa muiden matkaan eikä tarvitse kantaa vastuuta kuluista?
lapsen vanhemmille on ylipäätään palvelus, että lapsi viedään jonnekin. Outoa olisi, jos tämän päälle pitäisi vielä maksaa. Jos kutsuja paljon puolin ja toisin, niin sitten nämä tasaantuvat ajan mittaan.
Jos pyydän pojan kaverin mukaan esim. Lintsille tai Heurekaan, niin maksan kyllä liput, kuljetuksen ja ruuat.
jos lasten kaveri on ollut vaikkapa laskettelemassa mukana, hän ei maksa majoituksesta tai automatkasta mitään mutta hissilipun kustantaa itse. Ruuat tarjoan myös. Jos lapsen vanhemmat haluaa antaa muutaman kympin ruokiin, ihan ok muttei minulle mikään välttämättömyys. Lpsella on tietysti kiva olla vähän taskurahaa omia ostoksia varten. Eri asia olisi, jos mentäisi ulkomaille, sitten pitäisi osallistua myös matkakuluihin.
Huonompiosaisia voidaan kustantaa, parempiosaisilla on yleensä raha jo valmiina mukana. Mekin olemme niitä parempiosaisia, ja lapsella on raha aina mukana. Jotkut perheet kustantavat silti, jotkut eivät.
Jos minun lapsi kutsuttaisiin jonnekin joka maksaa ei tulisi mieleenkään olettaa että kaverin vanhemmat maksaisivat minunkin lapseni tekemiset.
Asioista voidaan sopia.
Lapsen kaveri kun lähtee meidän kanssa uimaan, niin maksaa oman lippunsa.
Huonompiosaisia voidaan kustantaa, parempiosaisilla on yleensä raha jo valmiina mukana. Mekin olemme niitä parempiosaisia, ja lapsella on raha aina mukana. Jotkut perheet kustantavat silti, jotkut eivät.
Miten jaottelet lapsesi kavereiden perheitä ?
Ilman siis erilaista kutsua, niin silloin lapsi voi meielestäni maksaa itse. En tiedä lapseni kavereiden perheiden tulotasoja, joten jos pyydän lapselleni kaveria seuraksi, niin maksan. Olisihan se kauhea pettymmys, jos mä kutsun, mutta vanhemmat eivät voi maksaakaan. Se olisi ikävä sille lapselle ja mun lapselle myös. Ja koska itse en voi esim mennä Lintsillä mihinkään vauhdikkaiseen laitteeseen niskavammani vuoksi, niin olen iloinen, että jos lapsellani on kaveri matkassa. Yksin hvipuistossa ei ole kivaa kellään...
isommat kulut vanhemmat maksaa. Siis jos vien lapsen kaverin meidän perheen mukana Lintsille, niin minusta vanhemman kuuluu maksaa se ranneke. Tai leffaan viedessä leffalippu jne.
Jos kutsun meidän mökille kaverin pariksi päiväksi, niin en ota rahaa siitä, että saa meillä ruoan yms. Jos päätetään mennä uimahalliin, niin maksan toki kaverin pääsyn ja ostan jäden, jos ostan omillekin. Mutta jos kyse on hiihtolomasta ja jo etukäteen puhutaan, että lähellä on laskettelurinne ja mennään sinne parina päivänä, niin minusta vanhempien kuuluu maksaa hissiliput.
Jos minun lapseni lähtisi jonkun toisen perheen matkaan, en ajattelisikaan, että toiset maksaa hissiliput tai vastaavat. Antaisin rahat suoraan kaverin vanhemmille tai sanoisin, että Meidän Tepolla on lomapakko mukana ja siellä on rahaa, josta voi maksaa hissiliput.
Mä ainakin olisin iloinen että joku veis mun lasta johonkin, ja mielelläni maksaisin kustannuksen.
eli joskus tarjoan lapsen kaverille vaikka uimareissun syömisineen, vastaavasti olen tarjonnut ulkomaan reissun syömisineen lapsen kaverille, lennot piti perheen maksaa.
Jos mentäsi litsille, niin tartteis miettiä sen hetkinen tilanne, voisinko piffata kaverin mukaan.
Viimeksi kaveri on ollut baletissa ja teatterissa mukana, tarjosin liput.
niin onhan se nyt selvä, että kutsuja maksaa. Kun kyseessä on synttärit, vai pitäskö samassa hengessä myydä lippuja kahveille.
Lapseni sai käsityksen, että hänen menonsa maksetaan. No ei maksettu, mutta onneksi lapsella oli rahaa mukana. Itse en ota ketään mukaan, jos vanhemmat ei puhu asiasta mun kanssa. Kun noi lasten sopimat rahajutut on niin sekavia.
kyyti tapahtumapaikalle. Lapsi ostaa lipun itse. Tarveharkintaisesti sitten kutsuja voi ostaa kaveruksille jotain syötävää kahvioista yms.
ajatus siitä, että viejäperhe maksaa. Me kun olemme aina se perhe, joka ottaa niitä toisten lapsia mukaansa. Nyt kotihoidontuella ei meillä kertakaikkiaan ole rahaa toistenkin muksujen hop lop -, mäkkäri-, teatteri-, huvipuisto-, ym. maksuihin. Omissa on aivan tarpeeksi. Tuntuu kuitenkin nololta olla pyytämässä toisilta vanhemmilta rahaakaan, kun eivät itse tajua maksaa. Oma vika, tiedän. On sitten vain jätetty muiden muksut ottamatta mukaan...
Minulle perheeni rahatilanne on yksityisasia, joka ei kuulu lapseni kaverien vanhemmille millään tavalla.