Onko 42-vuotiaana mitenkä helppo tulla vielä raskaaksi?
Kommentit (54)
Pikkusen itsekästä tehdä lapsia vanhana. Kaikenlaiset riskit kasvaa iän myötä. Voisi ajatella sitä lasta ettei vasiten ota riskiä vammaisuudesta. Se muuten korostuu vanhana synnyttäjänä ja varmaan siittäjänäkin. Eikä se ole terveellekkään lapselle kivaa että vanhemmat on mummo/pappa ikäisiä jo ala-asteella.
Anteeksi vain mutta henkilökohtaisena mielipiteenä sanon että 40 on raja jonka jälkeen lapsia ei pitäisi tehdä. On mulla muitakin mielipiteitä iästä. Esimerkiksi presidentiksi ei pitäisi valita eläke ikäisiä. Vanhuudessa ei sinänsä ole mitään pahaa, kaikkihan me vanhennutaan koko ajan.
Tarkoitan että lasten saamiselle on parempi olla kohtuullisen nuori. Se 20-30 on paras aika. Sentään kymmenen vuotta. Mulla ei kuitenkaan kuulu tapoihin tuomita ketään. Oma pää, oma valinta on mottoni. Toinen samasta asiasta on vastuu tekemisistään.
Vierailija kirjoitti:
Pikkusen itsekästä tehdä lapsia vanhana. Kaikenlaiset riskit kasvaa iän myötä. Voisi ajatella sitä lasta ettei vasiten ota riskiä vammaisuudesta. Se muuten korostuu vanhana synnyttäjänä ja varmaan siittäjänäkin. Eikä se ole terveellekkään lapselle kivaa että vanhemmat on mummo/pappa ikäisiä jo ala-asteella.
Anteeksi vain mutta henkilökohtaisena mielipiteenä sanon että 40 on raja jonka jälkeen lapsia ei pitäisi tehdä. On mulla muitakin mielipiteitä iästä. Esimerkiksi presidentiksi ei pitäisi valita eläke ikäisiä. Vanhuudessa ei sinänsä ole mitään pahaa, kaikkihan me vanhennutaan koko ajan.
Tarkoitan että lasten saamiselle on parempi olla kohtuullisen nuori. Se 20-30 on paras aika. Sentään kymmenen vuotta. Mulla ei kuitenkaan kuulu tapoihin tuomita ketään. Oma pää, oma valinta on mottoni. Toinen samasta asiasta on vastuu tekemisistään.
"Mulla ei kuitenkaan kuulu tapoihin tuomita ketään." :'-D
Nykyaikana ihminen elää pidempään, kypsyy myöhemmin jne. On luontevaa, että ensisynnyttäjien ikäkin nousee.
Juuri eilen täällä oli ketju jossa 42-vuotias nainen kertoi tulleensa kertapanosta vahingossa raskaaksi, joten kyllä se ilmeisesti voi hyvinkin helposti joskus käydä.
Vierailija kirjoitti:
Entäpä jos raskaus on vahinko, ehkäisystä huolimatta, ja tutkimusten jälkeen kaiken pitäisi olla ok (99 % varmuudella)? Jos olisi jotain hälyttävää ilmennyt, niin keskeytys olisi täytynyt tehdä, mutta nyt en pystynyt aborttiin (varsinkin kun viikot oli jo pitkällä). Raskaus ei kuulunut suunnitelmiini näin yli 40-vuotiaana, mutta nyt mennään näillä, ja tuollaisten ihmisten "tuomiot" tuntuu välillä pahalta. Esikoinen on tehty alle 30-vuotiaana, ja henkisesti olen tällä hetkellä paljon tasapainoisempi ja elämä muutenkin tasaisempaa... Joskus elämä vaan yllättää, ja täällä otettu tällainen "vastuu tekemisistään".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä jos raskaus on vahinko, ehkäisystä huolimatta, ja tutkimusten jälkeen kaiken pitäisi olla ok (99 % varmuudella)? Jos olisi jotain hälyttävää ilmennyt, niin keskeytys olisi täytynyt tehdä, mutta nyt en pystynyt aborttiin (varsinkin kun viikot oli jo pitkällä). Raskaus ei kuulunut suunnitelmiini näin yli 40-vuotiaana, mutta nyt mennään näillä, ja tuollaisten ihmisten "tuomiot" tuntuu välillä pahalta. Esikoinen on tehty alle 30-vuotiaana, ja henkisesti olen tällä hetkellä paljon tasapainoisempi ja elämä muutenkin tasaisempaa... Joskus elämä vaan yllättää, ja täällä otettu tällainen "vastuu tekemisistään".
Tuollaista varmuutta lapsen terveydestä ei voi taata. Raskautta ei täydy keskeyttää, se on ihan oma päätös.
Jos elättäjäsi lapsillesi on ollut vain KELA, niin toivottavasti tajusit luopua käenpoikahaaveistasi.
Vierailija kirjoitti:
Ja tarvii vanhempiaan vielä sen jälkeenkin.
Teistä ei sit ole ainakaan apua lastenlasten hoidossa. Tai ette edes nää niitä jos omannekin päättävät lisääntyä vasta yli nelikymppisinä...
Mun mielestä jos haluu lapsia vielä yli nelikymppisenä niin tulee raskaaksi jos on tullakseen. Ei mitään hedelmällisyyshoitoja enä.
Ja muistakaa se korkeampi riski saada vammainen lapsi.
Mutta onnea kuitenkin :)
Lapsia ei kyllä myöskään kannata hankkia niin nuorena, että jää koulut käymättä ja kirjoitustaito oppimatta.
Jokainen uusi suomalainen tulevaisuuden veronmaksaja on tervetullut tänne oli synnyttäjänä vaikka hampaaton mummo. Ennenvanhaan ei ollut edes ehkäisyä ja hyvin on sukupolvi toisensa perään pärjännyt. Ikäongelman kanssa vinkuvat voisivat työntää sääntönsä persiisiinsä. Luonto nämä asiat tänäkin päivänä päättää ja hoitaa. Ihminen ja lääketiede korkeintaan auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos elättäjäsi lapsillesi on ollut vain KELA, niin toivottavasti tajusit luopua käenpoikahaaveistasi.
Taitaa KELA tukea ihan vaikka maahanmuuttajien kasvavia suurperheitä enemmän kuin jonkun satunnaisen 42-vuotiaan ensisynnyttäjän, kurkkaapa vaikka tilastoihin.
Riippuu varmaan miehestäkin. Minulla ainakin on niin myrkkyinen häntä, että 42-vuotiaskin pamahtaisi varmaan kerrasta paksuksi.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan miehestäkin. Minulla ainakin on niin myrkkyinen häntä, että 42-vuotiaskin pamahtaisi varmaan kerrasta paksuksi.
Myrkkyä? Tupakoit? Ei onnistu sitten. Ja ei siinä kenenkään siittiöistä ole apua, jos naisyksilön munasolut ovat sanoneet bye bye.
Itse olen 41-vuotias pian kymmenen vuotiaan pojan äiti. Olemme olleet mieheni kanssa käyttämättä minkäänlaista ehkäisyä pian kaksi vuotta enkä ole tullut raskaaksi. Seksiä noin kerran kaksi viikossa.
Kun tässä hullutellaan, niin tietysti jos saa siemeniä useilta eri miehiltä otollisena aikana, niin todennäköisyys saada lapsi kasvaa.
Mutta eihän tuota ap kukaan tiedä. Kuolemattomia ajatuksia eräältä tuttavalta, kun ei tärpännyt vuodessa eikä kahdessa. Ensin pelkää 15 vuotta, että tulee raskaaksi vahingossa ja sitten kun yrittää tulla raskaaksi niin ei sitten millään ...
Vierailija kirjoitti:
Kun tässä hullutellaan, niin tietysti jos saa siemeniä useilta eri miehiltä otollisena aikana, niin todennäköisyys saada lapsi kasvaa.
Mutta eihän tuota ap kukaan tiedä. Kuolemattomia ajatuksia eräältä tuttavalta, kun ei tärpännyt vuodessa eikä kahdessa. Ensin pelkää 15 vuotta, että tulee raskaaksi vahingossa ja sitten kun yrittää tulla raskaaksi niin ei sitten millään ...
En usko, että moni eri sperma vaikuttaa olennaisesti todennäköisyyksiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että moni eri sperma vaikuttaa olennaisesti todennäköisyyksiin...
Jos sillä ainoalla "luovuttajalla" siimahännät ui huonosti, niin kyllä on väliä.
Minä tulin raskaaksi yhdestä yrittämästä 42-vuotiaana. Äitiyspoliklinikan lääkäri moitti (huusi) siitä, kun minulla oli verenpainelääkitys ja ikäkin kuulemma liian korkea. Raskausaika meni hyvin lukuunottamatta sitä, että alussa minulla oli lääkärien mielestä kohdun ulkopuolinen raskaus ja olin koko ajan hälytystilassa. Keskeytykselläkin peloteltiin. Mutta eräällä poliklinikkakäynnillä sitten ilmoitettiin, että sikiö onkin siirtynyt oikeaan paikkaan. Voi sitä riemua! Lapsi syntyi terveenä ja tuolla se kohdun ulkopuolinen raskaus nyt huitelee maailmalla!
Vierailija kirjoitti:
Minä tulin raskaaksi yhdestä yrittämästä 42-vuotiaana. Äitiyspoliklinikan lääkäri moitti (huusi) siitä, kun minulla oli verenpainelääkitys ja ikäkin kuulemma liian korkea. Raskausaika meni hyvin lukuunottamatta sitä, että alussa minulla oli lääkärien mielestä kohdun ulkopuolinen raskaus ja olin koko ajan hälytystilassa. Keskeytykselläkin peloteltiin. Mutta eräällä poliklinikkakäynnillä sitten ilmoitettiin, että sikiö onkin siirtynyt oikeaan paikkaan. Voi sitä riemua! Lapsi syntyi terveenä ja tuolla se kohdun ulkopuolinen raskaus nyt huitelee maailmalla!
Tää on ihan käsittämätöntä tää hoitohlöstön huutaminen... Kaverilleni huudettiin, kun halusivat hedelmöittää hänet miehensä pakastetulla spermalla. Ei kuulemma ollut sopiva äitiehdokas. Siellä ne valvovat toisen ihmisen ruumiineritteitä ja -toimintoja. Toiselle tutulle huudettiin, kun halusi adoptoida lapsen, mutta kun oli jo yksi, niin on itsekästä pyytää toista. Siis huudetaan kipeitä asioita, miksi?
Kyllä kai se kohtuullisen helppoa on tulla vielä tuossa iässä raskaaksi, jos kk-kierto on vielä säännöllinen. Vanhaa tietoa sellainen, ettei 40+ tulisi helposti raskaaksi. Vasta sitten kun kuukautiset ovat olleet vuoden pois, voi olla aika varma, ettei tule raskaaksi enää.
Meidän suvussa on paljon yli 40-v synnyttäjiä, oma mummoni sai kuopuksensa 45-v, suvun vanhin synnyttäjä oli 51-v. Mulla on nyt 47-v vielä täysin säännölliset kuukautiset, enkä uskaltaisi olla ilman ehkäisyä. Äitini kk:t loppuivat 54-v ja siskoni 57-v. Tiedän naisen, joka lapsen 54-v. Äitini työkaveri sai ainokaisensa 49-v. Suomen vanhin synnyttäjä on muistaakseni 56-v.
Minä sain esikoiseni 42 -vuotiaana. Ei ollut juuri yövalvomisia kuin ihan ekat pari kuukautta ja hyvin jaksettiin. Toinen olisi tervetullut, olen nyt 43. Ei ole vielä onnistanut, mutta kiva kuulla onnistumistarinoita.