G: maksatko lapsillesi autokoulun?
Omassa lapsuudenperheessäni oli itsestäänselvyys että vanhemmat maksaa lasten autokoulut.
Nykyisin kuitenkin autokoulu maksaa jo lähemmäs 2000 €. Onko enää monessakaan perheessä varaa, varisinkin jos lapsia on monta? Toisaalta kesätöitäkin on nykyään vaikea saada alle 18-vuotiaana, ainakaan niin hyväpalkkaista tai niin pitkäksi aikaa että tuollaista summaa nuori saisi itse kokoon.
Kommentit (50)
Toki siitä jää rahaa muuhunkin sitten ajokortin ja auton lisäksi.
Suosittelen,kuukausikustannus on kuitenkin vain n.50e
Päätettiin jättää ottamatta kun lähellä on toimiva terveyskeskus. Sen sijaan ruvettiin laittamaan vakuutusmaksuja vastaava summa vuosittain tilille ajatuksena että siitä voi sitten ottaa jos tulee kallita lääkekuluja tai joskus tarvetta yksityislääkärille.
No tiliä ei ole tarvittu, ja siinä on nyt jo paljon enemmän kuin autokoulumaksun verran vaikka täysi-ikäisyyteen on vielä aikaa. Varmaankin otetaan siitä sitten aikanaan ja loput saa mukaansa kun lähtee opiskelemaan.
ajokortti ei ole mikään välttämättömyys pk-seudulla. Kukaan ei maksanut meillekään, otettiin pankista lainaa. Osan voin maksaa jos lapsi itse on myös tarmokas hankkimaan rahaa ajokorttiaan varten.
Kukas sen auton bensoineen ja vakuutuksineen kustantaa? Kyllä pitää ensin olla ajokorttiin varaa, ennekuin autosta edes haaveilee.
Vaikka juuri siinä iässä on paljon muutakin maksettavaa, kun lapsi opiskelee ja ehkä asuu omillaan, mutta rahaa ei vielä ole oikein mihinkään. Lapsi on nyt 13v ja just päätin yrittää säästää elarit lukioikään saakka. Pienituloiselle yh:lle vaikeaa, mutta ei mahdotonta. Mopokorttia ei saa.
on suunnitteilla tehdä vain sen verran lapsia, että on varaa tuohonkin. Eivätkä ne autokoulut nyt samalle vuodelle tule, joten kun osissa saa maksaa, ei pitäisi olla ongelma. Meillä on tosi pienet tulot (olen hoitovapaalla), mutta maksoin tuossa syksyllä just oman autokouluni, joten eiköhän me saada lastenkin autokoulut maksettua!
Mä en itse ajanut nuorena korttia, koska siihen ei ollut tarvetta, mutta meidän lapsilla on aivan eri tilanne, koska asutaan korvessa. Vanhempani on maksaneet mulle A-kortin, vaikken enää asunut kotona.
mummun tekemästä säästövakuutuksesta osa, loppu äidin kukkarosta (50%), lue säästöstä. isä maksaa korin 2.jakson (vanhemmat eronneet)
reilua vai mitä !
Kun on 2 lasta, riitää rahat niin harrastuksiin kuin autokouluihinkin.
4 lasta vois olla joo äidille kiva, mutta ei se olisi lapselle kiva olla se kaveripiirin köyhin tai aina kuulla "ei ole varaa, meillä on niin iso perhe"
sekä kohtuullisen osan korkea-asteen kuluista.
kuten ei maksettu mitään muutakaan, ei edes ruokaa, eikä asuntoa.
Minä maksan lapsilleni ensiasunnot, maksat opinnot niin pitkälle ja missä vain haluavat, maksan autokoulut ja kielikurssit.
Lapseni on vasta vauva, mutta aion tulevaisuudessa maksaa hänen ajokorttinsa. Minullekin maksettiin aikoinaan ajokortti.
sitten kun on ajankohtaista. Ei luulisi ajokortin tulevan yllätyksenä kenellekään, tuleviin kuluihin kannattaa varautua jo lasta suunnitellessa. Jos pistää syntymästä asti esim. 2,5€/vko säästöön, niin sillähän se kuittaantuu helposti, ei ole ylivoimainen säästö.
2 jo takana ja loput tulevaisuudessa...
Itselleni ei maksettu, töihin oli lähdettävä. Oma neuvoni lapsilleni, jotka jo töissä et käyttötilin rinnalla säästötili. On heillä sit tulevaisuudessa "pahanpäivän" vara tai jotain isompaa esim. asuntoa varten jo jtn. säästöjä.
ajokortti ei ole mikään välttämättömyys pk-seudulla. Kukaan ei maksanut meillekään, otettiin pankista lainaa. Osan voin maksaa jos lapsi itse on myös tarmokas hankkimaan rahaa ajokorttiaan varten.
Kukas sen auton bensoineen ja vakuutuksineen kustantaa? Kyllä pitää ensin olla ajokorttiin varaa, ennekuin autosta edes haaveilee.
ajokortin maksaminen ja auton kustannukset liittyvät toisiinsa?
Onneksi maksettiin teinin ajokortti, sai nimittäin sen avulla heti töitä kun haki!
On jo aikaa sitten säästänyt kaikille kolmelle rahat autokoulua varten.
Asutaan syrjässä, jonne eivät julkiset yllä. Helpottui kulkeminen kouluun kaupunkiin ja myöhemmin työhön. Ei enää tarvinnut kuljettaa...
Oli ikävä itse ajaa kortti kvasta kolmekymppisenä kun siihen ei aiemmin ollut varaa.
jos haluavat sinne mennä=)ja maksan myös kielikurssit yms jos lapset niille haluavat.Lapsia 4kpl.
Tytär maksoi autokoulusta itse 500 euroa ja poika, joka suoritti kuorma-autokortin, hieman enemmän.