Jos saa häädön heitetäänkö asunnosta roskalavalle myös asukkaan asiapaperit, valokuvat, yms?
Kommentit (29)
Häätö ei tarkoita sitä, että kamat viskattaisiin vuokranantajan toimesta pihalle. Häätö tarkoittaa sitä, että vuokrasopimus on irtisanottu (yleensä maksamattomien vuokrien vuoksi) ja vuokralaisen pitää ITSE kantaa itsensä ja tavaransa muuhun osoitteeseen = tyhjentää asunto.
Se, että asukkaan tavarat joudutaan vuokranantajan toimesta ja kustannuksella poistamaan asunnosta, tulee kysymykseen vain silloin, kun vuokralainen ei häädöstä huolimatta suostu lähtemään. Tällöin joudutaan pakkokeinoilla siirtämään tavarat pois, jotta asunto saadaan muuhun käyttöön eli yleensä vuokrattua edelleen maksukykyiselle vuokralaiselle.
Joillakin vuokra-asujilla tuntuu olevan se ihmeellinen harhakuvitelma, ettei asunnosta olisi vuokranantajalle kustannuksia, eli ainoa haitta maksamattomista vuokrista olisi ns. nollatulo. Asunnon omistajalla on kuitenkin lähes poikkeuksetta maksettavanaan ainakin yhtiövastike ja mahdollisia muita kustannuksia (esim. lainaa), jotka veloitetaan omistajalta siitä huolimatta, maksaako vuokralainen vuokriaan tai ei.
Asunto on sijoitus, kuten esimerkiksi itselleni, ja odotan saavani siitä kulujen (kuten edellä mainittu yhtiövastike yms.) lisäksi tuottoa. Tästä syystä luonnollisesti irtisanon vuokrasopimuksen, mikäli vuokralainen jättää vuokransa maksamatta.
Jos ei ole rahaa maksaa voisi edes odottaa.mikä oikesu on häättä kodistaan. kun saa töitä, on tilanne toinen. Kodittomana on vaikeaa edes hakea töitä.
pois, ei sitä roskalavaa tarvitse jäädä odottelemaan. Kai jokainen tärkeimmät paperinsa ja omaisuutensa pelastaa?
Naapuri sai aikoinaan häädön, ja ei ollut edes mitään roskalavaa, kaikki tavarat heitettiin parvekkeelta suoraan maahan. En tiedä kuka sitten siivosi jäljet, lasku toki meni häädetylle.
että asukas muuttaa ihan itse annettuun päivään mennessä. Ellei hän sitä tee, kaikki - siis ihan kaikki - asukkaan tavarat heitetään roskiin.
Vuokranantajan laskuun?
Kyllä sieltä asunnosta kaikki pihalle kannetaan jos ei vuokralainen itse saa asuontoa tyhjäksi.
Kyllä yhteiskunta hoitaa, älä huoli.
paitsi jos löytyy jotain noloa, esim. hassuja ilmeitä valokuvissa tai lääkärintodistus sukupuolitaudista, ne laitetaan ilmoitustaululle.
Sillä on jo kamalan huonosti asiat muutenkin, joka häädetään. Asiaa vielä pahennetaan heittämällä kaikki omaisuus pois.
Mielestäni tällaiselle pitäisi yhteiskunnan laskuun kustantaa joku varasto, jossa saisi pitää omaisuuttaan. Sinne se vietäisiin ja siellä se pysyisi henkilön kuolemaan asti.
Sillä on jo kamalan huonosti asiat muutenkin, joka häädetään. Asiaa vielä pahennetaan heittämällä kaikki omaisuus pois. Mielestäni tällaiselle pitäisi yhteiskunnan laskuun kustantaa joku varasto, jossa saisi pitää omaisuuttaan. Sinne se vietäisiin ja siellä se pysyisi henkilön kuolemaan asti.
hamekankaat..
Sillä on jo kamalan huonosti asiat muutenkin, joka häädetään. Asiaa vielä pahennetaan heittämällä kaikki omaisuus pois.
Mielestäni tällaiselle pitäisi yhteiskunnan laskuun kustantaa joku varasto, jossa saisi pitää omaisuuttaan. Sinne se vietäisiin ja siellä se pysyisi henkilön kuolemaan asti.
Miksi yhteiskunnan täytyy auttaa kun hänellä on sinut?
Häätö tarkoittaa, että vuokrasopimus on syystä tai toisesta irtisanottu ja vuokralaisen velvollisuutena on kerätä kimpsunsa ja kampsunsa ja lähteä asunnosta. Jos joku ei saa itsestään sen vertaa irti, voi vuokranantaja eli asunnon omistaja tyhjentää sen itse, heittää siis kirjaimellisesti vuokralainen romuineen ulos asunnosta. Ja yleensä vielä vaihtaa lukot perässään.
Tällaisessa tapauksessa vuokranantajalla ei ole mitään velvollisuutta lajitella tai säästellä tavaroita. Jos vuokralainen ei itse korjaa tavaroitaan annetussa aikataulussa, ne päätyvät kaikkineen kaatopaikalle. Lasku tästä tulee luonnollisesti vuokralaisen maksettavaksi ja voi olla useita satoja euroja.
Kokemusta on. Olen vuokrannut pientä yksiötä kohta kymmenen vuotta ja kerran piti em. operaatio suorittaa erään vuokria maksamattoman lusmun kohdalla.
Ihan vaan omantuntonsa mukaan, ketä sitten kiinnostaa maksaa noiden tavaroiden säilytyksestä.
Yhteiskunnan laskuun ei ehkä nyt kuitenkaan kannata laittaa laskua maksuun, mutta uskon että vapaaehtoisia maksajia löytyy :)
paitsi jos löytyy jotain noloa, esim. hassuja ilmeitä valokuvissa tai lääkärintodistus sukupuolitaudista, ne laitetaan ilmoitustaululle.
ei kerkee kun tarvii olla jatkuvasti töissä, että voi kantaa rahaa tälle "hyvinvointiyhteiskunnalle" ja sitten ku pyytää jotain vastinetta veromarkoilleen.... onhan meillä "ilmainen" terveyden"hoito" v'''u mikä läppä... tukehtukaa!
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 22:41"]ei kerkee kun tarvii olla jatkuvasti töissä, että voi kantaa rahaa tälle "hyvinvointiyhteiskunnalle" ja sitten ku pyytää jotain vastinetta veromarkoilleen.... onhan meillä "ilmainen" terveyden"hoito" v'''u mikä läppä... tukehtukaa!
[/quote]
jatkuvasti töissä = juopottelemassa
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 19:25"]samasta asiasta kamat vietiin ei titoa minne onko jollain tietoa jyväskylä
[/quote]
Sinne vaan Mustankorkealle tonkimaan.
Kerran oon nähnyt jonkun häädetyn tavarat kerrostalon pihalla hiljalleen lumen alle jäämässä. Näytti olevan papereitakin joukossa. Jonnekin se kasa siitä sitten oli hävinnyt. Tämä tapahtui Jyväskylän ylioppilaskylässä.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 19:25"]
samasta asiasta kamat vietiin ei titoa minne onko jollain tietoa jyväskylä
[/quote]
Jos kamat jätit toisten nurkkiin. nii oma moka. Olisit viennyt, ku läksit. Ei kai kukaan sun kamojas ala säilyttämään. Eikä kai maksamaan kujrtustakaan. Itse laittaisin oven auki ja kyltin pihalle, että saa hakea pois ketä kiinostaa.
Kaikki saa heittää roskiin, jos on häädön saanut. Häätö ei vaan tule hetkessä, että kyllä yleensä vuokralainen pystyy itse siirtämään tavaransa pois.
Minullakin vuokralainen lakkasi maksamasta vuokria ja lopulta en saanut häneen yhteyttä. Oikeuden kautta häätö ja sain luvan hävittää tavarat. Otin osan itselle, ne mitä en tarvinnut möin pois ja loput heitin roskiin surutta.
Kannattaa maksaa vuokra aina ensin, ettei joudu edes miettimään mitä valokuville tapahtuu.