Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi syysvauva olisi ihana?

Vierailija
10.01.2013 |

Miksi syysvauva olisi ihana?

Esikoinen syntyi meille lopputalvesta ja nyt toivomme toista. Tärppiä ei ole kuulunut yli puoleen vuoteen ja jos nyt seuraavina kuukausina tärppäisi, lapsi syntyisi loppuvuodesta.

Olen itse alkuvuoden lapsi ja nähnyt aina vain etuja siinä, että on syntynyt loppuvuodesta.

Kertokaas siis mulle mitä iloa on siitä, että syntyy syksyllä tai loppuvuodesta?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

rankempaa sekä vanhemmille että aikanaan lapselle itselleenkin.

Syysvauvat ovat tutkitusti sairaampiakin kuin kevätvauvat, allergiariskikin paljon suurempi.

Vierailija
2/11 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten se syysvauva on rankempi vanhemmille, kun mulla on vain syysvauvasta kokemusta. Syysvauvasta, joka muuten vauvavuotensa aikana sairasti kerran (noroviruksen).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

syksyn sateiset synttärit ja pimeää. Pahin aika syntyä. Itse syntynyt marraskuussa, ankein aika.

Vierailija
4/11 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon enemmän kuin alkukesän vauva. Nyt isoina tämä alkukesän vauva nukkuu vuorostaan enemmän.

Serkun lapsi syntyi joulun jälkeen. Ekaluokalla hän piti synttärit täyttäessään 7 vuotta, seuraavalla viikolla oli luokkakaverin 8-vuotissynttärit. Tuossa iässä ero on hurja, mutta hänellä ei ollut koulunkäynnin suhteen eroa vanhempiin luokkakavereihin.

Jos kaverit ovat syntyneet alkuvuonna, niin iän huomaa silloin, kun kavereilla tulee mopo- ja baari-ikä täyteen.

Vierailija
5/11 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarvitse etsiä isoja toppavaatteita kun voi pukeutua kevyemmin.

Vierailija
6/11 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kevätvauvan kanssa oli paljon helpompi herätä (imettämään) aamuyöllä. Ulkona oli jo valoisaa ja linnut lauloi, ei tuntunut ollenkaan niin pahalta kuin syksyn ja talven pimeinä öinä. Valoisana aikana univelka ei muutenkaan tunnut niin pahalta kuin vuoden synkimpänä aikana.

miten se syysvauva on rankempi vanhemmille, kun mulla on vain syysvauvasta kokemusta. Syysvauvasta, joka muuten vauvavuotensa aikana sairasti kerran (noroviruksen).

Vierailija
7/11 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kevätvauvan kanssa oli paljon helpompi herätä (imettämään) aamuyöllä. Ulkona oli jo valoisaa ja linnut lauloi, ei tuntunut ollenkaan niin pahalta kuin syksyn ja talven pimeinä öinä. Valoisana aikana univelka ei muutenkaan tunnut niin pahalta kuin vuoden synkimpänä aikana.

Mulla ei se univelka jostain syystä niin tuntunut, vaikka vauva heräili ihan normaalin yöheräilyt, eikä imettämään herääminenkään tuntunut pahalta. Voi tietenkin johtua siitä, että vauva nukkui välissämme, eikä mun tarvinnut nousta imettämään, vaihdoin vain vauvaa puolelta toiselle.

- se syysvauvan äiti

Vierailija
8/11 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin raskus meni hienosti, ja kesä oli viileä. Ei tarvinnut ostaa paljon äitiysvaatteita, ei takkeja yms. Kesän sai nauttia raskautettuna, ja syksyn pimeyttä ei niin huomannut, koska vauvahan vei paljon aikaa aluksi. Päivällä valoisan aikaa oli hyvä tehdä vaunukllenkkejä. Pikkuvauva pysyi hyvin vaunuissa ja pukeminen ton ikäiselle helppoa.

Lapsella ei ole allergioita, eikä sairastanut kertaakaan ekan 10 kk aikana. Tarha oli kiva aloittaa syyskauden alussa kotihoidon jälkeen, paikan sai hyvin. Synttäritkin on kiva viettää syksyllä, kun kaikki kaverit on maisemissa.

Vierailija
9/11 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

rankempaa sekä vanhemmille että aikanaan lapselle itselleenkin. Syysvauvat ovat tutkitusti sairaampiakin kuin kevätvauvat, allergiariskikin paljon suurempi.

Meillä kaksi syksyllä/alkutalvesta syntynyttä. Molemmat vauvaiässä allergisia, toisella lisäksi/yhtenä allergiaoireena refluksi.

Sairastivat muutenkin paljon vauvavuoden aikana, esikoinen joutui sairaalahoitoonkin RS-viruksen aiheuttaman ahtauttavan keuhkoputkentulehduksen aikaan.

Ei siis oikein ollut ihanaa syysvauvojen kanssa (vaikka ihania lapsia ovatkin ja äärimmäisen rakkaita. Onneksi nykyään jo vähän isompia.)

Mutta siis mielelläni lukisin lisää tuosta tutkimuksesta, jonka tuloksia omatkin kokemukset tukevat.

Vierailija
10/11 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin edellä kirjoitettiin, ei tarvitse etsiä sellaisia toppavaatteita, jotka mahtuisivat päälle. Sen sijaan monet tavalliset kesävaatteet sopivat päälle raskausaikanakin. Ja sitten ehtii hyvin talven aikana palautua oma kroppa rantakuntoon.

Syksyllä on kiva vauvan kanssa käpertyä kotiin, ei tarvitse stressata lomamtkoista ja muista kesätapahtumista tai niistä pois jäämisestä. Seuraavana kesänä vauva onkin mukavassa iässä reissaamisen kannalta. Ylipäänsä vauva on ensimmäisenä kesänään kivassa iässä: liikkuu jo jotenkin itsekseen eteenpäin ja alkaa tutustua maailmaan, maistelee tuoreita marjoja, konttailee rantavedessä ym.

Samoin omat lapseni ovat syksyllä nukkuneet hyvin päiväuniaan ulkona vaunuissa, mukavan viileää, pukeminen helppoa (ei liian kylmää tai kuumaa ulkoiluun). Koko talven vauva voi olla lämpöisessä vaunukopassa ja keväällä pääsee ilmojen lämmetessä siirtyä avonaisempiin rattaisiin.

Minun mielestäni syysvauva on muutoin ajoitukseltaan positiivinen juttu, mutta lapselle itselleen syksyllä syntymisestä voi olla haittaa. Ainakin oma esikoiseni on urheiluharrastuksessa selvästi alkuvuonna syntyneitä pienempi, toki tämä iän karttuessa tasoittuu. (Toisaalta omien lasten synttärit ovat siitä kivaan aikaan, että harvalla muulla on synttärit silloin ja ihmisillä on hyvin aikaa tulla juhliin tuolloin. Sen sijaan näin alkuvuodesta juhlia on tiheään, itse käytiin eilen ostamassa neljät synttärilahjat).

Vierailija
11/11 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittynee siihen, että odottava äiti saa kesällä d-vitamiinia. Kevättalvella syntyneillä taas on eniten skitsofreniaa.

http://www.schizophrenia.com/prevention/season.html

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän