Jaahas. Nyt sitten meidänkin lapsesta tuli koulukiusattu.
Tilanne on monimutkainen. 9 v poikani on ollut kahden muun pojan ystävä jo tarhaikäisestä. Kolmikossa on yksi erittäin rauhallinen poika ja kaksi villipäätä, joista toinen on oma poikani. Kumpikin villi leikkii todella nätisti tämän rauhallisen kanssa, mutta keskenänsä heillä on koko ajan jotain säätöä menossa, hillutaan, tönitään, painitaan, jne. Kuitenkin esim. poikani joulukorttiin tämä toinen villi kirjoitteli kaikkea mukavaa, mm. "olet tosi hyvä kaveri ja tosi hauska tyyppi" ja sen sellaista.
Kun koulu alkoi taas joulun jälkeen, ilmoitti tämä villi kaveri, että hänen äitinsä ei voi sietää poikaani, koska tämä on niin "hullu" (tätä sanaa siis käytti, kuulemma), eikä halua häntä kotiinsa riehumaan.
Omasta mielestäni kumpikin pojista ovat ihan yhtä syyllisiä villiintyessään, olen usein tarkkaillutkin tilanteita, eli siis kumpikin tasapuolisesti villitsee, ärsyttää, härnää toista ja meluaa. Olen komentanut kumpaakin ottamaan rauhallisemmin, kun ovat olleet meillä. Vastakutsuja tämän toisen villikon kotiin ei ole koskaan tullut ja nyt siis kuulin, miksi.
Rauhallinen kaveri on meillä vähintään kerran viikossa ja leikit sujuvat rauhallisesti ja nätisti, ovat tulleet aina aivan loistavasti toimeen keskenään. Tämä poika on viihtynyt meillä tuntikaupalla ja usein vielä sen jälkeen pyytänyt omaa poikaani heille sen jälkeen.
Eilen sitten nämä kaksi kaveria ilmoittivat pojalleni, että he eivät enää halua olla poikani kanssa ystävä, eikä edes puhua hänelle tästä lähtien. Kuulemma heidän kummankin äidit haluavat asian tällä tavalla, eivätkä halua poikien leikkivän oman poikani kanssa enää lainkaan, ei koulussa, eikä vapaa-ajalla. Kuulemma on parempi, että nämä kaksi leikkivät vain keskenään.
Poikani on AINA leikkinyt vain näiden kahden kanssa, ovat olleet erottamaton kolmikko. Luokalla on muitakin ihan kivoja poikia, mutta poikani ei ole juuri leikkinyt heidän kanssaan, koska on ollut osa tätä kolmikkoa ja muilla on omat, hyvin tiiviit, kaveripiirinsä.
Poikani on aivan murtunut ja itkee. Itse olen aika pöllämystynyt ja mietin, miten tätä lähtisin purkamaan...? Opettajan kanssa? Tunnen näiden kahden pojan äidit vain hyvänpäiväntuttu -tasolla, mutta tiedän heidän tulevan hyvin toimeen keskenään. Mitä sanoisin heille vai sanonko mitään? Olen ihan h-moilasena, tämä tuli aika puun takaa, enkä ennen ole ollut tällaisessa tilanteessa.
Kommentit (70)
Ihan puhdasta äitien kiusaa, nuo pojathan haluais vielä lapsesi kanssa olla.
mun mielestä sä voisit ottaa noihin typeriin äiteihin yhteyttä, joko kasvotusten tai kirjeitse..
selittää oma näkemykses poikien leikeistä ja riehumisista. Sulla tuntui olevan silleen hyvin jalat maassa ja näkemystä muillekin.
jos tuon toisen villin pojan äiti ei kestä edes oman poikansa riehuntaa, ei se kestä sunkaan pojan. Sitten vielä tietty näkee tilanteen niin, ettei hänen poikansa muuten riehuis, mutta kun se toinen villitsee.. Turhauttavaa saattaa tuollaiselle äidille puhua, mutta tsemppiä. Toivottavasti edes se toinen on fiksumpi ja kuuntelee.
vanhempien sanoneen. Voit ihan hyvin soittaa sen kiltin pojan äidille ja kutsua pojan teille. Jos hän keksii tekosyitä, niin sitten voit kertoa mitä olet kuullut. Kerro, että poikasi on murtunut ja että haluaisitte kovasti, että poikanne leikkisivät keskenään.
Katsotaan, mitä sanoo. : / Oma poikani toivoo, että tämä rauhallinen poika vaan keksi omasta päästään tämän jutun, mutta tuon villin pojan sanomiset vaikuttavat kyllä valitetavn todellisilta, koska tosiaan oma poikani ei IKINÄ saa kutsua heille, vaikka meille pääsee ja tiedän kyllä, että nämä kaksi ovat ihan Duudsoneita yhdessä ja se rasittaa minuakin. En silti riko poikani ystävyyssuhdetta, koska en jaksa riehumista, vaan komennan, komennan, komennan ja kestän sen.
vanhempien sanoneen. Voit ihan hyvin soittaa sen kiltin pojan äidille ja kutsua pojan teille. Jos hän keksii tekosyitä, niin sitten voit kertoa mitä olet kuullut. Kerro, että poikasi on murtunut ja että haluaisitte kovasti, että poikanne leikkisivät keskenään.
Toivon ja rukoilen, että tämä oli vain sen rauhallisen pojan keksimä juttu. Silti sanoivat tosi ilkeästi pojalleni, eivät halua enää häntä leikkeihinsä. : (((( Tuota en ymmärrä, mistä tämä nyt yhtäkkiä tuli????
Ymmärrän kyllä tuon villin pojan äitiä tavallaan, ei siinä mitään. Kyllähän sen kaksikon kanssa hermo menee, mutta kestän kyllä sen kaverisuhteen vuoksi.
Mun oma 6v poika suljettiin kaveri ja harrastusrenkaan ulkopuolelle. Jätti vaan kertomatta seuraavat harjoitusajat. Kun tiedustelin asiasta niin äidit kokivat ettei poikani ollut motivoitunut..... Mä olin ainut töissäkäyvä äiti siinä ryhmässä enkä voinut istuskella mammojen juorupiirissä harrastuksen aikana.
Muulla niin väliä mutta poikani oli kovin surullinen.
Vapaa kasvatuksen hedelmä. Varmaan ei ole totetllut kylässä kun on pyydetty olemaan kunnolla
Vapaa kasvatuksen hedelmä. Varmaan ei ole totetllut kylässä kun on pyydetty olemaan kunnolla
Mulle eka piste!
hei,
Itse olin kiusattu aika samalla menetelmällä + muuta mukavaa. Vuosien tsemppailun jälkeen olen täysi sinut asian kanssa ja en tunne minkäänlaista katkeruutta heitä kohtaan jotka olivat ilkeitä. Kyse ei ole menneisyydestä vaan tästä hetkestä ja tulevaisuudesta.
Jos ajattelisin omalta kannalta mitä olisin halunnut vanhempieni tekevän.. Lähestyisin ensiksi lapsien vanhempia, kyse on lapsista ja vielä aika pienistä lapsista. Kerro molempien lapsien äideille että pojilla on ollut erimielisyyttä. (Älä mainitse että olet kuullut toisen pojan äidin kommenteista) Ja että poikasi on kovin onneton kun hänen ystävänsä eivät leiki hänen kanssaan. Ja muisuta että jos kyseessä olisi heidän poikansa miltä heistä tuntuisi.
En kuitenkaan lähtisi kuromaan kovin läheisiä välejä pojille enään, tapaus on varmasti jättänyt jälkensä poikaasi ja kaksi muuta saavat "valta" aseman häneen. Hehän voivat koska tahansa sulkea hänet uudestaan taas ja kiristämällä voivat saada poikasi mukaan vaikka mihin tyhmyyksiin. Me ei leikitä sun kaa jos et... (tunne on varmasti poikasi mielessä vielä pitkään)
Sovittelisin kuitenkin asiat jotta "maine" ei jää pyörimään vanhempien keskuudessa ja sitten hankkisin mukavan uuden joukkue harrastuksen pojalle, jossa hänen olisi mahdollisuus tavata muita leikki kavereita, joita kutsuisin ahkerasti mukaan. Ei myöskään olisi haittaa ystävystyä jonkun pojan äidin kanssa..
Pimu
Nämä kaksi villikkoa siis käyttäytyvät yhdessä tosiaan aika huonosti, metelöivät, riehuvat, jne. Olen kuitenkin ihan hyvin pystynyt pitämään järjestystä yllä täällä meillä. Olen vaan reippaasti komentanut tarvittaessa ja se siitä. Ovat kuitenkin ihan selvästi tykänneet toistensa seurasta ja innoissaan tavanneet.
Koulu on pieni (vain yksi 3.luokka), ja ystävyyssuhteet vakiintuneet jo monta vuotta sitten. Näillä kolmella on aina olleet yhteiset kiinnostuksen aiheet, muilla ihan omansa, eli samanhenkisiä poikia ei muita luokalla ole.
Käöytin sanaa "kiusattu", koska poikani jätettiin tahallaan yksin, yhtäkkiä pois vakiintuneesta ryhmästään. Joululomallakin tämä rauhallinen poika oli meillä ja kaikki oli vielä hyvin! Leikkivät todella nätisti ja rakensivat jonkun lego avaruusaseman, ym. Ja tämä poika pyysi poikani heti sen jälkeen heille. En tajua tätä!!